fbpx

3T Palladio nyeregcső teszt

Idén ünnepli fennállásának 50 évfordulóját az olasz alkatrészgyártó, a 3T. Az 1961 óta működő cég a 2007-es modellpaletta-frissítés után immár igen népes termékválasztékkal rendelkezik, így öt szakágban – országút, pálya, ciklokrossz, triatlon, MTB – kínálja alkatrészeit. Ezek közül évről évre érkezik hozzánk néhány újdonság tesztelés céljából, nem volt ez máshogyan idén sem, így végre itt van nálunk egy ideje a Palladio nyeregcső is, amire régóta kíváncsi voltam.

Az összerakós játék darabjai: a cső maga, illetve a szétborított fej. A fej az új, kör- és ovális keresztmetszetű síneket egyaránt fogadó univerzális mechanikájú darab, két oldalt két garnitúra rögzítő kupakkal

Az összerakós játék darabjai: a cső maga, illetve a szétborított fej. A fej az új, kör- és ovális keresztmetszetű síneket egyaránt fogadó univerzális mechanikájú darab, két oldalt két garnitúra rögzítő kupakkal

A cső koncepciója – miszerint a beállítást és a rögzítést különválasztják, így a nyereg sohasem kókadhat le alattunk, hiszen szögállása független a rögzítésről – már 2009-ben készen volt, mindössze annyi történt, hogy a prototípus stádiumból nem nagyon mozdult el az alkatrész, és a gyártó honlapján igen, ellenben a valóságban nem volt elérhető. Ennek a korai változatnak a 3D-s modellfotói még itt-ott megtalálhatók a neten, azóta azonban a cső fejét teljesen átdolgozták, és végül sorozatgyártásba már gyökeresen megváltoztatott rögzítési mechanikával került.

Ez itt kérem a korábbi, kizárólag kör keresztmetszetű nyeregsínekhez alkalmazható fejmechanika. A teszt során ezt használtam, mivel mintegy tíz grammal könnyebb, mint az új fej

Ez itt kérem a korábbi, kizárólag kör keresztmetszetű nyeregsínekhez alkalmazható fejmechanika. A teszt során ezt használtam, mivel mintegy tíz grammal könnyebb, mint az új fej

…és akkor itt következik a szokásos kis ömlengésem, melyben kifejtem, mennyire letisztult, számomra tetsző dizájnnal rendelkeznek a cég termékei, így éppenséggel ez a mostani is. És valóban: láthatjuk azt is, hogy a sikerhez nem kell túl sok: egy jó betűtípus, egy-egy karakteres szín, és olykor egy jól elhelyezett színes csík is ütni tud. A névadás is különleges: már eddig is előfordultak építészeti párhuzamok (Rotundo / rotunda, Dorico / dór oszlop), ezúttal pedig a Palladio márkanévvel az olasz reneszánsz egyik legnagyobb építőművészének, Andrea Palladiónak szellemét idézik meg.

Az ovális keresztmetszetű nyeregsínekhez passzoló fejmechanika…

Az ovális keresztmetszetű nyeregsínekhez passzoló fejmechanika…

A teszt céljára egy 31,6 mm-es átmérőjű, 280 mm-es hosszúságú darabot kaptunk. A cső a cég háromlépcsős modellpalettáján a középső minőségi szintet képviselő „Team” családból került ki. Megjegyzendő azonban, hogy a lehető legalacsonyabb súlyra kihegyezett LTD családdal szemben a szponzorált profi versenyzők alatt is a Team szintű alkatrészek teljesítenek. A Palladio LTD és a Team verziója egyaránt karbon fej/cső kombóval készül, míg a modellpaletta alján található Pro esetében ugyanez alumíniumból van.

…és ugyanez a helyére pakolva, rögzítő kupakok nélkül

…és ugyanez a helyére pakolva, rögzítő kupakok nélkül

Mi mást tehetne az ember egy új alkatrésszel, mint rögtön a mérlegre helyezi… És itt következik a meglepetés – de egyáltalán nem az, amire az olvasó ilyenkor számítana. A manapság szokásos gyakorlattal ellentétben ugyanis a cső a honlapon megadott tömegadatnál jelentősen könnyebb (177 g kontra 204 g), a dolog pedig annak a fényében különösen izgalmas, hogy a honlapon gyári adatot a legkönnyebb felállásra (27,2 mm / 280 mm) adták meg, a tesztpéldányunk viszont ezzel szemben 31,6 mm átmérőjű. Utánanézve egy kicsit, az eset nem egyedi, akadt vásárló, aki a 27,2-es változatnál találkozott ugyanezzel a meglepetéssel. Érdekesség viszont, hogy a cég nyomtatott prospektusában 204 helyett 184 gramm szerepel… Mit is mondhatnánk erre? Ez most az a fajta olaszos nagyvonalúság, amit éppenséggel szeretünk 🙂

