Amikor kiállításon találkozom egy újszerű felfüggesztéssel, nem igazán hoz lázba, ha azt mondják róla, hogy progresszív, meg hajtássemleges stb. Amikor viszont felülök a Ghost AMR RIOT all mountain bringára, értelmet nyernek ezek a kifejezések…
A szellem:
Első személyes élményem a Ghost márkával kapcsolatban kb. 10 évre nyúlik vissza, az Eurobike kiállításon egy srác a Ghost standon kezembe nyomott egy fully-t, hogy próbáljam ki ott a csarnokban, ez nem pogózik. Mondom jó, felszálltam, megtekertem kiállva, tényleg nem nagyon hintázott, persze mozgott. Gyorsan hozzáteszem, akkoriban kezdtem egyáltalán próbálgatni mountain bike-okat, nekem aztán nyolc volt, hogyan mozognak ezek a rücskös gumis kerékpárok, ami először eszembe jutott egy fullyról, hogy nehezebb, mint a merev.
Arra emlékszem, hogy a Ghost bringák inkább a lejtőző szakágban voltak érdekesek, később, mikor egyszer eljutottam egy német bikeparkba, sűrűn találkoztam ezzel a logóval. Aztán jött Peking, ahol Sabine Spitz egy nagyon könnyű Ghost bringával nyert, vagyis XC-vonalon sem lehet rossz. Mondjuk országúti Ghost kerékpárt nem tudok hirtelen magam elé képzelni, pedig a katalógusnak van ilyen füle is. Ha tovább olvasok utána, kiderül, hogy a Ghost tavaly ünnepelte 20. jubileumát, 1993-ban Klaus Möhwald hívta életre a céget, és mindig is komolyabb kerékpárokat fejlesztettek, nem a tömegek számára árultak bringákat.
A csodaváz:
A RIOT sem egy tucattermék, először a tavalyi Eurobike-on találkoztunk vele, egy fully-koncepció innovatív felfüggesztéssel, 650B kerékmérettel. A kulcsszó a Riot-Link, amit a VPP-rendszerek nyomán elkereszteltem magamban virtuális rugóstag bekötési pontnak. Talán a VPP-vel összehasonlítva lehet legkönnyebben megérteni a fejlesztés lényegét is. Itt nem a fő forgáspontot helyettesítjük egy dupla linkkel, hanem a rugóstag általában fix bekötési pontja helyén találunk egy második himbarendszert, így a tag „lebeg” a vázhoz képest, nincs fixen rögzített szem.
A katalógusban azt írják szerényen, hogy a 130 mm-t mozgó RIOT a világ legfejlettebb össztelós rendszere, és a teszt után abban biztos vagyok, hogy az általam valaha próbált két legjobb közül az egyik. A mechanizmust két szempontból is iszonyú hatékonyra sikerült kiegyensúlyozni. A felső himba felelős nagyjából a rugóút első 80%-áért, az alsó a maradék 20%-ért. Ez azt eredményezi, hogy a felfüggesztés szuperérzékeny tud lenni, viszont az igazán nagy döccenőkön az út vége felkeményedik, kímélve ezzel a bringát és a ridert.
Ez idáig rendben is volna, de most jön a csavar, mert a himbarendszer kiegyensúlyozása a pedálozásból adódó erők szempontjából is tökéletesre sikerült, én lepődtem meg a legjobban, amikor a Fox CTD tagot Trail állásban használva, kiállva tekerve gyakorlatilag nem pogózott a bringa! Gyakorlatban elég egyszerűen össze lehet foglalni a működését: a RIOT mindent kezel, ami az útjába kerül, ha nagy a „bumm”, akkor sem koppan fel, közben pedig ha megtekerjük egy átvezető részen, nincs pogózás, kiállva sem tudjuk megtáncoltatni, ahogy a címben utaltam rá.
