Háromféle mountain bike gumit mutatunk be a cseh gyártótól, amely Rubena logó alatt kínálta sokáig termékeit, de 2015-ben Mitas-ra változott a márkanév.
A cseh Mitas, korábban Rubena az autóvezetők körében is ismert Barumtól származtatható, s persze kerékpárgumikat is kínáltak még ilyen néven évtizedekkel ezelőtt. A Rubena brand a 90-es években jelent meg nálunk Magyarországon is, és ezek már nem a sárga-fekete átlagos minőségű kerékpárgumik voltak, hanem versenyzésre alkalmas külsők is szerepeltek a kínálatban, országúti és mountain bike használatra egyaránt.
Érdemes megemlíteni, hogy a Mitas (Rubena) az egyetlen igazán nagy tételben gumikat előállító európai gyártó, a csehországi üzemekben évente több millió külsőt és 10 milliónyi belsőt állítanak elő. A paletta igen széles, az alacsonyabb szövetsűrűségű, igazán kedvező árú külsőktől egészen a profi versenygumikig terjed, utóbbiak a legkomolyabb világversenyeken is bizonyítottak már, saját tubeless folyadékot kínálnak, ami kiválóan működik.
Elsőként a Cheetah általános célú gumit mutatnánk be, itt az „általános használatot” értsd úgy, hogy közlekedés, túrázás, vagyis mindennapi bevetések. A 29-es változatot szereltük fel egy komolyabb montira, de a próbált alapváltozat inkább alsó-középkategóriás 29er-ekre való. Közlekedésre kiváló, alacsony gördülési ellenállással, a barázdák viszont valóban elvezetik vizes úton a nedvességet és kevésbé hajlamos megcsúszásra egy slicknél.
Kanyarodáskor az ilyen külső aszfalton jobban tart egy nagyobb, ritkább oldalbütykökkel rendelkező guminál. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a sűrű oldalbütykök azért magasabbak, mint középen a futófelület mintázata, így könnyű terepre, vidéki földutakra is jó választás bármilyen időjárásban. Amit nem szeret a Cheetah, nyilván a laza talaj és a sár. Ilyenkor már nem elegendő a mintázat, nem megfelelő a kapaszkodás, tapadás, szórtkavicsos úton is nagyon könnyen megcsúszik.
A bemutatott drótperemes alapváltozat – 22TPI-s szövetsűrűséggel – kategóriájának megfelelően nehéz, 1 kg, de ilyen áron ne várjunk 600 grammos külsőt, azért akár 10-szer ennyi pénzt is fizetni kell (Persze nem Mitas márkából). 2,1-es szélessége miatt egy 29-es mountain bike-ot ilyen gumikkal és sárvédőkkel felszerelve igazi „nehéztúrázóvá” változtathatunk, ami nem lesz fürge gép, ellenben elmegy Kamcsatkára meg vissza bármilyen úton. Természetesen más kerékméretekhez is kapható a Cheetah. Ajánlott fogyasztói ár: 2.990,- Ft-tól
Aki hasonlóan olcsón keres terepen is – akár most télen hóban – bevethető külsőt, válassza a Tomcat-et! A műszaki paraméterek hasonlóak az alap Cheetah külsőhöz, tömege majdnem pontosan 1 kg drótperemes kivitelben, 22 TPI-s szövetsűrűséggel, 2,1-es szélességgel. Szintén kapható a 29-esen kívül 27,5-es kerekekhez is.
A felhasználási területe azonban homlokegyenest más, vérbeli terepező, gyakorlatilag sárgumiként is megállja a helyét, havas trutyiban (valószínűleg lazább tavaszi sárban is) kiváló az öntisztuló képessége. Míg a Cheetah-ra azt mondhatjuk, egyszerűbb bringákra való, ezt télre feltehetik komolyabb montisok is, legalább nem fáj (anyagilag) ha kopik az aszfalton, amíg kiérünk terepre. A havas-saras téli bringázások közben pedig a nagyobb tömeg miatt sem leszünk bosszúsak, nem méri senki az időnket… Ajánlott fogyasztói ár: 2.990,- Ft-tól
Persze ha valaki ilyentájt is profi gumival szeret közlekedni, annak is kínál alternatívát a Mitas, a Kratos képében. A versenyzésre és sportcélokra szánt Top Design gumik mindegyike 127 tpi szövetsűrűségű, Grey Line (szürke oldalcsík) vagy CRX kivitelben. Utóbbi egységes gumikeveréket jelent, a Grey Line-nál az oldalsó rész puhább anyagból készül a jobb tapadás érdekében. Az általunk próbált még Rubena feliratú (Grey Line szériás) gumi is Tubeless kompatibilis, azaz belső nélkül is használható, UST-s kerékszettel, vagy erre alkalmas felnit átalakító szettel tuningolva, latex folyadékkal.
Nem használtuk most belső nélkül a gumit, ellenben a Mitas folyadékát betöltöttem saját cyclocross tubeless rendszerembe és nagyszerűek a tapasztalatok. Eleve kicsit más a megszokott tejekhez képest, nem annyira csapódik ki a „szárazanyagtartalom”, ellenben nagyon erősnek tűnő gumiszerű anyagot képez hamar, ha kiszökik egy résen. Ráadásul kis mennyiség is tartósan jól működik, ősz óta nem kellett hozzányúlnom a kerekekhez, amiket feltöltöttem vele.
Maga a Kratos ritka, magas mintázatának köszönhetően kiválóan teljesít lazább, sáros talajon. Hamar kidobálja a trutyit, és valósággal beleharap a földbe a kanyarokban még kicsit nagyobb nyomáson is, belsővel érdemes is kicsit jobban felfújni a szokásosnál, ugyanis ballonossága 2,1-es méretben hagy kívánnivalót maga után. Úgy tűnik, Mitas-ból inkább a 2,25-öst érdemes választani, ez adja meg a klasszikus 2,1-es érzést. Tömege egyébként kimondottan alacsony, a 600 grammos lélektani határ alatt marad kicsivel 29-es méretben. Nehéz terepviszonyok között versenyzésre is kiváló lehet. Ajánlott fogyasztói ár: 10.990,- Ft-tól
További info:
www.mitas.co.hu
www.facebook.com/RubenaHungary