A Rubenáról Mitasra változó név nem az egyetlen változás, új gumiösszetétel, több új mintázat és kerékméretet nézve is szélesebb paletta várható jövőre!
A cseh gumigyártó idén februárban jelentette be, hogy az addig Rubena márkanéven ismert kerékpárgumik Mitas néven lesznek elérhetőek. A váltás hátterében az áll, hogy a tulajdonos cégcsoport egységesíteni szerette volna gumiabroncs kínálatát, így a kerékpáros részleg átnevezése mellett döntött. Korábban hasonló változás volt a Sava motorkerékpár gumik esetében is, amik szintén a Mitas nevet vették át. Fontos megemlíteni, hogy ezek a gumik nem a távol-keleten, hanem Csehországban készülnek, így eddig elsősorban az európai piacon voltak kelendőek.
A márka globális népszerűsítése érdekében a Mitas lett a Cape Epic többnapos MTB maraton hivatalos gumiszállítója. Az új Textra összetételű gumikat használó 40 versenyző közül egy sem kapott defektet a 8 napnyi versenyzés során!
Miben más a Textra változat a hagyományos modellekhez képest? Egy nagy sűrűségű polimer szálakból álló gumiréteg borítja a gumi oldalfalát és az aramid szálas peremet is. Mivel maga az anyag rendkívül elasztikus és tömege sem számottevő a komplett abroncs tömegéhez képest, így a gumi egyéb tulajdonságait nem befolyásolja negatívan. A belső nélküli gumiknál kritikus oldalfal szakadásos defektek ellen viszont kiváló védelmet nyújt.
A versenyzésre és sportcélokra szánt Top Design gumik mindegyike 127 tpi szövetsűrűségű, Tubeless Supra változatban kapható, ami háromféle felhasználást teszt lehetővé, UST felnikkel belső nélkül, hagyományos felnikkel átalakító szettet és latex folyadékot használva belső nélkül és hagyományos belsős rendszerként. Gumikeveréket tekintve két változat közül lehet választani, a Grey Line kétkomponensű, az oldalsó bütykök puhább anyagból készülnek a jobb tapadás érdekében, míg a CRX esetében egységes anyagból készül a futófelület.
Újdonság a Zefyros Top Design innovated változata, ami magasabb oldalbütykökkel rendelkezik a hagyományos Zefyrosnál. 650B és 29”-es kerékméretben, 2,25”-ös szélességben kapható, akár Textra oldalfallal is, ami megközelítőleg 50 gramm pluszt jelent a normál Tubeless Supra modellhez képest. A mintázat legfőképp döngölt erdei talajra, kevésbé technikás, gyors ösvényekre ajánlott.
A jól ismert általános MTB felhasználásra szánt Scylla modell tipikusan olyan guminak számít, amit szezon elején felrak az ember és év végén tudatosul, hogy nem is kellett soha átcserélni. A Textra oldalfal erősítés itt is újdonság, a 29”-es és 27,5”-es gumik esetében. Szélesség tekintetében a két nagyobb kerékméret kizárólag 2,25”-ös, míg a 26”-os akár 2.1”-es változatban kapható.
A köves, technikás terepre ajánlott Kratos mintázata marad a megszokott, a Textra modellek szintén a 650B és 29”-es méretben érhetőek el.
A saras, csúszós pályákra szánt Charybdis magas bütykökkel és jó öntisztuló képességgel rendelkezik. Ez szolgált alapul az új Hyperion gumi kifejlesztése során, ami szélesebb, még mélyebb mintázatú és az elnyújtott oldalbütykök kanyarban is jobb tapadást biztosítanak.
Az aramid peremes csúcsváltozatok mellett természetesen a drótperemes, kedvezőbb árú MTB gumik is megmaradtak a cseh gyártó kínálatában.
A Cheetah mintázata meglehetősen hasonlít a Zefyros modellre, ez is főként ledöngölt erdőgazdasági utakra vagy murvás terepre ajánlható.
A tavaly bemutatott Tomcat két méretben elérhető (29”x2.1” és 27,5”x2.1) drótperemes kivitelben. A teljesen fekete szín mellett fehér oldalcsíkos változatban is kapható. Átlagosnál agresszívabb mintázat jellemzi, sziklás, törmelékes terep mellett akár száradó sárban is jól teljesít a jó öntisztuló képességének köszönhetően.
Extrém vonalon újdonság, hogy a Kratos 2,45”-ös szélességű változata mindhárom kerékméretben kapható lesz, méghozzá Textra kivitelben. A gumik szintén kétkomponensűek, az oldalsó bütykök puhább anyagból készülnek.
A freeride és DH felhasználásra szánt Highlander esetében új kialakítást terveztek a cseh mérnökök, melynek lényege, hogy egyrészt a futófelületet is megerősítették, hogy elkerüljék a bütykök leszakadását, másrészt az aramid szálas perem belülről is egy plusz, erősítő gumiréteget kapott. A DH Supra MAX kialakítású Highlander modellek 29”-es és 27,5”-es méretben érhetőek el 2,45”-ös szélességben.
Városi és trekking gumik tekintetében teljes a Kánaán a Mitas választékában, rengeteg különböző modell kapható 26”-os és 28”-as méretben is. A legmenőbbnek szerintem a Cityhopper széria számít, négyféle színben is kapható.
Országúti gumik közül továbbra is a Phoenix jelenti a csúcsot, kizárólag 23 mm-es szélességben kapható és megközelítőleg 185 grammot nyom, ami nagyon könnyűnek számít.
A téli szezon beköszönte előtt érdemes említést tenni a szöges gumikról is, a Mitas kínálatában ugyanis négyféle változat is szerepel. A Froster 26”-os kerékpárokra való, míg a Gripper Ice 622-es kerekekkel kompatibilis, így akár 29”-es MTB bringára is feltehető télire.
Mindkettőből elérhető csak az oldalbütykökön vagy a teljes futófelületen is szögekkel ellátott típus. A szögeket nyilván nem szó szerint kell érteni, alumíniumba ágyazott acél-ötvözet tüskéket ágyaznak a gumiba, így a tömeg is ésszerű keretek közt tartható, megközelítőleg 850 grammot nyom egy ilyen szöges gumi.
Belsőgumik terén is széles a Mitas paletta, sőt Tubeless átalakító készlet is kapható. Kiemelendő a GAADI Tube, ami „kígyó” kialakítású (két vége van), így a belsőcseréhez nem kell a kereket kivenni a bicikliből. Ez jelentősen megkönnyítheti a pedelec vagy agyváltós, sárvédős bringák tulajdonosainak életét.
További magyarországi Mitas információk:
www.mitas.co.hu
Mitas Facebook
(X)