fbpx

A lengyel csoda: Kross Level A+ kerékpárteszt

Lengyelország nem csak a nemzetközi olimpiai-krossz pályákon erősített be az elmúlt években, de a Kross révén egy dinamikusan fejlődő kerékpárgyárra is büszkék lehetnek. November folyamán a csúcs mountain bike-jukat, a Kross Level A+ kerékpárt volt szerencsénk tesztelni.

A Kross 2012-es merevfarú mountain bike palettája remekül áttekinthető, tíz „Level” modell, az A+-tól az A10-en át lefelé az A2-ig különböző szintű vázzal és felszereltséggel, kicsit eltérő geometriákkal. Árban is a tízes a bűvös szám, a tesztelt kerékpár több mint tízszeres áron vihető haza, mint a vékonyan százezer Forint fölé taksált belépő mountain bike, a Level A2.

Kross Level A+ kerékpárteszt

Váz:
Főszereplőnk, a Level A+ az egyetlen a merev karbon XC-kerékpárok között, melynek váza a gyártó által Carbon SL névre hallgató karbonszövetből készül, ami egy merevebb és a rezgéseket jobban elnyelő tulajdonságokkal bír a hagyományos szénszálas anyagnál. A gyakorlatban ezek közül a merevet éreztem igazán, olyannyira, hogy a már megismert csúcs karbonvázak között talán még ridegnek is nevezném. Az biztos, hogy erő nem vész el a pedálozás közben egy csepp sem, cserében köves, rázósabb terepen többet kell dolgozni a bringával.

Kross Level A+ kerékpárteszt

A váz karakterisztikájához nagyban hozzájárul a kimondottan robosztus középrész a Shimano PressFit középrésszel, még nekem, a merevebb országútikhoz szokott sprinter alkatú ridernek is meglepően harapós érzést nyújtott gyorsításkor. Pedálterheléssel szemben tehát sziklaszilárdan merev a Kross Level A+, s ugyanez elmondható a kormányzásról, a kategóriájában egyre inkább sztenderdnek számító „tapered” villanyak és fejcső megingathatatlan egységet képez a vázzal, a kormányzás halálpontos. (Mellékesen jegyzem meg, hogy idén több 1,1/8”-1,5”-os villanyakkal készülő bringát próbáltam, köztük van egy új saját szerzemény is, és terep-használatra új high-end kerékpárok közül csak ilyet választanék már.)

Kross Level A+ kerékpárteszt

A váz további jellemzői közé tartozik a „directmount” féknyereg rögzítés, valamint az alsócsőben belül vezetett váltóbowdenek. Utóbbiak kivezetése azért hagyott bennem kérdést, sárban ugyanis éppen azon a ponton kapja a legnagyobb adag trutyit a cső, ahol előbukkannak. Sajnos sárban nem teszteltem, de elképzelésem szerint a váltásokkal könnyen bekerülhet a szennyeződés a nem kívánt helyre, nehezítve esetleg a bowdenek finom mozgását.

Kross Level A+ kerékpárteszt

Majd elfeledkeztem a designról, a Kross Level A+ festéséről az jut eszembe, hogy talán így néz ki az, ami nagyjából mindenkinek tetszik, ellenben hiányzik belőle kicsit valami egyéni, de ez legyen a legkisebb gond. A fő motívumok egyébként ugyanazok a teljes merevfarú modellválasztékban, csak a színek változnak.

Kross Level A+ kerékpárteszt

A festés minőségéről szintén érdemes szót ejteni, mert jó és tartósnak tűnik, a kövek felpattogása nem hagyott nyomot. Sőt, a láncvillán sikerült „véletlenül” egy külön tesztet végezni, ugyanis a láncvillavédőt sikerült még a fotózáskor lent felejtenem, és ez mindig csak terepen jutott újra és újra eszembe. A vázhoz ütődő lánc itt sem okozott látványos rombolást a pár hét alatt. A Kross gyár egyébként Európa egyik legkorszerűbb, legnagyobb saját festőüzemével rendelkezik Lengyelországban.

Kross Level A+ kerékpárteszt

Geometriája nem tér el különösebben a szokásos versenyzős paraméterektől, ami nekem feltűnt és tetszett, az alacsony középtengely. Személy szerint – az országútis gyökerek lévén – jobban kedvelem a kimondottan hosszú vázakat, a Level A+ ebből a szempontból átlagos a maga 595 mm-es vízszintes felsőcsőhosszával. A homlokcső inkább az amerikai stílushoz passzol, mint az alacsonyabb, „mászósabb” európaihoz. Összességében az arany középutat adta a bringa, a geometria szempontjából semmilyen negatívummal, furcsasággal nem szolgált a teszt során.

Kross Level A+ kerékpárteszt

Felszereltség:
Sok okos dolgot – főleg kritikát – az alkatrészekkel kapcsolatban nem fogok írni… Jók. Az XTR szett és az Easton kerekek valamint kiegészítők magukért beszélnek. Bár én jobban preferálom a duplatányéros hajtóművet, de ez ízlés dolga.

