fbpx

Specialized Crossroads Sport

Az alrovatcímet Demjén Rózsi örökbecsű Féktelen éj című opusza ihlette, no meg persze ez a nagydarab kék vas a Specializedtől. Hogyaszongyahogyde: „van úgy, hogy kell egy féktelen éj, egy megfelelő idegennel…” Na de hogy jön össze a rendhagyó frizurájú táncdalénekes híres dala és a Crossroads? Nagyon egyszerűen. A gép egy rakás érdekes, furcsa, hasznos, haszontalan csemegét rejt, amelyektől egészen furcsa összképet mutat, tehát beláthatjuk, hogy idegen; ugyanakkor mind felszerelésében, mind menettulajdonságaiban, mind pedig ár/érték arányában kifogástalan termékkel állunk szemben, tehát megfelelő alany arra, hogy néhány hétre megcsaljam vele a saját bringámat.
specialized_crossroads_1.jpg
Az érdeklődést minden bizonnyal felcsigázó bevezető után már helyezem is el aktuális tesztgépünket a Specialized palettáján. Ő a 2007-es modellév Multi street kategóriájának kisebbik tagja, felszerelésben – és természetesen árban – ott gunnyaszt felette a Crossroads Elite. A gépből női változat is elérhető, ám az sokkal kevésbé érdekes vázgeometria szempontjából, úgyhogy soviniszta módon faarccal továbblépünk. A gép színe hivatalosan Navy Panel, nekem meg inkább csillogós mélykék.
specialized_crossroads_3.jpg

A vázanyag elég varázslatosan hangzik, de azért a közel 16 kg-os tömeg mindenféle csomagtartó, sárvédő és egyéb kolonc nélkül arról árulkodik, hogy az előállítási költségek mérséklését is szem előtt tartották. A varratok a hegesztősuliban 4-es alát kapnának, ami ebben az árkategóriában kiemelkedő minőségre utal. Mert ugye mindenki észrevette, hogy egy Specializedről olvas, és az árcédulán 73.000 Ft fityeg…
specialized_crossroads_4.jpg

A váz igen érdekes. Ez ugyanis a „Ground Control Geometry” kialakítás, ami nem azt jelenti, hogy valami módon a talajt vezéreljük vele, hanem, hogy leültették a bringát, mint diszkós jampi az ezerkecskét. Ezt azzal érték el, hogy a láncvillába becsempésztek egy apró görbületet közvetlenül a középcsapágyház mögé, így a láncvillák előrefelé lejtenek, és a középtengely a tengelyek vonala alá került. Ez ugye alacsonyabb súlypontot, jobb irányíthatóságot, stabilitást és havi rendszerességű pedálcserét jelent. A 270 mm-es csapágyház meglehetősen alacsony, én rendszeresen földhöz vertem kanyarokban, vagy amikor kivittem terepre, node valamit valamiért, ugye, hiszen porig ültetett Calibrával sem parkolunk járdára, vagy megyünk a zsombékosba lápi békát cserkészni. Érdekesség még, hogy az első háromszögben a fejcső kivételével mindenhova sikerült valami gurflit, hajlítást, görbítést belevinni a gyártónak. Nem állítanám, hogy a görbületek számának növekedésével egyenes arányban nőtt a gép esztétikai értéke is, de erre mondjuk azt, hogy ühümm… érdekes… meg hogy úgy van benne valami… Van egyszer a gigászi fejcső, ami a csapágycsészék között 194 mm hosszan nyújtózik, aztán az alsócső, ami végtére is rendben is van, 2 kulacs kakaót is felerősíthetünk rá hideg reggeleken. A felsőcső érdekes kialakítása alacsonyabb átlépési magasságot biztosít ugyan, de így a cső alatt vezetett bowdeneknek végig házban kell futniuk, ami érződik is sajnos, leginkább a hátsó fék teljesítményén. Elgondolkodtató, hogy ha a cső fölött vezetik, akkor vidám basszgitár-imitációt kaphattunk volna a lábaink közé, ami direkt jól jöhet, ha unalmas, alföldi túrákon cseppet leül a hangulat. A hátsó villaszárak egyenesek, egy apró csövecske dobja csupán fel őket, mely a támvillákat köti össze. A papucsok egyszerűek, semmi móka, és sajnos csomagtartót sem fogadnak, lépjünk is tovább…
specialized_crossroads_2.jpg
A gép felszerelése hozza az árkategóriában megszokott színvonalat, ezt hívjuk belépő szintnek. Itt az ember elnézi, hogy nem csillapít a teleszkóp, a hidegben néha reccsen a váltó, kicsit bizonytalan az átdobó, kicsit taknyos a fék, bár ez utóbbi leginkább a bowdenház miatt van így. Tetszett, hogy a külsők az enyhén síkos betonon és a havas, döngölt dózerúton egyaránt jól megállták a helyüket. Tetszett, hogy a vázban van anyag bőven, nem tekeredik, nem nyeklik kisebbfajta jegesmedvék alatt sem. Mindenki másnak tetszett a Body Geometry-s, zselével töltött markolat is, bár valahogy nekem sehogy sem akart úgy állni a kezem, hogy értelme is legyen az apró kis zselézsáknak. A hatalmas, fotelszerű, rugókon és teleszkópon billegő nyerget nem tudom igazán dicsérni, már közepes távon is inkább fárasztó, mint kényelmes volt rajta imbolyogni.
specialized_crossroads_5.jpg
Személy szerint én szívesen tennék rá sárvédőket, és egy picivel jobb hajtásláncot. Mindent egybevéve azonban az összkép kellemes és meggyőző, nem arról van szó szerencsére, hogy a gyártó valami olcsó utánzatot szeretne eladni nekünk a jól csengő márkanév takarásában. Sokkal inkább arról, hogy itt egy remek ár/érték arányú Specialized bringa (bevallom, nem gondoltam volna, hogy ezt a jelzőt egyszer Specire fogom alkalmazni), amely mind városi közlekedésre, mind enyhébb terepre – tudjátok, ez az a bizonyos krossz, amikor „offolod” az utat – remekül beválhat. Hogyan is énekli Demjén úr?
[poll id=”17″]

Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. január-februári lapszámában.

Geometriai adatok
Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 69 fok
Tengelytáv: 1140 mm
Láncvillahossz: 480 mm
Nyeregvázcső-hossz: 550 mm
Felsőcsőhossz: 610 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 630 mm
Kormányszárhossz: 80 mm
Középcsapágy-magasság: 280 mm
Súly: 15,69 kg (pedállal)

Infobox
Forgalmazó: Velotrade Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: élettartam
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázanyag: A1 Premium alumínium
Vázméretek: S; M; L; XL (tesztelt)
Villa: SunTour OEM; 700C; 50 mm; acélrugó
Kormány: hajlított city; 640 mm
Kormányszár: 80 mm; állítható szögű
Kormánycsapágy: acél; alapméretes
Nyeregcső: teleszkópos, 27,2 mm / 170 mm
Nyereg: Specialized Super Comfort Plush
Hajtómű: Shimano TX-71; 48-38-28 fog
Középcsapágy: TH négyszögtengelyes; 68 x 122,5 mm
Lánckeréksor: Shimano HG-40; 11-32 fog
Lánc: Shimano HG-40
Fékkarok: Tektro
Váltókar: Shimano RS-41 markolatváltó
Első agy: Specialized; 36 furat
Hátsó agy: Shimano FH-RM305; 36 furat
Első fék: Tektro V-fék
Hátsó fék: Tektro V-fék
Első váltó: Shimano C-102; 31,8 mm
Hátsó váltó: Shimano Acera
Pedál: műanyag platform
Felni: Alex Z-1000; 700C
Küllők: 2 mm; rozsdamentes
Külsők: Specialized Infinity; 700x38C
Ajánlott fogyasztói ár: 72.900 Ft

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.