fbpx

MITAS (Rubena) gumik próbája belépő szinttől a tubeless-ig

Háromféle mountain bike gumit mutatunk be a cseh gyártótól, amely Rubena logó alatt kínálta sokáig termékeit, de 2015-ben Mitas-ra változott a márkanév.

A cseh Mitas, korábban Rubena az autóvezetők körében is ismert Barumtól származtatható, s persze kerékpárgumikat is kínáltak még ilyen néven évtizedekkel ezelőtt. A Rubena brand a 90-es években jelent meg nálunk Magyarországon is, és ezek már nem a sárga-fekete átlagos minőségű kerékpárgumik voltak, hanem versenyzésre alkalmas külsők is szerepeltek a kínálatban, országúti és mountain bike használatra egyaránt.

mitas_rubena_teszt_1

Érdemes megemlíteni, hogy a Mitas (Rubena) az egyetlen igazán nagy tételben gumikat előállító európai gyártó, a csehországi üzemekben évente több millió külsőt és 10 milliónyi belsőt állítanak elő. A paletta igen széles, az alacsonyabb szövetsűrűségű, igazán kedvező árú külsőktől egészen a profi versenygumikig terjed, utóbbiak a legkomolyabb világversenyeken is bizonyítottak már, saját tubeless folyadékot kínálnak, ami kiválóan működik.

Elsőként a Cheetah általános célú gumit mutatnánk be, itt az „általános használatot” értsd úgy, hogy közlekedés, túrázás, vagyis mindennapi bevetések. A 29-es változatot szereltük fel egy komolyabb montira, de a próbált alapváltozat inkább alsó-középkategóriás 29er-ekre való. Közlekedésre kiváló, alacsony gördülési ellenállással, a barázdák viszont valóban elvezetik vizes úton a nedvességet és kevésbé hajlamos megcsúszásra egy slicknél.

Mitas (Rubena) Cheetah

Mitas (Rubena) Cheetah

mitas_rubena_teszt_6Kanyarodáskor az ilyen külső aszfalton jobban tart egy nagyobb, ritkább oldalbütykökkel rendelkező guminál. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a sűrű oldalbütykök azért magasabbak, mint középen a futófelület mintázata, így könnyű terepre, vidéki földutakra is jó választás bármilyen időjárásban. Amit nem szeret a Cheetah, nyilván a laza talaj és a sár. Ilyenkor már nem elegendő a mintázat, nem megfelelő a kapaszkodás, tapadás, szórtkavicsos úton is nagyon könnyen megcsúszik.

A bemutatott drótperemes alapváltozat – 22TPI-s szövetsűrűséggel – kategóriájának megfelelően nehéz, 1 kg, de ilyen áron ne várjunk 600 grammos külsőt, azért akár 10-szer ennyi pénzt is fizetni kell (Persze nem Mitas márkából). 2,1-es szélessége miatt egy 29-es mountain bike-ot ilyen gumikkal és sárvédőkkel felszerelve igazi „nehéztúrázóvá” változtathatunk, ami nem lesz fürge gép, ellenben elmegy Kamcsatkára meg vissza bármilyen úton. Természetesen más kerékméretekhez is kapható a Cheetah. Ajánlott fogyasztói ár: 2.990,- Ft-tól

Mitas (Rubena) Tomcat

Mitas (Rubena) Tomcat

mitas_rubena_teszt_5Aki hasonlóan olcsón keres terepen is – akár most télen hóban – bevethető külsőt, válassza a Tomcat-et! A műszaki paraméterek hasonlóak az alap Cheetah külsőhöz, tömege majdnem pontosan 1 kg drótperemes kivitelben, 22 TPI-s szövetsűrűséggel, 2,1-es szélességgel. Szintén kapható a 29-esen kívül 27,5-es kerekekhez is.

A felhasználási területe azonban homlokegyenest más, vérbeli terepező, gyakorlatilag sárgumiként is megállja a helyét, havas trutyiban (valószínűleg lazább tavaszi sárban is) kiváló az öntisztuló képessége. Míg a Cheetah-ra azt mondhatjuk, egyszerűbb bringákra való, ezt télre feltehetik komolyabb montisok is, legalább nem fáj (anyagilag) ha kopik az aszfalton, amíg kiérünk terepre. A havas-saras téli bringázások közben pedig a nagyobb tömeg miatt sem leszünk bosszúsak, nem méri senki az időnket… Ajánlott fogyasztói ár: 2.990,- Ft-tól

Mitas (Rubena) Kratos Top Design Tubeless Supra (Grey Line)

Mitas (Rubena) Kratos Top Design Tubeless Supra (Grey Line)

Persze ha valaki ilyentájt is profi gumival szeret közlekedni, annak is kínál alternatívát a Mitas, a Kratos képében. A versenyzésre és sportcélokra szánt Top Design gumik mindegyike 127 tpi szövetsűrűségű, Grey Line (szürke oldalcsík) vagy CRX kivitelben. Utóbbi egységes gumikeveréket jelent, a Grey Line-nál az oldalsó rész puhább anyagból készül a jobb tapadás érdekében. Az általunk próbált még Rubena feliratú (Grey Line szériás) gumi is Tubeless kompatibilis, azaz belső nélkül is használható, UST-s kerékszettel, vagy erre alkalmas felnit átalakító szettel tuningolva, latex folyadékkal.

mitas_rubena_teszt_4Nem használtuk most belső nélkül a gumit, ellenben a Mitas folyadékát betöltöttem saját cyclocross tubeless rendszerembe és nagyszerűek a tapasztalatok. Eleve kicsit más a megszokott tejekhez képest, nem annyira csapódik ki a „szárazanyagtartalom”, ellenben nagyon erősnek tűnő gumiszerű anyagot képez hamar, ha kiszökik egy résen. Ráadásul kis mennyiség is tartósan jól működik, ősz óta nem kellett hozzányúlnom a kerekekhez, amiket feltöltöttem vele.

Maga a Kratos ritka, magas mintázatának köszönhetően kiválóan teljesít lazább, sáros talajon. Hamar kidobálja a trutyit, és valósággal beleharap a földbe a kanyarokban még kicsit nagyobb nyomáson is, belsővel érdemes is kicsit jobban felfújni a szokásosnál, ugyanis ballonossága 2,1-es méretben hagy kívánnivalót maga után. Úgy tűnik, Mitas-ból inkább a 2,25-öst érdemes választani, ez adja meg a klasszikus 2,1-es érzést. Tömege egyébként kimondottan alacsony, a 600 grammos lélektani határ alatt marad kicsivel 29-es méretben. Nehéz terepviszonyok között versenyzésre is kiváló lehet. Ajánlott fogyasztói ár: 10.990,- Ft-tól

További info:
www.mitas.co.hu
www.facebook.com/RubenaHungary

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.