Jövőre megújult formában térnek vissza a hidraulikus országúti tárcsafékek. A csúcs szettek technikája kedvezőbb árú alkatrészeken is megmutatkozik majd.
Az Eurobike kiállításon a SRAM stand körül rengeteg nézelődő lézengett. Alapból a hely kialakítása is egyedi és stílusos volt, de leginkább az újdonságok keltették fel az érdeklődők figyelmét.
Országút
A tavaly bevezetett hidraulikus fékekkel problémák adódtak, vissza is hívták a rossz szériát, így idénre megduplázott erővel fejlesztettek a mérnökök ezen a területen. Mint kiderült a legfőbb gondok a fékkarnál léptek fel, a légtelenítő csavar környékén észleltek több esetben fékfolyadék szivárgásokat.
A teljesen új kialakításnak köszönhetően a probléma megoldottnak tűnik, egy új alumínium közdarabbal, új tömítőanyagokkal és megváltoztatott munkahengerrel oldották meg, hogy minden körülmények között biztonságosan használható maradjon a rendszer. Kisebb átalakításon esett át a fékváltókar alakja is, a belső mechanika átalakulása miatt, sőt a DoubleTap kar formája is megváltozott a hidraulikus változatokon.
A paletta csúcsán továbbra is a szuperkönnyű, előző évben megújult Red 22 szett trónol. Újdonságként a már részletezett hidraulikus fékek jelentek meg 2015-re, továbbá áttételek tekintetében áll több opció rendelkezésre, az 52-36 fogszámú első lánckerekekkel és a 11-30 vagy 11-32 kiosztású WiFLi lánckeréksorokkal, középkanalas hátsó váltóval.
Utóbbiak előnye, hogy egy háromtányéros rendszer áttételi tartományát kínálják a kéttányéros rendszer előnyeit megőrizve. Nemcsak a csúcs szettel lehet használni ezeket, hanem az összes 10- és 11 sebességes SRAM országúti alkatrészcsaláddal.
A nagytestvér árnyékában levő Force szett is részesült a fejlesztésekből, így akár hidraulikus felni- vagy tárcsafékekkel is választhatjuk a 22 sebességes váltórendszert. Ár-érték arányban talán jobban megéri, mint a Red, ha meg tudunk birkózni a gondolattal, hogy nem a lehető legkönnyebb cuccok vannak a bringánkon.
A házon belüli konkurencia viszont kegyetlen, hiszen jövőre jön a 22 sebességes Rival szett is, hasonló technikai paraméterekkel, még kedvezőbb áron. A legnagyobb eltérés a hajtómű esetén mutatkozik meg, mivel a Rival karjai alumíniumból készülnek, míg a Force és a Red karbonból. Ezen kívül viszont ugyanúgy 22 átfedés nélkül használható sebességi fokozat jellemzi, mint drágább társait, a Yaw technológiás átdobónak köszönhetően, ami nemcsak párhuzamosan, hanem oldalirányba is elmozdul a váltás során. Fékrendszerek tekintetében minden lehetséges verzió kapható a Rival estén is, hidraulikus felni- vagy tárcsafék, továbbá a hagyományos bowdenes kétforgáspontos patkó.
Cyclocross
A kevesebb néha több. Ez az elv játszhatott fontos szerepet, mikor az amerikaiak megalkották az 1X11 sebességes Force CX1 alkatrészcsaládot. Érdekes kombinációja a bemutatott hidraulikus tárcsafékes Force szettnek és a gyártó egytányéros MTB rendszereiknek.
Bal oldalt csak egy fékkara van szükség, nem kell a váltómechanikával is bajlódni, ha nem muszáj, így spórolva súlyt és egyszerűsítve a rendszert. A lánctányérok az XX1 szettnél már megismert X-Sync kialakításúak, váltakozó keskeny és széles fogakkal, így elméletileg terelő nélkül sem esik le a lánc még a legdurvább saras versenyeken sem. A 38 és 46 fogas változatok között minden páros fogszám rendelkezésre áll, pályától függően lehet cserélgetni őket. A hátsó váltó is, a tányérokhoz hasonlóan, korábban már bizonyított elvet követ. 1:1 arány bowdenhúzás, „X-Horizon” egyenes paralelogrammás kialakítás és a lánccsapkodást csökkentő „Roller Bearing Clutch” mechanika jellemzi.
Tufi menettapasztalatai a CX1 szettel a Demo Day-en:
A hazai Supercross-futamok résztvevői számára különösen érdekes az egytányéros rendszer, hiszen pályáinkon nincsenek igazán nagyon gyors egyenesek, ennek megfelelően még a legjobbak közül is többen mennek/mentek egytányérossal. A Sram CX1 szettje az első eleve így tervezett szett, speciális X-Sync lánctányérral és váltóval, melyek olyan erővel tarták a láncot a soron és a hajtóművön, hogy a gyártó szerint nem szükséges láncterelő.
A rövid menetpróba során elsősorban azt akartam kideríteni különböző „gyilkos” módszerek kombinációival, hogy rá tudom-e venni a láncot, hogy leessen. Nem sikerült. Maga a váltó is nagyon pontos és határozott, már ha nem felejtjük el néha, hogyan működik a DoubleTap, az XX1 jegyeit öröklő alkatrész jó választás cyclocrossra. Az áttételezést simán pályához igazíthatjuk, hiszen elöl 38, 40, 42, 44 és 46-os tányérok közül választhatunk, s tulajdonképpen a tányércsere gyorsabb, mint a sorcsere, ha rendelkezésre áll több. Persze maga a bringa és a szingós Zipp kerekek is lenyűgözőek voltak, de sajnos ez nem ehhez a cikkhez tartozik.
MTB
Megjelenése óta az első egytányéros MTB szett, az XX1 töretlen népszerűségnek örvend. Mind a cross country versenyzők, mind az enduro szakág bringásai szívesen használják.
Egyik nagy hátránya, hogy nem mindenki engedheti meg magának az ára miatt. Ezért tavaly egy valamivel olcsóbb, de lényegében ugyanolyan teljesítmény nyújtó alkatrészcsaládot vezettek be X01 néven.
Jövőre még szélesebb rétegeknek teszik elérhetővé az 1X11-es váltásrendszert az X1 révén. Működési elvet és mechanikai felépítést tekintve megegyezik a magasabb kategóriájú szettekkel, az eltérő anyaghasználat tette lehetővé, hogy tovább faragjanak az árból.
A hátsó váltó alumínium kanalat kapott, de ugyanúgy megmaradtak a zárt csapágyazású görgők, tömege mindössze 4 grammal több papíron az X01-nél. Váltókarok közül csak Trigger változat kapható X1-ként, ez technológiailag a már jól ismert X9 szintjén áll megközelítőleg. A lánckeréksor esetében viszont jelentősebb a különbség az XX1-hez képest, mivel az X1-nek csak az alsó három lánckereke készül egy acéltömbből forgácsolással, a többit szegecseléssel rögzítették egymáshoz. Kérdés, hogy ez merevség és váltási precizitás szempontjából érzékelhető különbséget hoz-e.
Akik már fejben megvették a szettet azért jobb, ha belekalkulálják, hogy ehhez is az egyedi XD kazettatest szükségeltetik, akárcsak a többi 10-42-es sor esetében. A lánc elmondások szerint legalább olyan tartós, mint a drágább változatok, különböző tesztelési eljárások során ezt többször is vizsgálták.
A hajtóművek területén teljes a Kánaán, három különböző típus létezik, mind a már megszokott X-Sync lánctányérokkal kapható. Az S1400 üreges kovácsolt alumínium hajtókarokkal készül, az S1200 OEM változat a nagy mennyiségben rendelő gyártók számára, míg az S1000 egyszerűbb kovácsolt alumínium karokkal kapható, akár fatbike kompatibilis tengelyhosszal is.
Különös húzás az X01 DH szett bevezetése. Gyakorlatilag egy megcsonkított X01 szettről van szó egyedi, erősebb karbon hajtókarokkal és 7 sebességes váltórendszerrel. A Németországban fejlesztett rendszer előnye, hogy a 10-24-es sor (mely tulajdonképpen az X01 alsó 7 lánckereke) fogai között viszonylag nagyok az ugrások, így nincs szükség dupla, esetleg tripla váltásokra. Emellett a világ legkönnyebb DH sora a „Mini Block” a maga 136 grammjával.
A hátsó váltó és a váltókar kialakítása is megegyezik az X01-el, csak a belsőségek a 7 sebességes rendszerhez lettek optimalizálva. Úgy tűnik nemcsak DH versenyzők szeretik ezt az összeállítást, hiszen a belga Fabrice Mels ilyennel nyerte meg az XCE világbajnokságot a napokban.
Fékek terén új platform kerül bevezetésre a Guide szériával. A négydugattyús rendszerek leginkább all-mountain bringásoknak készülnek. Három különböző modell érkezik, amik a fékkarokban különböznek, maguk a féktestek lényegében ugyanazok.
Az RSC változat a csúcs, állítható fékkartávolsággal, SwingLink fékkarmechanikával és nyomáspont állítási lehetőséggel. A fékkarok forgáspontjai csapágyazottak, így a fékkarok kotyogása és lógása is a múlté. Az RS esetében hiányzik a nyomáspont állíthatósága, míg az R széria esetében a SwingLink mechanikát is fel kell áldoznunk a kedvezőbb ár érdekében.
Új fejlesztés még a Centerline féktárcsa, amit mind országúti, mind MTB felhasználáshoz választhatunk, 140 mm-es átmérőtől egész 200 mm-ig.
A kerekek terén sem állt meg az innováció, jövőre a SRAM is kínál karbon szingós MTB kereket 29”-es méretben Rise XX néven. A legkönnyebb konfigurációban a pár súlya 1295 gramm, de ami nem elhanyagolható, hogy ezekből a felnik mindössze 320 gramm körül nyomnak darabonként. A rendszerintegráció itt is megfigyelhető, hiszen létezik Predictive Steering agyas elsőkerék Rock Shox RS-1 villákhoz, valamint hátsókerék XD kazettatestesttel 1X11-es szettekhez.
Szintén karbon felnis az új Rise 60 szett is, ami 29”-es és 27,5”-es méretben is kapható lesz. Az hátsó agyak itt is, akárcsak az XX esetében négy kalapácsos racsnimechanikával rendelkeznek és 52 reteszelési pont van fordulatonként.
A Roam 40 és Roam 30 kerekek jó opciónak tűnnek mindenes felhasználásra, alumínium tubeless kompatibilis felnikkel, strapabíró ipari csapágyas agyakkal és igény esetén XD kazettatesttel.
Mivel az RS-1 villa speciális első agyat igényel, amit csak a SRAM és a DT Swiss gyárt, így érdemes erről is szót ejteni. A Predictive Steering agy 28, esetleg 32 lyukas változatokban lesz kapható, 6 csavaros IS féktárcsa rögzítési lehetőséggel. Tömege megközelítőleg 165 gramm körül alakul majd.
További magyarországi SRAM információk: Biker.hu
(X)
.