Szemcsés lakk a biztosabb rögzítésért, csekély falvastagság, és egy intelem a múltból: „kizárólag kör keresztmetszetű nyeregpálcákkal használható”

Szemcsés lakk a biztosabb rögzítésért, csekély falvastagság, és egy intelem a múltból: „kizárólag kör keresztmetszetű nyeregpálcákkal használható”

A Palladióról azt érdemes még tudni, hogy 2010-es tényleges megjelenése idején azzal a hendikeppel rendelkezett, hogy mindössze kör keresztmetszetű pálcákkal volt kompatibilis. Miután a csúcskategóriás nyergek egy része már ovális keresztmetszetű pálcákkal kerül piacra, ezért kívánatos volt, hogy erre az opcióra is kínáljon megoldást a cég. Ezt úgy oldották meg az olaszok, hogy átalakították kicsit a belső fejmechanikát, így az univerzálissá vált, azaz kompatibilis mind az ovális-, mind pedig a kör keresztmetszetű nyeregsínekkel. Egy ilyen univerzális fejhez viszont kétfajta rögzítő kupak jár, és a nyeregpálca keresztmetszetétől függően kerül fel a megfelelő. Az új fejmechanika kupakokkal együtt nehezebb lett mintegy 10 grammal, mint a régi, de még így is a maga kategóriában könnyűnek számít a cső.

A tesztpéldány a régi, kizárólag kör keresztmetszetű pálcákkal kompatibilis fejjel érkezett, ehhez mellékelt a gyártó egy komplett univerzális fejmechanikát a hozzá tartozó két garnitúra rögzítő kupakkal. Tömeg- és esztétikai megfontolásból, valamint amiatt, hogy saját nyergeim mind hagyományos keresztmetszetű pálcával rendelkeznek, a régi fejmechanikával teszteltem a csövet.

A cső összeszerelve, az új, univerzális fejmechanikával, kör keresztmetszetű pálcákkal kompatibilis rögzítő kupakokkal

A cső összeszerelve, az új, univerzális fejmechanikával, kör keresztmetszetű pálcákkal kompatibilis rögzítő kupakokkal

Az összeszerelés megkönnyítéséhez készített a gyártó egy kisfilmet, amit érdemes megtekinteni, mielőtt nekifog az ember. Ezen jól láthatók ennek a mechanikának az erényei: a nyereg a rögzítő kupakok csavarjainak teljes megszorítása előtt sem mozdulhat el szög tekintetében. Magyarán annak a kellemetlen jelenségnek az esélye, amikor az ember alatt egy nagyobb úthibát elkapva lekókad a nyereg orra, gyakorlatilag zérus.

A beállítás és rögzítés úgy történik, hogy a belső két fogazott elemet összecsúsztatjuk úgy, hogy a rajtuk található két jelölés egybeessen, majd belehelyezzük a csőfejbe oly módon, ahogy sejtésünk szerint a nyerget vízszintes helyzetbe hozza. Ezután felhelyezzük a nyerget, és belőjük a középcsapágy-magasságtól számított nyeregmagasságot. A nyeregvázcső bilincsét húzzuk meg, de ne teljes nyomatékkal, mert még úgyis finomítani kell a beállításon. Ezután megnézzük, hogy a nyereg a vízszinteshez képest hogyan áll, és a belső két kis elem elforgatásával korrigáljuk a szöget. A fogazott elemek a csőfejhez és egymáshoz képest történő elforgatásával 0,5 fokos lépcsőkben tudjuk korrigálni a szögelfordulást, ami a megfelelő beállításhoz elegendő, de semmiképpen nem nevezhető fokozatmentesnek és nem ugyanazt a pontosságot adja, mint a fokozatmentes rögzítési rendszerek. Ennyi kompromisszumot kell kötnünk a nyereg szögbéli pozíciójának menet közbeni garantált megőrzése érdekében. Megjegyzendő egyébként, hogy az egycsavaros, a nyereg lekókadása ellen rovátkákkal biztosított fejek sem nyújtanak 0,5 foknál kisebb beállítási finomságot.

Az összeszerelt fej szemből, az új, univerzális fejmechanikával, ovális keresztmetszetű pálcákkal kompatibilis rögzítő kupakokkal

Az összeszerelt fej szemből, az új, univerzális fejmechanikával, ovális keresztmetszetű pálcákkal kompatibilis rögzítő kupakokkal

Ha a szögbeállítás megvan, felhelyezhetjük a rögzítő kupakokat, de a csavarjaikat ne húzzuk meg még, hanem lőjük be inkább a pontos nyeregmagasságot, illetve a nyereg előre hátra mozgatásával a nyereg vízszintes pozícióját. Ha minden klappol, 5 Nm-nyi nyomatékkal szorítsuk meg a rögzítő kupakok csavarjait, valamint a nyeregvázcső bilincsét. Itt jegyzendő meg, hogy nem ejtett felsőcsöves vázaknál esztétikai problémát jelenthet, hogy a cső elejére írott márkanév meglehetősen hosszúra sikerült, így előfordulhat, hogy bizonyos nyeregmagasság esetén a „Team” felirat utolsó karaktere a nyeregvázcsőbe veszik… Szerencsére esetemben még egy pirinyó szóköz is befért az M-betű mellé 🙂

Menettapasztalatok

Menet közben az első benyomás egy enyhe recsegés volt nyeregtájékról, melyet a rögzítő csavarok finomhangolásával próbáltam megszüntetni – csekély sikerrel. Ezután szétszedtem a mechanikát, és némi WD-40-et adtam neki, majd újra összeraktam, és ez már megszüntette a problémát. A recsegés oka valószínűleg az lehetett, hogy a mechanika jellege olyan, hogy az oldalirányú rögzítés feszessége, és az, hogy a rögzítő kupakok mennyire erősen illeszkednek a cső fejének csatlakozó felületéhez, nagyban függ attól, hogy a nyeregsín valós átmérője mekkora. E tekintetben század- vagy tizedmilliméter különbségek is lehetnek, ami azt eredményezi, hogy a rögzítés nem lesz tökéletes: a nyeregpálcák a mechanikához betonbiztosan rögzülnek, ellenben az egész mechanika a cső fejébe némi oldalirányú játékkal illeszkedik.

Információ minden mennyiségben: centiméterskála, meghúzási nyomatékok megadása, méretparaméterek ismertetése

Információ minden mennyiségben: centiméterskála, meghúzási nyomatékok megadása, méretparaméterek ismertetése

Ez esetemben úgy jelentkezik, hogy a nyereg orrát megragadva, azt a cső tengelyéhez képest 1-2 milliméterre meg tudom mozgatni oldalirányban. Ez menet közben semmiféle hátránnyal nem jár, és nem hiszem, hogy hosszútávon a mechanika kikopásához vezethetne, csak aki hozzám hasonlóképpen a mechanikai tökélyt keresi, annak egy kicsit hiányérzete marad. Aztán rágondol az ember a tömegadatra, meg hogy semmilyen körülmények között sem billen le a feneke alatt a nyereg, és ez a hiányérzet némileg enyhül.

Dobjunk fel rá egy sokat látott, antik Flite-ot, aztán irány az aszfalt! A képen vízszintes pozícióban látható a nyereg, a piros vonal az ehhez képest eszközölhető esetleges 0,5 fokos szögállítást demonstrálja

Dobjunk fel rá egy sokat látott, antik Flite-ot, aztán irány az aszfalt! A képen vízszintes pozícióban látható a nyereg, a piros vonal az ehhez képest eszközölhető esetleges 0,5 fokos szögállítást demonstrálja

Írhatnék még a cső által nyújtott komfortról, avagy annak hiányáról is akár, de őszintén szólva e tekintetben szerintem egy a nyeregvázcső végétől számítva 150 mm-re lévő tengelyű nyeregpálca esetében nincsen sok különbség két különböző típusú 31,6 mm-es – nagyátmérőjű – nyeregcső között. Aki megnövelt komfortra vágyik, az úgyis a 27,2 mm-es csöveket fogadó ejtett felsőcsöves vázakat preferálja a hozzá való karbon nyeregcsővel.

