fbpx

Tour de France 2014: vélemények és a direktorok elemzése

A 2014-es Tour de France prezentációja kapcsán nem csak a topfavoritok – Froome, Contador, Nibali, Quintana – véleményét gyűjtöttük csokorba, hanem megszólalnak csapatvezetőik is – Riis, Martinelli, Unzue – akik a kísérőkocsiból alakítják valójában a versenyeket:

A címvédő, Chris Froome első blikkre így értékelte a bemutatott 2014-es Tour de France-t:

Tetszik az útvonal, kihívást jelentenek a pavék is, és minden van benne, ami jó a Tour szempontjából, pontosan erre van szükségünk. A kockakövek is érdekesebbé teszik majd a versenyt, ami jobb lesz ezáltal. Nekünk versenyzőknek több így a rizikó, történhet bukás, vagy technikai probléma, ami akár sokaknak döntő lehet már az elején.

A 10. szakaszon a Planches des Belles Filles-en lesz a befutó, ami különleges számomra, hiszen az első klasszikus hegyi befutó lesz ez ismét, mint 2012-ben, ahol sikerült meglepnem Cadel Evans-t és Bradley Wiggins lett a sárga trikós. Az időfutam is elég lesz szerintem különbségek kialakítására, főleg mert több mint 50 kilométeres, nagyjából sík és hosszú.

Chris Froome a Tour de France címvédője

Chris Froome a Tour de France címvédője

A Saxo-Tinkoff csapatvezetője, Bjarne Riis véleményére mindig érdemes odafigyelni, a dán menedzser szerint pedig a 2014-es Tour hegyi szakaszai elegendő lehetőséget adnak majd a hegyi specialistáknak, hogy nyomás alá helyezzék a címvédő Chris Froome-ot:

Tetszik az itiner, jó a dinamikája, érdekes a vonalvezetés. Nincs prológ, de ettől függetlenül már az elején vannak érdekes szakaszok, például a második Sheffieldben, vagy az ötödik a kockakövekkel, amire figyelmet kell szentelni. Tudjuk korábbról, hogy ez veszélyes, de ez része a játéknak, és Alberto nem rossz a pavékon.

Nekem tetszik a vogézeki szakasz is, ahol könnyen lehet különbségeket képezni, és az Alpokban és a Pireneusokban is vannak kulcsszakaszok. A hosszú időfutam pedig azoknak a versenyzőknek kedvez majd, akik a legtöbb üzemanyagot megspórolják a tankban egy hosszú és nehéz versenyen. Froome az első számú esélyes, de bőven elég lehetőségük lesz a hegyekben a mászóspecialistáknak, hogy nyomás alá helyezzék a hosszú időfutam előtt.

Maga Contador nem tűnt túl boldognak a prezentáción, de ez nem biztos, hogy az útvonalnak szólt:

Kell hogy tetsszen, nincs más lehetőség! Eléggé kiegyensúlyozott itiner, nagyon fontos, hogyan abszolválja az ember az első kilenc szakaszt, különösen az ötödiket a kockakövekkel, lehet technikai probléma, bukás, bármi… Nagyon zaklatott napok lesznek ezek, mert nem igazán lehet majd mérleget vonni, amíg nem leszünk túl ezeken. A emelkedőket jól elosztották a három hegységben, de kiemelném a rövidebb hegyi etapokat, ahol a táv miatt sokan fognak támadni és kockáztatni, nehéz lesz kontrollálni ezeket.

Alberto Contador

Alberto Contador

Az időfutammal kapcsolatban az első reakcióm az volt, hogy nekem jó, ha csak egy kronó lesz, még akkor is, ha hosszú és gyors. Összességében viszont kijelenthetjük, hogy ez az 54 kilométer többnek számít (többet lehet veszíteni), mint az idei két időfutam, hiszen utóbbiak közül a második hegyi kronó volt. Az egész versenyre maximálisan megpróbálunk majd felkészülni, az is fontos, hogy nagyon erős csapat szükséges a sikerhez, és szerintem a miénk ilyen.

Vincenzo Nibali is a Tourra készül jövőre, sportigazgatója, Giuseppe Martinelli így látja az esélyeket:

Az útvonal kedvez Vincenzónak, az egyetlen hátránya a 2014-es Tour de France-nak a kockaköves etap, de ezt sejtettük, hogy benne lesz. Ezt a szakaszt figyelembe kell vennünk a stratégiánk kialakításánál, meg kell hozni bizonyos döntéseket. (Martinelli itt arra is gondol, hogy be kell tenni a csapatba esetleg olyan segítőket is, akik kimondottan a pavékon tudják eredményesen védeni Nibalit és egyébként nem kerülnének a keretbe – a szerk.)

