Ezúttal – 4 év után újból – a kerékpár legfontosabb alkotóelemét, a vázat vesszük górcső alá. Ha bringaépítésbe fogsz, az első és legfontosabb feladat a számodra leginkább megfelelő váz kiválasztása, mert ez határozza meg leginkább a komplett bringa tulajdonságait. A mai napig nehéz tájékozódni a hazai kínálatban, a forgalmazói információk mennyisége ingadozó, ezért megpróbálunk segíteni nektek az alább bemutatott 34 vázzal. Fontos kihangsúlyoznunk, hogy ez a vázbemutató nem teszt! A bemutatott vázakat nem próbáltuk ki, csak lemértünk rajtuk mindent, amire lehetőségünk volt.
Ezúttal is a már korábban kialakított egységes mérési- és szempontrendszert használtuk a táblázatokban, és az összes vázon végigmértünk mindent, amit csak lehetett. Igyekeztünk hasonló méreteket összeszedni, hogy korrekt legyen az eredmény.
Fontos: a vázról közölt adatok közül: a vázanyag, a méret, a színválaszték, a garancia, és az ár, a forgalmazó által közölt adat, az összes többi a saját méréseinket tükrözi (ahol mégsem, azt jelöltük).
– A tömegadatokat 5 kg-ig 1 gramm pontossággal dolgozó mérleggel mértük. A tömegadat mindig az integrált / félintegrált kormánycsapágy csészékkel és a kulacstartó csavarokkal együtt értendő. Amelyik váz V-fék csonk nélkül érkezett, azt úgy mértük, de amelyiknek tartozéka, abban benne hagytuk a fékcsonkot.
– Össztelós vázaknál a táblázatban a natúr váz tömege szerepel, csavarok és rugóstag nélkül, amelyek tömegét külön oszlopban jelöltünk.
– A csőszögeket elektronikus úton tizedfok pontosságig mértük. A közölt adatok a gép terheletlen állapotára vonatkoznak. Az XC és dirt vázak villáinál érdemes belekalkulálni a villák 10-15 mm-nyi beülését, azaz a SAG-et. Ez további 0,5-0,8 fokkal meredekebbé teszi a csőszögeket, mihelyt ráülünk a kerékpárra.
Az össztelós vázaknál a SAG elöl-hátul egyaránt jelentkezik, ideális állapotban nagyjából azonos mértékben, ezért a csőszögek ilyen esetben nem változnak, csak a középcsapágy magassága csökken.
A csőszögeknél eltérések lehetnek a gyári adatokhoz képest, attól függően, hogy azt milyen beépítési magasságú villával mérték.
– A tengelytávot tengelyközéptől tengelyközépig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A láncvillahosszt a hátsó tengelyközéptől, a középtengely közepéig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A nyeregvázcső-hosszt a középtengely közepétől a nyeregvázcső tetejéig mértük.
– A felsőcsőhosszt a fejcső tetejének középvonalától a felsőcső nyeregvázcsőbe kapcsolódásának magasságában, a nyeregcső középvonaláig mértük.
– A középcsapágy-magasságot a középtengely közepétől a talajig mértük. Az XC és dirt vázaknál az adat 47 mm magas-, országúti vázaknál 21 mm magas-, az AM / FR vázaknál 57 mm magas gumi használatával érvényes.
– Az átmérő és falvastagsági adatokat 5 század milliméter pontosságú tolómérővel mértük.
– A hosszúsági adatokat csőközéptől csőközépig, vagy tengelyközéptől tengelyközépig mértük nyúlásmentes fém mérőszalaggal.
– A vázakhoz a táblázatban szereplő beépítési magasságú villákat használtunk. Ettől eltérés azoknál a vázaknál van, ahol csak gyári adatok álltak rendelkezésünkre. Ezeket jelöltük a táblázatban.
– A hagyományos kormánycsapágyakat 14 mm beépítési magasságú műanyag alsó csészével, míg a félintegrált típusokat 3 mm beépítési magasságú alsó csészével modelleztük.
– A közölt ár sok esetben tartalmaz egyéb, a vázhoz adott alkatrészeket, (kormánycsapágy, nyeregcsőbilincs, nyeregcső, láncvillavédő neoprén, villa, stb…) ezt a tartozékok fülnél külön jelöltük.
MEREV MTB VÁZAK
Bianchi Oetzi 9800 Alu
Végre hazánkban is elérhetők a legendás olasz kerékpárok. Ezúttal 2 csúcskategóriás vázukat „harangozzuk be” Nektek. A kezünkbe sajnos még nem vehettük őket, de amit lehetett, összeszedtünk róluk. Az Oetzi egy csúcskategóriás verseny XC váz triplán húzott „hyperalloy” alu ötvözettel, könnyített CNC megmunkált középcsapágyházzal, melyben a „Structural Foam Injection” technológiát alkalmazzák a merevség megtartására. Ennek során egy kétkomponensű hab-szerű anyagot fecskendeznek a csapágyház környékén a vázba, ami a gyártó állítása szerint 15%-kal növeli a váz stressztűrő képességét. Reméljük hamarosan teszttel is igazolhatjuk ezt az állítást.
