Vannak országúti kerékpárok, amire felülsz, vagy csak ránézel és beleszeretsz. Aztán jelentkeznek a hibái, de elfogadod ezeket, mert imádod. A Ghost Nivolet LC Tour 5 nem ilyen…
Nincs mögötte olyan tradíció, mint mondjuk a talján kultmárkák mögött, hiszen a Klaus Möhwald által 1993-ban alapított cég eleve nem tekint vissza nagyon hosszú múltra. A két évtized során elsősorban a mountain bike-ok világában alkotott maradandót, „mellékesen” kínálnak országúti bringát is. Ha viszont végiggondoljuk, mitől jó ma 2016-ban egy országúti bringa, nem feltétlenül a „dicső múlt” szükséges egy kiváló minőségű modell előállításához.
Manapság nem a kis műhelyekben hegesztik kézzel a CrMo acélvázakat, a karbonvázak a Távol-Keletről érkeznek néhány nagy gyárból, és az optimális országúti geometriáját már mindenki ismeri. Nem az dönti el egy váz minőségét, hogy hol készült, hanem az, hogy milyen alapanyagból készült, mennyire figyelt a tervező a részletekre, mennyire szoros a kapcsolat a megrendelő és a gyártó között, ellenőrzik-e személyesen is a gyártási folyamatot a Távol-Keleten, milyen szigorú a minőség-ellenőrzés.
Utóbbi szempontokból a Ghost brand garancia a jó minőségre, hiszen azokat a kiváló mountain bike-jaikat, melyeket magunk is kipróbáltunk már, csakis úgy lehet előállítani, ha a fenti feltételek teljesülnek. Vagyis nyugodtan kijelenthetjük, a hegyikerékpárok fejlesztése során szerzett know how-t sikeresen át lehet ültetni az országúti kerékpárok világába is.
Sokat bringáztam a Ghost Nivolet LC Tour 5 nyergében, de eközben nagyon keveset gondoltam az eszközre. Néha emlékeztetnem kellett magam, hogy tesztelem, tehát ez munka is, figyeljek már rá oda kicsit… Elmaradtak azok az élmények, amikor letámasztom a kávézónál és „hú de szép”. A felsőcsőre lenézve a konfekció betűtípussal ráírt „German Bicycle Technology” felirat nem melengeti meg úgy a szívet, mint más tradicionális emblémák.
Pedig valójában menő a Ghost Nivolet, nem lehet belekötni a designba, tulajdonképpen el kell ismerni, hogy szép. A vázat alkotó csövek keresztmetszetének a változása, az ívek, élek harmonikusak. Az elektromos váltórendszer szintén menő, sőt, ez volt az egyetlen pont, amit az első pillanatokban igazán megkedveltem benne. A komplett gép könnyű, a váz letisztult, a legapróbb részletek is igényes kidolgozásúak. A tesztbringa túlmutat ebből a szempontból a „jó közepes” színvonalat mutató gyártók modelljeinél, az árát mégis sikerült – amennyire ezen a szinten lehet – alacsonyan tartani.
Nem is a Ghost legdrágább országúti vázával van dolgunk, hiszen az LC karbonvázaknál az ULC csúcsmodellek könnyebbek, de ennek is egy kg alatt van a tömege. Létezik alumínium Nivolet is, valamint tárcsás változat. A Ghost Nivolet Race ULC és Nivolet Tour LC modellek geometriája megegyezik és ami jó hír, hogy 7 méret közül válogathatunk (45-től 61 cm-ig), vagyis tudunk választani olyan kerékpárt a palettáról, amit biztos, hogy tökéletesen testünkre szabhatunk.
A Ghost Nivolet Tour LC a hagyományos országúti geometriát követi, nem komfortkerékpár, de jól csillapítja az út egyenetlenségeit, Először kiváló német utakon próbáltam, de később „szerencsére” a magyar valóságban is bizonyított. A kissé „GT-s” támvilla bekötésnek és a lapításoknak is lehet szerepe ebben. A merevségre sem lehet semmi panasz, sőt… Elöl a villa nekem kicsit fura volt, talán a megszokott karbonvilláknál kicsit merevebb, de ez megszokható.
