fbpx

Wahoo Kickr Rollr teszt: okosgörgőzz szabadon

A Wahoo Kickr Rollr a valódi kerékpározás érzését ötvözi az okosgörgők nyújtotta funkciókkal.

Márciusban olvashattatok nálunk arról, hogy a Wahoo egy nem hétköznapi okosgörgőt dobott a piacra a Kickr Rollr személyében, amit legjobban a félszabad okosgörgő kifejezéssel lehet leírni. Akkor kicsit nehéz volt megérteni a görgő koncepcióját, miért tervezett a jól működő, direkt hajtású Kickr görgők mellé a Wahoo egy olyan okosgörgőt, ami már a felépítéséből adódóan a technikai paramétereiben alul fog maradni a gyártó többi görgőjével szemben. A magyarázat a valódi kerékpározás minél élethűbb szimulálása volt, amiben van valami, mert a Wahoo mindig is élen járt abban, hogy a kinti bringázáshoz hasonló élményt próbál nyújtani, ez mind a kiegészítőin, mint a csúcs Kickr okosgörgőjén is tetten érhető, bár bennem ezzel kapcsolatban az merült fel, hogy akkor miért nem a direkt hajtású görgőit fejlesztette ebbe az irányba. A kérdéseim megválaszolására kaptam tesztelésre egy Kickr Rollr-t, ami segített “megvilágosodni”.

Technikai paraméterek

“Milyen is a félszabad okosgörgő?” kezdjük ezzel. Okosgörgő, mert vezérelhető és használható a virtuális kerékpáros-, edző programokkal, azaz valamilyen eszköz – telefon, bringás komputer, tablet, számítógép – által lehet állítani az ellenállást akár előre programozott módon, akár pillanatnyilag, akár egy virtuális kerékpárpáros programon (pl Zwift, Wahoo RGT) az útviszonyoknak megfelelően automatikusan, tehát pont úgy, mint a Kickr sorozat többi tagján vagy bármely más interaktív okosgörgőn.  A “félszabad” kifejezés már kicsit bővebb magyarázatra szorul, ugyanis a kerékpár hátsó kerekét két hengerre tesszük fel a görgőn, ezeket hajtjuk meg kerékpározás közben, és a hátsó kereket semmi nem fixálja ezekre a hengerekre, tud jobbra-balra menni a hengereken, pont úgy mint egy szabadgörgőn. Viszont csak eddig egy szabadgörgő, mert az első kerék már nem egy hengeren fut, hanem egy bizonyos szinten rögzített helye van, előre hátra nem tud elgurulni, oldalirányból pedig a gumit fogja be egy szerkezet felül, így eldőlni sem tudunk vele. A rendszernek elég komoly rugalmassága van, ami a gumi, a kerék, a villa és némileg a váz rugalmasságából ered, emiatt képes a bringa a görgőn jobbra-balra dőlni és szimulálni a valódi kerékpározás mozgását. A kerékméret és a tengelytáv a két korlát, ami meghatározza, hogy milyen kerékpárokkal használható a Wahoo Kickr Rollr.

Így rögzül az első kerék

Tengelytávban 950 mm-től 1100 mm-ig kompatibilis a kerékpárokkal, tehát gyakorlatilag az összes felnőtt méretű országútival, gravellel, trekkinggel, mtb-vel, cross bringával használható. Gumiszélességben pedig 53 mm-t mondd a Wahoo, ami a befogó pofák szélességére vonatkozik, de ez így a valóságban nem igaz, ugyanis a kerék átmérője a harmadik szűk keresztmetszet, ami meghatározza, hogy mekkora első kerék fér be a Kickr Rollr-be, a tapasztalataim alapján 622-es (országúti, 29-es monti, trekking, gravel) felniméret esetén max 42-es gumi fér be, egy 45-öst talán még be lehet erőszakolni, de nagyobbat nem igazán. Tehát a maximális 53-as gumi szélesség az 26″-os és 27,5″-os kerekekre vonatkozik, a nagyobb kerekeknél már problémákba fogunk ütközni széles gumival az első keréken, egyébként a kisebb kerekeknél a méréseim alapján 53-asnál szélesebb gumi is befér. Persze felmerül a kérdés, hogy miért akarnánk terepgumival használni egy henger meghajtású görgőt, mert az csak tönkreteszi a hengert és nagyon zajos, ami teljesen igaz, viszont így nem csak hátsó gumit kell cserélnünk ha 29-es montival (vagy túlméretes gravellel) akarjuk használni ezt a görgőt, hanem az elsőt is.