Kross Level A+ kerékpárteszt

Az Easton kompozit szerkezetű felnivel készülő kerekek remekül vizsgáztak, olyan „mavicosan” merevek. Ezen a szinten ez elvárható is, de emellett kimondottan könnyűek, s ami nekem fontos, tubeless kompatibilisek, tehát belső nélkül is használhatóak alacsony nyomáson, 2 bar alatt is, felütéses defekt különösebb kockázata nélkül. Az őszi hónapokban, amikor nem tudjuk, mi rejtőzik az avar alatt, ez a tulajdonság duplán felértékelődik. Ilyenkor a Schwalbe Rocket Ron külsők sem bizonyultak túl rücskösnek, száraz időben én szerényebb mintázatú külsőt választanék.

Kross Level A+ kerékpárteszt

Persze ne feletkezzünk meg arról sem, hogy az Easton kerekek szépek, a vörös agyak és a matt, magas felnik bármilyen bringa kinézetét feldobják. Szintén az Easton EC90 SL sorozatból való a karbon kormány, kormányszár és nyeregcső is, s nagyban hozzájárulnak a Kross Level A+ 9 kiló körüli súlyához.

Kross Level A+ kerékpárteszt

A Magura Durin Race 100 millimétert mozgó villa érdekes pont, az a bajom vele, hogy a nulla fok közeli hidegben tudom, nem nyújtotta tudásának 100%-át, ezért felesleges lenne most fals tapasztalatokkal traktálnom bárkit is. Csavarodás szempontjából nem volt gond vele, egy XC-gépbe megfelelő, és a levegőt sem kellett utána fújni a teszt alatt. Ja, egy apró érdekesség, a kormányról vezérelhető lockout a villavállon található tekerővel is vezérelhető, személy szerint le is kapnám a kormányra szerelt kart, mert az viszont a legócskább ilyen szerkezet, amivel hosszú idő óta dolgom volt, mind a blokkolás, mind a kioldás szempontjából.

Kross Level A+ kerékpárteszt

A filigrán Magura fékek megint csak tökéletesek egy XC-versenygépre, így, az elöl-hátul 160-as tárcsákkal. Könnyűek, jól adagolhatóak, és a karbon fékkar nem veszi át a nulla fokos külső hőmérsékletet… A fékteljesítmény csak egyszer esett vissza (biztos sokan ismerik a helyet, ezért jó viszonyítási alap), a Hárs-hegy északi lejtőjén. Nekem ez nedvesebb állapotban már túl technikás, meredek, lejjebb pedig túl nagy kövek és leléptetések vannak ahhoz, hogy eleresszem a bringát, és folyamatosan húzott fékeknél egy idő után csökkent a fékhatás. Normál XC-használat során azonban ritka az ilyen szituáció. Jó a tárcsák minősége is, a teszt során zéró deformáció, zéró ciripelés, nem kellett állítgatni.

Kross Level A+ kerékpárteszt

Végszóként:
Az egész teszt során hiba nélkül dolgozott a Level A+, önmagában ez sokat elmond róla, nagyon könnyű gép, és amit még kiemelnék, hogy nagyon agresszívan merev. Kellemes emlék az Easton kerékszett is. Különösebb negatívumról pedig nem tudok beszámolni. Egy XC-versenygéppel van dolgunk, méltó felszereltséggel, méltó áron.

Pozitívumok:
+ felszereltség
+ kerekek
+ súly

Negatívumok:
– pattogósan merev hátsó háromszög
– nyeregcső-ülőcső illeszkedés (becsúszik)
– bowden-kivezetés az alsócsövön

InfoBox:
Forgalmazó: Biking Kft. – KROSS Kerékpár   (www.kross.hu)
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Lengyelország
Vázgarancia: 3év
Vázméretek: 17,5”; 19” (tesztelt); 20”
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 1.394.800 Ft

Váz: Carbon SL
Villa: Magura Durin Race 100 (100 mm Remote Lockout)
Első váltó: Shimano XTR M981
Hátsó váltó: Shimano XTR M980
Váltókar: Shimano XTR M980
Fékek: Magura MT8 160/160
Fékkar: Magura MT8 karbon
Hajtómű: Shimano XTR M980 42/32/24
Középcsapágy: Shimano Pressfit BB92
Lánc: Shimano XTR M980
Lánckeréksor: Shimano XTR M980 11-34
Kerekek: Easton EC90 XC UST-kompatibilis
Külsők: Schwalbe Rocket Ron Evo 2,1
Kormány: Easton EC90 SL karbon
Kormányszár: Easton EC90 SL karbon
Kormánycsapágy: VP félintegrált
Nyeregcső: Easton EC90 SL karbon
Nyereg: Fizik Tundra 2
Markolat: Kross bilincses
Pedál: Shimano XTR M980

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70 fok
Nyeregvázcső-szög: 73 fok
Nyeregvázcső-hossz: 490 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 595 mm
Tengelytáv: 1080 mm
Láncvillahossz: 425 mm

Szöveg és fotók: Takács Tamás

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo