Egy Kross cross gép került ezúttal a kezeim közé. Ez a kombináció pár esetben igényelt némi magyarázkodást a kerékpár-kategóriákban kevésbé járatos érdeklődők esetén… A lengyel gyártó az utóbbi években sorra bizonyítja, hogy figyelembe veendő tényező a kerékpárpiacon, méghozzá a minőségi kerékpárok között. Ezt eddig több Bikemag teszt során is tapasztaltam/tapasztaltuk. Vajon az Evado 4.0 is folytatja a márka hírnevének öregbítését? A cég cross palettájának második legjobb gépétől persze ezt várjuk…
Szokásom szerint kezdeném azzal, amit először kap az ember egy bringából, vagyis az összképpel. Sportos, már-már montis benyomást kelt a gép, és ennek a tapasztalt menettulajdonságok sem mondanak ellent, de erről majd később. Az elegáns fehér színt néhol megtöri egy kis minta, egy-egy felirat, de csak ízlésesség határán belül. Szerencsére a designer nem érezte úgy, hogy minden négyzetcentiméterre kell tenni valami csíkot, rombuszt, feliratot, vagy hasonlót.
A váz kidolgozása nagyjából rendben van. A nagyjából a tárcsafék-konzol apró hibájának tudható be. Történetesen nem takarták le festéskor, így jókora vastagságú festékréteg jutott a rögzítő csavaroknál is a konzolra, ráadásul nem éppen egyenletes vastagságban. Emiatt a féket is képtelenség volt beállítani, sőt a tárcsafék-konzol folyamatosan beleért a tárcsába. Azonban ez egy könnyen javítható hiba, egy reszelő és tíz perc technika óra mindent megold. A fék a beavatkozás után már tökéletesen beállítható volt. Mást nem tudnék felhozni negatívumként, kiemelném viszont – ahogy azt már többször tettük ezt korábbi tesztekben – a váz festésének tartósságát, mely szinte már valószínűtlenül jól ellenáll a felpattogó köveknek. A hátsó papucsok már ismerősként köszönnek vissza, annyi vázon figyeltek már az elmúlt 10 évben. Az alsócső a fejcsőnél kapott egy jókora hydroformingos merevítést, a fejcső maga pedig félintegrált csapágyakat fogad, így adva még több helyet a főcsövek becsatlakozásának.
A váz ránézésre szinte már XC monti váz, érzésre is kicsit olyan, leszámítva egy kis geometriabeli különbséget. Utóbbi is jól eltalált, az XC gépekhez képest a legnagyobb különbség talán a rövidebb felsőcső, de a kívánt felhasználási körhöz pont ez passzol, hogy kicsit kényelmesebb legyen. Apropó felhasználási kör: ugye egy cross gépnél kb. arról van szó, hogy használható a gép mind aszfalton, mind földúton, könnyebb erdei ösvényeken, szóval sokrétű kell legyen, talán a szintén használatos „sport hybrid” kifejezés beszédesebb. Jómagam használtam is mindenre a teszt ideje alatt: erdőben edzeni, földutakon kóvályogni, munkába járni. A váz tehát nagyon jó merev, nem csavarodik, jó hajtani, mindent egybevetve talán a legjobb, amit eddig ebben a kategóriában volt szerencsém kipróbálni. Kifejezetten sportos darab, aki szereti az ilyet, annak tetszeni fog.
A villa kicsit olyan „van benne ez is” érzést nyújt, vagyis kicsit mozog, de nem kifejezetten sokat. Inkább csak a nagyobb döccenőket hajlandó lereagálni. A 72 kilós testsúlyommal szinte teljesen ki kellett tekerni a rugó előfeszítés állító gombot, hogy egyáltalán teleszkópként kezdjen működni, de így sem igen sikerült kihasználni az elméleti rugóutat, pedig terepen is nyúztam sokat, talán a teszt vége felé kezdett kicsit működni. Aszfalton ez a hiba nem jön ki annyira, itt talán még előny is lehet, hogy nem pogózik egyfolytában, de azért a nagyobb gödröket, kátyúkat tompítja. A jó osztályzathoz azonban ennél több kéne… A gyártó honlapján ennél a modellnél egy lock-out-os villa szerepel a specifikációban, a tesztgépben azonban ugyanannak a Suntour típusnak a lock-out nélküli változatával volt szerelve. Némi utánajárást követően bizonyossá vált, hogy a szériagépekben megkapjuk a blokkolás lehetőségét.
Az alkatrészek zömét már több éve piacon lévő komponensek adják, így jól ismerhetjük őket. Amit viszont kiemelnék, az az új Deore tárcsafék. Kicsit szokatlan külsejű fékkar, elsőre furcsának tűnő, igen rövid, ámde a tapasztalatom szerint nagyon kényelmes és jól használható karral. A működése nagyon meggyőző volt. Prímán adagolható, és ha kell fog nagyon. Mindezt mondom persze az én 72 kilós testsúlyom alapján, de ehhez a felhasználási körhöz, amit a gép képvisel, tökéletes, talán kicsit túlzottan is…
Amit első látásra kicsit nehezményeztem, az az állítható kormányszár látványa volt, mivel szinte mindegyik, amelyik eddig a kezem közé került nyöszörgött, sercegett, ráadásul némelyik emellett még hajlongott is, bárhogy húzta meg az ember a csavart. Ez viszont az első volt, ami tökéletesen merev volt, és bármilyen helyzetben teljesen nyöszörgésmentesen viselte a kiképzést. Persze azért dob a gép tömegéhez, de ez az egyetlen neki felróható hátránya, és ha belőttük a segítségével a helyes kormánymagasságot, akkor akár le is cserélhetjük egy könnyebb fix darabra, de ha úgy találjuk, hogy néha így, néha úgy kényelmes a kormánypozíció, akkor fent is hagyhatjuk, nem lesz vele gond. Én a gép által keltett benyomást követve a sportosság kedvéért elég negatívra állítottam.