A Wahoo Kickr Rollr maximálisan 1500 Watt szimulálására képes, ami nem kevés, az okosgörgős felhasználók 99%-a ki sem tudja használni ezt, bár a tapasztalatoknál még visszatérek rá, hogy mire elég ez az 1500W-t és hogyan számoljuk. Az ANT+ és a Bluetooth kommunikáció már alap tulajdonság egy ilyen eszköznél, természetesen a Kickr Rollr-ből sem hiányoznak, ezeken keresztül tud kommunikálni a laptopunkkal, a telefonunkkal, a tabletünkkel, a bringás komputerünkkel és a wattmérőnkkel is. A wattmérő egy kulcskérdés ennél a görgőnél, mert a Kickr Rollr-ben nincs wattmérő és a kerékpárunkon található wattmérő adatait tudja használni. Ez óriási meglepetésként hat, de részben logikus döntés, mert a hengerekről mért teljesítmény elég pontatlan, így sokkal jobb megoldás, hogy az egyébként is a bringánkon lévő wattmérő adatait használja, meg éppen a Kickr Rollr-rel egyidőben jött ki a Wahoo első wattmérős pedálja a Powrlink Zero, amiből így el lehet adni párat pluszban 🙂 , a viccet félretéve a pedál és a görgő nem csak külön-külön, hanem együtt is kapható, én is többségében ezzel használtam a görgőt.

Wahoo Powrlink Zero wattmérős pedál

Még amit fontos megemlíteni, hogy áram nélkül is használható a Wahoo Kickr Rollr, ilyenkor nem tudjuk vezérelni, semmihez sem kapcsolható, de egy normál szabadgörgő ellenállását tudja, egy egyszerűbb edzést vagy akár a bemelegítést is meg tudjuk rajta csinálni.

Használat közben

Először a Tour de Zalakaroson a Wahoo standon próbáltam ki a Kickr Rollr-t, mivel ott volt a bringám a Powrlink Zero wattmérővel (lesz erről is teszt hamarosan), 5 másodperc alatt feldobtuk a görgőre (tényleg nem volt több időben) és máris tekertem. Ezalatt a pár perc alatt fogalmazódott meg bennem, hogy ez lehet nem is biztos egy őrültség a Wahoo részéről. Ezután lebeszéltem, hogy szeretném egy kicsit komolyabban is tesztelni és egy héttel később már a nappalimban volt a tesztre szánt eszköz.

Összeszerelni nem bonyolult, csak pár csavart kell meghúzni és máris használható, gyakorlatilag két darabból áll az egész görgő, amit két csavar kilazításával bármikor ketté tudunk szedni, pl ha szállítani akarnák. Az első kerék tartót fel kell állítani, rátenni a bringát és kb magától beállítja a tengelytávot a görgőt, aztán csak le kell nyomni a kart, ami fixálja a tengelytávot. Ezután egy jófogású görgő tekerésével tudjuk rászorítani a befogó pofákat az első kerékre. Ezenkívül már csak annyi dolgunk van, hogy bedugjuk a konnektorba, ha még nem tettük meg, és párosítsuk a telefonunkon található Wahoo alkalmazással, amin keresztül frissíteni tudjuk és össze tudjuk kapcsolni a wattmérőnkkel (minden ANT+ wattmérővel kompatibilis nem csak a Wahoo saját pedáljával). Ezután még el kell döntenünk, hogy milyen eszközzel akarjuk vezéreltetni a görgőt, de innentől pontosan ugyanúgy működik minden, mint minden más okosgörgőnél. Én próbáltam Wahoo RGT-vel, Zwifttel és a bringás komputeremmel is, mindegyikkel működött.

Wahoo Kickr okosgörgő teszt: Télre beköltözhetsz a szobába

Miben más a Wahoo Kick Rollr, mint a többi okosgörgő?