Összegezve

Összességében vegyes érzelmekkel viszonyulok ehhez a csőhöz. Hogy miért, az egyrészt az előző menettapasztalatos blokkból már kiderült, de az alábbiakban a pozitívumok és a negatívumok felsorolásából is világossá válhat. A súlya, az esztétikuma, és az általa nyújtott biztonság nagyon megfogott, ellenben azzal a ténnyel, hogy a beléfogott nyergem oldalirányban némi játékot mutat – bár ez pillanatnyilag semmiféle hátrányt nem jelent – nehezen barátkoztam meg.

Pozitívumok:
+ a hossz és az átmérő fényében – meg amúgy is – kiemelkedően alacsony tömegadat
+ az ebbe a csőbe szerelt nyereg még a legrosszabb útviszonyok mellett sem kókadhat le alattunk – egyszerűen mechanikailag képtelen rá
+ érdesített csőfelület a biztosabb vázba rögzítés érdekében
+ egyszerű, letisztult dizájn
+ nagyon szép kidolgozás

Negatívumok:
– a szögbeállítás nem fokozatmentes
– a rendszer nagyon érzékeny a nyeregpálca átmérőjére – bizonyos nyeregpálca / nyeregcsőfej kombinációk esetén a nyereg minimális oldalirányú játékot mutathat

Infobox:

Gyártó: 3T; http://www.3tcycling.com
Cső és fej alapanyaga: karbon, a fejben alumínium persellyel
Fejmechanika alapanyaga: alumínium
Csavarok alapanyaga: rozsdamentes acél
Átmérő: 31,6 mm
Csőhossz: 280 mm
Cső falvastagsága: 1,5-1,7 mm
Fej hátranyúlása: 25 mm

Részletes tömegadatok:
Cső önálló tömege: 107 g
Régi típusú kör keresztmetszetű pálcához való fej mechanika: 70 g (teljes tömeg ebben a felállásban: 177 g)
Új típusú kör keresztmetszetű pálcához való fej mechanika: 81 g (teljes tömeg ebben a felállásban: 188 g)
Új típusú ovális keresztmetszetű pálcához való fej mechanika: 80 g (teljes tömeg ebben a felállásban: 187 g)
Gyári tömegadat (27,2 mm / 280 mm): 204 g (a honlapon); 184 g (a prospektusban)

A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.

A termék a gyártó webshopjában ide kattintva érhető el.

Függelék: 50 éve a piacon – cégtörténet dióhéjban
A 3T története egy másik híres olasz alkatrészgyártó, az 1923-ban alapított Ambrosio üzemében kezdődött. Az alumínium kerékpáriparban történő meghonosítása terén élen járó üzemben hajtogatta a csöveket egy Mario Dedioniggi nevű munkás. Tízévnyi munkatapasztalattal a háta mögött 1961-ben aztán Techno Tubo Torino néven kisüzemet alapított, ahol kormányok és kormányszárak tervezésébe és gyártásába kezdett. Mario megérezte, hogy kiegészítők terén a jövő az alumíniumé, így új ötvözetekkel és kormánygeometriákkal kezdett kísérletezni. Elsők között használta a 7075-ös – más néven Ergal – alumíniumot, majd saját fejlesztésű alupálcás nyergével először ment 300 g alá az alkatrész történetében. Francesco Moser egyórás világcsúcsa során debütál a világ első kifejezetten időfutamra gyártott kormánya, melyen szintén a 3TTT logót találjuk. Nagyjából ekkor ért fennállásának egyik csúcspontjára a cég, így az alapító nem sokkal ezután visszavonult, és új menedzsmentnek adta át a cégvezetést. A fejlesztések persze nem állnak meg, így 1986-ban karbon stucni-kormány kombóval (!!!) kísérleteznek, míg a következő évben a Scott megbízásából megtervezik az első időfutam-kormányadaptert. A kilencvenes évek közepén a márkanév az alkalmazottak körében használatos szlenget követve 3T-re egyszerűsödik. Az ezredforduló környékén a Cinellit és a Columbust birtokló Gruppo érdekeltségébe kerül a márka, ekkor a korábbi konkurens Cinelli mellett másodlagos szerepkörbe kényszerül a 3T. Ebből a kötelékből 2007-ben válnak ki, azóta új letisztult modellpalettával vannak a piacon.

A legújabb 3T fejlesztések:
– kerékszettek az olasz gyártótól

További 3T tesztek a Bikemag honlapon:
– 3T MTB kormányok tesztje
– Alkatrészteszt: 3T Clip on Aerobar
– Alkatrészteszt: 3T Dorico nyeregcső

Szöveg és fotó: HBalage

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.