Ára: 359.000 Ft (1190 EUR)
info@bikeline.hu, www.bikeline.hu
Hai Light
A Hai Bikes Light modellje a gyártó „Special Edition” vonalának tagja. Azoknak az XC-seknek ajánljuk, akik egy extra alu vázat szeretnének, valami olyat, ami közelíti az aluból ésszerűen készíthető legkisebb tömegű szerkezetet, mert például nem szeretnének karbon vázat. Nekünk rögtön megtetszett a letisztultsága, a csövek méretének, formájának kordában tartása, és azok az apró kis okosságok, amelyeket a pozitívumok között említünk. Elsőre kicsit vastagnak tűnhet az ára, de ezen a szinten súlyos tízezreket kell fizetni minden 10 grammért, és a Light esetében a teljesítmény bőven kárpótolhat. Csak tárcsás és tárcsa + V-fékes verzió egyaránt elérhető.
+ számtalan könnyű felülhegesztés (fejcsőnél alul, felül), nagy fejcső falvastagság – erős első traktus; van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, kicsi és könnyű papucsok, ügyesen kívülről könnyített fejcső és középcsapágyház
– hajlított és enyhén horpasztott láncvilla
Ára: 115.900 Ft
informacio@boneshaker.hu, www.boneshaker.hu
Kona Kula Deluxe
Ezzel a vázbemutatóval párhuzamosan komplett bringaként is olvashattok a Kula DLX-ról ebben a lapszámban. Főként alapanyagának (Scandium) köszönhetően jó váztömeg a forgalmazói adat alapján. Vázszögeivel rögtön kitűnik a többi verseny XC-re is használható váz közül, hiszen azok a Konához híven kicsit laposabbak, középcsapágya pedig magasabb a többinél, annak ellenére, hogy alacsonyabb villával szerelik, mint amivel mi a többit mértük. Itt ugrik be szereplőnek az ízlés kérdése – főleg azok fogják kedvelni a Kulát, akik lejtőzéskor szeretnének egy kis plusz stabilitást nagyobb sebességnél is, valamint jobban kerülnék a pedál fennakadásának veszélyét.
Ára: 139.900 Ft
info@xfactornet.hu, www.xfactornet.hu
KTM Myroon
Az abszolút etalon az általunk ismert merev karbonvázak között. Úgy lett az általunk mért (!) legkönnyebb a mezőnyben, hogy a többinél nagyobb, 19”-os méretben kaptuk. Ennek a rendkívül átgondolt, alapos tervezés- és a ma ismert legjobb megoldások alkalmazása az oka. Ilyen például a csavaros átdobó rögzítés, ami miatt a tervezők – szabad kezet kapva – úgy alakították a nyeregvázcső formáját, ahogy az terhelés szempontjából szükséges (nem kellett a kör keresztmetszethez ragaszkodni), így annak formája ovális. A vázpapucs teljesen karbon, csupán az érintkezési pontoknál (agy, gyorszár) védi egy-egy alu lapocska. A többi a pozitív értékelések között olvasható.
+ direkt PM fékrögzítés, szegecselésmentes, ragasztott karbon bowden tartók, optimalizált középrész csőkapcsolódások, ovális nyeregvázcső, csavaros átdobó tartó, integrált fejcsapágy, fullkarbon papucs, van kábelrögzítő a felsőcső közepén is
– nincs ilyen
Ára: 369.000 Ft
KTM Fahrrad Gmbh, www.ktm-bikes.hu
Magellan Pyxis
Idénre visszafogott kinézetű lett a nagy múltú Pyxis. A csőszett majdnem teljes egészében megújult, néhol nem lett jobb, csak más: a fejcső a tavalyi változó falvastagságú helyett, egyenletes, talán túl vékony falú lett; a nyeregvázcső 27,2-ről felhízott 31,6-ra; a támvilla függőlegesen kiegyenesedett, a láncvilla viszont szükségtelen módon S alakot kapott. A tavalyi csinos 3D papucs helyett idén egy sima lemezsaru tartja a kereket.
+ van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, szép padlizsánmetál fényezés, nagyon kis mértékben horpasztott láncvilla, szép hegesztési varratok
– hajlított láncvilla, vékonyfalú hagyományos fejcső, a legrosszabb formájú, zárt felülhegesztés a fejcsőnél
Ára: 38.900 Ft
info@csekert.hu, www.csekert.hu
Mali Noble
Az egyik kellemes meglepetés a körképben az eddig szinte ismeretlen Noble. Egyrészt minden porcikája gyönyörűen kivitelezett, szépen hegesztett, okosan hydroformingolt, tökéletesen fényezett, másrész, amire szánják, annak tökéletesen megfelelhet. Az ajánlás úgy szól, hogy XC / enduro. Ennek teljesen megfelelőek a vázszögek, hiszen a fejcső lapos, de a nyeregvázcső-szög 72 fok, ami okos, jól állítható kombináció. A középcsapágy a legmagasabb a merev mezőnyben, így biztonsággal át lehet vele jutni a leléptetéseken, a fejcső hosszú és felülhegesztéssel erősített. És nézzétek csak az árát!
