A két éve bevezetett 1×11 sebességes mountain bike szett, az XX1 újabb „elérhetőbb árú” verzióját, az X1-et kínálja a SRAM idén nyártól.
A rosszindulatúak a „kevesebbet drágábban” jelzőkkel illették megjelenésekor a csúcs 1×11-es alkatrészeket, és őszintén szólva valóban nem kis befektetés például egy sorcsere az XX1-nél… Azóta megjelent az X01 és az X01DH szett – tegyük hozzá, magyarországi pénztárcáknak még mindig borsos áron – most pedig itt az X1.
Ha úgy nézzük, még mindig túlárazottak az alkatrészek, hiszen jóindulattal X9 (vagy éppen SLX) szintű hátsó váltót kapunk kb. 200 euróért (60 e. Ft) és az ominózus sorcsere még mindig közel 300 euró tétel (278). Pedig az XG-1180 kazetta nem is hasonlít a drágább verzió egy tömbből megmunkált fő darabjára, és anyagában is az acél az uralkodó, tömege gyári adat szerint 315 gramm. A fogszámok egy kiosztásban léteznek: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42.
Ami viszont jó hír, hogy a kazetta – és az alkatrészcsalád többi részegysége is igaz – csereszabatos a drágább XX1 és X01 szettekkel, ugyanolyan speciális kiképzésű rotorra lehet rögzíteni. A hátsó váltó működési elve is ugyanaz, csak a felhasznált anyagokban mutatkozik különbség, ugyanezt elmondhatjuk a hajtókar tekintetében is. Vagyis a gyártó szlogenje szerint az X1 szett ugyanazokat az előnyöket nyújtja, mint az XX1, alacsonyabb áron, tehát több bringás előtt nyitja meg a lehetőséget, hogy megtapasztalják az 1×11 nemes egyszerűségét.
Nyilván amíg nem próbáltuk a szettet, nehéz róla előzetes véleményt kialakítani, de pár apróság feltűnik. Az XX1 szett esetében a váltás minőségét ténylegesen befolyásolja a sor kialakítása, a CNC-zett tömb fogai merevebbek, mint az X1 illesztett lánckerekei. Amikor 30-as 40-es fogszámról beszélünk, ez már érződik a teljesítményben.
Felvetődik a kérdés a hajtóművel kapcsolatban is, vajon a kevésbé drága lánctányér milyen elhasználódási mutatókkal rendelkezik, hiszen a fogak formája felel azért, hogy ne essen könnyen le a lánc, ha kopik, nyilván ilyen téren is hamarabb romlik a működés minősége.
Összességében azonban nyilván eléri a célját a SRAM, többen engedhetik majd meg maguknak az 1×11-es rendszert, más kérdés, hogy a „kevesebbet drágábban” bélyeget erre is rásüthetjük, ha megnézzük egy kompakt hajtóműves 2×10-es X7 vagy X9 család alkatrészeinek az árcéduláját. A másik oldalon az össztömegben kisebb a különbség (277 g), mint mondjuk egy XX és egy X9 szett között, de az összehasonlításnál is kevesebb alkatrészt veszünk számításba.
Összehasonlító tömegadatok:
Alkatrészcsalád | XX1 | X01 | X1 |
Hátsó váltó | 220 g | 252 g | 256 g |
Kazetta | 260 g | 275 g | 315 g |
Hajtókar | 650 g | 655 g | 800 g |
Trigger váltókar | 91 g | 91 g | 121 g |
Lánc | 252 g | 252 g | 258 g |
Összesen | 1 473 g | 1 525 g | 1 750 g |
.