A 80-as évek pedálforradalmának taglalása után ismét az egyik kedvenc témámmal jelentkezem: tehát itt az aerodinamikus szempontból optimalizált fékrendszerek újabb felvonása, amelyek a pedálos történethez hasonlóan ugyancsak három évtizede élték első virágkorukat. A korábban bemutatott, ismertebb Shimano Adamas AX és Campagnolo C-Record Delta után egy ritkábban látott szereplő, a Modolo Kronos áll a mostani cikk fókuszában.
A Modolo történe 1952-re nyúlik vissza, amikor Adamo Modolo úgy gondolta, hogy övé lesz Olaszország első kerékpárfékrendszerekre szakosodott cége. Nem volt elégedett az akkori felhozatallal: talán nem alaptalanul. Tényleg volt még fejleszteni való mind technikai, mind aerodinamikai szempontból. De nem Adamo korszakában mentek végbe a legjelentősebb fejlesztések, hanem 1976 után, amikor fia, Domenico vette át a cég irányítását. Nézzük, hogy a Modolo mit tett a kerékpártechnika fejlődése érdekében:
1977 – A Modolo piacra dobja a Professional modellt, amely sokak szerint az akkori legjobban működő féktest, sikerének egyik záloga a kenőanyagot nem igénylő Teflon béléses bowdenház, amely a mai napig megtalálható minden minőségi mechanikus fékrendszerben…
1980 – A világ első aerodinamikus fékrendszere, amely a kormányon futó, bandázs alatti bowdenházat alkalmazott: ugyebár ez is a mai napig alkalmazott technológia…
1980 – Az első aerodinamikailag optimalizált fékkar bemutatása Kronos néven, ráadásul a fékkar szénszálas szerkezetű: ismét a mai napig alkalmazott technológia, legalábbis a felső árkategóriában…
1981 – A világ első aerodinamikailag optimalizált fékteste ugyancsak Kronos néven, középhúzásos elven működik, az addigi legkönnyebb sorozatban gyártott fék (100 gramm/db), de a gyártás nehézsége és a felmerülő költségek miatt mindössze 3000 darab készült belőle…
1982 – Az első országúti fékkargumi, amely felső kormányfogásra optimalizált, 919 modellszámmal kerül a boltokba – ma már minden országúti fékkargumi ezt a dizájnelvet követi…
1983 – A világ első hidraulikus abroncsfékrendszere a Colnago–Ferrari projektkerékpár prototípus számára, ma rendkívül áhított darab a gyűjtők számára…
1983 – A világ első aerodinamikai szempontból tervezett monocoque karbonváza Kronotech néven: ma már minden időfutam- vagy triatlonversenyen ehhez hasonló megoldással készült vázat használnak…
1983/85 – Integrált Kronotech kormány-kormányszár és sebességmérő egység hidraulikus fékkarokkal: talán pont az idei kerékpárkiállításokon láthattunk ismét ilyen integrált megoldást?
1983/85 – A világ első lentikoláris karbon kerékszettje ugyancsak Kronotech modellnév alatt…
1985 – A Master-Pro fékszett titáncsavarokkal a gramm-mániás fékek előfutára, kemény anodizált felületkezeléssel, illetve világelsőként golyóscsapágyas működéssel!
1985 – A világ első szinterezett pofás kerékpárfék-rendszere: Hinault, Lemond és Fignon ezzel nyert Tour de France-t, Giro d’Italiát, Vuelta de Espanát, majd világbajnokságot!
1986 – A világ első anatomikus országúti kormánya 6 hajlítással, amely évtizedekig szabadalmi védettséget élvezett…
1990 – Az első 8 hajlítással rendelkező kormány sprinterek számára, az országúti kormányok formabeli reformja valahol itt kezdődik…
1992/93 – Az első több kormányfogást lehetővé tévő egyenes kormány YUMA néven, amelyből több, mint 1 millió darab készült…
1987 – Az első két darabból álló kormányszár 777 modellnévvel, Eric Le Blanc számos versenyt nyert vele, később a Deda és a Cinelli gyárt sikeres modellt ezen az elven (lásd mellékelt kép)…
1998 – Morphos néven saját fejlesztésű fékváltókar, amely belső kapcsolóval rendelkezik, és mindkét alkatrészgyártó (Shimano és Campa) váltórendszerével egyaránt működik…
1998 – A világ első, hölgyek anatómiai sajátosságai szerint tervezett Venus kormány, ma már teljes kormánypaletta áll a női kerékpárok rendelkezésre…
2000 – A számos versenysikert aratott Curvissima anatomikus kormánykialakítás bemutatása…
2001 – Első UD karbonszál-szerkezetű MTB kormány, amellyel rögtön XC világbajnoki címet szereznek…
2002 – Karbon monocoque Curvissima, amely az ú.n. „kompakt kormányok” előfutára lesz, 200 gramm alatti tömeggel…
2002 – Állítható, több kormányfogást lehetővé tevő Dumbo MTB kormány
2004 – A világ első monocoque karbon nyeregszára KX modellnéven,, kifordítható, triatlonra is alkalmas rögzítőmechanikával, később többek közt a francia Look áll rá erre a technológiára…
2006 – Kali néven ékes rögzítésű A-head kormányszár, amely a mai időfutamgépeken alkalmazott megoldások előfutára…
Mint az előbbi felsorolásból látható, a Modolo nem kevés szellemi energiát fektetett a kerékpárok technikai tökéletesítésébe, ha megnézzük a legújabb 2014-es fejlesztéseket, egymás után sorolhatjuk, hogy az „újnak” nevezett megoldásokban valójában a Modolo volt az úttörő, legfeljebb ötletük túl korán jött, amikor még a sem a piac, sem az ipar nem volt felkészülve rá. A tények persze tények, mint ahogy az is, hogy Modolo alkatrészekkel nyerte Bernard Hinault a Vuelta de Españaát, Laurent Fignon a Tour de France-t, Greg LeMond a világbajnokságot, Giovanni Battaglin, Francesco Moser, Sean Kelly, Eric Le Blanc, Moreno Trabucchi, stb. egynapos viadalt, illetve körverseny-szakaszt. Több, mint 60 éves múlt, ennek bő fele a világ élvonalában – kevés kerékpárgyártó cég büszkélkedhet ilyen adatokkal!
