Ritkán írunk a saját mountain bike-unkról tesztet, pedig van egy nagy előnye a helyzetnek: így sokkal keményebb megpróbáltatásoknak sikerül alávetni a kerékpárt, mint általában egy tesztbringát.
Az amerikai Specialized az egyik olyan ritka márka, amely egyszerre az egyik legjobban csengő név a kerékpározásban, ugyanakkor nem csak a nevéből él. Gondosan ügyelnek arra, hogy modelljeik valóban többet adjanak tulajdonosuknak egy átlagos bringánál. Ennek eredménye a „Speci-érzés”: amikor felülsz rá tudod, hogy „megérkeztél” és egyre jobban megszereted…
A Stumpjumper modellek ezt az elvárást 35 éve teljesítik, az egyik „ős” mountain bike-ról van szó, ami továbbra is a cross-country (és maraton) versenyzők egyik leghatékonyabb fegyvere. Elérhető már régóta az össztelós változat is, a Stumpjumper FSR szintén korszakalkotó mountain bike volt a Horst Link-es négyforgáspontos felfüggesztéssel.
Én mégis inkább a merevfarú gépet választottam, egyrészt kedvelt hegyikerékpáros köreimhez nincs szükség fully-ra, másrészt nem is szeretem ápolgatni a bonyolultabb rendszert- Gőzborotvával mosom a bringát, nincs kedvem még több csapágyazott alkatrészre figyelni karbantartás szempontjából. Szeretem a merev vázak nyers erőátvitelét, könnyedségét és hiába játszadozom néha szívesen fullykkal, egyelőre maradtam a hardtailnál, talán majd legközelebb…
A Stumjumper HT Expert Carbon M-es méretű váza geometriáját tekintve tökéletesen illik a testalkatomhoz és bringázási stílusomhoz. A merevség-kényelem jellemzők is ideálisak, szerintem merevfarúhoz képest elég szépen „mozognak” a támvillák, plusz a vékony nyeregszárról is elmondható mindez, A kimondottan rövid homlokcső miatt versenyzésre is alkalmas, bele lehet hajolni a mászásokba.
A divatos, matt sötétszürke-piros váz a prémium FACT 10M karbonból készül, a könnyebbek közé tartozik ezen a szinten is. A részletek kidolgozása méltó a Specialized-hoz, érdekesség, hogy hátul nem gyorszáras, hanem imbusszal betekerhető átmenőtengely található. A belső bowdenezés vezetése hibátlan, a középrészen tekintélyes S-betűs fedőlapot találunk.
Érdemes megnézni, milyen nagy átmérőjűek a láncvilla szárai, a hajtáshatékonysága jó is a bringának. Ellenben a támvillákat úgy húzták, hogy hatékonyan csillapítsák a terep egyenetlenségeit, ilyen szempontból a merevfarúak között a legkomfortosabbak közé tartozik a Stumpy, amit tovább fokoz a ritka kényelmes, ahogy Valverde mondaná, fenomenális a Specialized Phenom nyereg is.
Számomra a komfort csúcsát jelenti a Rock Shox SID Brain villa is. Nem azért, mert nem találkoztam még hasonlóan finom mozgású telóval, hanem azért, mert nem kell lockout-kart kapcsolgatni. Bringázás közben ez hatalmas előny: bármikor kiállsz a nyeregből, a Brain nem engedi, hogy a felülről ható erő, vagyis a tömeged miatt himbálózzon a bringa, ugyanakkor a talaj egyenetlenségeit mindig lekezeli. Nem követheted el a bosszantó hibát sem, hogy egy rázós lejtmenet előtt lezárva hagyod a villát.
A Brain tulajdonképpen csak egy plusz szelep a villában és a szár alsó részén állíthatod be, hogy mekkora erőnél nyisson. Ha a maximum mögé tekered kicsivel, nem tévedhetsz nagyot. Érdekesség, hogy a csillapítás gyorsaságát állító csavar felköltözött a villavállra. Ezeket a telókat egyébként kizárólag a Specialized számára készíti a Rock Shox, különlegességük még, hogy „csak” 90 mm úton mozognak. A 100 mm-hez képest észre sem veszed a különbséget.
A következő részegység, ami eszembe jut és nagyon megszerettem: a kerékszett. A Roval Control Carbon egy rendkívül könnyű, ugyanakkor hajtáshatékonyság szempontjából is kiváló kerék. A széles karbonfelni a strapát is nagyon jól bírja, kapott már hideget-meleget, de szinte egy karc sem látható rajta. Jól működik belső nélkül is, az átalakítást követően – amit hamar megtettem – egyszer sem volt se defekt, se váratlan eresztés.
Az agyak is minőségi darabok, a hátsó agy reteszelése a legjobb minőségű modellekéhez hasonlítható, rögtön reagál a pedálozásra, szinte minimális holtjátéka sincs. Fontos tartozékai a keréknek a gumik is, a Specialized S-Works Fast Track mintázata az egyik kedvencem, a megfelelő nyomáson használva tipikus univerzális modell, az AlpenTour Trophy-n például mindenféle talajviszonyok között bizonyított. Érdekesség, hogy hátul elégnek bizonyult a 2.0-ás szélesség, ami valójában inkább 2,1.
A Specialized Stumpjumper HT Expert Carbon legfőképpen a felszereltségben különbözik a lényegesen drágább S-Works modelltől. Nyilván a váz is más kicsit, könnyebb karbonszövetet is használnak az S-Works-höz, de a több mint egymilliós különbséget a felszerelés adja ki. Ennek ellenére azt mondom, ezzel a specifikációval is tökéletesen alkalmas versenyzésre ez a bringa, sőt…
Azok számára, akik katalógus alapján választanak kerékpárt, eléggé szedett-vetettnek tűnhet a specifikáció, őszintén szólva jómagam is szkeptikus voltam kicsit. 10-es sor XTR váltóval, Sram GX átdobóval, SLX váltókarokkal, SRAM 2200 karbon hajtókarral, KMC lánccal… Ennek ellenére tökéletesen működik a kombináció, a kiváló, könnyű karbonkerekek és a Brain-es villa miatt pedig sok teljes XTR vagy SRAM XX alkatrészcsaláddal szerelt XC gépnél is egyértelműen jobb az Stumpy HT Expert.
A Magura MT fékekkel három hónap alatt nem volt probléma a teljesítményt illetően, ráadásul ezek kimondottan könnyű modellek. Volt alkalom tesztelni őket hosszú és meredek köves lejtőkön, ahol bizony sokszor folyamatosan kellett húzni a karokat. A Magura fékek újabb generációi egyébként túlmutatnak már a régebbi problémás modelleken. Az áttételkiosztás is tetszett, a 36-24-es tányérok a 11-36-os sorral elegendőnek bizonyulnak mindenhol, nyilván 2×11-es rendszernél ott lenne a 40-es fog lehetősége.
A felszereltség kapcsán mindenképpen meg kell említeni a SWAT (Storage, Water, Air and Tools) készletet, ami egy szerszámosboxot és egy kormánycsapágy-kupakba integrált láncbontót jelent a Stumpy esetében. (A legújabb SWAT technológia már alsócsőbe rejtett rekeszt kínál, de ezt egyelőre csak a fully tudja.) A SWAT amúgy összefoglaló név, ruházati kiegészítőket is takar.
Nagyon jó, hogy a kis boxba pont befér egy pótgumi, egy patron fejjel és egy gumileszedő, vagy egy pótgumi-leszedő- multiszerszám kombináció. Én csak versenyre teszek be patront, amúgy elég a pumpa, maratonon pedig úgyis jobb, ha a szerszám kéznél van a zsebben. Fontos, hogy bármit teszünk bele, zsúfoltság legyen bent, különben csörögni, zörögni kezd majd terepen, ami csörögni, zörögni tud. A láncbontót egyszer elpróbáltam, hogy működik, több idő piszmogni vele, mint egy rendes szerszámmal, élesben még nem kellett használni. Mellesleg amióta belső nélkülire alakítottam a kereket, a pótgumihoz sem kellett hozzányúlni.
Összefoglalva a lényeget, ennél jobb merevfarú XC-gépet nehéz elképzelni, nagyon megkedveltem, köszönettel tartozom a Bringaland Kerékpárüzletnek a Stumpjumper HT Expert-ért. Április óta használtam versenyen és „just for fun” bringázásra is. Az a jelző illik rá leginkább, hogy „természetes”, mintha a testem meghosszabbítása lenne. Ritka az olyan bringa, amiről ez elmondható. Nem igényel különösebb karbantartást sem, a szokásosnál több sarazás miatt lánccsere és egy fékbetét-csere esedékes csak.
Negatív oldalon a mix felszerelés az egyetlen dolog amibe valaki beleköthet, de nyilván lehet könnyebbre, 2×11-esre tuningolni. (Nekem tökéletes így is, máshonnan közelítve biztos nem érne számomra egymillióval többet egy full XTR, RS-1 villával) A „speci-érzést” fölösleges túlragozni egy tesztben, persze, megvan, de ha nem tudjuk leírni, mi az a plusz, akkor minek ecsetelni? Próbáld ki inkább a tesztprogram keretében a leginkább kedvedre való bringát, és magad is megtapasztalod…
InfoBox:
Bővebb vásárlási információ a 2016-os modellről: KATTINTS IDE!
Származási hely: USA/Tajvan
Garancia: élettartam
Vázméretek: S, M, L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 1 759 000 Ft