Lévén a lengyel Kross gyárral Magyarországi megjelenésük óta jó kapcsolatot ápolunk és folyamatosan teszteljük kerékpárjaikat, kiemelt figyelmet fordítottunk 2014-es modelljeikre az Eurobike-on is. Ha röviden kellene összefoglalni, mi várható jövőre: új színek, egységesebb megjelenés, még jobb minőség, 650B kerékméretű bicajok, és nyitás zúzós irányban az enduró kategóriában…
Műszaki szempontból az új enduró mountain bike, a 160 mm-t mozgó Moon a legfontosabb fejlesztés, egyfajta rangot is ad a gyártónak, hogy lengyel szakemberek tervezték a virtuális forgáspontú felfüggesztéssel készülő vázat. A saját VPP-rendszer neve Revo Virtual Suspension, a váz pedig Ultralight alumíniumból készül.
Az enduró bringák világszerte hódítanak, így fel kellett szállni a vonatra, az új modellt egyébként kétéves fejlesztés, tesztelések, módosítások előzték meg, egy éve minket is megkerestek, hogy küldjünk véleményeket a prototípus stádiumban lévő bringáról.
A VPP-felfüggesztés tökéletes választás enduróhoz, a rugózás progresszív, érzékeny, majd a rugóutat egyre jobban kihasználva felkeményedik, a pedálozáskor pedig kevésbé hajlamos pogózni más rendszerekhez képest. Egyébként a trendeknek megfelelően tapered homlokcsővel, hátul 142 mm-es átmenőtengellyel készül a Moon, 26-os kerékmérettel.
Ami szokatlannak tűnik a VPP mechanizmuson, hogy támvillák nem a fő háromszög alsóbb feléhez rögzített – általában a fő forgáspont mellett a legjobban megerősített/csapágyazott – forgásponton keresztül terhelik a rugóstagot, hanem a felsőcsőhöz hegesztett forgásponton keresztül.
Az említett megszokott elrendezésnél ezt a forgáspontot a terheléstől függően akár túl is lehet építeni, megerősíteni, itt viszont hosszabb a támvilla erőkarja is, ami elméletben egy „tökéletesen csapágyazott és tökéletesen fix” legfelső forgáspont esetén akár finomabb megindulást is eredményezhetne, de mint tudjuk, az említett „tökéletesen csapágyazott és tökéletesen fix” csak elméletben létezhet.
A gyakorlatban a rugóstag szokatlan bekötése felveti a kérdést, nem lesz-e túl nagy igénybevételnek kitéve a felső forgáspont. Kérdésemre, hogy miért így tervezték a felfüggesztést, azt a választ kaptam, hogy újat szerettek volna alkotni, és a rendszert régóta tesztelik, és a gyári teszt-riderek szerint finom a működése.
Ígéretük szerint hamarosan kipróbálhatjuk majd a Moon bringák valamelyikét – merthogy egyből három felszereltséggel lesz elérhető. A legjobb „V3” verziót Fox34 160 mm-es villával, Sram X0 alkatrészekkel, DT Swiss EX1750 kerekekkel és Easton kiegészítőkkel szerelték, a „V2” Sram X9/X7-, a ‘V1” változat Deore szintű felszereltséget kínál.
Nem csak az agresszív mountain bike-ok terén hoz komoly változásokat a Kross-nál a 2014-es esztendő. Koncepciózusan egységesítették például a mountain bike-ok megjelenését, ami igaz a felső és a közép kategóriára is. Megjelent például egy összekötő elem az ülőcső és a felsőcső hajlatában, jövőre ez lesz a drágább Kross mountain bike-ok védjegye.
A csúcskategóriás bringákon – szakágtól függetlenül, egységes, visszafogott fényezést alkalmaznak majd, a matt és a fényes fekete játékával. A drágább kerékpárokon megfigyelhető az is, hogy Shimano helyett 2014-ben Sram szetteket szerelnek fel, a 29-es XC-zászlóshajóra, a Level A+-ra például XX-et.
Érdekes, ahogy haladunk árban lejjebb, úgy találkozunk egyre vidámabb színekkel, merészen keverik a komplementereket is: kéket a naranccsal, de van kék-zöld, sárga-vörös variáció is. A chill bike-ok is üde árnyalatokban pompáznak, és a city-komfort vonal designját is újragondolták (lásd cikket követő galéria).
Nem csak a külsőségek változtak azonban, hanem a felhasznált alapanyagok is, 2014-re könnyebb, jobb minőségű alumínium csöveket használnak a vázakhoz. A kidolgozás magas minőségére eddig sem lehetett panasz, de most a mérlegelés után is jobb osztályzatot érdemelnek majd a Kross bringák.
Összességében végignézve a standot kijelenthetjük egyébként, hogy a Kross több kategóriában is egyenrangú partnerévé vált a német konkurenseknek, sőt, bizonyos szempontból – ilyen például a fényezés minősége – még felül is múlnak patinásabb márkákat.
Természetesen a 650B trendre is reagált a Kross, 2014-re hét 27,5-es kerékméretű mountain bike-ot kínálnak, 3 karbon és négy alumínium modellt, mindet hardtail, azaz merevfarú XC szegmensben. A hölgyekre gondolva pedig a Lea szériát dobták piacra, ezek főleg 26-os mountain bike-ok, de két 29-es is szerepel a kínálatban, a magasabb lányokra gondolva.
Bővebb információ Kross kerékpárokról: http://kross.hu/
További képek:
.