A lengyel cég évről-évre finomítja a modellkínálatát. Jövőre is újdonságokkal és átdolgozott bringákkal készültek, Friedrichshafenben mi is megnéztük a gépeket.
A Kross kerékpárok hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, jellemzően igényes kialakításuk és jó ár-érték arányuk miatt. A márka hírnevének öregbítését olyan szponzorált versenyzők is segítik, mint a fiatal tehetség Dina Márton, a többszörös maraton magyar bajnok Dósa Eszter és a napokban bajnoki címet szerző Blazsó Márton.
MTB
A következő évtől a trendeknek megfelelően alakul az MTB paletta, hiszen a komolyabb, versenyzésre is alkalmas merevfarú bringák közül eltűnnek a 26”-os kerékméretűek. A lengyel Kross Racing Team, valamint Blazsó Marci (B+) és Dósa Eszter (R+) által is használt 29”-es B és 27,5”-es R széria viszont több modellel jelentkezik majd. Továbbra is a + felszereltség a legjobb a kínálatban, tényleg kizárólag legfelsőbb kategóriás alkatrészekkel szerelt kerékpárokról van szó, amikkel akár világkupát lehet nyerni.
E karbon vázak egyediségét a nyeregvázcső felső része és a felsőcső között található összekötő elem adja. Jövőre a SRAM XX szett helyett már a 2015-ös XTR hajtás- és fékrendszerrel találkozhatunk ezeken a gépeken. Említést érdemelnek még a karbon felnis DT kerekek, a csúcs SID villa és a vázhoz dizájnban tökéletesen passzoló, gyönyörű Easton EC90 kiegészítők is.
A legjobb karbon vázakra épül még két kedvezőbb árú modell is, az új SRAM X1 szettel, illetve kéttányéros X9 hajtással.
Nem kell csüggedniük azoknak sem, akiknek a csúcsgépek csak álmaikban válnak elérhetővé, hiszen meglehetősen tetszetős hagyományos kinézetű karbon vázak is megtalálhatóak a kínálatban. Látszik, hogy végiggondolták ezeket a változatokat is a lengyel mérnökök, hiszen minden lényeges szempontból jónak tűnnek.
Tapered fejcső, vázon belül vezetett kábelek, konzolos első váltó felfogatás és Press Fit középrész a meghatározó technikai paraméterek. A hátsó papucs gyorszáras, nem átmenő tengelyes, de nem hinném, hogy ez tántorítana el bárkit is a vásárlástól. Sőt, ha úgy nézzük, még könnyebb is kereket szereznünk hozzá.
Alumínium modellek terén is bőséges a választék 29”-es és 27,5”-es méretben is 6-6 típus közül választhatunk az egyszerűbb Shimano Altus/Alivio felszereltségtől akár SRAM X7/X9 mixig.
Utóbbi a tavaly bevezetett Ultralite Aluminium vázra épül, korábban már tesztben írtuk, hogy lehet nem is kell ennél több a boldogsághoz. A felső kategóriában jellemző mérsékelt színhasználat ezen az árszinten már egyáltalán nem jelentkezik, sőt igazán divatos színkombinációkkal találkozhatunk.
A kevésbé versenyorientált, inkább túrázásra és az erdő felfedezésére készített Hexagon sorozat jobb változatai is 27,5”-es kerekeken gurulnak majd jövőre.
A női vonal is erősödik, szintén a köztes 650B kerékméret jelent majd újdonságot. A Lea vázak alacsonyabb átlépési magassággal és meglehetősen rövid felsőcsővel készülnek majd a női test anatómia sajátosságait figyelembe véve.
A tavaly debütáló Moon V enduro bringák jól szerepeltek a visszajelzéseket tekintve, nálunk Atom részletes tesztjét olvashattátok.
Ha már lúd legyen kövér, gondolták a lengyelek és idén előálltak a Moon 27,5”-es kerekű változatával, amellett, hogy a megismert 26”-os is megmarad a kínálatban. A 650B Moon Z szintén alumínium vázból készül, 150 mm rugóúttal és ugyanúgy virtuális forgáspontú RVS rendszerű, akárcsak a kistestvér. Bár az elv ugyanaz, a nagyobb kerék miatt át kellett tervezni a lengőkarok helyzetét és méretét, bekötési pontjaikat, hogy a mozgás karakterisztikája megfelelő legyen. A geometria szempontjából is vannak apróbb változások, érthető módon nőtt a tengelytáv, viszont rövidebb lett a fejcső, így a kormányt nem kell az égbe rakni. Ami bíztató, hogy kisebb a középcsapágy esés, mint a 26”-os esetében és a láncvillahossz növekedése is mindössze 4 mm a nagyobb kerekek ellenére. Már a kiállításon is megkívánta az ember a csapatást vele, remélhetőleg hamarosan próbára is lesz lehetőségünk.
Három felszereltségi szint közül választhatnak, akik a Moon nyergében képzelik el jövőbeli enduro karrierjüket. A csúcs Fox Kashima bevonatos villával és rugóstaggal, teljes SRAM X0 váltás- és hajtásrendszerrel, DT EX 1501 kerekekkel és a remek SRAM Guide RSC fékrendszerrel várja az egész napos bevetéseket.
A fekete- narancssárga Z2 Rock Shox taggal és villával érkezik, míg a belépő szintű Z1 esetén elöl X-Fusion hátul Rock Shox kombináció hivatott elnyelni az akadályokat. Utóbbiból gyárilag sajnos hiányzik az állítható nyeregcső, de utólag természetesen fejleszthetünk ezen a téren.
Országút
Bár a fő profil az MTB szakág, országúton sem álltak meg a fejlesztések, a Vento széria komoly átalakuláson ment keresztül.
A karbon csúcsmodellt jövőre Vento 7.0 néven kell keresni, a cégre jellemző fekete-piros-fehér festésű karbon vázzal. A 6800-as Ultegra szettel szerelt gép tömege 7,2 kg környékén alakul majd, ami igencsak versenyképesnek tűnik.
A Vento 6.0 is karbon vázra épül, és a 2015-ös Shimano 105 szettel egy jól használható mindenes országúti benyomását kelti. Négy kedvezőbb árfekvésű alumínium típus is kapható lesz, azoknak, akik most ismerkednek a vékonykerekűekkel, vagy MTB mellé szeretnének valamilyen egyszerűbb edzőgépet.
A cross, trekking és városi vonal is megmarad, masszív és tartós modellekkel. Az új női városi kerékpárok retro stílusa szerintem telitalálat, eladja magát.
Ha már az egész család Kross bringákat használ, a gyereknek is kijár a jóból, minden méretben és színben van választék.
A márkahűséget a ruházattal lehet még fokozni, mezek, nadrágok, zoknik és egyéb kiegészítők is megtalálhatóak a Kross jövő évi termékei között.
További magyar Kross információk: KROSS kerékpárok
KROSS Kerékpár Facebook oldal
(X)