fbpx

Cyclocross gumiteszt: 5 különböző cx gumi tartós próbája

A cyclocross szezonban sikerült éles körülmények között kipróbálni többféle cyclocross gumit, megosztanánk tapasztalatainkat, hátha még segít a választásban a bajnokságra, de a következő cx-szezonra készülve biztosan…

Cyclocross gumi teszt, kerékpárteszt, gumiteszt, cyclocross külső, Schwalbe Racing Ralph, Continental Cyclocross Speed, WTB Crosswolf, WTB Cross Boss, Challenge Grifo Open Tubular

WTB Crosswolf Tubeless

Peremes felnikhez használható gumikra koncentráltunk, elsősorban azért mert Magyarországon még a versenyeken indulók többsége is ilyen kerékszettet használ, másrészt kevés a saját tapasztalat szingós cx gumikkal (persze a kevés alapján is egyértelműen kijelenthető, hogy nem is érdemes összehasonlítani ezeket a versenygumikat a peremesekkel, más szintű használati értéket képviselnek versenyzőknek), harmadrészt Magyarországon eléggé korlátozottan kaphatóak csak szingók, többnyire várakozni kell rájuk, előrendelni stb.

A peremes gumik között cyclocrossban szintén külön kategóriát képviselnek a tubeless – azaz belső nélkül használható – rendszerek, Cser Gábor pedig a – szintén a peremesek és a szingók közötti arany középutat jelentő – open tubular gumiről osztja meg velünk tapasztalatait. Azt is figyelembe vettük, mi az, ami jó eséllyel kapható, vagy kapható lesz itthon, ennek megfelelően egy semislick Continental, általános célú Schwalbe és WTB, valamint egy Challange Grifo open tubularról lesz szó, kicsit mindegyik más, más célra.

hóban a tubeless a nyerő ha nincs szingós kerékszettünk

hóban a tubeless a nyerő ha nincs szingós kerékszettünk

Mielőtt rátérnénk a konkrét gumikra, általánosságban elmondható, hogy cyclocross használatnál a külsős-belsős rendszerek legfőbb hátránya, hogy üzemi nyomáson – vagyis 2 bar környékén vagy az alatt – nagyon megnő a „kígyóharapásos” defekt kockázata. Versenypályákon szerencsére kevés a felütés kockázatát növelő köves szakasz, de ha mindennapos bringázásaink alkalmával is bevetjük a cyclocross kerékpárunk, rögtön más a helyzet.

A környező redőkben, hegyi ösvényeken használva 2 bar környéki guminyomással még egy hármashatárhegyi panoráma körön is összeszedhetünk átlag egy felütést/bringázás, pláne ősszel, amikor az avar alatt semmit nem látunk a kövekből. Nincs mese, külsős-belsős rendszerrel 3-3,5 bar az ideális örömbringázáshoz, és a tapadást is mindezek figyelembevételével kell vizsgálni. Tegyük hozzá, hogy a könnyebb traileken bringázva nincs is szükség arra a fokozott tapadásra, mint crossversenyen, sárban a rengeteg éles kanyarban.

Olvasóink közül biztosan többen vannak, akik nem veszik annyira komolyan a cyclocross-t, hogy hat pár gumi lógjon a szekrényben különböző talajviszonyokra. Nekik fontos kérdés lehet akár az is, melyik gumi legyen az az egy, amit feltesznek a cx szezonra. Ha például inkább gravel bike üzemmódban használja valaki a bringát, lehet célszerűbb semi slicket választani, ami majdnem országúti érzést ad aszfalton, ha viszont a versenyek vannak fókuszban, egy kvázi sárgumival is ki lehet bekkelni a telet.

Continental Cyclocross Speed

Continental Cyclocross Speed

Continental Cyclocross Speed

Kezdjük is egy semislickkel, ami szerintem sokszorosát megéri az árának, lévén elképesztően kis mértékben kopik ár/érték arányban is a Conti Cyclocross Speed a legjobb a bemutatott gumik közül. Nem túlzás, hogy évekig el lehet használni, ha csak szezonálisan használjuk a cx-bringát vagy gravel bike-ot. A gyémántmintás futófelület aszfalton is jól gurul, de döngölt talajon sem csúszik meg könnyen, a kis oldalmintázat ad egy minimális tartást terepen is kanyarodáskor. Az őszi – még száraz – cx versenyeket sokszor ilyennel abszolváltam. Meg kell említeni, hogy aszfalton nem túl jó a kanyartartása, idegesebb az oldalmintázat miatt egy slicknél.

Continental Cyclocross Speed

Continental Cyclocross Speed

180 TPI-s szövetsűrűséggel készül a hajtogatós változat, 35 mm szélességgel. A valóságban ez még befér a 33-as etalonba, nyugodtan lehet vele versenyezni is. Kellően ballonos, hogy ezzel terepen is elbringázgassunk, persze azért időnként összejön a felütés 3-3,5 bar körüli nyomáson is, vegyes használatnál pótgumi mindig legyen nálunk! Defektvédelme amúgy kiváló (kétszer aláhúzva), szúrásos defektet tüskétől, üvegszilánktól sosem kaptam, egyszer emlékszem, hogy konkrétan egy nagy szög állt bele. (Bár nyilván ez hülye tanács, de ha csak aszfalton megyek, simán el merek vele indulni pótgumi nélkül is.) Tömege lemérve 345 gramm, ez ilyen defektvédelemmel és ebben a szélességben jónak számít.

Schwalbe Racing Ralph

Schwalbe Racing Ralph

Schwalbe Racing Ralph 

Schwalbe Racing Ralph

Schwalbe Racing Ralph

A legkönnyebb versenyző a mezőnyben, nem véletlen, hogy sokan használják itthon cyclocross futamokon is. A 35 mm-es hajtogatós változat nálam 305 grammot nyomott a mérlegen. Alapvetően univerzálisan használható crossgumi, versenyen, „tisztább” pályán az sem hátráltat, hogy defektvédelme nem a legjobb. Nem reprezentatív felmérés, de én ilyen gumival kaptam magasan a legtöbb defektet mindennapos bringázások során cyclocross kerékpárral.

Ami kárpótol, hogy elképesztően gyors külső. Egyrészt mert könnyű, másrészt terepen nagyon jól gurul. Aszfalton már kicsit ragadósabb érzés, de egy Schwalbe terepgumival amúgy sem érdemes sokat menni aszfalton, mert hamar elkopik. Viszonylag száraz és laza talajon is jól tapad, kanyarban is remekül tart. Amit azonban nagyon nem szeret, az a ragadósabb típusú föld vagy sár. A sűrű mintázatot eltömíti a sűrűbb sár és ettől kezdve nagyon könnyen megcsúszik. Folyós, híg sárban viszont már ismét jól viselkedik, lazább hóban is.

WTB Crosswolf (UST Tubeless verzióban is)

WTB Crosswolf

WTB Crosswolf

A WTB Crosswolf UST Tubeless – azaz belső nélküli változatáról már írtam korábban, nem ismételném. Idén kipróbáltam a sima belsős változatot is, ami nem meglepő módon hasonlóan viselkedik. Fenntartom, hogy a mintázata alapján a Crosswolfot választanám, ha rá kellene bökni egyetlen gumira, amivel ki kellene húznom a teljes cyclocross szezont.

Középen kialakítottak rajta egy futófelületet, így még aszfalton is elég jól gurul. Ugyanakkor ahogy az oldalfal felé haladunk, egyre magasabb a mintázat, ráadásul – és ez a kanyartartás szempontjából nagyon fontos – egészen mélyen az oldalfalig tart, vagyis erősen bedöntve is vágja az ívet a talajba. Laza talajon és egy crosspálya általában ilyen, ezek a tulajdonságok a legnyerőbbek.

WTB Crosswolf Tubeless

WTB Crosswolf Tubeless

A mintázat a futócsíktól eltekintve ritka, hamar kidobálja a sarat, így minden körülmény között jól működik. Bár nem klasszikus sárgumi, de alacsony nyomáson komoly sárban is bevethető. Tulajdonképpen nincs gyenge pontja, ha mindenáron találni kell, akkor aszfalton nyilván hamarabb elkopik, mint a fent bemutatott Conti. A nem UST-s változatnak is elég jó a defektvédelme, cserébe viszont nem szuperkönnyű, 355 gramm.

A belső nélküli változat 400 grammot nyom, de abba ugye nem kell belső és bizonyítottan használható másfél bar nyomáson is. Sokat elmond róla, hogy az elmúlt két évben ezt a gumit használtam legtöbbet a saját cx bringáimon, és egy, azaz egy defektet szedtem össze vele, egyszer lefordult extrém alacsony nyomáson, de akkor ez benne volt a pakliban, a határait feszegettem. Mivel a tubeless gumik cseréjével több a macera, hajlamos az ember „fent felejteni” ezeket teljes szezonra, én például most inkább két tubeless kerékszettet használok, csak ne kelljen szerelgetni…

WTB Crosswolf

WTB Crosswolf

WTB Cross Boss 

WTB Cross Boss

WTB Cross Boss

Nagyon megszerettem a Crosswolfot, így kíváncsian vártam mit tud a WTB idei újdonsága, a Cross Boss. Mintázatát kevésbé laza, inkább keményebb terepre alakították ki, tulajdonképpen inkább egy zúzósabb gravel gumi, mint cx versenykülső, ezt a valóban 35 mm-es szélessége is alátámasztja. Tömege 385 gramm UST tubeless változatban, ami ezzel a szélességgel, belső nélkül nagyon jónak számít. Maga a gumi nekem kitágította a cyclocross bringával elkövetett önfeledt terepezés határait, ráadásul versenyen is ezzel ment a legjobban. A 35 mm-es szélességgel belső nélkül már ismert ösvényeken közel mountain bike sebességgel mertem engedni lefelé, természetesen egyetlen defekt nélkül.