A kerekek terén sincs semmi extra, az árkategóriára jellemző jó ár/érték arányú alkatrészek alkotják, gond nem volt, relatíve jól gyorsítható velük a gép, és a kiképzés hatására nem került beléjük nyolcas. A jó gyorsíthatóság köszönhető a külsőknek is, melyek teljesítményét külön hangsúlyoznám. Nagyon eltalált a mintázat. Ilyen sokoldalú külsőt régen láttam. A futófelület rombuszai átfedik egymás, így aszfalton szinte úgy gurulnak, mint egy teljesen sima külső, minimális gördülési ellenállással. Ugyanakkor vannak vájatok is köztük, illetve a széleken egy-egy sor magasabb bütyöksor, melyek kanyarban segítenek be leginkább. A tapasztalatom alapján a gumi csak kifejezetten mélyen poros útfelületen jön zavarba, a sarat persze az éppen aktuális időjárási körülmények miatt nem tudtam kipróbálni, ám valószínűleg azzal nem nagyon barátkozna ez a fajta mintázat.
A gép összsúlya egy leheletnyit lehetne kevesebb is – bár itt jegyezném meg, hogy a honlapjukon szereplő 14,3 kg-mal szemben én csak 13,65-öt mértem -, de egyrészt nem vészes a többlet, másrészt most már tudjuk, hogy az állítható kormányszár és a villa dob rajta elég sokat, illetve a tárcsafék. Ha nagyon zavar minket, akkor előbbiek cseréjével szépíthetünk ezen az adaton, a tárcsaféket viszont a világért se bántsuk!
Most a végén illenék összefoglalnom az öt hét tapasztalatát, rámutatva, hogy kinek ajánlom a gépet:
Az Evado 4.0 egy nagyon sportosra hangolt kiránduló bringa, mellyel akár finomabb hegyi csapatások is bevállalhatók, a váz és az alkatrészek is bírni fogják, a fékek pedig kifejezetten élvezik majd, akárcsak mi. Az egyetlen visszafogó tényező a lustácskán működő villa.
Nos, ha – az árat is figyelembe véve – osztályoznom kéne a gépet, akkor 4/5-öt adnék neki. A villa miatt nem ötöst. Ha utóbbi rendben lenne, akkor a csillag is meglenne az ötösön a fékeknek köszönhetően. Ha valaki rendszeresen használná terepen és maximalista, akkor ajándékozza meg a gépet egy jobb villával, ha az aszfaltos használat dominál, akkor használja így.
Pozitívumok:
+ fékek
+ vázgeometria
+ alkatrész-összhang
Negatívumok:
– össztömeg
– nehézkesen mozgó villa
InfoBox:
Forgalmazó: Biking Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el:
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el:
Származási hely: Lengyelország/Tajvan
Vázgarancia: 3 év
Vázméretek: Férfi: M/19″ (tesztelt), L/21″, XL/23″, Női: M/17”, L/19”
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 177.700 Ft
Váz: Performance 6061 alumínium
Villa: SR Suntour NEX 4610 V4 MLO (rugóút: 63mm, lock-out)
Első váltó: Shimano Alivio FD-M431
Hátsó váltó: Shimano Deore RD-M591
Váltókar: Shimano Alivio SL-M430, 9 sebesség
Fékek: Shimano Disc Deore BR-M596 (hidraulikus, tárcsa 160mm)
Fékkar: Shimano Disc Deore BL-M596
Féktárcsák: Shimano SM-RT64 160/160 mm
Hajtómű: Shimano Acera FC-M391 48/36/26T
Középcsapágy: Alfred Thun monoblock
Lánc: Shimano CN-HG53
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50-9 11-32T
Agyak: Shimano RM66 32 lyukas Center Lock
Felnik: KROSS MTR 622x19mm 6063/T6 alu duplafalú disc
Küllők: 2 mm rozsdamentes fekete
Külsők: Impac Crosspac 700x38C / 28″x1,5″ fényvisszaverő csíkkal
Kormány: KROSS alu, egyenes, 580mm, 25,4mm
Kormányszár: KROSS alu állítható, 25,4mm
Kormánycsapágy: Neco H142 félintegrált
Nyeregcső: KROSS alu, 0 mm hátranyúlással, 2 csavaros fej, 27,2mm
Nyereg: Selle Royal Look In Sport Royalgel
Markolat: KROSS
Pedál: Alu VP-610
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 483 mm
Felsőcsőhossz: 570 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 552 mm
Tengelytáv: 1068 mm
Láncvillahossz: 445 mm
Kormányszár-hossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 305 mm
Összsúly: 13,65 kg pedál nélkül
Szöveg: gg
Fotó: gg, Viszlay Zsuzsa