Egy valódi Mondraker jó áron – a legrövidebben így lehetne jellemezni a Mondraker Tracker 29 mountain bike-ot, a Zero Suspension felfüggesztéssel szerelt trail fully-t.
A kulcsszó a Zero Suspension, a piacon kapható egyik legjobb virtuális forgáspontú felfüggesztés, ami nem csak a hosszabb rugóutas mountain bike-okon ajándékoz meg semmi máshoz nem hasonlító bringás élménnyel (a Zero Suspension előnyeit nemrég Ardó Tom vesézte ki bővebben a 2014-es Mondraker Foxy-tesztben). Világosan fogalmazok: ha a Trackert választod, egy olyan vázra épült bringát kapsz félmillió alatt, amilyenre általában milliós gépeket építenek. Nyilván ez ellentmondás, amit a specifikáció old fel: a spanyolok az alkatrészeken spóroltak ahol tudtak, hogy kedvező áron is kínálhassanak egy nem éppen tucatkerékpárt.
Tavaly a Mondraker Factor R 29 volt az év egyik első tesztbringája, így most hasonló körülmények között adta magát az összehasonlítás kistestvérével, a Trackerrel. A váz a csőprofilokban és egyes csövekhez használt alumínium ötvözetekben is különbözik, picit változott a kinematika is, valamint nehezebb is a Factor vázhoz képest. Maga a Zero Suspension felfüggesztés a Tracker esetében első osztályúra sikerült, nem csavarodik a himbarendszer szinte semmit, a hajtást is stabilabbnak éreztem. A felfüggesztési elemek csapágyazásánál nyoma sincs a kedvező árra való törekvésből adódó szükségmegoldásoknak, ebből a szempontból is top a váz. A design és a kidolgozás minősége is abszolút a felső kategóriát idézi, nekem a fehér a gyengém, a részletek ízlésesek, külsőre jeles! A kérdés tehát adott: hogyan viselkedik egy királyi vázon a spórolós specifikáció?
Kezdjük a jóval, hiszen a Rock Shox Monarch RT egy alap rugóstag, mégis jól működött a vázban. Írtam is a Factor tesztjénél, hogy egy szuper felfüggesztésnél nem nagyon van szükség a háromállású „CTD-hókuszpókuszra”, egy sima egylégkamrás tag csillapítás állítással teljesen jól belőhető általános terephasználatra. A Monarch kiválóan működött, ha hosszú távon is jól bírja, akkor jó választás erre a gépre. A Zero Suspension 110 mm útját a 29-es kerekekkel sokkal nagyobb mozgásnak éreztem, mint ami rá van írva, inkább a 120-130 mm-es all mountain kategória érzését adta, de ez így volt már a Factor esetében is. Kiállva tekeréskor vagy felfelé ez a rendszer sem pogózik, kimondottan hatékony mászás közben, geometriája nem csak önfeledt szórakozásra, hanem maratonozásra is alkalmassá teszi, a gyorsaságnak inkább a bringa tömege szab határt. A lockout terepen felejtős, maximum aszfalton használnám, de természetesen jó, hogy adott a lehetőség.
A mozgással kapcsolatban egy kis negatívumról is be kell számolni, de természetesen nem a Zero Suspension-re gondolok, hanem a teleszkópra. Az árcédulán szereplő összeget nyilván egy közepes villával lehet csak elérni, mint a Rock Shox XC 32 TK Solo Air. Ez a teló ha jól tudom a Rock Shox legkedvezőbb árú légkamrás modellje, 2,2 kg-os tömeggel, gyorszáras papucsokkal, egyszerű, krómozott becsúszókkal. Keményebbre fújva – valószínűleg ebben a becsúszók felületének is lehet szerepe – zavaró a levegős villák egyik rossz tulajdonsága, nehézkesen indul, a kisebb mozgások nem olyan finomak. Ha beállítjuk a megfelelő csillapítást, szerencsére a nagyobb döccenőknél így is „teszi a dolgát”. Kisebb nyomáson már finomabb úgy általában, viszont hamar eléri a rugóút végét. Talán idővel jobban “összecsiszolódnak” majd a mozgó elemek.
Igazából a felfüggesztés és a villa közötti diszharmónia a bringa legrosszabb tulajdonsága, hiszen ahogy már említettem, a Zero Suspension-nek köszönhetően hátul úgy érezzük, nagyobb rugóúttal rendelkezünk, mint amit papíron tud a váz, a teleszkópnál viszont ez korántsem áll fent. Megfigyeltem egyébként menet közben, hogy lefelé önkéntelenül is hátrébb helyezem a testsúlyom, kihasználva a virtuális forgáspont előnyeit, mint amikor a saját merevfarúmat használom. A Rock Shox villából sajnos az átmenőtengely is hiányzik, ami egy ilyen 29-es nagykerekű trail-bringánál alapvető követelmény a merevség szempontjából, ráadásul itt is tetten érhető a bringa elejének „gyengesége” a hátuljához képest. Kicsit vicces, hogy egy 29-es villát „tapered” nyakkal gyártanak, ugyanakkor hagyományos papuccsal. Személy szerint az első alkatrész, amit cserélnék a bringán, az a teló lenne, ugyanakkor ez egyben a legdrágább alkatrész. Egyszerűbb megoldás lehet azonban a Tracker RR választása, amit már átütős Fox-szal szerelnek.
