A spanyol Mondrakertől megszokhattuk, hogy úttörő munkát végeznek a mountain bike világában, évről-évre előrukkolva valami igazi újdonsággal. 2013-ra a Forward Geometry-val lepték meg a taril, all-mountain és enduro vonal szerelmeseit, ami egy formabontó vázkialakítást jelent ezekben a kategóriákban. Ezen kívül a tavalyi „puhatolózás” után beleerősítettek a 29-es XC-bringák piacán is.
A Zero Suspension, avagy a Mondraker DH-s körökben fogalomnak számító virtuális felfüggesztése (a rugóstag „lebeg” a két himba között) rövid idő alatt lenyűgözte a világot. Fabien Barel, Brook MacDonald komoly sikereket ért el vele a világkupákon is, nálunk pedig a Limit Racing Team versenyzői sorozatban a második DH országos bajnokságot nyerték Mondrakerrel.
A rendkívül jól kiegyensúlyozott, fékezés közben is finoman mozgó, ugyanakkor hatékonyan pedálozható VPP-rendszer ennek ellenére könnyű, gyönyörűen megmunkált alumínium elemeivel bizonyítja, hogy nem kell karbont használni, ha alacsony súlyú kerékpárban gondolkozunk, a Summum az egyetlen széria DH bicaj, ami kevesebb, mint 16 kg-ot nyom. Az etalonnak számító angol Dirt magazin is a 2013-as év 100 legjobb terméke között említi, mint az egyik legjobb DH bicót.
A Zero felfüggesztés a rövidebb rugóutas bringák közé is leszivárgott, tavaly már XC-gépet is kínáltak VPP-vel a trail, all-mountain és enduro fullyk mellett. Idén utóbbiak kerültek a fókuszba, a Forward Geometry életre hívásával. Egyre jobban fejlődik ez a kategória, egyre többen enduróznak, az ügyességi vagy az állóképességi mountain bike szakágakból is átrándulva, egyre többen a trail, all-mountain szegmensben találják meg önmagukat.
Ugyanakkor a trail, all-mountain és enduro vonal egyre durvul, így stabilabb irányítást, egyre szélesebb kormányt igényelnek a riderek. Miguel Pina brand manager és a DH-versenyző Cesar Rojo, aki a Zero Suspension VPP-rendszert is megámodta, egy radikális újítást talált ki. Elemezve a különböző bringák (gravity enduro, downhill, all-mountain, BMX) előnyeit, megtámasztva némi motokrosszos tapasztalatokkal, egyesítették a rövid kormányszárat egy kimondottan hosszú építésű vázzal.
A nagyon rövid stuci garantálja az agresszív és egyben stabil irányíthatóságot, de ha egyszerűen ilyennel szerelnénk fel egy all-mountain gépet, az emelkedőre nagyon nehézkes volna a feljutás. A váz első háromszögét ezért úgy alakították át, hogy ne változzon a középrész és az első tengely viszonya, egy endurós villaszöggel számolva.
Az eredmény egy kimondottan hosszú felsőcsővel rendelkező váz, ami a hozzá illő kormányszárral adja az igazit. Lefelé valódi gravity érzést garantálva, kisebb kormánymozdulatokkal operálhatunk (még a nagyobb tengelytáv ellenére is). Tekerés közben pedig megkíméli a bringást a szenvedéstől. A gyártó állítása szerint laposabbnak érezzük a villaszöget, és egyszerűen növeli az önbizalmat, nagyobb tempóra ösztökélve.
A 29-es XC mountain bike-ok terén is nagyot lépett előre a Mondraker. A 2011-ben bemutatott Stealth technológia (négyszögletes profilú csövek) továbbfejlesztett, 2.0-ás változatát alkalmazták az új merev és össztelós nagykerekűek esetében is. A vázcsövek csavarásával a torziós szilárdságot tovább tudták növelni.
A 29-es össztelósok esetében nem könnyű feladatot sikerült megoldani. A Zero Suspension VPP-rendszert a nagy kerékmérethez hangolta a Mondraker, ráadásul az önmagában is kiegyensúlyozott felfüggesztést a kormányról állíthatjuk. Az első és hátsó telók Climb/Trail/Descend (mászás/haladós/lejtőzős) fokozatokban működhetnek.
A versenyzésre is alkalmas karbon merev 29-es mountain bike a tavaly bemutatott és Eurobike Nagydíjat nyert Podium karbon alapjain valósult meg. A Look mellett csak a Mondraker csinál ilyen integrált stucnis mountain bike-ot, de a Mondrakernél a fejcsapágyon belül van a gátló, ami megakadályozza hogy a kormány túlforduljon és ne verje szét a vázat, nem pedig egy gumibakot ragasztottak rá, illetve a kormány pozícióját a Mondrakernél a karbon stucniban lévő alu excenter segítségével lehet állítani.
Az integrált stucni a 29-es kerékpárnál kimondottan előny, hiszen a nagykerekűeknél gyakran jelentkező problémát old meg: elég alacsonyra lehet helyezni a kormány magasságát. A karbon váz pedig megfelel a legmodernebb elvárásoknak, mint a belül vezetett bowdenek, BB30 középrész, post mount tárcsafék, stb. A váz Stealth technológiával készül négyszögprofilból, csak az üléscső kör keresztmetszetű.
További információk Mondraker kerékpárokról IDE KATTINVA.
(x)