A szokásos minden évben megrendezésre kerülő nemzetközi sajtótábor mellett időnként a hazai forgalmazók is rendeznek egy-egy bemutatót a szaksajtó képviselőinek, forgalmazóknak, hogy bemutassanak egy-egy új modellt, modellcsaládot, technológiát, vagy akár egy komplett modellpalettát. Most a Merida hazai forgalmazója, a BikeFun Kft. invitált meg minket egy kifejezetten az új aszfaltszaggatók köré felépített termékbemutatóra, ahol a nagyobb Merida viszonteladók is jelen voltak. Természetesen ilyenkor már minden a 2012-es gépek körül forog, most sem volt ez másként.
Az egész találkozó középpontjában az új Reacto kerékpárok álltak. Mellettük volt egy-két Warp időfutamgép, illetve ciklokrossz gép is, de a hangsúly mindenképpen a Reactón volt. Miért olyan fontos ez a modell a gyártónak? – merül fel joggal a kérdés. A Merida ugyan régóta gyárt országúti modelleket is, de nem mondanám, hogy igazán kiforrottak voltak, a magukat igazi országútistának tartó – főleg a talján kerékpáripar remekein felnőtt bringások – mindig is húzták kicsit a szájukat a Merida név hallatán. Ez azonban most megváltozhat, mivel a tajvani gyártó kihozott valami olyat, amivel minőségi ugrást hajtott végre! Valami igazán ütőset. Mint amolyan jelentős kerékpárgyártóra, elég nagy nyomás nehezedik a cégre, hogy sok komoly márkához hasonlóan láthatóak legyenek a gépei a nagy profi országúti csapatok versenyzői alatt is. Erre eddig nem került sor, noha a Merida a MTB terén már évek óta ott van a legsikeresebb gyártók közt, és egyáltalán nem kell szégyenkezniük az ott elért eredményeikkel. Ezzel szemben az országúti profi sporttól kicsit távol tartotta magát a tajvani óriás. Nemrég még a német főmérnök, Jürgen Falke is azt nyilatkozta, hogy nincs még a cégnek olyan szintű modellje, amit bátran alátenne egy profi csapatnak. Így volt ez mostanáig! „A Reacto az első igazi ProTour szintű gépe a Meridának” – fogalmazták meg a lényeget.
Az erre a vázra épített gépek ugyan 2011-ben már szerepeltek a bárki által megvásárolható palettában, de talán biztosra akarnak menni, és kivárnak egy kicsit, tapasztalatot gyűjtenek az új típussal, de talán már más is zajlik a háttérben, ki tudja…
Mindenesetre megadják a személyes tapasztalatszerzés lehetőségét mind a kereskedőknek, mind pedig a szaksajtónak, hogy első kézből alkothasson véleményt az új gépről. Miben különbözik a 2011-estől? Nos, mi a Team változatot teszteltük full Sram Red meghajtással (az idei modelltől eltérően a hajtómű is Red lesz, nem FSA), Sram S40-es karbon kerekekkel, és immár részben az új házon belüli alkatrészmárkával, a PRC-vel (Procraft) szerelve. A 2011-es modell összsúlya 6,7 kg volt, ami már amúgy is picit az UCI limit alatt van. Bár nem mértük, de a 2012-es modell tömege a fentebbi alkatrészcserék okán maximum pár grammal változhatott, feltéve persze, hogy a most bemutatott specifikáció marad a szériagépeken is. HBalage kollégám olyan részletesen számolt be már a gépről kicsit korábban a mallorcai sajtótábor alkalmával, hogy én erre inkább már nem térnék ki. Csak annyit fűznék hozzá, hogy a saját szubjektív élményem is egyértelműen az volt, hogy a váz iszonyú merev, érzésre minden, a pedálba fektetett watt a hátsó keréknél jelentkezik. A váz kifejezetten a hajtáshatékonyságra (merevségre és aerodinamikára) van kihegyezve, ami picit ugyan a kényelem kárára megy (érezni, hogy akár az útburkolat recéit is közvetíti a bringás felé), de ez mégiscsak egy profi versenygép, így ezt el kell viselnünk. Lévén szó a zászlóshajó Team modellről, így természetesen a Meridás fekete-zöld színkombinációban volt tálalva a masina.
Szintén HBalage tollából olvashattunk a 2011-es Merida Cyclo Cross Carbon Team géppel szerzett tapasztalatokról. A ciklokrossz gépeknél a fő újdonság a UCI szabályozás megváltozása okán a tárcsafékek ismételt megjelenése volt e szakágban. Nyilván a vázakat is erre optimalizálták, megerősítették a bal papucs tájékán egy átkötő elemmel a tám- és láncvillák közt, illetve a fő vázháromszögben is elég jelentős áttervezés történt: a csőkeresztmetszetek mellett a rejtett bowdenelvezetés is kicsit profibb lett a korábbihoz képest.
Az időfutam/triatlon Time Warpon nem véltem semmi jelentős változtatást felfedezni, már ami a vázat illeti. A fejcsövet meghosszabbító adapter viszont továbbra is az egyik legjobb megoldás, amit ebben a témában láttam. A képen a fejcső tetejénél fehér színben pompázó cserélhető elemről van ugye szó, mellyel a kormányt lehet emelni, anélkül, hogy rengeteg hézagoló gyűrűt kéne betenni a kormányszár alá. A géppel rendszeresen versenyző Kuttor Csaba is alátámasztotta az ötlet létjogosultságát.
A bemutató helyszínéül egyébként a Zalai dombságot választották, ami jó ötletnek bizonyult a későbbiekben. Tiszta, egész jók az utak, nagyon kicsi az autóforgalom – legalábbis amerre mi jártunk, meglepően kicsi volt hétköznap is –, a dimbes-dombos domborzat is sokféle lehetőséget kínál a próbálgatásra, akár felfelé mászásról, akár lefelé döngetésről, akár hosszú sík sprintekről legyen szó.
És ha már adott egy csodálatos táj, új csúcsgépek, akkor körítésnek jöhet néhány nagyágyú a kerékpáros sportágakból! A szervezők mindjárt három olimpikon sportolót is meghívtak a tesztelésre: Eisenkrammer Károlyt, aki ’92-ben Barcelonában képviselte hazánkat az országúti szakágban, Kuttor Csabát, hazánk egyik legsikeresebb triatlonistáját, aki egyedüli magyarként mindhárom Olimpiára kvalifikálta magát mióta olimpiai sportág a triatlon, és Zergét, alias Vinczeffy Zsoltot, akit meg aztán talán tényleg nem kell bemutatnunk, hiszen rengeteget szerepelt magazinunk hasábjain, 2004-ben, az athéni játékokon állta a sarat a nagymenőkkel egy mezőnyben. Utóbbi két sportolónk egyébként amúgy is Merida géppel versenyzik/versenyzett.
Őket egészítette még ki egy feltörekvő tehetség, a találkozóra szintén meghívott utánpótlás bajnok Szalontay Bence, aki a Merida Maraton CST Team színeiben ért már el szép sikereket.
Gyakorlati tapasztalatszerzést emlegettem, hiszen két napon keresztül nyúzhattuk a gépeket, melyeket egyébként Németországból szállítottak ide. Hogy azért ne mindenki egyedül bóklásszon, szerveztek nekünk közös tekerést is a környéken igencsak járatosnak számító Jankovics Ferenc és csapata, a Yanko’s Bike Team vezetésével. A hely adottságaihoz mérten volt hegymenet, gyors ereszkedés, sőt még sóderes murva is. Aztán a hivatalos közös tekerést követően ki-ki elvihette maga is a gépeket a saját tempójában tesztelni.
Lesz-e akkor a jövő évi Tour-on Merida csapat? Ezt egyelőre még nem tudhatjuk biztosan, mindenesetre azt merem állítani, hogy nagyon benne van a levegőben! A magam részéről ezután nagyon kíváncsian várom a fejleményeket!
Ha a Merida országútik felkeltették az érdeklődésed, a Merida forgalmazó weboldalán minden információt megtalálsz, ha pedig a cikkben szereplő környéket járnád be egy helyismerettel rendelkező vezetővel, akkor keresd a Yanko’s Bike Team csapatát, akik nemcsak bringatúrát, de akár egy komplett edzőtábort is megszerveznek az érdeklődőknek.
Hasznos linkek:
http://www.merida-bikes.com/de_de/bike/2011/123/Road+Bike/REACTO+Team-20
Szöveg és fotó: Gajdov Géza (gg)