fbpx

Merida Scultura 9000 teszt: Profi teljesítmény országúton

A kerékpár aminek a nyergében az országúti bringások többségének megdobban a szíve. Könnyű, gyors, kényelmes. Létezhet ez? Igen, a Merida csúcs verseny vázára épített országútija a profi versenyzők igényeinek megfelelően készült, amit a teljesítményorientált amatőr országútisok is szeretni fognak.

Mostanában ritkán kerül hozzánk felső kategóriás országúti (a covid a tesztflottákat is alaposan megtépázta), így nagyon örültem neki, amikor a hazai Merida forgalmazó írt, hogy érkeztek top kategóriás országúti tesztbringák hozzájuk. És külön öröm volt, hogy végre nem a mostanában népszerű aero kategóriából való Reactok jöttek, hanem a klasszikus alapokra építkező, könnyű vázas, allrounder országúti bringából a Sculturából érkezett pár darab, ami az én ízlésemhez sokkal jobban passzol. Konkrétan 2019 óta szerettem volna már tesztelni egyet valamelyik csúcs Sculturából és most összejött 🙂 .

A Sculturával indult a Merida története a profi országúti kerékpársportban, és a mai napig megtalálható a Merida kínálatában a klasszikus felépítésű országúti bringa, persze azóta már többször teljesen újratervezték a kor igényeinek megfelelően, jelenleg az 5. generáció fut, de a “könnyű, gyors, kényelmes kerékpár” alapkoncepció nem változott. Mondhatnám, hogy a Scultura a “hegyi” országúti, míg a Reacto az aero, síkra tervezett modell, de pl ezt a jelenlegi teszt is megcáfolja, mert a Scultura sokkal több ennél, egy allrounder országúti.

A tesztünk alanya, a Merida Scultura 9000 a gyártó legjobb vázára épül, csak felszereltségben különbözik a legfullosabb modelltől. A szuper könnyű, 5. generációs, CF5 karbon váz az előző generációhoz képest fogyott pár grammot, M-es méretben kb. 860 grammot nyom, ami tényleg elég jó súly. Ennél talán fontosabb, hogy a vázat tényleg teljesen áttervezték, sokkal aerodinamikusabb lett, a gyártó mérései szerint 45 km/h-nál 10 Wattot is nyerhetünk az új Sculturát hajtva a régihez képest és nem sokkal marad el a Reactotól. Ezenfelül megkapta a Reacto geometriáját, amit azzal magyaráznak, hogy így könnyebben tudnak a profik átülni az egyik bringájukról a másikra, nem kell átszokniuk. Érdekes, hogy ennyire a versenyzőkhöz igazítják a kerékpárokat és nem a “halandó” bringásokhoz, akik megveszik azokat. Ha nem tűnt fel az előző mondatomban az irónia akkor elárulom, hogy szerintem inkább arról van szó, hogy a Reacto geometriája mindenki számára kicsit jobb volt, ezért ezt választották a Sculturának is, és a profikkal való magyarázat meg elég jól hangzik marketing szempontból 🙂 . A bovdeneket teljesen integrálták az új Sculturánál, aminek nem csak aerodinamikai előnyei vannak, hanem a letisztultabb megjelenésű kerékpárt kapunk. Fontos még, hogy a kényelmen, a rezgéselnyelő képességen is fejlesztettek az új modellnél, de mindezt úgy, hogy a hajtáshatékonyságból ne veszítsen a váz.

A geometria táblázatra ránézve egyértelműen láthatjuk, hogy a Scultura 9000 egy kőkemény versenygép, és nem a túrázók kedvence lesz, meredek szögek, rövid fejcső, hosszú felsőcső, ami egy halandó embernek derékfájós geometria, de egy versenyző számára ez a normális, ilyen paraméterekkel lehet jól haladni egy WorldTour versenyen. A geo táblázatot tovább nézegetve a szakértők szemeknek az is feltűnhet, hogy nem a megszokott módon méretezi a Sculturát a Merida, például a tesztelt M-es kerékpár 56-os méretű, ami más gyártóknál inkább már L-es, és az S-es méret rendelkezik egy 54-es váz paramétereivel, ami normál esetben az M-es szokott lenni. Szóval érdemes megnézni a geometria táblázatot (reach, stack) és az alapján választani megfelelő méretet. És ha már a versenyzők számára tervezték a vázat akkor simán előfordulhat az is, hogy egy 180 cm-es worldtour bringás S-es vázra épített Sculturát fog használni nagyon hosszú stucnival, de ez a profiknál teljesen normális 🙂 .

A Merida Scultura 9000-t az új 2×12 sebességes Shimano Ultegra szettel szerelték, amit hiába egy évvel ezelőtt mutattak be nagyon sokáig nehezen volt beszerezhető a covid okozta gyártási problémák és a nagy túlkereslet miatt, ezért ezzel a szettel szerelt kerékpárok is sokat csúsztak, így ez az első tesztbringa ami hozzánk került az új Ultegrával. Ennél a szettnél két dologban történt nagy előrelépés az elődhöz képest, az egyik, hogy 12 sebességet kaptunk hátul a 11-hez képest, a másik pedig, hogy a fékváltókarok vezeték nélkül működtetik a váltókat. A 12 sebességre sokan mondják, hogy felesleges, de a véleményem az, hogy nem lehet elég sebessége az embernek a mai széles áttételtartományt nyújtó sorok mellett ha minden sebesség mellett optimális fordulattal szeretnénk hajtani. A vezetéknélküliség meg sokat segít szerelésnél, főleg ha minden integrálva van a bringán, pl egy kormánycserénél sokat nyer a szerelő azzal, hogy nem kell újra áthúzni neki a váltó kábeleit.. Persze nem szabad elmenni amellett sem, hogy már csak elektromos változata van az új Ultegrának, az hogy ez most jó vagy nem sokszor megosztó téma, de erről nem szeretnék ebben a cikkben értekezni, a Shimano így döntött és pont, az Ultegra Di2 egy szépen kiforrott szett, amibe nehéz belekötni. A menettapasztalatoknál még visszatérek az új szettre, mert van mit róla mesélni.

Egy ilyen kategóriájú kerékpárhoz, már profi kerék dukál, ezért nem aprózta el a Merida a kerékválasztást, a Reynolds AERO 46 tárcsafékes kerekei remekül illenek a Sculturához. És ha még nem említettem volna akkor tárcsafékes a bringa, de ezen a szinten már keményen kell vadásznunk ha felnifékes modellt szeretnénk. A Reynolds kerekek karbon felnije 46 mm magas, ami már a közepesen magas kategóriába tartozik, és a mai trendeknek megfelelően széles (21 mm-es belső szélességű), így szerencsére a ballonos gumikkal aero igazán, ezért ki tudjuk használni egyszerre a gyorsaságot, a biztonságot és a kényelmet. 28-as Continental GP5000-k találhatók a teszt kerékpáron, ami az egyik legjobb mindenes versenygumi a piacon, de a gyári specifikáció szerint a piacra kerülő bringákat a TR típussal szerelik, ami belső nélkül is használható. Gumiból simán befér a vázba a 32-es méret, ha tényleg rossz utakon akarnánk menni, sőt szerintem a cyclo-cross bringám kereke is még éppen befért volna 🙂 .A kerekeknél még érdemes megemlíteni, hogy a Merida is az imbuszos átmenőtengelyekhez egy praktikus imbuszkulcsot ad a tengely imbusznyílásába dugva, ami a kerék kivételén kívül még egyéb szereléshez is használható (pl stucni csavarok vagy nyeregcső csavarok meghúzása), bár szerintem többségünknél van marokszerszám, amivel egyszerűbb a szerelés.

A kerékpár egyik dísze a Merida Team SL 1P integrált karbonkormány, gyönyörű, letisztult forma, nagyon illik ehhez a bringához és mint már mondtam a fékcsövek a kormány-stucni belsejében futnak, így sehol nem látjuk őket. Sehol egy hézag, sehol egy illeszkedési hiba és még a csavarjai sem állnak ki sehol. Az elején egy integrált komputer konzol található, amire fel tudjuk csavarozni különböző komputer márkák tartóit vagy akár egy gopro konzolt. A nyeregcső is saját márkás Merida, viszont kör profilú 27,2-es átmérővel így akár más márkáét is beletehetjük. Emlékezhetünk rá, hogy Mohoric is tavasszal ebbe a vázba rakatott be a szerelőjével egy dropper nyeregcsövet, mivel a Reactoba nem lehetett, mert abba aero nyeregcső való. A nyereg egy Prologo Scratch M5, ami egy szuper nyereg, de ez teljesen egyéni ízlésfüggő, ilyen kategóriás kerékpárnál már általában mindenkinek van saját bevált nyerge.

Menet közben

Mielőtt kipróbáltam a bringát még el kellett hoznom a Merida Concept Store-ból. Az első meglepetés akkor ért amikor a kezembe nyomták, brutál könnyű volt, pedig van itthon pár könnyű bringa és gyakran teszek a csapatautó tetejére karbonvázas, ultegra szettes, karbon kerekes bringákat, de ez simán rávert mindegyikre. A másik mély benyomást a külseje tette, a fotókon annyira nem jön vissza, de elég ütős ez a csillám arany szín, ami tökéletesen passzolt az őszi színekhez.

Túl sokat nem kellett állítgatni az első menetpróba előtt, gyakorlatilag csak pedálokat kellett felraknom és a nyereg helyzetét belőnöm és máris tudtam vele menni, minden más be volt állítva. A kormány állítgatása az integrált kormány miatt elmaradt és a távtartókat sem “akartam” kipakolni a rejtett fékcsövek miatt, így a szokásosnál magasabb kormánybeállítással használtam (cserében kicsit távolabb volt a kormány). Egyébként a 179 cm-es magasságomhoz ki kellett volna pakolni az összes távtartót a stucni alól és nekem nincs is annyira extrémen mélyen a kormányom a saját bringámon, mint egy profi versenyzőnek, ami jól példázza a geometriánál tárgyaltakat, hogy egy mérettel elcsúszott a Merida a méreteket megállapításánál, nekem az S-es váz lenne az optimális.

Az első bringázáskor már pár méter után tudtam, hogy a Scultura tetszeni fog nekem, nagyon haladt és az utcánkban lévő fekvőrendőrökön sem verte szét a bringa a derekamat, végig az volt az érzésem, hogy ez a bringa valamilyen megmagyarázhatatlan okból nagyon megy. Nem rossz bringákat hajtok a hétköznapokban, ráadásul egy aero modellről ültem át közvetlenül, de érezhető különbség volt a Scultura javára, gyors, hatékony, kényelmes, pont mint ahogy a Merida állítja. Általában fenntartásokkal kezelem a gyártók ilyen jellegű állításait, mert a marketingesek minden mesét kitalálnak, ami egy kerékpár eladásához kell, közben pedig a mérnököknek fogják a fejüket, de most nem erről van szó. Ez egy versenyzésre fejlesztett profi országúti kerékpár.

Sokan azt hiszik, hogy csak attól “versenyzős” egy országúti, hogy lent van a kormány, amitől aero pozíciónk lesz a bringán, pedig az irányítása is elég más egy ilyen kerékpárnak. A Scultura fejcsőszöge meredek, nagyon gyorsan reagál a kormánymozdulatokra, jól lehet vele gyorsan irányt váltani, mezőnyben manőverezni, nekem nagyon bejönnek az ilyen bringák, de kerékpározni is tudni kell hozzá, nem véletlenül vannak az endurance változatok túrázósabb geometriával, amik úgy fordulnak ehhez a bringához képest, mint egy csuklósbusz, de jóval stabilabbak is.

Egykor azt mondták, hogy a Scultura a hegyekbe való, erre az 5. generációs modellre ez már biztosan nem igaz, síkon is nagyon jól megy, látszik, hogy sokat dolgoztak a mérnökök azon, hogy aerodinamikailag is jó legyen. Természetesen nem kérdés, hogy a hegyekben még jobban érzi magát ez a bringa, az alacsony tömeget még az én súlyos testem is észrevette, könnyedén haladtam vele felfelé. Az alacsony tömeg ellenére nem hajlongott alattam a bringa, kiállva odaléptem neki és hatékonyan átment az erő a kerékre, nagyon érezhető volt, hogy ez egy top kategóriás Worldtour váz. A 28-as gumik nem csak a kanyarsebességnek, hanem a kényelemnek is jót tesznek, a saját bringámon is pont ilyeneket használok, így kb érezhető volt, hogy mennyit tesznek hozzá a komforthoz, a váz is egyértelműen veszi fel az ütéseket. Érdekes, hogy régen az üvegmerevségű vázakat erőltették a gyártók, mostanra viszont megjött az eszük, rájöttek, hogy a versenyzők teljesítményén is javítanak azzal, ha nem veri szét az út a versenyzőket és megpróbálnak kényelmes, jó rezgéselnyelő képességgel rendelkező vázakat tervezni. Nekem ez egy országúti kerékpárnál mindig fontos szempont, mert annyira nem jók a hazai utak és egy kényelmes, de gyors kerékpárral élvezetesebb bringázni. Ezt a Merida a Sculturánál összehozta.

