Az alrovatcímet Demjén Rózsi örökbecsű Féktelen éj című opusza ihlette, no meg persze ez a nagydarab kék vas a Specializedtől. Hogyaszongyahogyde: „van úgy, hogy kell egy féktelen éj, egy megfelelő idegennel…” Na de hogy jön össze a rendhagyó frizurájú táncdalénekes híres dala és a Crossroads? Nagyon egyszerűen. A gép egy rakás érdekes, furcsa, hasznos, haszontalan csemegét rejt, amelyektől egészen furcsa összképet mutat, tehát beláthatjuk, hogy idegen; ugyanakkor mind felszerelésében, mind menettulajdonságaiban, mind pedig ár/érték arányában kifogástalan termékkel állunk szemben, tehát megfelelő alany arra, hogy néhány hétre megcsaljam vele a saját bringámat.
Az érdeklődést minden bizonnyal felcsigázó bevezető után már helyezem is el aktuális tesztgépünket a Specialized palettáján. Ő a 2007-es modellév Multi street kategóriájának kisebbik tagja, felszerelésben – és természetesen árban – ott gunnyaszt felette a Crossroads Elite. A gépből női változat is elérhető, ám az sokkal kevésbé érdekes vázgeometria szempontjából, úgyhogy soviniszta módon faarccal továbblépünk. A gép színe hivatalosan Navy Panel, nekem meg inkább csillogós mélykék.
A vázanyag elég varázslatosan hangzik, de azért a közel 16 kg-os tömeg mindenféle csomagtartó, sárvédő és egyéb kolonc nélkül arról árulkodik, hogy az előállítási költségek mérséklését is szem előtt tartották. A varratok a hegesztősuliban 4-es alát kapnának, ami ebben az árkategóriában kiemelkedő minőségre utal. Mert ugye mindenki észrevette, hogy egy Specializedről olvas, és az árcédulán 73.000 Ft fityeg…
A váz igen érdekes. Ez ugyanis a „Ground Control Geometry” kialakítás, ami nem azt jelenti, hogy valami módon a talajt vezéreljük vele, hanem, hogy leültették a bringát, mint diszkós jampi az ezerkecskét. Ezt azzal érték el, hogy a láncvillába becsempésztek egy apró görbületet közvetlenül a középcsapágyház mögé, így a láncvillák előrefelé lejtenek, és a középtengely a tengelyek vonala alá került. Ez ugye alacsonyabb súlypontot, jobb irányíthatóságot, stabilitást és havi rendszerességű pedálcserét jelent. A 270 mm-es csapágyház meglehetősen alacsony, én rendszeresen földhöz vertem kanyarokban, vagy amikor kivittem terepre, node valamit valamiért, ugye, hiszen porig ültetett Calibrával sem parkolunk járdára, vagy megyünk a zsombékosba lápi békát cserkészni. Érdekesség még, hogy az első háromszögben a fejcső kivételével mindenhova sikerült valami gurflit, hajlítást, görbítést belevinni a gyártónak. Nem állítanám, hogy a görbületek számának növekedésével egyenes arányban nőtt a gép esztétikai értéke is, de erre mondjuk azt, hogy ühümm… érdekes… meg hogy úgy van benne valami… Van egyszer a gigászi fejcső, ami a csapágycsészék között 194 mm hosszan nyújtózik, aztán az alsócső, ami végtére is rendben is van, 2 kulacs kakaót is felerősíthetünk rá hideg reggeleken. A felsőcső érdekes kialakítása alacsonyabb átlépési magasságot biztosít ugyan, de így a cső alatt vezetett bowdeneknek végig házban kell futniuk, ami érződik is sajnos, leginkább a hátsó fék teljesítményén. Elgondolkodtató, hogy ha a cső fölött vezetik, akkor vidám basszgitár-imitációt kaphattunk volna a lábaink közé, ami direkt jól jöhet, ha unalmas, alföldi túrákon cseppet leül a hangulat. A hátsó villaszárak egyenesek, egy apró csövecske dobja csupán fel őket, mely a támvillákat köti össze. A papucsok egyszerűek, semmi móka, és sajnos csomagtartót sem fogadnak, lépjünk is tovább…
A gép felszerelése hozza az árkategóriában megszokott színvonalat, ezt hívjuk belépő szintnek. Itt az ember elnézi, hogy nem csillapít a teleszkóp, a hidegben néha reccsen a váltó, kicsit bizonytalan az átdobó, kicsit taknyos a fék, bár ez utóbbi leginkább a bowdenház miatt van így. Tetszett, hogy a külsők az enyhén síkos betonon és a havas, döngölt dózerúton egyaránt jól megállták a helyüket. Tetszett, hogy a vázban van anyag bőven, nem tekeredik, nem nyeklik kisebbfajta jegesmedvék alatt sem. Mindenki másnak tetszett a Body Geometry-s, zselével töltött markolat is, bár valahogy nekem sehogy sem akart úgy állni a kezem, hogy értelme is legyen az apró kis zselézsáknak. A hatalmas, fotelszerű, rugókon és teleszkópon billegő nyerget nem tudom igazán dicsérni, már közepes távon is inkább fárasztó, mint kényelmes volt rajta imbolyogni.
Személy szerint én szívesen tennék rá sárvédőket, és egy picivel jobb hajtásláncot. Mindent egybevéve azonban az összkép kellemes és meggyőző, nem arról van szó szerencsére, hogy a gyártó valami olcsó utánzatot szeretne eladni nekünk a jól csengő márkanév takarásában. Sokkal inkább arról, hogy itt egy remek ár/érték arányú Specialized bringa (bevallom, nem gondoltam volna, hogy ezt a jelzőt egyszer Specire fogom alkalmazni), amely mind városi közlekedésre, mind enyhébb terepre – tudjátok, ez az a bizonyos krossz, amikor „offolod” az utat – remekül beválhat. Hogyan is énekli Demjén úr?
[poll id=”17″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. január-februári lapszámában.
Geometriai adatok
Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 69 fok
Tengelytáv: 1140 mm
Láncvillahossz: 480 mm
Nyeregvázcső-hossz: 550 mm
Felsőcsőhossz: 610 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 630 mm
Kormányszárhossz: 80 mm
Középcsapágy-magasság: 280 mm
Súly: 15,69 kg (pedállal)
Infobox
Forgalmazó: Velotrade Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: élettartam
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázanyag: A1 Premium alumínium
Vázméretek: S; M; L; XL (tesztelt)
Villa: SunTour OEM; 700C; 50 mm; acélrugó
Kormány: hajlított city; 640 mm
Kormányszár: 80 mm; állítható szögű
Kormánycsapágy: acél; alapméretes
Nyeregcső: teleszkópos, 27,2 mm / 170 mm
Nyereg: Specialized Super Comfort Plush
Hajtómű: Shimano TX-71; 48-38-28 fog
Középcsapágy: TH négyszögtengelyes; 68 x 122,5 mm
Lánckeréksor: Shimano HG-40; 11-32 fog
Lánc: Shimano HG-40
Fékkarok: Tektro
Váltókar: Shimano RS-41 markolatváltó
Első agy: Specialized; 36 furat
Hátsó agy: Shimano FH-RM305; 36 furat
Első fék: Tektro V-fék
Hátsó fék: Tektro V-fék
Első váltó: Shimano C-102; 31,8 mm
Hátsó váltó: Shimano Acera
Pedál: műanyag platform
Felni: Alex Z-1000; 700C
Küllők: 2 mm; rozsdamentes
Külsők: Specialized Infinity; 700x38C
Ajánlott fogyasztói ár: 72.900 Ft