Akkor pedig vizsgáljuk meg közelebbről a Kronos fékszettet, amely egyik személyes kedvencem, az aerodinamikus fékek egyértelmű előfutára. Minden bizonnyal piacra kerülése indította be a Shimano és a Campa mérnökök fantáziáját, így keletkezett egy évvel később a legendás Shimano Adamas AX, majd a Campagnolo Delta. Bizonyos szempontból nem olyan kiforrott, mint a nagy utódok, de egy tény elvitathatatlan: a 100 gramm/féktest tömeget legközelebb az új évezredben érte el a kerékpáripar!
Az olasz fejlesztők elsősorban időfutamversenyeken alkalmazott kerékpárokra gondoltak, amikor a Kronos projektbe belevágtak. Zavarta őket a lobogó bowdenház, a fékkar túl magas és széles profilja. Nem a fékhatás maximalizálása volt az elsődleges szempont: az időfutam-versenyek ritkán tartalmaznak hosszú, hajtűkanyarokkal tűzdelt lejtőket. A legendás Cinelli Laser volt az első modell, amelyen a Kronos szériatartozék, de emellett a kerékpár több aerodinamikai újítást is felvonultatott, például a középcsapágy alatti légelterelőt. Érdekességképpen a Laseren alkalmazott, légáramtól védett fékelhelyezés majdan a Cervelo P4-esen bukkan fel újra – közel három évtized elteltével! A Kronos fékszett külön is kapható volt, ajánlották mind időfutam-jellegű, mind hagyományos országúti kormányhoz.
Manapság a Kronos fékek meglepően magas áron cserélnek gazdát az Ebay-en. Gyaníthatóan, ha több készült volna belőlük, nem lennének ennyire keresettek. A futurisztikus formavilág, illetve a kompozit műanyag alapanyagnak köszönhető nevetségesen alacsony tömeg is minden bizonnyal szerepet játszik, talán éppen a legfőbb jellemző – a kiváló aerodinamikai mutató – eme forradalmi modell legkevésbé megbecsült tulajdonsága. És persze az sem árt a Kronos imidzsének, hogy a legendás, hihetetlenül drága Cinelli Laser kötelező tartozéka.
Tehát mi is van egy komplett Kronos fékszettben? Egy pár kompozit féktest „art deco” ihlette gumiborítással, egy pár karbonszállal erősített minimalista kompozit fékkar, illetve egy pár ugyancsak karbon-kompozit váltókar, kőkorszaki súrlódó elven működő belső „mechanikával”. Ez utóbbi teljesen jelentéktelen darab, a legtöbb tulajdonos azonnal lecseréli valami finomabban működő darabra – legyen az rugós Simplex, Campa vagy lényegében bármi más. Sajnos ebből a kartípusból sokat gyártott a Modolo, és nemcsak saját márkanév alatt, hanem Ofmega vagy Gipiemme példányokkal is szenvedhet a szerencsétlen kerékpáros. Egy ilyen innovatív fékszett megérdemelt volna egy kis fejlesztőmunkát a váltókar terén is!
Így most már a retrosorozatban bemutatott Shimano AX, Campagnolo Delta aero „fékduó” kiegészült egy harmadik legendás szereplővel, és valahol itt a történet vége, mivel a korszak lecsengett, még a német Weinmann és a Magura hozott ki egy-egy saját aero fejlesztést, az utóbbi természetesen hidraulikus működéssel. A kerékpáripar negyed évszázaddal később kezd el ismét az aerodinamikus fékfejlesztések irányába kacsintani, de ez már nem „retrotörténet”, hanem igencsak a jelenkor!
Néhány adat a Kronos fékekről:
- Típus: középhúzásúsú mechanika
- Gyorskioldás: nincs (!)
- Rögzítő csavar: rejtett, imbuszos, 5 mm
- Bowdenrögzítés: 3 mm, imbuszos
- Benyúláshossz: rövid, 42-48 mm
Szöveg: Németh Balázs
Képanyag: Németh Balázs, gyártók