Az új Cannondale Scalpel 29er egyedülálló fegyver a nagykerekű XC fullyk világában, és nem is elsősorban a Cannondale-re jellemző – egyébként etalon – felfüggesztés és csillapítás miatt…
Már 13 éves, de mégis képes újra és újra megújulni, hogy szertefoszlassa a konkurensek álmait a legenda temetéséről. Az új Scalpel az a bringa, amire felülsz és pár másodperc múlva leesik az állad, hogy 29-es kerékméretű mountain bike így még nem kanyarodott alattad. A legagilisabb 26-osokat megszégyenítő fordulókör, iszonyú precíz irányítás, szinte még meg sem született az elgondolás milyen ívre szeretnéd húzni, már pontosan ott is van. A varázslat a 2015-ös Cannondale Scalpel esetében a szögekben rejlik. Akár csodageometriának is nevezhetnénk, pedig a száraz adatok szerint csak meredekebbre vették a fejcsőszöget (71 fok) és varázsoltak kicsit a villa utánfutásával is.
29-es össztelóshoz képest extrém rövid a láncvilla is, ami szintén a fenti tulajdonságot erősíti. Persze a nagyon rövid láncvilla és tengelytáv nagy tempónál általában ideges viselkedést eredményez, de a mérnökök szerencsére a villa utánfutásával és előrenyúlásával kompenzálták ezt. Fejcsöve nem tapered, hanem 1,5”-os ahogy azt tizenéve bevezette a Cannondale. Hab a tortán, hogy a bringa menettulajdonságait a Reversible Head Tube Spacer segítségével tudod állítani. Ha a fejcső tetejéhez rakod, akkor verseny geometriát kapsz a fejcsőnél, középre téve pedig inkább trail bringás laposabb szög „keletkezik”.
A Scalpel váza karbon alapanyagú, és Ballistec névre hallgat. Ennek a technológiának a lényege, hogy nagyon egyenletes a karbon szöveteket “összeragasztó” műgyanta eloszlása. Anizotropikus szálirányokat használnak, vagyis a váz különböző részein a karbon alapanyag száliránya az aktuális erővonalaknak és terhelési irányoknak megfelelően van elhelyezve. Így lehet elérni, hogy oldalirányban nagyon merev legyen a Scalpel váza, miközben függőleges irányba csillapítsa az út felől jövő ütéseket. Persze ez utóbbi egy össztelós váz esetében nem annyira lényeges, mint mondjuk az F-Si XC gépnél.
A középrész a mai kor követelményeinek megfelelően Press-fit rendszerű, de karbon alkatrészekből építették fel, így nagyon könnyű és merev. Hátsó lengőkarja Zero Pivot Technology kódnéven fut, és nélkülözi a láncvilla/támvilla közötti forgáspontot. A karbon rugalmassága elegendő ahhoz a pár mm-hez, amit ott mozognia kell, és így sokkal könnyebb egységet képez. Az alsó forgáspont kis méretű, ami elsőre nem tűnik merevnek, mégsem volt menet közben olyan érzés, hogy alulméretezett lenne.
Hátul X12-es tengelyt fogad a váz, amihez sajnos nem társul kar, így csak szerszámmal csavarható ki. Ez nem gyorsítja meg a kerék kivételét. Ugyanez a gond az első keréknél is jelentkezik. A Lefty villa nem tud hagyományos gyorszáras agyat fogadni, így imbusszal kell a villával egy egységet képező tengelyre felhúzni. Csakhogy ehhez a féket le kell szerelni. Ennek megkönnyítésére a Cannondale nyitott fékkonzolt alkalmazott. Elegendő kilazítani a két fékrögzítő csavart majd a féket hátrafelé lehúzni. Szerencsére defektnél nem kell levenni a kereket, mivel nincsen jobb oldali szára a villának.
Maga a Lefty villa egy technológiai csoda, és máig a világ legszebben mozgó XC/trail telója. Lehet ezen vitázni, mi így gondoljuk, pedig átmegy rajtunk jó néhány villa évente. A mozgás finomságáért a nagy átmérőjű és nyolc oldalú hasáb formájú USD (upside down) becsúszószárak a felelősek, melyek az új Hybrid Needle Bearing tűgörgős csapágyazáson futnak. A Durathlon Sealing System szimeringek duplájára növelték a szerviz intervallumot, ami most már 50 és 100 üzemóra szemben a konkurensek 25 és 50 órájával! Ezzel nem kevés pénzt takarítasz meg.
