Megígértük, küldjük a nótát: következzen a Shimano 2012-es szezonra szánt aszfaltos újdonságainak második része, legalábbis mindaz, ami pillanatnyilag publikus ebből a témakörből. Ezzel egy kivétellel ki is végeztük a témát. Hogy mi lesz ez a kivétel? Hát, a korábban már megszellőztetett elektronikus vezérlésű Ultegra, amiről azonban csak június végén derülnek ki konkrét részletek. Következzenek tehát a speciális felhasználási területre szánt és a szérián kívüli alkatrészek!
Meghajtás országúti tandemre
Bár a tandemek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, az alkatrészgyártók eddig nem kényeztették el túlságosan a felhasználókat. A leginkább meghatározó alkatészhalmaz egy kétüléses gépen a meghajtásrendszer, avagy hajtóműcsoport. E téren két választása van a bringásnak: vagy két hagyományos hajtóművet alakít át, és egyoldali láncos rendszert épít, vagy speciális hajtóműszettet vásárol, és kétoldali láncos variációt alkalmaz. Mindegyik megoldásnak megvan az előnye és a hátránya. Előbbi előnye, hogy nem igényel speciális hajtóműveket, és egyszerűbben cipelhető lesz a gép, hiszen bal oldalon nincsen lánc, ami összekoszolhatná a tulajt. Hátránya, hogy a hátsó hajtómű lánckerekei közül az egyik a két hajtómű összekötéséhez szükséges, így értékes fokozatokat veszítünk. A speciális tandem hajtóműszett előnye, hogy a két hajtómű összekötése a sebességfokozatok számát nem befolyásolja, hátránya, hogy ugyebár mindkét oldalon koszol. Más kérdés, hogy az előny itt olyan jelentős, hogy meggondolandó ezt a megoldást választani. Feltételezem, hogy ezzel mindenki tisztában van, de hátha nem: nem barkácsolhatunk egyszerűen házilag kétoldalas tandemhajtóművet három hagyományos hajtómű egyes elemeinek a megfelelő oldalra szerelésével – a pedáltengely speciális menetei miatt.
Nos eddig túl nagy választék nem volt kifejezetten tandemekre szánt hajtóműcsoportokból, olyan meg különösképpen nem volt a piacon, ami technológiai tekintetben (Hollowtech II; Hollowglide) teljesen naprakész lett volna. Ezt az űrt hivatott betölteni a Shimano szérián kívüli FC-R601 (a tandemkapitány hajtóműve) és FC-R603 (a kazánfűtő hajtóműve) szettje. Kidolgozását és technológiáját tekintve Ultegra szintű cuccról van szó, ami azonban megjelenése folytán esztétikusan párosítható a Dura-Ace avagy a 105-ös szettekhez is. Az összekötő lánc két 40 fogas tányéron fut, melyek minden bizonnyal rendelhetők lesznek külön is, így nyújtva áttételbeli alternatívát a vékony láncos rendszert használó egysebességes vagy fixista harcosoknak. A szorzóváltó egy teljes értékű tripla hajtóművön terelgeti majd a láncot, mely 52/39/30 kombinációval bír. Elérhető hajtókarhosszokról nincsenek információk.
Furcsamód számomra ez volt a legizgalmasabb 2012-es fejlesztés, tekintve, hogy valós igényre ad valós választ, és tényleges piaci űrt tölt be.
Alkatrészek ciklokrosszhoz
A speciális géposztályok speciális igényeinek kiszolgálása nem áll meg a tandemeknél, a következő alkatrészek célcsoportja ugyanis a ciklokrossz gépek felhasználói köre. Ezen a területen is mostohagyermek volt eddig a hajtómű, mint olyan, kevés volt a speciálisan erre a szakágra tervezett, áttételezett darab. Szerencsére manapság már egyre ritkábban látni olyasmit, hogy egy-egy kerékpárgyártó kompakt hajtóművel szerelné a ciklokrossz modelljét / modelljeit.
