Mark Cavendish hidraulikus SRAM Red felnifékekkel versenyez! – terjedt futótűzként a hír a Tour de France kezdetekor. 2014-től, az új 22 sebességes Red szett megvásárlásával bárki a „manxi rakéta” nyomába érhet, persze nem a sprinteken, hanem kerékpárja felszereltségét illetően. Az új csúcs alkatrészcsalád ugyanis kapható lesz hidraulikus tárcsa – és felnifékekkel is. Az MTB szakágak szerelmeseinek is több csemegével rukkolt elő az amerikai gyártó, többek között a londoni olimpián már bizonyított 11 fokozatú XX1 szett kedvezőbb árú, X01 változatával.
2006 tavaszán jelentek meg a SRAM első, országúti kerékpárokhoz kínált váltórendszerei. A Force és a Rival sikerei után 2007-ben mutatták be a csúcsot jelentő első Red szettet, ami könnyebb lett, mint a két nagy múltra visszatekintő rivális, aktuálisan legjobb alkatrészcsoportja. A WordTour menőknek több sem kellett, egyből megkedvelték az amerikaiak országútra szánt alkatrészeit. 2013-ra a Cannondale, az Omega Pharma és a Saxo-Tinkoff csapat is ennek a szettnek az aktuális változatával versenyzett, ami nyilván az évek alatt rengeteget fejlődött.
2014-re az egyik legnagyobb újdonság a 22 sebességes váltórendszer. Az új Red 22 és Force 22 szettek esetében ténylegesen ennyi fokozat áll a felhasználó rendelkezésére, nincs átfedés, nincs láncsúrlódás az első váltó kalitkájába és egyéb kellemetlen zavaró tényezők. A mérnökök ezt úgy érték el, hogy az átdobó „Yaw” technikát alkalmaz, a mozgás iránya nem teljesen párhuzamos, hanem máshogy áll az első váltó alsó – és felső állásban. Emellett megmarad a DoubleTap rendszer is, ami azt jelenti, hogy a fékváltókaron egy karral tudjuk a fokozatokat váltani felfelé és lefelé is. Használata más rendszerekhez szokott bringások számára elsőre furcsa érzés, de viszonylag hamar rá lehet érezni.
Másik szenzáció az új Red 22 esetében, hogy elérhető lesz hidraulikus fékekkel is a szett. Előnye a megnövekedett fékerőn felül az, hogy a hagyományos bowdenes patkókkal szemben jóval kisebb erővel kell húzni a karokat. A felnifékes típust még nem használtam, de a tárcsafékes verziót volt szerencsém kipróbálni, igencsak meggyőző a fékereje.
Országúton kívül cyclocross szakágban is tökéletesen használható, nem lepődnék meg, ha egyre többen versenyeznének ilyennel a profik közül. A fékváltókar alakja kevésbé kecses, mint a bowdenes alkatrészcsoportok esetén, de menet közben ez nem jelentett problémát.
A teljesen mechanikus Red 22, a gyártó szokásának megfelelően a legkönnyebb 22 sebességes szett, 1750 gramm körüli tömegével.
A Force 22-t sem kell lebecsülni, sőt, szerintem akár házon belül is konkurenciát jelenthet a csúcs Red-re. Igaz, hogy 300 grammal nehezebb, de működésileg ugyanúgy tökéletes, SRAM váltóhoz méltó módon kattannak a fokozatok.
Akik kedvet éreznek arra, hogy hidraulikus fékekkel szereljék az országúti vagy cx bringájukat, de ragaszkodnak a 2X10-es rendszerekhez, azok számára az S-700 széria jelenti a megoldást. Ez is kapható lesz tárcsa- és felnifékekkel is.
Aki komoly szinten sportol és teljesítmény alapon szeretné végrehajtani az edzéseit az is megtalálja számítását az amerikai gyártó termékei között, a SRAM karokba integrált Quarq wattmérőkkel.
Mountain bike fronton tavaly az XX1 szett mindent vitt az ötkarikás játékokon! Kulhavy olimpiai bajnok, Schurter második és a harmadik helyezett Fontana is SRAM váltóval szerelt géppel ment. De az olasz miért nem használta az XX1-et? Erre az egyszerű és meghökkentő válasz, az idei Eurobike kiállításon derült ki számomra egy beszélgetés során. Szimplán nem volt több XX1 Londonban. Sőt tudták azt, hogy a cseh és svájci szerelők számára csak egy tartalék lánckeréksor állt rendelkezésre? Így az sem Schurter sem Kulhavy tartalék kerekékre nem volt felszerelve, hanem abban egyeztek meg, hogy aki előbb kap defektet, az használhatja fel. Fura, szinte hihetetlen. Lehet, hogy tényleg csak legenda…
Mindenesetre az 1X11-es rendszer hatalmas sikert aratott mindenhol, igény is mutatkozott rá bőséggel, ezért a SRAM-nál úgy döntöttek, hogy bevezetik az X01 szettet. A Demo Day alkalmával mi is próbáltuk, egy olyan merevfarú Niner élménybringán, amire talán leginkább való.
