fbpx

Egy reformkori freerider nyomában – Tatabánya, Bajna és környéke

Mostani edzőkörünk környezete a legtöbb országúti bringás számára nem ismeretlen, hiszen több amatőr kupafutam pályáját érinti a bemutatásra kerülő útvonal. A fővárosi kerékpárosok számára a terület a még éppen elérhető kategóriába tartozik, 150-160 kilométeres Budapestről induló edzőkörökbe még pont belefér. Ezúttal azonban abból az alapállásból indultunk ki, hogy az edzeni vágyó a Tatabányán áthaladó fő vasútvonal mentén lakik valahol az ország keleti vagy nyugati felében, és megunván megszokott útvonalait valami újdonságra vágyik. Vonatra pattan hát emberünk, és X óra zötykölődés után már a maga korában hipermodernnek számító tatabányai vasútállomáson is találja magát…

Repceföldek között haladhatunk Tarján határában

Repceföldek között haladhatunk Tarján határában

Érdekesség, hogy a vonatból kiszállva némi lépcsőzés után a vágányok felett átvezető üvegkígyóból rafinált rendszeren keresztül szintben jutunk ki az állomás előtt elvezető főútra. Innen indul az óra, egy jobbos mozdulattal irány Tarján!

Egy „zovjektum” az út mentén

Egy „zovjektum” az út mentén

A városon áthajtva a Turul emlékművet jelző táblánál balra térünk, majd amikor ez az útvonal keresztezi az 1-es főutat, ezen haladunk jobbra, azaz keleti irányba. A főúton ritka táblát láthatunk, a kerékpározás, traktorozás illetve szekerezés mindössze időszakos – 12-18 óra között – tiltás alá esik. Edzőkörünk során lesz még ehhez hasonlóan egyedi tiltó táblával dolgunk. Két kilométert haladunk, majd a táblával jelzett helyen balost nyomunk Tarján felé. Kellemes helyenként sűrű erdőben haladó útszakasz következik mérsékelt emelkedővel. A tizennegyedik kilométerünknél érjük el Tarjánt, ahol balra tartunk Gyermely illetve Szomor felé, miközben megcsodálhatjuk a faluvégi mutatós pincesort.

Kimagasodik Bajna házai közül a Sándor-Metternich kastély

Kimagasodik Bajna házai közül a Sándor-Metternich kastély

Szomoron a tésztagyáros overállosoktól zajos sarki kocsma mellett balra fordulunk Bajna irányába. A településre érve kopottas tábla csalogat az „Ördöglovas” presszóba, amely nemsokára fel is tűnik az út jobb oldalán, egy leginkább klasszikus görög templomra emlékeztető figyelemreméltó klasszicista épületben. Időközben a hajdan elegáns hölgyek és urak helyét fátyolos szemű borvirágos orrú arcok vették át a teraszon. Na de hogy jön ide ez az ördöglovas-dolog? A nagy kanyar után kiderül, hiszen balról látható a Sándor-Metternich kastély, amelynek egyik névadója Sándor Móric – a reformkorban ördöglovasként emlegetett figura – volt. A maga korában hajmeresztő dolgokat vállalt be lovon, a legismertebb mutatványa a budavári Sándor palota erkélyéhez kötődik, ahonnan lóháton a Szent-György térre ugratott, az arra sétálók nem kis megrökönyödésére. A legenda szerint az akciót a gróf igen, ellenben a derék hátas nem élte túl. A bajnai kastélyhoz tekintélyes méretű istálló tartozik, ez érthető is, hiszen Sándoréknál a ló, mint olyan, fogyóeszköz volt…

Sándor-Metternich kastély, Bajna

Sándor-Metternich kastély, Bajna

Edzésünk 36. kilométerénél járunk csupán, de akit érdekel, az tekintse meg a klasszicista kastélyt. Egyébiránt utunk jobbra folytatódik Epöl és Úny felé. A kiejtését tekintve egy a számítástechnikában elhíresült cégre emlékeztető nevű falut elhagyva kicsit viseltes úton tekerhetünk, amiért azonban a kellemes táji környezet bőségesen kárpótol. Máriahalom elején bebizonyították, hogy könnyen-gyorsan is lehet utat építeni előregyártott betonlapok segítségével. Ilyet is láttunk, tehát továbbhaladhatunk Úny felé. A falu végéhez érve egy Tinnye felé jobbra mutató táblát láthatunk, de mi balra haladunk tovább. Kisvártatva balkanyar következik a Sárisápot jelző tábla útmutatásait követve. Bányavidéken vezet az utunk, néhány a hajdani virágzó bányászat nyomait viselő kistelepülésen keresztül megyünk egészen addig a kereszteződésig, amelynél a jelzések ismét Tatabánya felé irányítanak minket.

Tardos felé haladva az erdőben kellemes tavacska fogad

Tardos felé haladva az erdőben kellemes tavacska fogad

Mindössze két kilométert haladunk ezen a közepes forgalmú úton, hogy aztán Bajót-Lábatlan felé jobbra térjünk. Áthajtunk az üdülő-település jellegű Péliföldszentkereszten, majd egy emelkedő következik Bajót felé. Ezt a települést is elhagyva Nyergesújfalunál érjük el a 10-es főutat, ahol balra fordulván kisvártatva vegyesboltot találunk. Itt a Kádári érát idéző retro kifli kapható, mely minden bizonnyal a szemben található pékségből érkezik számos finomsággal egyetemben. Hetvenkét kilométeres megtett kilométer-mennyiség után Lábatlan felé indulunk tovább, ezen a szakaszon elvileg tilos a kerékpározás, hacsak nem célforgalomban közlekedünk. Rövidtávú végcélunk Süttő, így már meg is van az alibi. Ipari tájon vezet utunk, talán a Duna-partnál nincs is kellemesebb hely egy azbesztcement áru- illetve egy cementgyárnak. Süttőnél balost nyomunk Tardos felé, majd kisvártatva Bikolt elhagyva nyolc kilométeres háborítatlan erdei kaptatás következik. Tardoson mászunk még egy intenzívet, majd követjük a Vértestolna felé mutató táblákat. Kisvártatva balra mutató jelzés invitál Tarján felé, de akár Vértestolnán keresztül is eljuthatunk oda. Tarjánban – edzésünk 102. kilométerénél – ezúttal jobbra fordulunk, és visszakerekezünk kiindulási pontunk felé.

Egy reformkori freerider nyomában - Tatabánya, Bajna és környéke

Egy reformkori freerider nyomában - Tatabánya, Bajna és környéke

A vasútállomásra érkezve összesen 116 kilométert tudhatunk magunk mögött, melyet a ráérősebbek fakultatív Turul-mászással kerekíthetnek tovább. Az összesen 590 m szintet tartalmazó kör egyik valódi erénye, hogy a Tatabánya-Tarján leágazás közti-, illetve a Nyergesújfalut-Süttővel összekötő szakasz összesen 14 kilométerétől eltekintve szinte forgalommentes utakon haladhatunk akár a dolgos hétköznapokon is.

Egy reformkori freerider nyomában - Tatabánya, Bajna és környéke

Egy reformkori freerider nyomában - Tatabánya, Bajna és környéke

Megjelent a Bikemag 2006. szeptemberi számában.

Szöveg: HBalage
Fotó és ábrák: HBalage

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo