Rendhagyó kerékpárteszt következik. Egy friss támogatói megállapodást követően Szabó András, vagy ahogy legtöbben ismerik, Bakter a közeledő cyclocross szezonban Basso Fastcross vázra épült kerékpárt hajt majd, amiről az ismerkedés után hamar megírta első tapasztalatait:
Amikor először megláttam és kezembe foghattam a Basso gyár cyclocross vázát, két dolog tűnt fel. Először: a gyönyörűen kialakított részletek, melyek az abszolút profizmusról árulkodnak. Másodszor: a mesteri festés. Az ízléses és jól eltalált színek, valamint a rendkívül kopás és ütésálló lakkréteg, ami nemcsak szép, de igen hasznos, figyelembe véve, hogy ez egy vérbeli hó- és sárdagasztásra való versenyváz.
Sok más kerékpárgyártónál igen széles palettából válogathatunk a cyclocross vázak terén: Karbon, alumínium, esetleg acél. Vázgeometria és anyagminőség terén, felhasználásnak megfelelően. A Basso viszont nem aprózta el. Csak ezt az egy, karbon, monocoque (egy héjból álló) Torayca TR50 és MR60 karbon összetételű, csúcsminőséget képviselő vázat gyártja. De miért is csinálnának mást? Hiszen ez versenyzésre tervezett és épített vázszett.
Minden részletében a gyorsaságot és ezzel együtt a megfelelő úttartást biztosítja a használójának. A hátsó villák úgy lettek kialakítva, hogy merevsége mellett, elnyelje az egyenetlen talaj okozta függőleges rázkódást. A komplett váz könnyű és dinamikus. Az integrált Microtech kormánycsapágy és a Press fit rendszerű középrész a mai trendet képviselik, 31.6 mm-es nyeregcső átmérővel rendelkezik. A bowden elvezetés felül fut végig a vázon, ami igen praktikus a sáros körülmények közepette. Ezen kívül görgős bowden átfordítóval van ellátva, hogy a „hagyományos” országútis aluról húzós átdobóval is fel lehessen szerelni.
Miután végre teljesen összeszerelésre került a komplett kerékpár, kipróbálhattam végre, mit is tud igazán ez a vérbeli versenyre termett szépség. A belvárosból kifelé tekerve azt éreztem, mintha országúti kerékpáron ülnék. Nyoma sem volt az eddig tapasztalt érzéseknek (más cyclocross kerékpárokkal szemben), hogy kissé lassabban haladok. Általában a cross vázak nem olyan merevek, ami érthető, hisz egy merev váz szétrázná az embert terepen. Ezzel szemben a Basso-n azt éreztem, hogy ez a váz egy országúti mezőnyversenyben is vígan megállná a helyét.
Emiatt kissé aggódva is gurultam rá a földútra, várva hogy mennyire fog pattogni alattam. És… semmi. Ugyanazzal a sebességgel leget vele közlekedni sík terepen, mint az aszfalton. A már említett hátsó villa ütéselnyelő geometriájának kialakítása következtében ülve is maximális sebességgel lehet vele tekerni, anélkül, hogy elpattogna a hátulja.
Egy kb. 15 centire kiálló gyökérhez túl gyorsan érkezvén, az első kereket még átemeltem, de a hátsó kerekemet úgy megdobta volna a gyökér, hogy vagy fölütöm, vagy orra esek. Ezzel szemben olyan simán mentem át rajta mintha ott sem lett volna. Ezek után már nem is fárasztottam magam azzal, régi beidegződéseimnek ellentmondva, hogy fölrántsam a hátsó kereket a nagyobb, kiálló részeknél.
A könnyű és merev váznak köszönhetően a kanyarból való kigyorsítás olyan könnyű és gyors, hogy kérlelhetetlenül levakarhatatlan mosolyt csal az ember arcára. A megfelelően kialakított full karbon első villa pedig úgy fekszik be a kanyarokba, mint cica az ágyba. Miután már egyre jobban éreztem és megszoktam a megnövekedet tempót, amivel ezzel a vázzal közlekedni lehet, a lendületesebb kanyarokból már kigyorsítani sem nagyon kellett.
Az Olaszok nem hazudnak: ez tényleg egy igazi FASTCROSS!
Pozitívumok: Könnyű, merev, meglepően jól elnyeli a terep okozta rázkódást,
igényes gyönyörű festés.
Negatívumok: Túl szép ahhoz, hogy az embernek legyen szíve összesarazni.
Geometria:
Az általam összeszerelt és tesztelt 55-ös vázméretű kerékpár pont 8 kg.
A Basso hivatalos magyarországi forgalmazójánál, a Velossimo Kft.-nél a websopban megtalálható a váz szett, vagy a különböző feltszereltségű komplett kerékpárok.
További képek:
.