Az USA-ban bejegyzett szabadalmak között egy érdekességre bukkantak, a Campagnolo bejegyeztette a 13 sebességes lánckeréksorát, ami a fogkiosztások alapján nem országútikra készül, hanem inkább a gravel felhasználást célozza meg.
Rendszeres olvasóink emlékezhetnek rá, hogy a Campagnolo 12 sebességes szettjéről is a bejegyzett szabadalmak között lehetett elsőként információt találni és csak azután jelentette be az olasz cég a legújabb szettjét. A hátul 13 sebességes rendszereknél is hasonló a helyzet, az USA-ban bejegyzett szabadalmak között publikáltak egy a Campagnolo nevéhez fűződő, 13 sebességes lánckeréksor szabadalmat, ami többféle kiosztású lánckeréksort tartalmaz. A szabadalmat ide kattintva tudjátok elolvasni.
A 13 sebességen felül a lánckeréksorok különlegessége a kiosztásuk, pontosabban a lánckerekek mérete. Azt már megszokhattuk, hogy a Campagnolo diktálja a sebességek számát (bár a Rotornak van 13 sebességes rendszere, de az inkább nem működik, mint igen), így annyira nem meglepő a 13 darab lánckerék hátul – mondjuk nemrég jelent meg a 12-es sebesség sor is, de úgy látszik ennyire felgyorsult a verseny a fokozatok számát illetően – viszont az olasz cégtől szokatlan méretű lánckerekeket találunk rajta. Három lánckeréksort tartalmaz a szabadalom, egy 9-42-es, egy 9-36-os és egy 10-44-es kiosztásút. 9-es kezdő lánckerék, 42-es nagy… nem igazán országúti felhasználást céloznak meg első olvasatra, de másodikra sem. Valószínűleg a Campagnolo ezeket a sorokat a gravel bringásoknak tervezte, hiszen országútra még egy tányérral is használva a szokottnál jóval nagyobb áttételtartományt biztosítanak, nem beszélve a mini 9-es és 10-es lánckerekekről, amik nem a hatékonyságukról híresek, ezeket biztos nem adná a nagy múlttal és tapasztalattal rendelkező gyártó az országútisok alá. Józanul végiggondolva ezeket a lánckeréksorokat elöl egy lánckerékhez tervezték, hiszen elég nagy áttételtartományt adnak magukban is és a fogak közti finom lépcsők is a gravel felhasználásra utalnak.
9-36 | 9-42 | 10-44 |
9 | 9 | 10 |
10 | 10 | 11 |
11 | 11 | 12 |
12 | 12 | 13 |
13 | 13 | 14 |
14 | 14 | 15 |
16 | 16 | 17 |
18 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 |
23 | 25 | 26 |
27 | 30 | 32 |
31 | 36 | 38 |
36 | 42 | 44 |
Érdekes lehet még, hogy milyen agyon fog elférni ez a sor, bár lehetett hallani egy új kazettatestről, ami kompatibilis a régi sorokkal is és amin el fog férni a 9-es és a 10-es lánckerék is, valószínűleg az említett kazettatest lesz a válasz.