Nino Schurter tavalyi dél-afrikai világkupa győzelmével bombaként robbant a köztudatba az „új” 650b kerékméret szabvány. Idén úgy tűnik, trenddé válik a dolog, 2013-ra a nagy gyártók többsége kínál 27,5”-es bringákat és alkatrészeket. Mik az előnyei és hátrányai ennek a köztes kerékméretnek, hosszabb távon van-e jövője? Átépíthető-e meglévő kerékpárunk? Ezekre a kérdésekre kerestem a választ.
A 650b egy köztes kerékméret, a felni átmérője 584mm, ami kb. 4,5%-kal nagyobb, mint egy hagyományos (559 mm) 26”-os, és kb. 6,5%-al kisebb, mint a manapság divatos (622 mm) 29”-es. Megalkotásával a cél az volt. hogy egyesítse a két kerékméret előnyeit. A gyorsíthatóság szempontjából igen fontos a kerék átmérője és a forgó tömeg, itt a 29”-es kerekek hátrányban vannak kisebb társaikhoz képest. A nagyobb kerék viszont sokkal jobban tartja a lendületet, könnyebben gördül át a köveken, gyökereken. A 27,5”-es kerekek egyfajta optimális megoldást kínálnak minden területen. Nyilván sokakban felmerül, ami nekem is eszembe jutott, hogy ami mindenre jó, az semmire sem, de hosszabb távon beigazolódni látszik a 650b létjogosultsága. Alacsonyabb bringások sokszor furán érzik magukat egy „nagykerekűn”, pl. az ideális kormány pozícióhoz extrém negatív dőlésszögű kormányszárat kell felszerelniük, ámde, főleg kezdők esetében, a 26”-es gép sem tökéletes, mert nem ad elegendő biztonságot a technikás terepeken.
Véleményem szerint ilyen kombinációban kifejezetten előnyös lehet egy 27,5”-es mtb.
A 650B kerékméret közel sem új dolog. Az amerikai Kirk Pacenti 2004 óta gyártat felniket és gumikat ebben a méretben. Az egyik legnagyobb német gumigyártó, a Schwalbe, 2008 óta árulja legismertebb gumijának, a Racing Ralph-nak a 27,5”-es változatát. A tavalyi évig olyan keveset adtak el belőle, hogy többször felmerült a cég vezetőiben, hogy abbahagyják a készítését. Idénre úgy megnőtt a kereslet, hogy 5 féle mtb mintát kínál a cég 27,5”-es méretben.
Általánosságban kijelenthető, hogy egyik gyártó sem akar lemaradni a 650b bringák és alkatrészek piacáról. Egyes cégek, akik a 29”-es kerékpárok népszerűségét későn vették észre, jelentős bevételtől estek el, nem akarnak még egyszer ilyen hibát elkövetni. Nem hivatalos álláspont, de egy Schwalbe és egy DT Swiss szóvivő is elmondta, hogy nagy az egyetértés abban a gyártók között, hogy a 3 féle kerékméretet túl sok, hosszabb távon a 650b akár átveheti a 26”-os mtb-k szerepét. A tavalyi KTM teszttáborban előregondolkozva már a bikemag.hu-n is a 27,5″ vs. 29″ próba került bemutatásra.
Világszerte sokakat foglalkoztat a dolog, hogy vajon meglevő kerékpárjuk nagyobb beavatkozások nélkül (váz és villa cseréje) átalakítható-e 27,5”-es bringává. Ideális esetben csak két új kerékre lenne szükség, amit meglevő 26”-os gépünkbe rakunk, azt azonban sokan elfelejtik, hogy a nagyobb kerekek által összességében magasabbra kerül a középcsapágy, ezáltal a kerékpár súlypontja is, ami negatívan befolyásolja a kanyarodási képességeket. A 29”-es bringák nem (csak) azért stabilabbak technikás részen, tapadnak jobban laza talajú emelkedőkön, dönthetőek jobban kanyarban, mert nagyobb a talajjal érintkező felület, hanem mert a kerekek tengelyvonalához képest alacsonyan van a középcsapágy, így lejjebb van a súlypont, mint egy 26”-es kerékpáron. Egyszerűen ezt úgy fogalmazhatnám meg, hogy a kerekek között ülünk, nem pedig a kerekeken.