Az új Shimano Ultegra szett szépen teszi a dolgát, gyors és pontos, váltásérzetben pont ugyanolyan, mint az elődje, ha csak a váltásra koncentrálok akkor nem tudnék különbséget tenni köztük. A fékváltókar fogása egyértelműen sokkal kényelmesebb lett, jobban kézre áll, egyszerűen jobb fogni, számomra ez a legérezhetőbb fejlesztés a 11 sebességes szetthez képest. A hajtómű és a váltók is másképp néznek ki, de mivel ezek nem kontaktpontok ezért csak optikailag jelentenek különbséget, egyébként az új hajtómű szerintem szép lett. A fékeken is változtatott a Shimano, 10%-kal távolabb kerültek a fékpofák azért, hogy a nem kívánt tárcsa fékbetét találkozásokat tovább csökkentsék. Bár sokan állítják, hogy a tárcsafék hangtalan, a Shimanonak mégis problémát jelentett ez és fejlesztett a fékein 🙂 (nagyon jól tette, mert létező probléma, én is minden tárcsás bringánál szembesültem vele eddig). Ez a plusz 10% biztosan számít valamit, mert csak nagy fékezések után kiállva tekeréskor rövid ideig ciccent egyet-egyet a fék, vagy a Scultura villa kerék kapcsolata ennyire merev. A fékérzet is nagyon hasonló az előző modellhez képest, ami annyira nem meglepő, mert a fékbetét ugyanaz és a tárcsa alapanyaga sem változott túlságosan, így mitől lenne komoly változás. Tipp, ha valaki adagolhatóbb féket szeretne belőle csinálni akkor használjon Shimano fémes betétet, ami országúti használat mellett kb soha nem fog elkopni és adagolhatóságban ég és föld ahhoz a betéthez képest, mint amivel a fék gyárilag érkeznek az országúti fékek. Érdekesség, hogy a Merida felszerelt hűtést segítő elemeket a fékek alá, amik a hosszú lejtmenetekben csökkentik a fékek túlmelegedésének esélyét. Itt a végén még halkan megjegyezném, hogy mind váltásteljesítményben, mind fékezésben, mind megbízhatóságban én sokkal jobbnak érzem az Ultegrát a konkurenciához képest, ha választanom kéne szettet a bringámra akkor ez lenne az.

Az integrált kormányról érdemes beszélni, ugyanis azonkívül, hogy szép és számomra jó a hajlítása, egy problémát felvet. Ha a kormányszár hossza vagy a kormány szélessége számunkra éppen nem jó akkor csere esetén rendesen bele kell nyúlni a zsebünkbe és elég kicsi az esélye, hogy pont optimális lesz, nekem is ezzel indulna ha vennék egy gyári Scultura 9000-t. Bár ez a kerékpár árához képest nem nagy tétel és ha szerencsénk van akkor tudunk valamit üzletelni a bolttal ahol vesszük, hogy cseréljék ki nekünk a kormányt beszámítva a kerékpáron lévőt.

Összefoglalva

A Merida Scultura 9000 egy ízig-vérig versenyzésre fejlesztett országúti, ami a legmagasabb szinten is megállja a helyét. Nagyon látszik, hogy a Merida sok munkát fektetett az országúti kerékpársportba az elmúlt időszakban és végre odaértek a legjobbak közé, egyszerűen nem lehet mibe belekötni, hibátlan. Természetesen a profi versenysporton túl is van élet és a csúcs vázas Sculturából több modell kapható, tehát az amatőr versenyzők is átélhetik a profik számára fejlesztett teljesítményt. Ha valaki szereti a versenyzős geometriát akkor hobbi, amatőr használatra sem tud mellélőni ezzel a kerékpárral, könnyű, hatékony, gyors, kategóriájában kényelmes, ez egy nagyon szerethető és élvezhető bringa.

További információkat a Merida kerékpárokról a hazai forgalmazó honlapján találsz.
A Scultura vázszettekért kattints ide.
A Merida Scultura 9000 részletes adatlapját a nemzetközi oldalon találod.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo