Az e-bike-ok már nem csak pár gazdag bringás játékszerét jelentik, az árérzékenyebb szegmensekben is növekszik irántuk a kereslet, de a drága technológiának köszönhetően egy bizonyos szint alá nem megy az áruk. A Rock Machine ezen szeretne változtatni és saját fejlesztésű elektromos hajtásrendszerrel dobott piacra egy belépő kategóriás montit, a Storm e60-29-et.
Egyre népszerűbbek az e-bike-ok, sokan vágyakoznak egy elektromos rásegítéses bringa után, mellyel új dimenziók nyílnak meg előttük a távok és az emelkedők terén, viszont az áruk még mindig magas, kevesen engedhetik meg maguknak, lényegében egy középkategóriás e-monti árán egy fullos össztelóst tudunk venni. Ezt felismervén 2019-től a Rock Machine a vékonyabb pénztárcájú bringásoknak is kínál e-bike-ot a Storm e60-29 személyében, melyben az új hajtásrendszerük a Sport Drive dorombol.
A Storm e60-29 megtervezésekor a Rock Machine mérnökei fejében egy olyan e-bike megalkotása volt, ami többek számára elérhetővé teszi, hogy egy elektromos rásegítéses kerékpár tulajdonosai lehessenek. A legnagyobb feladatuk az volt, hogy az eddigiekhez képest alacsony ár ne menjen a használhatóság rovására. Ehhez két dolog közül választhattak, vagy az eddigi Shimano elektromos hajtásrendszert használják és a végletekig megspórolják a költségeket az alkatrészeken (ami a használhatóságot már erősen befolyásolja…) vagy fejlesztenek egy saját, olcsóbb hajtásrendszert és használhatóság minőségét nem befolyásoló alkatrészeket választanak. Végül az utóbbi mellett döntöttek.
A saját rendszerüket Sport Drive-nak nevezték el és az egységen jól látható módon ott szerepel, hogy a fejlesztésben a DAPU is erőteljesen részt vett. Mit tud ezt a rendszer? A szokásos 250 Wattos teljesítmény mellett 90 Nm-es nyomatékot, amivel jó pár nagy gyártót lenyom, az energiáról pedig egy 418Wh-s akkumulátor gondoskodik. A számokat láttán gondolom többekben felmerül, hogy akkor hamarosan ez a rendszer lesz az új csúcs, de itt fontos kitérni arra, hogy ezek a számok így nem sokat jelentenek, egy e-bike-nál sokkal fontosabb, hogy a nyomatékot mikor és hogyan adja le, tehát maga a szoftver és az adatgyűjtés/elemzés is nélkülözhetetlen része az elektromos rásegítéses rendszernek, melyben valószínűleg a nagy márkák már előrébb járnak, de erre majd térjünk vissza a menettapasztalatoknál.
A saját fejlesztésű hajtásrendszerek egyik nagy előnye, hogy nem egy adott alkatrész köré kell tervezni a vázat, hanem lehetőség van a váz paramétereihez alakítani az alkatrészt. Ami könnyen belátható, hogy nem egy utolsó szempont, pl a múltban sokáig azért volt hosszú az e-bike-ok láncvillája, mert az akkori adott hajtásegységek köré nem tudtak rövidebbet tervezni.
A Rock Machine-nál az e-Storm a belépő az e-mountainbike-ok világába, azoknak tervezik ezeket a bringákat, akik még csak ismerkednek a heggyel, többségében még aszfalton és földutakon járnak, tehát nem a Rock Machine-tól megszokott extrém felhasználásra készülnek. Ennek megfelelően alakították ki a váz geometriáját és válogatták ki az alkatrészeket. A Storm vázával kapcsolatban nem tudunk millióféle technológiát felsorolni, viszont a Rock Machine mtb kerékpárok ismertetőjele a Sharkspine EVO kialakítás azonnal szemet szúr rajta.
[message_box title=”” color=”blue”]A Sharkspine EVO kialakításnál a felsőcső a fejcső utáni szakaszon ívesen megtörik (akárcsak egy cápa feje), ennek köszönhetően a váz jobb rezgéselnyelő-képességgel rendelkezik, mint a hagyományos kialakítású vázak. A törés után a felsőcső meredek esésű, ennek egyértelmű célja az alacsony átlépési magasság elérése volt, kisebb méretű vagy rövidebb lábú emberek is képesek nagyobb vázakat használni, ezenfelül technikás terepen is több helye marad a kerékpárosnak a felsőcső fölött mozogni. Azért, hogy az alacsony átlépési magasság mellett is normál hosszúságú nyeregvázcsövet tudjanak használni a nyeregvázcső-felsőcső csatlakozás egy erősítést kapott, amivel még inkább hasonlít a váz egy cápa hátára.[/message_box]
Teleszkópból egy egyszerű darabot építettek be a Storm e60-29-be, a Suntour acélrugós, állítható visszaútcsillapításos XCM villája teljesít szolgálatot, igazából semmi extrát nem tud, de a feladatát ellátja. A megfelelő váltásért a Shimano Altus szettje felel, de csak hátul, hiszen nincs is első váltó. Emlékszem még amikor húztuk a szánkat, ha Altus szettes bringáról beszéltünk, ezek az idők már régen elmúltak, a pár éve a csúcskategóriában debütált technológiák mára lecsorogtak eddig a szintig, elég csak ránézni a hátsó váltó shadow kialakítására…
A fékek szintén Shimano termékek, belépő szintű hidraulikus tárcsafékek, de nem belépő szintű fékerővel. A japánok nagyon tudnak féket gyártani, az M315 a komolyabb montisokat is simán megfogja. WTB felnis, belépő kategóriás Shimano agyas kerekeken gurulhatunk, melyeken Freedom Dual külső gumik feszülnek, ezek a gumik az aszfalttól a könnyebb terepig megállják a helyüket, innen a Dual név. Kiegészítőkből saját márkás darabokkal találkozhatunk, de nem kell tartanunk tőlük, mindegyik bőven megfelel arra a célra, amire a Storm-ot tervezték és emellett kényelmesek is.