A villa merevsége nagyobb még így egy becsúszóval is, mint a hagyományos villáknál. A külső szár 40 mm-es átmérőjű, a belső 32-es és ehhez jön még a duplavállas kialakítás. Mivel a becsúszószár van a villa aljánál ezért egy műanyag védőt is kapott a felverődő kövek, faágak ellen. Hasonlóan pofásan oldották meg és gyakorlatilag design-elemként is funkcionál a gumibak, ami a villa teljes befordulásánál megakadályozza, hogy sérüljön a karbonváz.
Az első és hátsó rugózás összhangban volt egymással, így nem hiányoltuk a Dyad tagot, amit a nagyobb rugóutas bringákban használ a Cannondale. Jelen esetben egy Rock Shox Monarch RL végzi a mozgást Solo Air rugózással, Rapid Recovery állítható visszaút csillapítással és két fokozatú platform csillapítással (open/pedal).
Felszereltség szempontjából nagy a szórás a Scalpel palettán, az alumínium változat az egymillió forintos határon belül elérhető, míg a legjobb karbon team verzió a hárommillió környékén áll meg. Mi az 1 214 900 Ft-os Cannondale Scalpel 3-at kaptuk meg a tesztre, ami SRAM X9 szintű specifikációt takar, illetve annál szerintem többet… A meghajtás X9 hátsó váltóból, X7 átdobóból és váltókarokból, S1400 hajtókarból (38/24) áll össze, ami a szükséges minimum egy ilyen szintű vázra, eddig semmi extra.
Nézzük viszont a kerekeket: A gyári Lefty (elöl) és SRAM X9 (hátul) agyakat Stan’s ZTR Rapid 29 felnikbe fűzték, ami hatékonyabb sok kerékgyártó felső középkategóriás modelljeinél is! A felnik könnyűek és tubeless ready kialakításúak, vagyis egy szalaggal és némi szmötyivel tuningolva kidobhatjuk a belsőket, még jobb gurulást, tapadást, kényelmet és kanyarstabilitást biztosítva. A Magura MT4 fékek is megállták a helyüket, ráadásul jól is mutatnak a bringán és a kormányon a Shiftmix bilinccsel, amire a váltókar is felcsavarozható.
Azt sem kell ecsetelni, hogy a Cannondale stucni, kormány és nyeregszár milyen minőségi szintet képvisel, a Prologo Nago Evo nyereg pedig úgyszintén nem a spórolás szinonimája, a formája a kedvenceim közé tartozik. Örültem, hogy az amerikai divat ellenére „csak” egy 700 mm hosszú egyenes kormány került a gépbe, számomra ettől volt cross-country-s, amivel szűken is kényelmesen lehet kanyarodni, passzol az agilis geometriához. A Schwalbe Racing Ralph gumik szintén az XC-s jelleget erősítették. A felsorolt felszereltséggel mérésünk szerint 11,8 kg-nál állt meg a bringa.
Vélemények menet közben:
Thommey (Bognár Tamás):
A Scalpel még alattam is megfelelően merev volt, pedig nem tartozom a cingár XC-versenyzők táborába. Az egyforgáspontos vázakat nagyon nehéz oldalirányban merevre készíteni, de a Cannondale-nek ez már évek óta tökéletesen sikerül. A rugózása egyáltalán nem 100 mm-esnek érződik, nekem inkább 120 körüli a feeling. Éppen ezért nagyon élvezetes vele terepen menni, akár durva körülmények között is, mert trail bringához hasonló komfortot biztosít. A Leftyből is csak egyszer sikerült némi csavarodást előcsalni: nagy tempóval aszfalton kanyarodás közben fékezésnél. Ez pedig azért nem az általános terephasználat ismérve. A villa mozgása szintén etalon, ilyen simaságot más gyártók csak a 140 mm fölötti rugóútban tudnak, nem 100-nál mint esetünkben! Sajnos nekem a rajta lévő SRAM X7/X9 váltórendszer az értékelhetetlen kategória, de így legalább kedvezőbb áron meg tudod venni a bringát és később tehet rá megfelelő szettet.