+ nagyon jó ár-érték arány, jól alkalmazott hydroforming, szépen megoldott felsőcső-nyeregvázcső kapcsolat, hátul nyitott fejcső felülhegesztés, CNC 3D papucs, könnyített láncvilla keresztmerevítés
– enyhén horpasztott jobb láncvilla, hajlított láncvilla, nincs kábelrögzítő a felsőcső közepén
Ára: 34.900 Ft
www.mali.hu, mali@mali.hu
Merida Carbon FLX 5000 D
A látványosan fejlődő tajvani gyáróriás merevfarú csúcsmodellje. Ennek meg is felel tisztességgel, gyönyörű karbon munkával, kifejezetten szép dizájnnal állnak szemben a verseny XC-sek. A tömege így is nagyon jó, de pár finomítással lehetne még könnyebb, mint például az alu papucs, ami szép, de nehéz; a fejcsapágy csésze lehetne integrált is, a szegecselt kábeltartókat pedig lehetne akár ragasztani is. Ennél a váznál azonban jobb ár / érték / tömeg arányú verseny karbon vázat nemigen találunk a piacon.
+ igényes karbon megmunkálás, láncfelkapás gátló védőlemez, van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, szép papucs, jó tömeg / ár arány
– nehéz papucs, szétszórt kábelszemek, a középcsapágy alatti bowdenvezető műanyag feleslegesen nagy és nehéz darab (bár van rajta hely a hátsó váltóbowdennek is, a váz maga csak felül vezetett hátsó váltóbowdenezést tesz lehetővé)
Ára: 269.000 Ft
info@bikefun.hu, www.bikefun.hu
Merida HFS XC 3000-D
A HFS XC sorozat csúcsa, a Merida legjobb alu alapanyagából. A szokásos Egg Shape fejcső kialakítás a precízebb irányításért és rezgéskezelésért. Szépen elcsiszolt hegesztési varratok mindenütt, hibátlan festéssel és dizájnnal. Alapból 80 mm-t mozgó villa való bele, vázszögei azzal adják a tökéletes verseny XC geometriát. Csak ismételni tudjuk magunkat, miszerint a Merida HFS XC vázai igazán jó vételnek számítanak jó ár / érték arányuk miatt.
+ helyesen alkalmazott hydroforming, kívül-belül könnyített középcsapágyház, szép és merev 3D papucsok és keresztátkötők
– felsőcsövön szétszórt bowdenvezetők
Ára: 69.900 Ft
info@bikefun.hu, www.bikefun.hu
Neuzer Cheetah
Karbon támvillával „értéknövelt” XC / maraton váz. Ez a megoldás a gyártó állítása szerint a rezgéseket hivatott csökkenteni. A támvilla a vázsaruhoz csavarral, a nyeregvázcsőhöz ragasztással kapcsolódik, 100 mm-t mozgó villával azoknak ajánljuk, akik a kicsit laposabb vázszögeket kedvelik, de 80-as villával már meredekebbek az említett paraméterek.
+ szép és jó fejcső felülhegesztés, van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, gyengén látó autósok is észreveszik a színe miatt
– nehezebb és kétszer drágább, mint a Cougar, alsócsőnek is beillő drabális felsőcső
Ára: 82.900 Ft
neuzer.info@neuzer-bike.hu, www.neuzer-bike.hu
Neuzer Cougar
Elérhető árú sport monti váz, hatalmas átmérőjű csövekkel az első háromszögben. A Cheetah-nál még 1 fokkal laposabb fejcsőszög, 1 cm-rel hosszabb tengelytáv és picit alacsonyabb középcsapágy-magasság jellemzi. Ez egyértelműen jót tesz a stabil egyenes futásnak. 80-100 mm villával ajánljuk.
+ szép és jó fejcső felülhegesztés, van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, könnyített papucs
– fura megoldás az egyenes támvilla, hajlított és horpasztott láncvilla kombináció, alsócsőnek is beillő drabális felsőcső
Ára: 41.900 Ft
neuzer.info@neuzer-bike.hu, www.neuzer-bike.hu
Specialized S-Works Carbon Stumpjumper HT
Gyári adat szerint 1050 g-os tömeg; integrált-, felül 1 1/8”, alul 1,5” méretű fejcső; fullkarbon hajtásoldali- és kovácsolt alu tárcsa oldali papucsok; Press Fit / Shimano kompatibilis középrész; FACT karbon váz- és nyeregcső alapanyag; tartozékként Future Shock S90 villa.
Mit lehet ehhez még hozzáfűzni? Sokat nem is tudunk most sajnos, mert nem volt a kezünkben a váz, de ami késik, nem múlik…
Ára: 799.900 Ft (az összes tartozékkal, villával együtt)
info@velobike.hu, www.velobike.hu
Holnap folytatjuk, majd a végén letölthető lesz az összes váz összefoglaló táblázata is.
[poll id=”113″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. március-áprilisi lapszámában.