Még júniusban a 2019-es modellek bemutatóján volt lehetőségünk tesztelni a Rock Machine Storm e60-29-et, pont ugyanakkor, mint a már bemutatott Blizz INT e90-27-et, ami a Shimano StePS E8000 elektromos hajtásrendszerével volt szerelve, így az egyik bringáról a másikra átülve könnyű volt összehasonlítani a két rendszert. Persze a két kerékpár karakterisztikájában és célközönségében is teljesen más (a Blizz egy agresszív trail bike míg a Storm egy kirándulós, túrázós, akár mindennapi használatra alkalmas kerékpár), de ez nem igazán befolyásolta az e-bike hajtásrendszerek összehasonlítását.
A teszt során bizonyos területeken markáns különbségekkel találkoztunk a Sport Drive és a Shimano StePS között, más területeken viszont csukott szemmel soha meg nem mondtam volna, hogy melyik hajtásrendszerrel szerelt bringán ülök. Folyamatos hajtás közben a két rendszer között mindössze annyi a különbség, hogy a Sport Drive egy kicsivel nagyobb sebességnél kapcsol le, mint a StePS, tehát gyorsabban lehet vele menni, ezért síkon szívesebben ültem a Storm-on és centiről centire távolodtam a Blizz-t hajtó munkatársamtól. Meredeken is ugyanúgy feltolt, mint a japán óriás rendszere, igazából nem éreztem a 90 Nm adta plusz erőt, de tegyük hozzá, hogy nincs is nyomatékmérő belém építve. A legnagyobb különbség a megindulásoknál, megállásoknál volt tapasztalható, míg a Shimano rendszere szinte azonnal reagált arra, hogy elindulok, jobban odalépek vagy elveszem a terhelést, addig a Sport Drive kicsit fáziskésésben volt. Ez egyébként annak köszönhető, hogy a Shimano sokkal több szenzorral dolgozik.
A Sport Drive vs StePS összehasonlítás után nézzük magát a Storm-ot hiszen a rásegítési rendszer még ha fontos is, csak egy része a kerékpárnak. A Storm e60-29 pont olyan lett, mint amire tervezték, a könnyebb tereppel minden gond nélkül elboldogul, a földes utakat kifejezetten szereti és aszfalton is egész jól halad. A komolyabb terep, pl egy sziklás ösvény, már nem lesz a kedvence, elmegy rajta, de tudni kell a határait, ilyen célra már érdemes lehet egy jobb teleszkóppal szerelt Rock Machine-t választani. A fékek magabiztosan fognak, nem véletlenül találkozunk ezzel a modellel magasabb kategóriás bringákon is, garantáltan nem ez lesz a gyenge pontja a bringának ha nagy hegyek közé kerülünk. Az Altus váltásra sem lehet különösebben rosszat mondani, terhelés alatt kicsit gondolkodik (ahogy egyébként nem váltunk), de nem is XTR árban van…
A gumi telitalálat erre a modellre, terepen és aszfalton is megállja a helyét, tökéletes azoknak, akik mindkét úttípuson szeretnék használni a bringát. A Storm-ot eredetileg nem városba tervezték, de a tapasztalataim alapján könnyedén el tudom képzelni egy vékonyabb slick gumival mindennapi kényelmes városi bringának is, főleg azoknak, akik egyébként gyakran montiznak és ahhoz a geometriához vannak szokva.
Megéri-e a Storm e60-90 a kicsit több, mint fél millió forintot? Azt kell mondjam, hogy igen. Az 529 900 Ft-ért belekóstolhatunk az e-bike-ok nyújtotta élménybe, kapunk egy társat a túráinkhoz, aki segít legyőzni a kemény emelkedőket és akár még munkába járós bringát is csinálhatunk belőle, amivel megspórolhatunk egy halom üzemanyagra vagy bérletre költött pénzt.
Ajánlott fogyasztói ár: 529 900 Ft
További információk a forgalmazó honlapján.