Tufi (Takács Tamás):
Az átdolgozott geometria volt rám a legnagyobb hatással, hangosan lelkendeztem, nem hittem el, hogy egy 29er így kanyarodhat. Nemhogy 26-os bringákat, de még a friss emlékként bennem élő cyclocross gépemet is szinte megszégyenítette. Mindemellett a meredekebb villaszögnek köszönhetően kiállva is jobban esik csavargatni. A ZTR felnis kerekek pedig könnyűek, baromi jól gyorsul a gép, amihez hozzájárul, hogy oldalirányban elöl-hátul hasonlóan merev. Talán a kerekeknek és a laterális merevségnek hála a mért 11,8 kg-nál könnyebbnek éreztem a bringát, ami nem utolsó szempont, ha XC/maraton versenyeken szeretnéd használni. Szintén fontos ebből a szempontból a nagyon finom csillapítás, az igencsak köves horvát terepen úgy szaladt föl az emelkedőn – kerekek a talajhoz tapadva – hogy csak az erőn múlott a szinte lehetetlennek tűnő mászási sebesség elérése technikás, meredek felfelén is. Lejtmenetben az említett szuper XC-s geometria mindaddig fantasztikusan működött, amíg nem váltott kimondottan meredekre a terep. Nagy dőlésszögű ösvényen már inkább „meg kellett oldani” a lejtőt, de a 29-es méretű kerékkel és a finom csillapítással azért ez többnyire biztonságosan sikerült, még ha nem is olyan flow-val, mint egy AM/enduró bringa nyergében. Az enyhe lejtésű, kanyargós, kisebb ugratókat tartalmazó „flowtrail-en” viszont szinte repült, maradandó élménnyel megajándékozva. A Lefty villáról most nem zengenék itt újból ódát, fentebb megtörtént. Nálam a Magura fékek Thy prekoncepciójával ellentétben rendesen működtek, még egy hosszú meredek fékezős lejtőn is, de ok, igazat adok abban, hogy kérdés meddig… Az X9/X7 váltással sem volt különösebb gondom. A Cannondale Scalpel 29er tipikusan az a mountain bike, ami egy XC/maraton-orientált bringásnak kerékpárkezelésben kitágítja a határait a sportosság elvesztése nélkül.
További képek:
InfoBox:
Forgalmazó: J. P. Mali Kft.
Web: http://mali.hu/
A kerékpár a hazai forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el:
Származási hely: USA/Tajvan
Vázgarancia: Első tulajdonosra élettartam (regisztrációhoz kötött), egyébként 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év teljes körű
Vázméretek: S, M (tesztelt), L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 1 214 900 Ft
Műszaki adatok:
Váz: Scalpel 29, 100mm, BallisTec Hi-MOD Carbon, Zero Pivot seatstay, PF30, 1,5″ Headtube
Villa: Lefty PRB 100 29, XLR XC damper, Hybrid Needle Bearing Technology, 45mm offset
Méretek: S,M,L,XL
Hajtókar: Sram S1400, BB30, 38/24T
Lánc: KMC X10, 10speed
Középcsapágy: Sram PF30
Váltókarok: Sram X7
Fogaskeréksor: Sram PG-1030, 11-36, 10speed
Első váltó: Sram X7, direct mount
Hátsó váltó: Sram X9, Type 2 RBC
Felnik: Stan’s ZTR Rapid 29, 32hole, tubeless ready
Agyak: Lefty SL front, Sram X9 142×12 rear
Küllők: DT Swiss Champion
Gumik: Schwalbe Racing Ralph Performance, 29×2.1″, folding, tubeless ready
Fékek: Magura MT4 w/BAT, 180/160mm
Fékkarok: Magura MT4 w/BAT, Shiftmix
Kormány: Cannondale C2 flat, 2014 double butted alloy, 700mm
Stucni: Cannondale OPI Adjustable Stem/Steerer V2, 1.5″, 31.8, -5deg
Kormánycsapágy: Cannondale HeadShok Si w/10mm reversible spacer
Markolat: Cannondale Locking Grips
Nyereg: Prologo Nago Evo X8 STN
Nyeregcső: Cannondale C2, 31,6x350mm
Hátsó rugóstag: RockShox Monarch RL, 100mm
Súly (mért): 11,8 kg
Gyári geometriatáblázat:
.