fbpx

Rose Black Lava 2 kerékpárteszt: S-Mercivel melóba?!

Mikor átvettem a Rose Bikes bemutatótermében a Black Lava tesztbringát, rögtön megkopogtattam a vázat, hogy nem karbonból készült-e! És ez csak az első lépés volt az ámulatsorozatban. A Black Lava minden része olyan gondossággal van kitalálva, hogy nyugodtan nevezhetjük a trekking bringák Mercedesének.

Valahogy kilóg ez a bringa a Rose kínálatából. Már megszoktuk, hogy kiváló felszereltségű kerékpárokat gyártanak kifejezetten kedvező áron, de ez a luxus orgia azért nem megszokott tőlük. Avatatlan szemek sok mindent lehet észre sem vesznek, ezért most elnézést kérek, ha az alkatrészekről többet fogok ömlengeni!

Letisztult vonalak

Letisztult vonalak

A váz 6066-os alumíniumból készül, a csövek triplán húzott kivitelűek, így 1850 grammot nyom a váz, ami a trekkingek között kifejezetten könnyűnek számít, ugyanis ebben a kategóriában a gyártók simán letolják a torkodon a két kiló fölötti „tucat” modelleket, úgysem veszed észre, hiszen nehéz az egész bringa. Nyugi ez sem egy 10 kilós fitnesz trekking, de mindent megtettek a jobb súly érdekében. A kábelek a vázon belül futnak, ami szintén nem megszokott. A fejcső szép fém logót kapott akárcsak egy legendás acél túrabringán.

Excenteres középrész

Excenteres középrész

Középrésze sem megszokott, ugyanis excenteres kialakítású a szíjhajtás miatt. Így lehet a legkönnyebben állítani a „láncvillahosszt”, és ugye csak lánc esetén lehet feszítőt használni. A belső henger elforgatásával tudod feszíteni a Gates szíjat.

"Sosem" nyúlik meg és karbantartást sem igényel. No meg csendes!

“Sosem” nyúlik meg és karbantartást sem igényel. No meg csendes!

Bizony, nem láncos a meghajtás, hanem Gates Carbon Drive CDX szíjat használtak fel a hozzájuk tartozó bordás szíjkerekekkel. A világ egyik legjobb és legcsendesebb megoldása, egyedül a Pinion-t szeretem jobban, de az más elven működik. Karbantartást egyáltalán nem igényel, semmilyen zajt nem ad ki, és sosem esik le. Tartóssága legendás, a Gates rendszerek hazai forgalmazója szerint 20-50 000 km közötti futással lehet számolni, ami a lánc esetében esélytelen lenne. A szíjkerekek pedig 2-3 szíjat is kiszolgálnak!

Nyitható a támvilla, mivel a szíjat csak így tudod leszedni

Nyitható a támvilla, mivel a szíjat csak így tudod leszedni

Ahhoz, hogy szíjhajtást lehessen használni, nyitható lánc vagy támvillát kell alkalmazni. Itt a láncvilla masszív felépítésű, akárcsak a vázpapucs, így adta magát, hogy a támvillánál oldják meg ezt. Sikerült elegánsan elvégezniük a mérnököknek a feladatot. Szó se róla hátul nem egy álom, sőt inkább rémálom kiszedni a kereket. Nem elég, hogy 15-ös villáskulcs kell hozzá, a 11-es Shimano Alfine agyváltó húzófejét is szét kell akasztani, ami szintén nem atomreaktor szerelési nehézségű, de azért kellő gyakorlatot kíván. Mindenképpen tanuld meg otthon nyugodt körülmények között! Sokkal jobb megoldás viszont a belső defektgátló folyadékkal való feltöltése, tartalék belsőnek pedig én is a Mitas Gaadi „rúdját” vittem, aminek berakásához helyén maradhat a kerék!

11 sebességes olajfürdős agyváltó + szíjhajtás = csend+tartósság+nagy átfogás

11 sebességes olajfürdős agyváltó + szíjhajtás = csend+tartósság+nagy átfogás

Na igen, a híres 11-es Alfine agyváltó. Már önmagában egy műremek az olajban futó szerkezetével, anno teszteltük is részletesen. 406%-os átfogása lehetővé teszi a hegyek leküzdését is, de azért nem árt a jó erőnlét ahhoz, hogy Dobogókőre, vagy Kékestetőre feljuss. Talán ezért sorolja a Rose weboldala az „Urban” kategóriába a Black Lava-t és nem a „Tour”-ba. Ha még részletesebben szeretnél olvasni erről a mérnöki csodáról, akkor ITT Sheldon Brown oldalán megteheted (angolul).

Elsőre ezt is nézhetnéd karbonnak :)

Elsőre ezt is nézhetnéd karbonnak 🙂

Jajj, kimaradt a villa! Bizony ez egy könnyű, de masszív alumínium modell, mindenféle konzollal, ami csak kell egy fullos gépre. Ami viszont nem megszokott az a 15-ös átütőtengellyel rendelkező Shutter Precision agydinamó. Eddig ezzel a kiváló cuccal nem találkoztam még össze tesztbringában. Nem olcsó darab, de a 6V-os 3W-os agy súlya nagyjából a fele a szokásos agydinamóknak, és már 10 km/h-s tempótól folyamatos fénnyel tudja ellátni a hozzá kapcsolt Busch and Müller Lumotec IQ2 Luxos B fényágyút.

70 LUX nem játék!

70 LUX nem játék!

A világítás a bringán külön megér egy me(i)sét. 70 LUX fényerő az mindenre elég. 50 km/h fölötti tempónál is bevilágít két sávot vagy 30 méter hosszon. Egy 90-es évekbeli autó fényszórója tudott kb ennyit. Van automata módja is fényérzékelővel ellátva, így sötétedéskor bekapcsol magától, de alagútba érve is tudja ugyanezt. A láthatóság érdekében én fixen bekapcsolva használtam, úgysincs szinte semmi ellenállása az agydinamónak.

A luxus csúcsa. Integrált LED a csomagtartóban. Miért? Mert!

A luxus csúcsa. Integrált LED a csomagtartóban. Miért? Mert!

Hátul dupla világítást találsz. Az egyik a csúcsminőségű Racktime csomagtartóra van felszerelve, és állófénnyel is rendelkezik, a másik pedig magába a csomagtartó csövébe integrálva! Ezek az apró LED-ek már pár méternyi tekerés után is percekig tudnak világítani, a két lámpa együtt nem csak brutális láthatóságot nyújt, de megállás után is kivilágítva maradsz ami a biztonságot növeli. Érdemes megnézni azt is, milyen zseniális módon kapcsolódik a Racktime csomagtartó „lába” a vázhoz! Ezek az igazán izgalmas részletek!

A Rose logó mögött az AXA integrált lakat

A Rose logó mögött az AXA integrált lakat

A vázon található még egy integrált AXA Defender RL lakat is, ami a küllők közé befordítható acél stifttel zárja le a kereket. Ez önmagában Bajorországban biztosan elegendő, itthon viszont veszel a géphez egy Kryptoflex Loop Cable lakat hosszabbítót, és meg van oldva a kérdés, a lakat sem maradhat sosem otthon!

Karbon nyeregcső a vázban

Karbon nyeregcső a vázban

És még közel sem értünk az érdekességek végére! A kényelem ugye eléggé fontos egy trekking bringán? Itt mindent megtettek a cél érdekében. Egyrészt egy karbon nyeregcső csökkenti a rezgéseket, másrészt egy fullextrás Terry Figura GT Gel nyergen ülsz. A Terry nyereg sem jön veled minden nap szembe, de annyit mondhatok, az első szélesebb trekking nyereg, ami nem dörzsöli ki a combjaimat, és nem csak az első 5 percben kényelmes hanem órák múlva is. A Terry egyébként egy high-end termékeket előállító cég, ha megnézed a honlapjukat, akkor olyan funckionális technikai ruházatokat találsz, hogy eláll a szavad, persze az árakat látva is! A kormányra pedig a szintén fullos, állítható szögű integrált kormányszarvval is ellátott Ergon GP3 markolatokat rakták.

Csúcs Ergon markolat, állítható szarvval!

Csúcs Ergon markolat, állítható szarvval!

A fékrendszer Shimano LX hidraulikus tárcsákkal, a Mavic XM319-es felnikre (vajon mikor láttunk utoljára komoly felnit fűzött keréken?) Schwalbe Marathon Supreme gumikat húztak, aminek alap defektvédelme is van, de igazából brutálisan alacsony a gördülési ellenállása, miközben akár 40 km/h fölött is biztonságosan kanyarodhatsz vele. Nem egy világjáró mint a Marathon Plus, de könnyű, ballonos, és gyors!

Trekking LX fékrendszer

Trekking LX fékrendszer

És akkor jöjjön a menetpróba! Eszméletlen, hogy mennyire halkan fut a gép… Semmi zaj, nincsen racsnihang, lánccsörgés, semmi. Országútival zene füleimnek egy magas falú karbon kerék suhogása, de trekkingen pontosan ezt keresem. A semmit, az abszolút néma csendet. Így nyugodtan tudod a tájat nézni, nem szaladnak el este az állatok, mert csak a gumik surrognak. Apropó este! Ezzel a lámpával rá fogsz szokni az esti gurulásokra. Mert végre látsz rendesen. Mintha nappal lenne. Szerencsére az autósokat nem vakítja el mert az okos IQ foncsorozás úgy van megoldva, hogy a LED a parabola tükörre világít, és az szórja szét a fényt az útra. Tökéletesen belőhető az a vonal ameddig erősen világítson. Ellenben így is lekapcsolják a reflektort a szemből érkezők 🙂

Ellenállásmentesen futó agydinamó

Ellenállásmentesen futó agydinamó

A 11-es Alfine agyváltót szokni kell. A terhelés alatti váltásokat nem igazán szereti, főleg a könnyebb fokozatok felé. A komolyabb emelkedőkre nem árt némi erőnlét is. Persze a bordáskerekek cserélhetőek, tehetsz fel előre kisebbet, vagy hátra nagyobbat ha az Alpokba indulnál. A hétköznapi tekerésekhez tökéletesen elegendő. Dobogókőt többször megjártam vele és nem vagyok egy hegyimenő… Ahogy már írtam, a lámpát fixen bekapcsoltam, csak hagy legyek látható nappal is. Az agydinamó forgatása szinte semennyi energiát nem igényel. A fékek fognak mint a satu, pedig ez „csak” egy trekking LX hidrós rendszer.

Ritkán látunk ilyen igényes fűzött kereket!

Ritkán látunk ilyen igényes fűzött kereket!

Az üléspozíció tökéletes, a kényelem szintén. 3-4 órányi túrázás elrepül a nyergében. Néha hiányoltam a teleszkópot, de amikor meg telós trekking van nálam, mindig arra a következtetésre jutok, hogy inkább ne lenne benne. A jó trekking teleszkóp ritka mint a fehér holló és főként drága, ezért nem is rakják szinte semmibe.

Mindenre odafigyeltek!

Mindenre odafigyeltek!

Amerre jártam vele, a hozzáértőbb bringások mind megcsodálták. Itthon azért sem a 11-es Alfine agyváltó, sem a Gates szíjhajtás nem mindennapos. És persze többször megvolt az „ez karbon?” kérdés is a szép aluvázra. Persze az árán sokan fennakadtak, hiszen itthon a 2000 EUR azért nem a belépő kategória mint a németeknél, akik imádják a fullos trekking bringákat. Itthon egyébként sincsen könnyű helyzetben aki komoly trekkinget szeretne. A Cube Kathmandutól ez komolyabb felszereltségű, egy Tout Terrain Metropolitan talán unikálisabb, de mindenképpen drágább, a Trek Lync 5 „csak” 8-as Alfine-al elérhető, a Specialized Awol meg igazából teljesen más irányba megy. És most így hirtelen nehéz is lenne még valamit felsorolni, talán a Cannondale Contro 1 tudja ezt a stílust, de az meg telós, és szintén 8-as agyváltóval van.

Nem egy feltűnésmentes bringa, de az igazi értékeit csak szakavatott szemek látják!

Nem egy feltűnésmentes bringa, de az igazi értékeit csak szakavatott szemek látják!

Viszont aki egyszer kipróbált egy ilyen high-end trekkinget, annak biztosan teljesen más lesz a mércéje innentől kezdve. Sajnos itthon a trekkingeket beskatulyázták ebbe a 150 000-es „jóleszmelóba” kasztba, ezért egyelőre nem trendi még ilyennel beállni a céges mélygarázsba, pedig… és a használati értéke, sőt mi több az értéktartása is sokszorosa mondjuk a Black Lava 2-nek is, mint egy belépő „taligának”! Ja igen, ha rádobsz még egy ezrest (természetesen EUR-ban), akkor a legendás 14 sebességes Rohloff agyváltóval is kérheted.

Forgalmazó: Rose Bikes Hungary

Elérhetőség: www.rosebikes.hu

Ajánlott fogyasztói ár: 1999 EUR

Részletes specifikáció: https://www.rosebikes.hu/bike/rose-black-lava-2-carbon-drive-trekking-men/aid:822239

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.