A váz természetesen kompatibilis elektromos és hagyományos váltórendszerrel is, és a nyeregszárba helyezendő akkumulátor könnyedén ki és betehető, házilag sem okoz problémát a szerelgetés. Ez kiemelendő, mert találkoztam már olyan tesztkerékpárral, ahol kis papírbetétekkel kellett matekozni, hogy helyére kerüljön és működjön a rendszer. Tegyük hozzá itt rögtön, az elektromos váltórendszer szerelgetésétől, főleg a részegységek variálásától óva intenék mindenkit, mert az Ultegra Di2 csakis pontosan azokkal az alkatrészekkel működik együtt, melyek pontosan egymáshoz tartoznak.
Ezennel meg is érkeztünk a kerékpár – számomra – kedvenc részletéhez, a Shimano Ultegra Di2 váltórendszerhez. Igen, könnyebbség, hogy csak egy apró mozdulat az ujjbeggyel és megtörténik a váltás, igen, minden körülmények között pontos és igen, jó érzés hallgatni a váltót mozgató kis motor hangját. Ma ez a csúcs. Bocsánat, a Di2 Dura Ace is, csak nem ér kétszer annyit, mint az Ultegra. Ráadásul személy szerint a Di2 fékváltókar formáját is jobban kedvelem, kicsit keskenyebb, jobban kézre áll, mint a mechanikus.
Hajtókarból kompakt tányérkiosztású (50-34) került a bringára, amit a 11-28-as sorral használva kerékpározásaink döntő hányadában nagytányérra váltva hagyhatunk. A Nivolet Tour LC szerintem tökéletesen alkalmas versenyzésre, vagyis a tányérok kopása után tuti 52-36 szuperkompakt tányérokat vásárolnék rá. A Mavic Ksyrium Elite kerekek szintén megállják a helyüket versenyen is, rendkívül merevek, robbanékony lesz a megindulás. Ráadásul már különböző eloxálással is kaphatók, a piros jól illik a Ghost Nivolet szürke, vörös összképébe.
A kormány és a stucni alumínium FSA termék, lehet furán hangzik, de kormányból mindenevő vagyok, elvagyok a kompakt hajlítással is, ilyenkor nem kerül annyira mélyre az alsófogás. A 110-es gyári stucni nekem kicsit rövid volt, ami jó, mert az M-es méret így pont egy 120-assal adja ki az igazit és azzal stabilabb is a kormányzás. A nyeregszár szintén FSA, de karbon, hozzájárulva a nagyobb komforthoz és az alacsony tömeghez. A nyeregről ne beszéljünk, amúgy én díjazom, ha egy gyártó direkt olcsó nyerget tesz föl és ez megmutatkozik a vételárban, aztán a vásárló cserélheti kedvencére.
És akkor végszóként térjünk vissza a bevezetőhöz, a Ghost Nivolet LC Tour nem az a bringa, amibe első alkalommal beleszerettem. Viszont ahogy egyre több kilométer került bele, egyre jobban megszerettem. Nem tudok semmit kiemelni, viszont nem jöttek elő azok a bizonyos hibák sem. Egyszerűen sikerült minden részletre kiterjedően jól megtervezni, legyártani, összeszerelni. Ha mindezek mellett valakiben megmozdít valamit első ránézésre, akkor ne habozzon, örök barátságot fog kötni vele! Az ára? Egymillió Forint alatt egy elektromos Ultegrával és Ksyrium kerekekkel szerelt karbon országúti nagyon jó vétel!
Infobox:
A Ghost kerékpárok forgalmazója: Schindler Sport S.r.o.
Bővebb információ: http://www.ghost-bikes.com/hu/kerekparok-2015/kerekparok-detail/5443/
Származási hely: Németország
Garancia: 3 év
Vázméretek: XXS/ XS / S / M / L / XL /XXL
Ára: 966 900 Ft
Műszaki adatok:
Váz: Nivolet LC
Villa: Composite Gear Race Carbon fork
Kormányszár: FSA ST-OS-97 TI
Kormány: FSA HB-RD-315S
Hátsó váltó: Shimano Ultegra 11-speed Di2
Első váltó: Shimano Ultegra Di2
Fékváltókar: Shimano Ultegra Di2
Hajtómű: Shimano Ultegra 50-34
Fogaskoszorú: Shimano CS6800 11-28
Fékek: Shimano Ultegra
Gumik: Mavic Yksion Pro PowerLink/Yksion Pro GripLink
Kerekek: Mavic KSYRIUM Elite red
Nyeregszár: FSA SLK 27,2 mm
Nyereg: Velo VL 1411
Vázméretek: XXS / XS / S / M / L / XL / XXL
Tömeg (mért): 7,4 kg