A fix görgőkkel, legyen szó hagyományosról vagy okosról, az a probléma, hogy mivel a hátsó kerék be van fogva így a kerékpár nem igazán tud jobbra-balra dőlni ahogy a valódi kerékpározásban történik és így maga a görgős mozgásforma nem teljesen ugyanaz, mint ami a kinti bringázás. Ha a teljesítményeket nézzük akkor is látszik, hogy a görgő nem az igazi, de érzésre sem ugyanaz. Engem például zavar és elég béna érzés amikor a bringa hátulja csak statikusan áll. A Wahoo a Kickr V5-nél is már próbálta kiküszöbölni ezt és megoldotta, hogy a görgőnek legyen oldalirány mozgása, ezt a tesztemben ki is emeltem, mint pozitív tulajdonságot. Viszont a Kickr is messze volt egy szabadgörgő nyújtotta érzéstől, ami a legjobban képes szimulálni a valódi kerékpározást. A Kickr Rollr-be ebből a szabadságérzetből próbált átültetni a Wahoo ezzel a “félszabad” megoldással. Nekem is ez a szabadság tűnt fel már az első próbakor, teljesen már érzés mint egy direkt hajtású görgőt használni, sokkal természetesebb érzés. Mozog a bringa hátulja, sőt ha lenézek akkor látom, hogy az egész kerékpár mozog jobbra-balra a görgőhöz a képest. Maga a dupla hengeres rész nem túl széles, de a kerék folyamatosan mozog rajta oldalirányba, bár ezt csak a mögöttem álló ember mondta, de mások tesztvideóján is így van, tehát elhiszem. Próbálkoztam, de nem sikerült “leesni” a görgőről vele, valószínűleg azért, mert az első kerék rögzítve van és a hátulja nem tud jobban elvándorolni. Lehet vele kiállva sprintelni, de ilyenkor már nem tudtam úgy megdönteni ahogy kint és kicsit féltettem a kerekeket és a villát is. Az első kerék rögzítése számomra kicsit “fájdalmas”, szemmel látható mértékben mozog a kerék a villában és biztosan a villa is csavarodik. Nem tudom, hogy ez mennyivel nagyobb terhelés, mint amire eredetileg kitalálták a kereket, de én biztos, ami biztos alapon hosszú távú használat esetén egy olcsóbb kereket fognék be a görgőzéshez. Persze az is lehet, hogy bringázás közben is kap ennyit a kerék, elég csak arra gondolni, amikor kiállva tekeréskor elkezd szólni a tárcsafék, vagy beleér a felni a fékpofába.

A hengerek, amikkel érintkezik a gumi elég nagy átmérőjűek, szerintem ezért nincs meg az a süppedős érzés tekerés közben, mint ami a normál szabadgörgőkön szokott lenni, nem érzem azt, hogy húzza valami vissza a kerekeket, hanem nagyon hasonló érzés a normál kerékpározáshoz. Mivel a gumi hengerekkel érintkezik ezért a zaj elkerülhetetlen, jelentősen hangosabb mint egy direkt hajtású görgő, viszont jóval elmarad a hang egy normál fix görgőtől vagy szabadgörgőtől. Este nem kopogott fel az alsó szomszéd amikor használtam és tv-t nézni is gond nélkül tudtam mellette. Egyébként a zajszint alacsonyan tartására van olyan jó trükk, hogy ERG módban kis áttételt kell hajtani (nem nagytányér kónuszt), ilyenkor lassabban forog a kerék és ebből következően nem is olyan hangos. A Wahoo azt mondja, hogy nem igényel különleges gumit a görgő használata, én sem csúsztam meg rajta normál gumival, de hosszútávon lehet jobban járunk ha nem valami top gumit koptatunk el a görgőn.

Wahoo RGT

Térjünk rá egy lényeges dologra, az ellenállás vezérlésére. Ebben is más, mint egy direkt hajtású okosgörgő, az ellenállás ráadása, csökkentése egyértelműen lassabb mint a Kickr sorozat többi görgőjénél, ERG módban nem töri le azonnal az ember lábát a görgő ha nem tartja az ember a megadott wattot, van kis késleltetés a rendszerben, valószínűleg azért, mert egy külső egységről jön a teljesítmény adat és ezért csúszik 1-2 mp-et. Egyébként szépen pakolja rá a görgő az ellenállást, ezzel nincs gond, csak nem “kényszerít” annyira gyorsan és erőteljesen, mint egy direkt hajtású okosgörgő, ebben is inkább olyan, mint a valóság. Egy direkt hajtású sokszor úgy adja rá az ellenállást mintha falnak rohantam volna vagy mély sárba kerültem volna hirtelen, míg a Kickr Rollr kb úgy mintha fokozatosan, de gyorsan elfogyna a lendületem. Nekem ez például nagyon tetszik benne (pedig mérnöki szemmel hibának kéne lennie 🙂 ). Egyébként ez leginkább azoknak tűnik fel, akik wattra előre megírt edzést teljesítenek, aki “csak” szabadon zwifttel annak ez lehet észrevehetetlen lesz. És ha már a Zwiftnél járunk akkor azt is érdemes megemlíteni, hogy wattmérő nélkül is használható a legnépszerűbb kerékpáros virtuális platformon úgy, hogy kapunk becsült wattértéket a programtól, a Zwift a sebességből és egyéb adatokból megbecsüli, hogy éppen milyen teljesítményünk lehet. Bár én azt mondom, hogy aki Kickr Rollr-t veszt az vegyen egy wattmérőt is hozzá, ha még nincs neki.

