Egy végigbringázott szezonnal a hátunk mögött kicsit untuk a szokásos Mészégető-Dobogókőt, vagy a Flórián-kört, így egy őszi vasárnapi napon felültünk a kerékpározás egyik „új hullámára”, amit külföldiül gravel biking-nak neveznek.
Magyar megfelelője még nincs, de ha a mountain bike is része nyelvünknek, talán nem is kell erőltetett fordításban gondolkoznunk, persze lehet próbálkozni… A gravel biking – bár a tengerentúlon versenyeket is rendeznek ilyen néven – teljesen hétköznapi tevékenység: kerékpározás rekreációs, túra vagy edzés céllal változó burkolatú utakon, aszfalton vagy éppen dózerúton (gravel), bele-belecsípve képességeinkkel és kerékpárunkkal kompatibilis terepekbe.
A „gravel bike” a cyclocross bringákra hasonlít leginkább, ami tulajdonképpen tökéletesen alkalmas erre a tevékenységre. Egyes gyártók palettáján már szerepel speciális gravel bike, amit elsősorban geometriája különböztet meg egy cyclocross kerékpártól. Utóbbi versenyzésre kihegyezett eszköz, agilis geometriával, míg a gravel bike kényelmesebb testtartást ad magasabb homlokcsővel, nagyobb tengelytávval, laposabb villaszöggel, nagyobb menetstabilitást és kényelmet garantálva.
Egy gravel bike nyergében, amikor letérünk az aszfaltról, továbbra is haladhatunk nagy sebességgel, enyhén lejtő dózerúton ez 40-50 km/h-t is jelenthet, ilyenkor máshogy viselkedik a bringa, mint a csiki-csuki cx-pályákon. Éppen ezért egy ilyen kerékpáron előny a cyclocrossban tiltott ballonosabb (35-38 mm) gumi, ami általában semi-slick, hiszen az aszfalton ennek annyira jók a gördülési tulajdonságai, mintha országútin ülnénk. Egy gravel bike-on már előny lehet a tárcsafék is, ugyanis nagyobb sebességnél is adódhat olyan helyzet – nedves időben is – hogy szükség lehet a nagyobb fékerőre.
Két-három éve, amikor belekóstoltam a cyclocrossba a SuperCross-sorozatnak köszönhetően, rögtön adta magát, hogy télen a cx-bringával induljak el bringázni rekreációs céllal is. Akkor még nem is tudtam, hogy létezik a „gravel bike” kifejezés, egyszerűen csak változatosabbá tettünk pár ismert aszfaltos edzőkört azzal, hogy átkötöttük itt-ott a szántóföldeken vagy más terepen átvezető szilárd burkolat nélküli utakkal. Ilyenkor kitágulnak a határok, új ingereket kapunk, mégis valamennyire „országútis” marad a kerékpározás, nagy területeket járhatunk be.
Tegnap is ezt javasoltam a srácoknak, amikor elindultunk 11-kor a Flórián térről, hiszen mind a négyen cyclocross kerékpárral voltunk, úticélunk az új kilátó a Pilis-tetőn, adta magát a gravel biking. Mindenféle térkép vagy előzetes útiterv nélkül is 2 perc alatt kitaláltunk egy útvonalat, hogyan iktassunk be terep-szakaszokat, hogy eljussunk időben Pilis-tetőre és a teljes bringázás se vegyen igénybe sokkal több időt, mint egy országúti Dobogókő oda-vissza.
A Bécsi úton a Pilisborosjenő-tábla után fordultunk fel a meredeken, itt kicsit szívott, akinek 23-as fog volt a sor tetején, majd a gravel biking-hoz jobban illő kisebb kerülőút helyett a “montisabb” utat választottuk tovább egyenesen a település felé, csak hogy „felpörögjön a rendszer” mindjárt az elején. Legalább kiderült, hogy a 36-27 (28, esetleg 30) valóban szükséges egy ilyen bringára, illetve mindenkinek a képességeinek mérten érdemes tervezni a terepes átkötéseket.
Pilisborosjenőtől az „Egri vár” felé haladtunk, belecsípve a móka kedvéért a régebbi XC-pályába, majd a csobánkai temető felé haladtunk a széles döngölt úton. Sokkal ingergazdagabb volt ez a szakasz cyclocross bringával, mint mountain bike-kal, nagyobb sebességgel az „unalmas terep” is igényelt kis koncentrációt. Következett a hosszú-hegyi dózerút a maga enyhén köves szakaszaival, itt beiktattunk egy hosszabb résztávot is az emelkedőn, majd – hogy legyen idő pihenni – sor került az első defektszerelésre is…
Itt álljunk meg egy szóra, hiszen számomra a legrosszabb tapasztalat a korábbi gravel bike-ozásaim alapján, hogy a cyclocross gumit nagyon könnyű felütni, régebben alap volt az átlag egy defekt/bringázás. Szerencsére pár hete megoldódott a probléma egy cyclocross tubeless rendszerrel (speciális felni és külső defektmentesítő folyadékkal), azóta egyre merészebb vagyok vele, és eddig nemhogy defektet nem kaptam, még nyomást sem veszített útközben.
Pilisszentkereszttől következett egy kis laza pörgetés az aszfalton az Esztergom-Dobogókő elágazásig, majd balra a sorompón át a Pilis-tetőre vezető út. Bár a burkolat nagy része aszfalt, jól jött cyclocross gép, hiszen helyenként enyhén sáros szakaszok vártak ránk, a végén pedig a „strade bianche” a kilátóig. Sajnos a délelőtt még szép idő felhősre váltott, így a kék éggel, drámai felhőzettel díszített színes képek helyett inkább az egykori rakétasilók járataiban próbáltunk fotózkodni…
Lefelé és hazafelé az aszfaltot választottuk, a szokásos Szentkereszt-Pomáz-Budapest útvonalon, így időben sem nyúltunk túl egy átlagos országúti bringázáson.
Térkép:
Straván: http://www.strava.com/activities/217301041
Egy gravel bike-ban az is fantaztikus, hogy szinte teljes értékű országúti gép a maga gyorsaságával, emellett, hogy a megfelelő terepen teljesen más élménnyel is megajándékoz. Egy mountain bike-kal egy cyclocross/gravel kerékpárhoz képest tötymörgés az országúton haladás. Ahogy hűvösebbre fordul az idő, valószínűleg fordítva működik majd a dolog, fölfelé aszfalt, és hazafelé terepezve nem fogunk annyira fázni, mint egy dobogókői lejtmenetben 5-10 fokban.
Hirtelen ennyit kedvcsinálóként a gravel biking-hoz, ha valaki kedvet kapott hozzá, csak ajánlani tudom, biztosan mi is foglalkozunk még a témával a Bikemagon…
.