A fenti okfejtésből kiderül, hogy 29”-es bringát 650b kerekekkel használni nem kifizetődő, gyakran érne le a hajtókar köves részen. A 26”-osoknál már jobb a helyzet, de ott egyrészt sokszor egyszerűen nem fér el a kerék, másszor pedig, még ha elfér is romlanak a menettulajdonságok a fentebb említett okok miatt. Arról nem is beszélve, hogy sok összteleszkópos vázba befér a nagyobb kerék, de berugózáskor hozzáér a nyeregvázcsőhöz, ami súlyos következményekkel járhat. Ha mégis rászánjuk magunkat a konverzióra, előbb próbáljuk ki a bringát egy 2.4-es 26”-os gumival, annak magassága nagyjából megegyezik egy 650b 2.0-ással.
Villák tekintetében a legegyszerűbb dolguk a merevvillát vagy Lefty-t használó kerékpárosoknak van. Előbbit nem részletezném, utóbbi viszont igencsak kiemelendő, ugyanis mindhárom kerékmérettel használható, a rugóút változtatásával korrigálható a geometria változása, és manapság bármilyen fejcsővel rendelkező vázba beszerelhető. A sárférőhely szintén nem jelent kérdést. Hátrányként az egyedi agyat említeném, illetve személyes véleményem az, hogy nem illik átlagos „tucat” vázakba. A legnépszerűbb 26”-os Rock Shox xc villákba (SID, Reba) nem fér el a 650b kerék. A 26”-os Fox teleszkópok használhatóak 27,5”-es kerékkel, bár a sárférőhely jelentősen lecsökken, és használat előtt meg kell nézni, hogy teljes beülés esetén nem éri-e el a villaváll a gumit. Titkos tipp az X Fusion Velvet típusa, ami deklaráltan 650b kompatibilis, egyszerű nyílt olajfürdős csillapítású, többek egybehangzó véleménye szerint szépen mozog, és jóval olcsóbb újonnan, mint nevesebb társai.
A 26”-os vázak közül sok használható, de mielőtt bárki belevág jobb, ha tájékozódik különböző fórumokon. A Cannondale Taurine vagy 2011 utáni Scalpel jó megoldásnak tűnik, de vannak képek különböző csúcs Specialized vázakról is 650b kerekekkel. A képen látható S Works középcsapágy magassága 320mm lett a nagyobb kerekekkel, a gyári 290mm-hez képest. Ez jóval magasabb, mint a 29”-es csúcs merev S Works-é (304mm), így kíváncsi lennék, hogy viselkedik menet közben.
Érdekes gondolat még az, hogy különböző kerékméretet építsünk be előre és hátra. Annak idején rengeteg kritika érte a Trek-et a 69 miatt, de nem tartom hamvába holt ötletnek. Ha egy 650b kereket teszünk előre 80mm-t mozgó teleszkóppal, a geometria kis híján megegyezik azzal, mintha 100mm-es villát használnánk 26”-es kerékkel. Az, hogy melyik a jobb megoldás szubjektív, én mindenesetre kipróbálnám az elsőt.
Összességében úgy gondolom látható, hogy meglevő 26”-es bringánk csak komoly kompromisszumokkal alakítható át 650b kerékméretűvé. Nem véletlen, hogy a gyártók is új, direkt ehhez a mérethez optimalizált vázakkal és villákkal készültek 2013-ra.
Néhány példa az Eurobike-ról (Kattints a márkára):
Focus cross-country; Cube enduro, Scott cross-country,
Írta: Kuntár Bence