Említettem feljebb, hogy még írni fogok arról, hogy mire elég az 1500 Watt. Én 1500 Wattot nem tudok elhajtani, így nálam bármire elégnek kéne lennie, viszont mégis el tudtam fogyasztani. Írtam, hogy kicsi áttételnél halkabb a görgő és amikor ezt alacsonyabb fordulattal kombinálom egy résztáv közben akkor 240 Wattnál elfogyott a görgő, pontosabban 36/30 áttételnél 70-es pedálfordulat mellett csak a 200 Watt ment neki. Persze ebben nincs semmi meglepő, más gyártók is elmondták már, hogy az áttételtől és a fordulattól is függ a maximális teljesítmény, ezért vannak az elméletben kitekerhetetlen nagy teljesítmények amiket mégis igényelnek a felhasználók. Nem kell megijedni, kettőt leváltottam és a 280 Watt is már simán ment a görgőnek és még 52/11-ig sem kell eljutnom, hogy beletörjön a lábam az 1500 Wattba. Mindenesetre arra jó volt ez a teszt, hogy látszódjanak a görgő határai.

Számomra fontos tulajdonság, hogy egy görgő használható-e áram nélkül, mert nem csak otthon szeretném használni, hanem bemelegítésnél is jól jön, és általában a versenyeken nincs áram, ahová be tudom dugni a görgőt. Sőt még otthon is csak néha feldobnám a bringát egy nyereg-, váltó stb állításhoz és ilyenkor nincs kedvem párosítani valamilyen eszközzel. Már Zalakaroson is ez volt az egyik kérdésem, hogy tényleg működik-e áram nélkül, lesz-e ellenállás, és működik, van ellenállás, egy bemelegítést végig lehet rajta csinálni. Az mondjuk más kérdés, hogy a görgő olyan nehéz, hogy biztos nem fogom lecipelni a lakásból az autóig minden versenyre, sőt inkább veszek egy átmenőtengelyt valamelyik fix görgőhöz. Bár, aki a garázsban tartja a görgőt és közel van az autója, neki ez opció lehet. Nekem megmarad tesztállványnak az okosgörgő funkciók mellett. És ha már itt tartunk akkor kerékpárüzletbe is jó lehet a Kickr Rollr, amikor egy vásárló fel akar ülni az adott kerékpárra, például hogy jó-e neki a méret, de mi nem szeretnénk, hogy az utcán próbálgassa akkor csak feldobjuk neki a görgőre és ki tudja próbálni, hogy milyen tekerni.

A görgő súlyáról már meséltem kicsit feljebb, okosgörgő súlyban van, szóval nem a legjobb cipelni, bár a Kickr Rollr legalább két darabra szedhető, így könnyebb az egyik helyről a másikra transzportálni. A mérete sem kicsi, még két darabban sem, viszont az első kerék tartó lehajtásával a magassága minimális, így akár betolható egy nagyobb ágy alá vagy a falnak is tudjuk támasztani, bár az utóbbitól én kicsit idegenkedem. Annak lesz igazán jó akinek van bőven helye.

Összességében nekem tetszett a Wahoo új okosgörgője, ami a valódi kerékpározást hívatott minél élethűbben szimulálni, ezen a téren teljesen más dimenzió, mint egy átlag direkt hajtású okosgörgő. Természetesen vannak kompromisszumok a Kickr Rollr használata közben, zajosabb mint egy direkt hajtású és a teljesítmény vezérlése is lassabb, plusz wattmérő is kell hozzá, de én ezekkel együtt tudnék élni, annyival valósabb élményt nyújt, hogy számomra ezek bőven beleférnek.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo