fbpx

Lopás ellen: a kerékpár biztonságos lezárása

Egy ideális társadalomban erre a cikkre semmi szükség nem lenne. Kerékpárzárra sem. Sajnos nem ilyen közösségben élünk, főleg nem a nagyvárosok lakói, ahol egy fél percre se hagyhatjuk őrizetlenül szeretett és féltett kerékpárunkat. Mivel sem a boltban, sem az irodában nem látják szívesen közlekedési eszközünket, így az utcán kell lezárni. De nem mindegy, hova, hogyan, mihez és mennyi időre…

Ha kerékpárunkat az utcán vagyunk kénytelenek hagyni, mindenképpen komoly lakatot kell beszereznünk. Többféle típust kínálnak a szaküzletek erre a célra, egy részük eredetileg motorkerékpárok lezárására készült, a többi különböző szerkezetű kerékpárzár. A minőségi szórás elképesztő: van, amelyiket még egy laikus is pár perc alatt, kéziszerszámmal ki tud nyitni, ellenben kapható olyan típus is, amely láttán a profi tolvajok rögtön odébbállnak. Furcsamód ez nem a zár méretétől függ! Brutális kinézetű zárak készülnek elképesztően silány, puha anyagból, míg egyes filigrán modellek kifognak a fűrészen, az áttételes vágószerszámon, a zárfúrón és a fagyasztóspray-n is.


Milyen zárak kaphatók?

A zárak három fő csoportra oszthatók: sodronyból vagy láncszemekből készült, hosszú, hajlékony típusok, illetve a merev, általában U-alakú speciális acélprofilt alkalmazók. Az utóbbi kisebb átfogó képességgel rendelkezik, így gondosan kell kiválasztani a tárgyat, melyhez a kerékpár egyáltalán hozzáköthető. A sodrony megkönnyíti a helyválasztást, mivel flexibilis és hosszú.

A biztonság szempontjából mindkét típus hasonló árfekvésben, hasonló nehézséget jelent a tolvajoknak, viszont feltörésük más-más szerszámkészletet igényel. A gazemberek általában csak az egyik fajta zártípusra szakosodnak, így érdemes egyszerre mindkettővel lezárni a kerékpárt. A zár lehet kulcsos rendszerű vagy számzáras – ha kulcsos, akkor legyen speciális típusú, piszkálhatatlan, fúrhatatlan, jég- és saválló. A számzáras típusok nemcsak a kulcs elvesztése ellen jelentenek biztosítékot, hanem nehezebben hozzáférhető mechanikával bírnak. Ellenben az olcsóbb számzárasak kalapáccsal szétverhetők, ami a kulcsosok esetében nem jelent megoldást a tolvajoknak.

Milyen zárat válasszunk?

A zár kiválasztásának egyik legfontosabb szempontja a szállíthatóság. A legtöbb motorkerékpárhoz tervezett modell itt bukik meg: ki cipelne 3-4 kg-os vasat a hátizsákjában! Bizonyos esetekben mégis van létjogosultságuk: ha minden nap ugyanott zárjuk a kerékpárt, akkor éjszakára akár ott is hagyhatjuk – zárat szerencsére még nem lopnak! Emellett egy könnyű, hajlékony típust mindig vigyünk magunkkal, ha mégis be kell ugrani valahova útközben. Ha mindkettőt egyszerre használjuk, akkor kétszer olyan biztosak lehetünk abban, hogy órák múlva a helyén találjuk kerékpárunkat. Kétszer annyi idő feltörni, kétszer annyi szerszám kell hozzá (gyakran futniuk kell, ha nem jól sülnek el a dolgok), és szerencsére a tolvajok nem szeretnek sokat vacakolni. Így azt a kerékpárt viszik el, amelyikkel a legkevesebb a munka!

Biztonsági fokozatok

Megfelelő kerékpárhoz a megfelelő zárat. De melyik a megfelelő? Ezt segít eldönteni a Kryptonite 12 fokozatú skálája, mely a zárakat egységes szempont, a védelmi érték alapján osztályozza. Így valamennyi lakat, típustól függetlenül összemérhető abszolút érték szerint.

1-7-es szint az elrettentés kategória, 8-12-ig pedig a végső megoldás kategória. Az egyes típusok között funkcióban és árban egyaránt nagy különbségek vannak, bizonyos típusok jellegüknél fogva nem lehetnek végső megoldások (pl. spirálzár), de valamennyi egyenletes Kryptonite minőséget hordoz, az adott lakattípusok legjobbjait. Ezen belül mindenki maga dönti el, hogy kerékpárjához, lakhelyéhez, pénztárcájához mérten mit választ. A komolyabb lakatokat európai tesztintézetek is minősítik, figyeljük a jelzést a lakat csomagolásán.

Hogyan zárjuk le a bringát?

Lezáráskor nem érdemes szétszerelni a kerékpárt. A hosszú hajlékony sodronyzárral az összes leszedhető alkatrészt össze lehet kötni, míg az U-lakattal a hátsó kereket és a vázat lehet valami erős tárgyhoz rögzíteni. (A tárgy legyen legalább olyan erős, mint a zár, különben azt fogják elvágni!) Ha nem elég hosszú a zár, hogy az első kereket és a nyerget összekössük, akkor csavaros rögzítést alkalmazzunk a nyeregvázcső-bilincsen. A legjobb U-lakat a lehető legkisebb típus. Biztonságosabb, mint akármelyik nagyobb típus, mivel a feszítőszerszám nehezen fér el a belsejében, ha pedig csavarni akarják, akkor sokkal kisebb erőkart biztosít a tolvajnak.

Az emberek azért veszik meg a nagyobb U-lakatokat, mert nem tudják, hogyan kell használni a kisebbeket. Leggyakrabban a nyeregváz-csövet, a hátsó kereket és egy erős vastárgyat próbálnak összekötni vele. Ezt a kis U-lakattal nem lehet megtenni, de nem is kell. A lakatot csak az abroncson kell átdugni a hátsó háromszög belsejében, mivel a kereket nem lehet kihúzni onnan. Vannak, akik ezt azért nem merik megtenni, mert félnek, hogy a tolvajok elvágják az abroncsot és a külső gumit, és már viszik is a gépet. Ez még egy tolvajnak sem sikerült! Először is sokkal nehezebb elfűrészelni az abroncsot, mint bármelyik vázcsövet. A küllők olyan erősen feszítik össze a pántot, hogy a fűrészt meg se lehet mozdítani az első néhány milliméter után. Az U-lakatokhoz használhatunk külön sodronykábelt, mely lényegesen megkönnyíti az egyes alkatrészek lezárását is. Az U-lakat biztonság/súly arányban a legjobb választás, méretválasztékuk széles, kiegészítő kábellel együtt teljes védelmet kínálnak.

Hol zárjuk le a kerékpárt?

A „miként” mellett a másik nagy kérdés a „hol”. A hely legyen forgalmas, frekventált, sok ember járjon arrafelé, így ne lehessen nyugodtan „dolgozni” a záron. Bevásárlóközpontok, irodaházak bejárata pont ilyen. A rögzített tárgy legyen minél magasabban, például az U-lakattal egy lámpaoszlopra is felakaszthatjuk a kerékpárt. Magasan nehezebb vágni, fűrészelni, zárat piszkálni, és ugyebár feltűnőbb is. Ha alacsonyabb a tárgy, ügyeljünk, hogy ne legyen „nyitott”. Ne sajnáljuk az időt és energiát az ideális hely kiválasztására: ha okosan cselekszünk, még egy szerényebb minőségű zár is elrettentheti a tolvajt.

Magyarországon a német Abus és az amerikai Kryptonite termékei jelentik a csúcsszínvonalat, míg a Citadel legfejlettebb modelljei kínálnak alternatívát. Egy zárért – legyen az sodronyos vagy U-lakat jellegű – legalább 8.000 forintot kell kiadni, a fokozottan veszélyes helyeken lezárt, értékes kerékpárok esetében a belépő szint 12.000 Ft. Húszezer forint felett kaphatók olyan zárak, melyek láttán a tolvajok minden bizonnyal odébbállnak.

7 Hasznos tipp:

1. Ne hagyd őrizetlenül kerékpárodat egy pillanatra sem, ez a legjobb zár!
2. Ha ott kell hagynod valahol, mindig zárd le, bármilyen rövid is az idő!
3. Minőségi zárat egyszer kell venni, vagy kétszer kerékpárt!
4. A silány minőségű zárak a legdrágábbak, 2.000 Ft alatt csak bazár van!
5. A kerékpárzár minősége álljon arányban a kerékpár árával!
6. Amihez zárod legyen legalább olyan erős, mint a lakat!
7. Írd fel a vázszámodat vásárláskor és regisztrálj a gyártónál, lopás esetén erre lesz szükség először!

Néhány ajánlott termék:

Páncélperselyes sodronyzár számzárral, vagy kulcsos kivitelben, létezik 85-110-150 centiméteres hosszúságban – átfűzhető mindkét keréken, akár a nyeregpálca alatt is. Áruk 5.500-10.000 Ft

Erős fonott kábelzárak kulcszárással – kevésbé hajlékony, de igen erős, szállítása viszont kissé problémás. Másik típusuk a sodrott kábelzár, vagy spirálzár, mely rugalmasabb, vékonyabb, feltekerhető. Fonottak ára: 5.550-13.000 Ft a spirál 2.000-6.000 Ft

Edzett acéllánc – igen nehéz, de biztonságos megoldás, viszont rövidebb a legtöbb sodronyzárnál, így a két keréken és a vázon kívül nem tudunk mást lezárni vele. Két típusa létezik, integrált zárfejjel, vagy ahol a lakat külön egység. Az utóbbiaknál a lakat szükség esetén cserélhető, vagy külön is használható.

Erős, közepes méretű U-lakat – ezzel a vázat és a hátsó kereket egyszerre tudjuk átfogni, az elsőt vagy másik zárral rögzítjük, vagy kiszereljük, és ezt is a vázhoz zárjuk, vagy választjuk a sodronnyal kombinált típust.

Igazi hibridmegoldás a német Abus cég Bordo modellje, mely merev acélrudakból épül fel, az U-lakat biztonságát ötvözi a sodrony- vagy lánczárak rugalmasságával, egyúttal praktikus és könnyen szállítható. Számzáras kivitelben kapható. Ára: 17.602 Ft

Eredetileg megjelent 2008-ban, a Bikemag “Kerékpározz velünk!” különszámában.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.