A felszereltség szempontjából egyébként harmonikus a gép, középkategóriát kapunk, minden alkatrész pár grammal többet nyom a mérlegen a drágább szettek darabjaihoz képest, de jól működnek, és bringázás élményéből tulajdonképpen semmit nem vonnak le. Ez nem egy versenygép, hanem élménybringa, és egy jó villával tökéletesen teljesítené ezt a funkcióját. A középkategóriás, SRAM X5 szintű alkatrészek gond nélkül működnek, de felfedezhető, hogy átgondolta a tervező a specifikációt, hiszen az átdobók terén nem túl erős SRAM termékeket egy Shimano Deore első váltóval helyettesítette. A hajtómű tripla tányéros SRAM S600, én a viszonylag nehezebb bringán nagyon örültem a 22-es kistányérnak, főleg így tavasz elején nem túl acélos lábakkal.
Minden ponton kedvező árú komponenst találunk, de sehol sem „olcsó” cuccot, lényeges például, hogy az Avid DB 1-es fékek is megfelelően működnek a 180/160 tárcsa kombinációval. A kerekeken MDK logókat láthatunk, ami a Mondrakerrel harmonizál, itt sem bonyolult a képlet, középkategóriát kapunk, ami üzembiztosan működik, pozitívum, hogy a designba remekül illeszkednek. Ugyanez elmondható az MDK feliratú nyeregről, a 710 mm-es kormány, a 90-es kormányszár és a 400-as nyeregcső pedig a Mondraker által kedvelt OnOff márka terméke. Szépen összeadogatva kijön a végén a 14,5 kilogrammos súly, ami egy cross-country stílusú bringásnak talán soknak hangzik, de őszintén menet közben nem annyira zavaró, főleg, hogy ennél a kerékpárnál fontosabb, hogy egy királyi, virtuális forgáspontú felfüggesztés dolgozik alattunk, mint az, hogy 5:21 perc alatt vagy 5:49 perc alatt tekerünk fel valamelyik emelkedőre.
Összefoglalva a tapasztalataim talán nem meglepő, ha azzal kezdem, hogy egy kiváló vázra épített, éveken át tuningolható bringát kapunk, ha a Trackert választjuk. Egy ilyen virtuális forgáspontú felfüggesztés valóban nagyobb flow-élménnyel ajándékoz meg, mint a legtöbb 110 mm mozgású konkurens fully, melyek felszereltségben talán rávernek a Mondrakerre. Igen, a villát lecserélném, de a fejlesztés egy hosszú folyamat is lehet, hiszen a vázra élettartam garanciát kapunk, ami a gyakorlatban is érvényesíthető. Vagyis egy valóban kedvező kezdőáron egy kiváló általános célú sportszert, vérbeli mountain bike-ot kapunk.
És a végére egy jó hír, aki gyorsan dönt, a tesztkerékpár – gyakorlatilag 100%-os állapotban – a nyuszi ajándékaként 329 ezer Ft-ért elvihető a 479 ezer Ft-os fogyasztói ár helyett! (További tavaszi akciók: KATTINTS IDE!)
További képek:
InfoBox:
Forgalmazó: Montik Magyarország (montik.hu)
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Spanyolország
Élettartam garancia a vázra!
Vázméretek: XL, L, M, S
Tesztelt gép mérete: L (48 cm)
Ajánlott fogyasztói ár: 469 000 Ft (A tesztkerékpár most a tavaszi akciók keretén belül 329 000 Ft-ért megvásárolható!)
Műszaki adatok:
Váz: Tracker 29 Stealth 2.0 + SAT alloy Zero Suspension System 110 mm
Rugóstag: Rock Shox Monarch RT 190×50 mm
Teleszkóp: Rock Shox XC30 TK Solo Air tapered 110 mm
Kormánycsapágy: FSA No57B Tapered 1-1/8″->1/5″
Kormányszár: Onoff Notion SB 31.8 mm 80/90 mm
Kormány: Onoff Notion 31.8 mm 710 mm
Markolat: Onoff Wave
Nyeregszár: Onoff Notion 0-R SB 31.6 mm 400 mm
Nyereg: Mondraker Tracker 29
Első Fék: Avid DB 1 180 mm
Hátsó Fék: Avid DB 1 160 mm
Fék Kar: Avid DB 1
Felnik: MDK XS1 29
Első agy: MDK XS1 Disc Qr
Hátsó agy: MDK XS1 Disc Qr
Külsők: Kenda Slaint Six 29×2.0
Hajtómű: Sram S600 3.3 44/33/22T
Középrész: Truvativ Power Spline
Lánc: Sram PC-951 9s
Első váltó: Shimano Deore FD M615 Direct mount
Hátsó váltó: Sram X5 középkanalas 9s
Váltókar: Sram Trigger X-5
Fogaskoszorú: Sram PG-950 11-34T 9s
Súly (pedálok nélkül): 14, 5 kg
Geometriai adatok (L/480 mm):
Fejcsőszög: 69.5º
Ülőcsőszög: 74.5º
Ülőcsőhossz: 480 mm
Felsőcsőhossz (vízszintes): 620 mm
Fejcsőhossz: 115 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Tengelytáv: 1166 mm
Középrész esés: 30 mm
.