Az elv egy az egyben megegyezik az XX1 típussal, apróbb különbségek vannak csak. A hajtókar más spider-rel rendelkezik, de a lánctányérok ugyanúgy X-Sync fogprofilúak, így nincs szükség láncterelőre.
A hátsó váltó és a 10-42-es lánckeréksor picivel nehezebb, mint a csúcs szett esetében, de összességében nem számottevő a különbség. Ami látványos, hogy a sor fekete felületkezelést kapott, nekem ez nem tetszik, de a szépség szubjektív.
Természetesen mindkét 1X11-es alkatrészcsaládhoz egyedi kazettatestre van szükség, hogy hátul elférjen a 11 lánckerék. Az xD kazettatest több agyhoz is felszerelhető utólagos cserével, de aki homogén szettet szeretne, az a jövő évtől X0 agyakat is vásárolhat, ilyen típusban is.
Ezek kifejezetten jó műszaki paraméterekkel rendelkeznek, zárt ipari csapágyasak, 6 csavaros tárcsákat lehet felszerelni rájuk, az első 130 – míg a hátsó 250 grammot nyom gyorszár nélkül.
Ha már az X.0 szettnél járunk, el kell mondanom, hogy szerintem napjainkban a legjobban működő és használható MTB alkatrészcsalád ennek a 2X10-es változata. Az alsóbb szériák sem hoznak szégyent a jó hírnévre, az X9 és X7 is tökéletes választás lehet, kedvező áron.
Kerekek terén is fejlesztettek az amerikaiak, az eddig meglévő Rise mellé csatlakoznak a Roam és Rail modellek. Mindkét új kerékszett mindhárom MTB kerékméretben elérhető lesz, a Roam akár karbon felnivel is.
Avid fékek között a 4 dugattyús Elixir 7 Trail és Elixir 9 Trail lehetnek 2014 slágerei a gravity bringások körében. Differencia a karbon fékkarban, ezáltal tömegben, és a több állítási lehetőségben van a kettő között.
A klasszikus V – és cantifékek is gyártásban maradnak. Akit érdekel a technika, annak érdemes részletesen megnézni egy Single Digit Ultimate szettet, ipari műremek.
A Rock Shox név mindig garancia volt a minőségi teleszkópokra és rugóstagokra. Jövőre sem lesz ez másképp, a legtöbb villa csillapítási rendszere nem változik, de elérhető lesz mindhárom kerékmérethez, valamint a becsúszószárak új, fekete felületkezelést kapnak.
A Pike típus viszont teljesen megújul, 35 mm átmérőjű becsúszókkal 140/150/160 mm rugóúttal és kúpos fejcsővel lesz kapható mindhárom kerékmérethez. A tengely is változik, a korábbi 20 mm-est felváltja a 15 mm-es Maxle Lite átmenő tengely. A Pike-ban debütál az új, Charger Damper csillapítóegység is. Már júliusban mentem ilyen villával szerelt géppel, és akkor nagyon meggyőző volt.
A Monarch Plus rugóstag is átalakításokon esett át. A Rapid Recovery visszaút csillapítás gyorsabb mozgást ígér, ami nem mellesleg tág határok között – 45 kg és 95kg – állítható.
Különleges látványt nyújtott a legendás Nicolas Vouilloz enduro gépe. XX1 szett, Roam kerekek, Reverb nyeregcső, 4 dugattyús X0 Trail fékek és Rock Shox elektronikusan vezérelt felfüggesztés díszelgett a matt fekete Lapierre vázon.
Az E:I rendszer lényege, hogy a sebesség és a pedálfordulat figyelése mellett a teleszkóp szárán és a kormánycsapágy kupakjánál is egy gyorsulásmérőt helyeztek el, és a jelek függvényében változik a rugózási karakterisztika. Előnye, hogy a másodperc tört része alatt képes alkalmazkodni az adott terepviszonyhoz, tulajdonképpen prediktív módon. Direkt rákérdeztem, hogy Nico szereti-e ezt a rendszert, vagy csak szponzori kötelességnek tesz eleget a használatával, de kiderült, hogy jelentős szerepet játszott a kifejlesztésében, és minden kötelezettségtől mentesen, saját meggyőződéséből használja.
A Truvativ kormányok között új signature modellek jelentek meg. Danny Hart és Jerome Clementz neve biztosan ismerős olvasóink számára. Előbbi egy arany színű 25 mm-es emelkedéssel és 9°-os hátrahajlással rendelkező, 780 mm széles alumínium kormányt tervezett kifejezetten DH használatra. Az enduro világbajnok Clementz által tervezett kormány karbonból készül, 750 mm széles, 20 mm-t emelkedik és 7°-ot hajlik hátra.
További SRAM információk: http://www.biker.hu/
(x)