Két rövidebb egyéni időfutam, két vérbeli, klasszikus (és két félig-meddig) hegyi befutó, és sok mezőnybefutót sejtető szakasz jellemzi majd a 104. Tour de France-t (2017. július 1-23.). A verseny 1987 után újra Németországból (Düsseldorfból) rajtol, és érinti majd Belgiumot és Luxemburgot is.
Egy rutinos Tour de France-néző minden bizonnyal a 16-20. szakaszok böngészésével kezdi az útvonal mustráját, illetve azt keresi, hogy kedvenc emelkedője benne van-e a programban. Essünk is túl mindjárt a lényegen: idén nincs Alpe d’Huez, Mont Ventoux, sem Tourmalet, van viszont többek között Port de Balés, Croix de Fer, Télégraphe, Galibier és Izoard. Idén is előbb jár a mezőny a Pireneusokban, majd utána az Alpokban, miközben folytatódik az elmúlt évek tendenciája, és újra komoly szerepet kap a Francia-középhegység is.
S ha már a végéről indulunk, akkor itt érdemes megemlíteni az útvonal talán legfeltűnőbb elemét, hogy a 19. szakasz már nem a hegyekben zajlik, s ha a sprintercsapatok is úgy akarják, könnyen mezőnybefutó lehet a vége, ami igencsak ritka megoldás a háromhetes versenyek esetében. A Tour szervezői az idei programmal amúgy is mintha ellensúlyozni akarták volna a másik két körverseny struktúráját (emlékezhetünk jól, a tavalyi Vuelta a Espanán olyan kevés szerep jutott a sprintereknek, hogy a csapatok rendre másod- vagy akár harmadvonalbeli gyors embereiket állították csak csatasorba), a 21 szakaszból akár 8-9 is mezőnybefutóval zárulhat (2., 4., 6., 7., 10., 11., 16., 19. és a tradicionális 21. etap). Itt érdemes azt is megjegyezni, hogy az ASO még mindig nem tett le arról, hogy (főként) a verseny első felében 200 kilométer feletti, nagyrészt eseménytelen, valószínűsíthetően mezőnybefutóval záruló szakaszokkal szórja tele az útvonalat.
Két rövidebb egyéni időfutam lesz: a nyitónapon egy 14 kilométeres szinte teljesen sík, és a 20. szakaszon egy 22 kilométeres, nagyjából kétharmadnál egy meredek buckával (1,2 km hosszan, átlagban 9,5%-os meredekséggel).
Szökevényeknek, egynapos menőknek, puncheuröknek való szakasz lesz a 3. etap a liege-i befutóval, illetve a 14. és 15. szakaszokon (jellegzetesen tranzitszakaszok) fordulhat még elő hasonló helyzet.
Az első komolyabb hegyi befutóra csupán az 5. szakaszig kell várni, az utolsó emelkedőn (az 1. kategóriás La Planche des Belles Filles) 5,9 kilométeren keresztül kell küzdeni majd az átlagosan 8,5%-os meredekséggel. Természetesen az első teljes hét vége is hegyi szakaszokkal telik majd, a szombati 8. szakasz még csupán bemelegítésként hathat majd a másnapi megmérettetéshez képest. Ha nem a 9. szakaszon lenne ez a program (3 kiemelt, egy 2., két 3, és egy 4. kategóriás emelkedő), akár még királyetapnak is beillene. Mindazonáltal szombaton sem klasszikus hegyi befutóval, és vasárnap sem a hegytetőn, hanem egy nagy száguldás után lent a völgyben zárul majd a szakasz.
A következő hegyi befutó a második hét második felében vár majd a mezőnyre, a 12. szakaszon a Peyragudes igaz csak második kategóriás, de rögtön az 1. kategóriás Peyresourde (9,7 km, 7,8%) után következik majd. Másnap, a Bastille-napon, július 14-én három 1. kategóriás emelkedővel kell majd megküzdeni, de a végén megint ereszkedés lesz a völgybe.
Valószínűleg a 17. szakasz végén nem csupán a versenyzők, de még a nézők sem fogják hiányolni a hegyi befutót, ez lesz ugyanis minden bizonnyal a legkeményebb nap. Akár még azt is mondhatjuk, hogy bármi is történik majd az azt megelőző 16 szakaszon, itt minden felborulhat, újraíródhat. A kerekeseknek először keresztre feszítik majd magukat a 24 kilométeres, átlagban 5,2% meredekségű “Vaskereszten”, azaz a Col de la Croix de Feren, majd jön a Télégraphe-Galibier kombó, első része 11,9 km hosszú és 7,1%, a második 17,7 km és 6,9%. A nap mindhárom emelkedője esetében a hosszúságon és nem a meredekségen van a hangsúly, a fő feladat a fő esélyesek számára minden bizonnyal az lesz, hogy egyrészt megpróbálják leszakítani a riválisaikat, másrészt vigyázni arra, hogy ők ne szakadjanak le. Az élet azonban nem habos torta: valószínűsíthető, hogy lesznek, akiknek ez nem fog sikerülni.
Így érkezünk aztán el a 18. szakaszhoz, amit az utóbbi hetekben több összetett esélyese is jól megnézett magának (a másik kedvelt szakasz értelemszerűen a 17. volt). A 179,5 kilométeres szakasz során meg kell majd másznia az 1. kategóriás Col de Vars-t is (9,3 kilométer, 7,5%-os meredekség), de a lényeg a szakasz végén a Col d’Izoard lesz (14,km, 7,3%), amely egyben az idei Tour de France utolsó kiemelt kategóriás emelkedője is lesz.
A szakaszok
1. szakasz, 2017. július 1. (TT): Düsseldorf – Düsseldorf (14,0 km)
2. szakasz, 2017. július 2. Düsseldorf – Liège (203,5 km)
3. szakasz, 2017. július 3.: Verviers – Longwy (212,5 km)
4. szakasz, 2017. július 4.: Mondorf-les-Bains – Vittel (207,5 km)
5. szakasz, 2017. július 5.: Vittel – La Planche des Belles Filles (160,5 km)
6. szakasz, 2017. július 6.: Vesoul – Troyes (216,0 km)
7. szakasz, 2017. július 7.: Troyes – Nuits-Saint-Georges (213,5 km)
8. szakasz, 2017. július 8.: Dole – Station des Rousses (187,5 km)
9. szakasz, 2017. július 9.: Nantua – Chambéry (181,5 k)
1. pihenőnap 2017. július 10.: Dordogne
10. szakasz, 2017. július 11.: Périgueux – Bergerac (178,0 km)
11. szakasz, 2017. július 12.: Eymet – Pau (203,5 km)
12. szakasz, 2017. július 13.: Pau – Peyragudes (214,5 km)
13. szakasz, 2017. július 14.: Saint-Girons – Foix (101,0 km)
14. szakasz, 2017. július 15.: Blagnac – Rodez (181,5 km)
15. szakasz, 2017. július 16.: Laissac-Sévérac l’Église – Le Puy-en-Velay (189,5 km)
2. pihenőnap, 2017. július 17. Le Puy-en-Velay
16. szakasz, 2017. július 18. Le Puy-en-Velay – Romans-sur-Isère (165,0 km)
17. szakasz, 2017. július 19. La Mure – Serre-Chevalier (183,0 km)
18. szakasz, 2017. július 20. Briançon – Izoard (179,5 km)
19. szakasz, 2017. július 21. Embrun – Salon-de-Provence (222,5 km)
20. szakasz, 2017. július 22. (TT) Marseille – Marseille (22,5 km)
21. szakasz, 2017. július 23. Montgeron – Paris/Champs-Élysées (103,0 km / 48,0 km + 8x ca. 6,8 km)
(Képek forrása: letour.fr)