Ráadásul ez a csoda egy könnyű karbon vázra lett felépítve, négyforgáspontos rendszerben, a fékezésből adódó merevedést Horst Link próbálja megakadályozni. A fékkel kapcsolatban más érdekességet is találunk a vázon, ugyanis a nyergeket egy alumínium alkatrészre csavarozhatjuk fel, ami az átmenőtengelyt öleli körül és ráfekszik a karbonvázra. Így a karbont érő erők is jobban eloszlanak, az alumíniumnak jobb a hőelvezető tulajdonsága, ráadásul cserélhető az alkatrész, ha mondjuk túlhúzná valami ökör a menetet. Ugyanilyen a váltókonzol is, ami kerékcserénél meg tud tréfálni, pontosan kell rákapatni az átmenőtengelyt.
Sajnos negatív tulajdonságai is vannak a RIOT-nak, ugyanis a laterális merevsége nem jó. Még kézzel is látványosan meg tudjuk csavarni a kereket a vázhoz képest, és kanyarokba élesen fordulva rendesen érezhető is az idegeskedés hátul. Ha megnézzük a forgáspontokat, himbát, siklócsapágyakkal találkozunk, nem is kevéssel, így a végén „ami elcsavarodhat, az el is csavarodik”. Az élettartamát pár hét alatt nyilván nem lehetett letesztelni, és voltam olyan cukorseggű, hogy a dagonyázást sem erőltettem, pedig arra azért kíváncsi lennék, megtörténhet-e, hogy a középrész fölött lévő himbák közé beszorulhat-e olyan módon a sár, törmelék, hogy gátolják a mozgást, vagy károsítsák a rendszert.
A felfüggesztés mellett a geometria is támogatja az all mountain felhasználást, a lapos, 68 fokos fejcsőszög a lejtőkön kiváló, pláne a rövid 60 mm-es stucnival, amilyennel az L-es méretet szerelik. A vízszintesen mért felsőcsőhossz itt 610 mm, 179 cm-es magasságomhoz ez így ideális volt. Méretprobléma sajnos a kormányról vezérelhető Rock Shox Reverb nyeregcső miatt adódott, ugyanis csutkára betolva pont egy cm-rel volt magasabban a nyereg, mint ahogy nekem jó. Helyesbítek, teljesen nem lehet betolni a nyeregcsövet, mert akkor egyszerűen nem akart működni a kioldógomb. Használat közben aztán egész hamar hozzászoktam, hogy mindig a megfelelő magasságba állítsam vissza egy-egy lejtmenet után. Amúgy az állítható nyeregcső nagyon jó játékszer, főleg ha kitapasztaljuk, hogy különböző lejtőkön mennyire érdemes csökkenteni a magasságot.
Pár szót a designról is, a karbonváz formaterve nekem nagyon tetszik, tökéletes harmóniában van a funkcióval, szép részletmegoldásokkal, csőformákkal találkozunk. A fekete-kék játék is telitalálat, de egyvalamivel nem vagyok kibékülve, ahogy egymás mellé tették a Ghost és a RIOT feliratot, melyek köszönőviszonyban sincsenek egymással. Mindenesetre a 27”5-es kerékméret is illik ehhez a kategóriához, és ami nagyon fontos, a komplett gép meg tudott maradni ránézésre és érzésre is könnyű bringának, annak ellenére, hogy 130 mm-t mozog elöl-hátul. 12,3 kg-ot nyom pedál nélkül.
Felszereltség:
Elöl Fox 32 mm-es becsúszókkal rendelkező villa mozog, a villavállon kapcsolható CTD-vel. Nem mozog úgy, mint a Kashima bevonatos változat, kicsit szötyögve indul, de aztán belejön. A három állás – Climb, Trail, Descend – kapcsolása szerintem megoldható a villáról, legalább eggyel kevesebb kábel a kormányon, ugyanez igaz a rugóstagra is. A kerekek spórolva lettek összefűzve, Deore agyakon Alex felnik, de a három közül ez a RIOT legkedvezőbb árú változata, nem kell csodálkozni. Az XT-SLX-Deore mix szettet is jól átgondolták anyagi szempontok szerint is, de azt kell mondjam, remek lett a végeredmény (XT hátsó váltó, SLX hajtókar és átdobó, Deore fékek, váltókarok, sor, lánc), minden működik hiba nélkül, terhelés alatt is. Amit kiemelnék, a Deore tárcsafékek, eddig még nem próbáltam, nem tudtam, hogy ennyiért is gyártanak jó tárcsaféket, ebben úgy tűnik, utolérhetetlen a Shimano. A 720-as kormány és a 60-as stucni Ghost logós cuccok, de az igényesebb fajtából, a nyereg szintén Ghost logóval ellátott Selle Italia X1. A talajjal jól bevált mintázatú Schwalbe Nobby Nic gumik érintkeznek.
Összességében:
A Ghost RIOT all mountain bringát a „kellene” kategóriába sorolom, így, ahogy van. Nyilván nem egy olcsó darab, a háromféle felszereltség közül ez az „alapcsomag”, de mindent, sőt többet teljesít, mint amit elvárhat az ember egy all mountain géptől, szinte új szintre emeli a hegyibringázást. A felfüggesztés zseniális, tökéletes mozgás és mozdulatlanság egyszerre. Egyedül a csavarodáson lehetne hátul javítani, de idén debütáló modellről van szó, talán átgondolják még ilyen szempontból is a rendszert, a kisebb bosszúságok eltörpültek az összességében fantasztikus fejlesztéshez képest. Örülök, hogy megismertem, és alig várom, hogy az Eurobike-on vessek egy pillantást az új RIOT-ra…
Infobox:
A Ghost kerékpárok forgalmazója: Green Serpentine Kft.
A kerékpár a gyártó oldalán IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Származási hely: Németország
Garancia: 3 év
Vázméretek: S-15″, M-17,5″, L-19″, XL-20,5″, XXL-22″
Ára: 1 219 900 Ft
Tesztelt modell műszaki adatai:
Váz: AMR 650B UHM/HM Carbon
Rugóstag: Fox Float CTD BV LV 130 mm
Villa: Fox Forx 32F O/C CTD 130 mm 15 mm átmenő tengely
Fékek: Shimano Deore 180 mm
Hajtómű: Shimano SLX 38-24
Középrész: Shimano Press Fit 30
Első váltó: Shimano SLX
Hátsó váltó: Shimano XT 10s Plus
Váltókar: Shimano Deore
Lánckeréksor: Shimano SLX HG81 10s 11-36
Lánc: Shimano Deore CN HG54
Kormány: GHOST Low Rizer super light 720 mm 31.8 mm
Kormányszár: GHOST Light AS 29 60 mm 31.8 mm
Kerekek: Shimano Deore 15/12 mm / Alexrims MD21 650B
Nyereg: Selle Italia X1
Nyeregszár: Rock Shox Reverb Stealth 31.6 Travel 125 mm
Gumik: Schwalbe Nobby Nic 2,25
Tömeg: 12,3 kg (pedál nélkül)
Geometriai adatok:
Méret: | 40/15 | 44/17.5 | 48/19 | 52/20.5 | 56/22 | |||
A | Ülőcsőhossz (mm): | A | 400 | 440 | 480 | 520 | 560 | |
B | Vízszintes felsőcsőhossz (mm): | B | 570 | 585 | 610 | 635 | 650 | |
C | Reach (mm): | C | 405 | 420 | 440 | 465 | 475 | |
D | Stack (mm): | D | 575 | 580 | 590 | 600 | 610 | |
E | Fejcsőhossz (mm): | E | 100 | 110 | 120 | 130 | 140 | |
F | Láncvillahossz (mm): | F | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | |
G | Ülőcsőszög (° fok): | G | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 | |
H | Fejcsőszög (° fok): | H | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 | |
J | Nyeregcső átmérő (mm): | J | 31,6 | 31,6 | 31,6 | 31,6 | 31,6 | |
K | Kormányszár hossza (mm): | K | 60 | 60 | 60 | 70 | 70 | |
L | Rugóstag szemtávolság (mm): | L | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 | |
M | Tengelytáv (mm): | M | 1105 | 1120 | 1145 | 1170 | 1190 | |
N | Középrész magassága (mm): | N | -12 | -12 | -12 | -12 | -12 | |
O | Átlépési magasság (mm): | O | 700 | 715 | 735 | 760 | 775 | |
.