A mintázatot úgy jellemezném, mintha alapul vették volna a Racing Ralph-ot és kijavították volna annak hibáit. Nem mondom, hogy középen nem ragad bele a sűrűbb sár, de az oldalmintázat sokkal nyerőbb ezen a külsőn, mint a RR-on, annak köszönhetően, hogy ritkábbra vették a bütyköket. Természetesen ez a gumi is a WTB legfejlettebb Dual DNA technológiájával készül, vagyis középen a futófelületen keményebb, oldalt puhább, jobban tapadó gumikeverékből. Nem én követtem el, de fűződik a gumihoz egy idei Supercross-győzelem is Veszprémben, Búr Zsolt ezzel a kerékkel abszolválta az igen változatos pályát első helyen. Szerintem vasárnap az ob-futamon nekem is megfelel majd a trutyiban…

WTB Cross Boss

WTB Cross Boss

A végére egy különleges gumit, úgynevezett open tubular-t mutatunk be, Cser Gábor ez mellett tette le idén a voksot:

Mivel peremes kereket használok így a szingót kilőttem, mint lehetőséget, természetesen a crosshoz a szingó külső lenne a legideálisabb. Ez azért lenne jó, mert így alacsonyabb nyomáson tudnám használni a külsőt. A profik van, hogy 1.2 baron versenyeznek, ennek két oka van, az egyik hogy a tapadás sokkal nagyobb alacsony nyomáson, a másik, pedig hogy mivel a külső fel van ragasztva nagyobb felületen képes érintkezni kanyarodáskor a talajjal, tehát a második pont is a tapadásról szól, plusz az alacsony nyomásnak köszönhetően a gumi jobban elnyeli a rázkódást. De ehhez több kerékszettel kellene rendelkezni, ezért egy alternatív megoldást választottam, a Challenge Grifo Open Tubular külső személyében.

Challenge Grifo Open Tubular

Challenge Grifo Open Tubular

Challenge Grifo Open Tubular

Gyakorlatilag ez egy „nyitott” szingó, ahogy a nevéből is kiolvasható, ugyanazzal a technolóigiával készül, mint a szingó, csak itt nem varrják össze a belsőt és a külsőt egy „csővé”. Gyakorlatilag ugyanazon technológiával készül, mint a szingók, azaz nem vulkanizálással kerül fel a szövetre a gumi futófelülete, hanem ragasztással. Így magasabb szövetszűrűséggel lehet szőni a külső gumit, ez segít abban, hogy a tüskék kevésbé szúrják át a külső felületét. Maga a gumi kézzel készül, eredeti gumiból, nem szintetikusból, ez a tapadás szempontjából rendkívül fontos, több rétegben kerül fel a szövetre a gumi. A gumi futófelülete így lágyabb is, ez a tapadást és a rezgéscsillapítás segíti elő, ezzel a gumi gyorsabbá és kényelmesebbé válik. Ez egy igazi kompromisszum hiszen a szingó előnyeit és a peremes külső előnyeit ötvözi.

Challenge Grifo Open Tubular

Challenge Grifo Open Tubular

Ha ezt a rendszert latex belsővel használjuk 1.8 bar nyomáson tudunk közlekedni ezeken a külsőkön, amik mint tudjuk, segítik a gyorsabb haladást. Én a „Grifo” mintázatot választottam, mert ez a leguniverzálisabb minta, a legtöbb időjárási és talajtípusúon használható. A futófelületen az úgynevezett „Clement” minta található, ezt több gyártó is használja. Viszonylag alacsony profilú, aminek köszönhetően a gumi gyors, így füvön és kemény talajon jól használható, a kis gördülési ellenállásnak köszönhetően. De laza felületen és sárban is megállja a helyét, hiszen könnyen tisztul, az alacsony profilnak és a távol található mintázatnak köszönhetően, de ilyen talajon már nem a legideálisabb, mert nem elég magas a profil.

Challenge Grifo Open Tubular

Challenge Grifo Open Tubular

Kanyarokban és rézsűn a gumi jól használható, a mélyen lehúzódó oldalán lévő bütyöknek és az alacsony nyomáson való használhatóságnak köszönhetően, ezt az alacsony nyomást más külsőnél sajnos nem tudtam alkalmazni. Ennek az oka, hogy a gumi vagy lefordult, vagy felütöttem, de itt az erős oldalfalnak köszönhetően ez megoldható. Ja, ami nem elhanyagolható, hogy a gumi oldala sárga, így rendkívül jó megjelenést ad a bicónak. A magas szövetsűrűségnek hála a külső nagyon jól ellenáll a tüskéknek is. A gumi tulajdonságai: Szélesség: 33 mm, Tömeg: 355 gramm, TPI: 300 Nyomás: 1.8-6bar.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.