Ezt a tendenciát erősíti a Shimano két új, kifejezetten ciklokrosszra tervezett hajtóműve, az Ultegra szintű FC-CX70 és az integrált tengellyel, ámde nem üreges hajtókarral rendelkező FC-CX50. Mindkettő 46/36-os lánckerék kombinációval készül, és átdolgozott fogkiképzéssel bír a könnyed első váltás érdekében. A magam részéről jó néven vettem volna egy szimpla tányéros dupla láncterelős változatot is, de ne legyünk elégedetlenek…
Kifejezetten ciklokrossz felhasználásra szánt kantifékeket is választhatunk 2012-től a Shimano palettájáról. A hajtóművekhez hasonlóképpen itt is két minőségi szint létezik majd: az egyszerűbb 50-es, és az Ultegra-szintű 70-es. Mindkettő jellemzője a jó sártűrő képességet eredményező kialakítás, a nem túl széles profil (kevésbé áll ki a váz síkjából), a komoly fékerő, és hogy hagyományos országúti fékpofákkal szerelik gyárilag. A kettő közül az 50-es nem, ellenben a 70-es cartridge rendszerű pofarögzítést alkalmaz, így a ciklokrossz versenysportban is használatos karbon felnikhez való fékpofa is könnyedén a házba illeszthető.
A ciklokrossz alkatrészek sorát első váltó teszi teljessé, amely kifejezetten a szakághoz, és az itt alkalmazott áttételekhez (például a 46/36) optimalizált terelőkerettel rendelkezik. Ami talán még ennél is fontosabb, hogy elérhető lesz felülhúzós változatban is – bilincses és konzolos kialakításban egyaránt.
Szérián kívüli hajtóművek
Három új, szérián kívüli országúti hajtómű kerül 2012-ben a palettára, arra az esetre, ha mondjuk valakinek nem tetszik a Tiagra felirata, és szeretné ugyanezt semleges arculattal a bringáján tudni. Ezeken a motyókon megfigyelhető az általános ismérve az összes szérián kívüli Shimano alkatrésznek: ezüst és fekete változatban egyaránt létezik, hogy mindenféle arculathoz passzoljon.
Kódfejtés az előbbi képhez: a szériaszám legvégén a betűjel a színre utal, az utolsó számjegynél pedig az 5-ös a kompakt, míg a 3-as a tripla változatot jelöli. Magyarán a képen ugyanazon 560-as hajtómű két szerkezeti kialakítása látható két színvariációban. A lánckerék kiosztás 50/39/30 (tripla) és 50/34 (kompakt). A hajtómű Tiagra szintet képvisel, ennek megfelelően „2-piece” kialakítású. Akinek hozzám hasonlóan elsőre nem világos, hogy mit is takar ez, álljon itt a magyarázat. Létezett anno a Hollowtech technológia, ami a hajtókar üreges kialakítására utalt. Ennek továbbfejlesztett változata a Hollowtech II, amely az üreges hajtókar mellé integrált tengelyt párosított. A 2-piece a Hollowtech II „butított” változata, amelynél az integrált tengely megvan ugyan, de a kar nem üreges. Ezek a modellek könnyen felismerhetők a hajtókar belső oldalán látható homorulatról.
A kilencsebességes rendszerekhez is készül szérián kívüli kompakt hajtómű, ő az FC-R345, 50/34 fogkiosztással, Octalinkes tengelykapcsolattal, ezüst és fekete színben egyaránt.
Fékek fékkarok, váltókarok
Fejlesztések, új termékek főleg a szemnek: akit fékkarok és váltókarok esetében is zavar, hogy az adott alkatrész nem passzol (akár csak feliratában) a többi, a kerékpáron található részegységhez, az számtalan szérián kívüli cuccból választhat 2012-ben. A teljesség igénye nélkül álljon itt három ezek közül.
Komfort a kerékpáron
A „komfort” kerékpárokra (városi közlekedés, könnyű országúti túra) szánt alkatrészcsaládokon belül az Alfine és a Nexus kap néhány új, hasznos komponenst, ezek közül választottam most búcsúzóul kettőt, ami számomra kedves.
Csak a kerékpárgyártón és a felhasználó ízlésén múlik manapság, hogy az általános felhasználásra szánt komfort kerékpárra milyen jellegű alkatrész kerül. Fentebb például egy Center Lock tárcsarögzítési rendszerrel kompatibilis Alfine agydinamó látható, amit ugyebár párosíthatunk akár egy 11 fokozatú Alfine agyváltóval is, ez együtt pedig már maga a mennyország…
Aki nem tárcsafékben gondolkozik, az választhat görgős féket is, akár az új Nexus BR-IM81 személyében. A fék hatékony hűtéséről 180 mm átmérőjű „hűtőtárcsa” gondoskodik a gyártó szerint minden eddiginél hatékonyabban.
Ezennel egy időre véget ért a 2012-es Shimano újdonságok ismertetése, a montis motyók második felvonása április közepén várható. Korábbi merítések ugyanebből a halmazból:
– Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész
– Shimano 2012: újdonságok aszfaltra – 1. rész
A Shimano termékek hazai fogalmazója: www.paul-lange.hu
Szöveg: HBalage
Fotó: Shimano