Elmenni edzeni a pavékra nincs sok értelme, mert versenykörülmények között teljesen más lesz a helyzet. A Roubaix-ra nem hiszem, hogy elküldöm Nibalit, az a verseny nagyon távol áll tőle, de talán a Flandriai Körversenyre benevezzük. Vincenzónak meg kell tanulnia, hogyan versenyezzen az ilyen utakon, és a Flandersen talán még jó eredményt is elérhet.

Vannak szakaszok kemény emelkedőkkel, hegyek, melyek évekig nem szerepeltek ugyanazon a versenyen, de ismertek, nem kell aggódni a feltérképezés miatt. Számunkra kedvező az is, hogy csak 54 kilométernyi időfutam van, ahol gyengébbek vagyunk kicsit Froome-mal szemben. A Vueltán is kiderült pár dolog, ami megmutatta, miben kell javulnunk, úgyhogy bizakodó vagyok.

Rui Costa, az újdonsült világbajnok már nem a Movistar, hanem a Lampre-Merida színeiben küzd majd

Rui Costa, az újdonsült világbajnok már nem a Movistar, hanem a Lampre-Merida színeiben küzd majd

Egyelőre kérdéses, ki küzd majd a dobogóért a Movistar Team részéről, az idén már bizonyító fiatal kolumbiai, Nairo Quintana, vagy a spanyol csapatnál megingathatatlan pozíciójában általában „előnyerő” Alejandro Valverde. A csapatvezető, Eusebio Unzue így értékelte a Tour-prezentációt:

Nehéz olyan Tourt csinálni, ami kicsit más, de talán most sikerült, különösen az első fele érdekes, ahol nincs prológ, egyenkénti- vagy csapatidőfutam, melyek általában gondoskodnak az időkülönbségekről. A legnagyobb újítás és a legmeglepőbb kétségkívül az, hogy csak egy időfutam van és az is az utolsó előtti napon. Ez azt eredményezi majd, hogy kezdetben nagyon nyílt lesz a küzdelem és ideges versenyre számíthatunk, ahol a kilencedik napig fogalmunk sem lesz, kik a legerősebbek. Addig minden – különösen a pavés szektorral – a túlélésről fog szólni.

Mindenki kiemeli a vogézeki szakasz fontosságát, és valóban bajba kerülhet bárki, mert itt lesz az első hegymenet, rövid, de kemény emelkedőkkel, viszont szerintem azok számára, akik a végén a dobogóért küzdenek majd, ezek az emelkedők nem lesznek annyira szelektívek. Az alpesi szakaszok nem tűnnek annyira embert próbálónak, szerintem inkább a Pireneusokban és az időfutamon fog minden eldőlni. Az igaz, hogy 54 időfutamkilométer a teljes Tourt tekintve kevés, de azzal, hogy mindez egy szakaszon lesz, és nincs lehetőség visszahozni, amit ott elveszítesz, nagyon is döntő lesz.

Nem tudok még válaszolni arra, mennyire kedvez nekünk ez a Tour ilyen körülmények között. Még semmiben nem döntöttünk, csak ezután ülünk le Nairóval és Alejandróval, hogy áttekintsük az esélyeket, melyiküknek fekszik jobban a pálya. Most semmi sem biztos, még az sem, hogy mindketten ott lesznek-e a rajtnál. Az első benyomásom az, hogy a 2014-es Touron bármelyikük harcban lehet akár a győzelemért.

Az érintettek ezzel egybecsengően nyilatkoztak, ami bennfentesebbek számára sokatmondó lehet, hogy Valverde úgy fogalmazott: „nem dőlt még el, hogy a Girón vagy a Touron indulok”. Ez azért érdekes, mert Valverde nem szívesen versenyez Itáliában, ugyanakkor nem is szívesen látott vendég az olaszoknál. Quintana azt emelte ki, hogy számára nagyon nehéz lehet az első hét, különösen a kockaköves szakaszokkal, a hegyi befutók viszont kedvezhetnek az utolsó héten.

És ne feledkezzünk meg Firenze világbajnokáról, Rui Costa minden bizonnyal először lesz kapitány a Tour de France-on. A Lampre-Merida sorát vezetve, a portugál kerekesnek természetesen ez lesz az év legfontosabb eseménye. Rui Costa bizonyított már egyhetes körversenyen, de most tovább lép:

Nagy változás lesz ez a korábbiakhoz képest, mert nem a szakaszgyőzelmekre megyek majd rá, hanem az összetettért fogok hajtani, s meglátjuk mire leszek képes. A 2014-es Tour nehéz lesz, keményen fogok dolgozni, hogy sikerüljön megfelelni a kihívásoknak, és az első 10-be mindenképpen szeretnék bekerülni.

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.