Jolanda Neff Mitas gumikkal ért a csúcsra! Emellett új e-bike specifikus összetétellel és felépítéssel ellátott gumiabroncsokkal készül a cseh gyártó 2018-ra.
A korábban Rubena néven ismert kerékpárgumik 2015 tavaszától kezdve Mitas márkajelzéssel kerülnek a boltokba. Az anyacég Közép-Európa egyik legnagyobb gumigyártójaként ismert, többek között munkagépek, mezőgazdasági gépek és motorkerékpárok abroncsait is tervezik és készítik a kerékpáros részleg mellett. A szaktudás tehát adott, valamint a fejlesztéstől kezdve, a gyártáson keresztül, a tesztelésig minden egy kézben van.
A 2017-es szezon újabb mérföldkövet jelentett a Mitas gumiabroncsok történetében, ugyanis az elite besorolású KROSS Racing Team cross-country világkupa alakulat hivatalos partnerévé léptek elő. Az Eurobike kiállításon pont a Mitas standon találkoztam össze Arek-kel, a lengyelek marketing menedzserével, aki a csapat tapasztalatairól elsőkézből értesül. Elmondta, hogy kifejezetten jó benyomással zárták az első évet, a versenyzők elégedettek voltak. Rengeteg különböző mintázat áll rendelkezésre, kevesebbszer szakadt ki a gumi oldalfala, mint a korábban használt márka esetében, összességében tehát a megbízhatóság is jelesre vizsgázott.
Maja Wloszczowska összetett második helyen zárta a világkupa-sorozatot, Jolanda Neff pedig a szezon végére jött igazán formába, megnyerte a világbajnokságot, így jövőre ő viselheti a szívárványszínű trikót. Az egész csapat Tubeless Supra kialakítású gumikat használ, természetesen belső nélküli rendszerként.
Technológiát tekintve két különböző változat van a legmagasabb szintet képviselő gumikból. A Textra kialakítás egy sűrű szövésű, polimer szálakból álló réteget jelent az oldalfalon és a peremen, ami remek védelmet nyújt a vágásos defektek ellen. Az anyag kiváló elaszticitásának és minimális tömegének köszönhetően nem romlanak a gördülési tulajdonságok és a tömegnövekedés is minimális.
A Weltex konstrukció hasonló elvet követ, viszont kifejezetten karbon felnikhez ajánlja a gyártó, tudniillik a perem teljes egészében be van vonva a nagy sűrűségű polimerrel, így kiküszöbölve a szénszálas felnik esetleges abrazív (koptató) hatását.
Gumikeveréket tekintve két változat közül lehet választani, a Grey Line kétkomponensű, az oldalsó bütykök puhább anyagból készülnek a jobb tapadás érdekében, míg a CRX esetében egységes anyagból készül a futófelület. Érdemes megemlíteni, hogy a Mitas a Cape Epic többnapos MTB verseny támogatója, ahol a rendkívül mostoha körülmények között is remekül helyt állnak gumik évről évre.
A Zefyros Top Design innovated változata a leggyorsabb XC gumi a kínálatban. 650B és 29”-es kerékméretben, 2,25”-ös szélességben kapható, Textra vagy Weltex oldalfallal is. A mintázat legfőképp döngölt erdei talajra, kevésbé technikás, gyors ösvényekre ajánlott.
A jól ismert, általános MTB felhasználásra szánt Scylla modell tipikusan olyan guminak számít, amit szezon elején felrak az ember és év végén tudatosul, hogy soha nem is kellett lecserélni. Szélesség tekintetében a két nagyobb kerékméret kizárólag 2,25”-ös, míg a 26”-os akár 2.1”-es változatban kapható. A Kross Racing Team leggyakoribb választása!
A köves, technikás terepre ajánlott Kratos mintázata marad a megszokott, a Textra modellek csak 650B és 29”-es méret esetén kaphatóak, Weltex változat létezik akár 26″-osban is.
A sáros, csúszós pályákra szánt Charybdis magas bütykökkel és jó öntisztuló képességgel rendelkezik, viszont kizárólag 26″-os kerékméretben készül. Ez szolgált alapul a két nagyobb kerékméret esetén Hyperion elnevezésű gumi kifejlesztése során, amin a még mélyebb mintázatú és az elnyújtott oldalbütykök kanyarban is jobb tapadást biztosítanak.
Akiknek nincs szükségük a tubeless rendszer előnyeire, de nehéznek találják az acélperemes kialakítás plusz tömegét, azoknak készült a Mitas Ocelot Challenge Line változata. A kedvező árú aramid peremes külsőt mi is teszteltük, akárcsak a kialakításában hasonló, de már drótos Dynamic Line verziót.
A Kratos 2,45”-ös szélességű változata a két nagyobbik kerékméretben kapható Textra kivitelben. A gumik szintén kétkomponensűek, az oldalsó bütykök puhább anyagból készülnek.
Az enduro felhasználásra szánt Highlander esetében is a DH Supra Max kialakítás használata mellett tették le a voksukat a cseh mérnökök, ami további gumi erősítést tartalmaz a peremnél. A Highlander 29”-es és 27,5”-es méretben érhető el 2,45”-ös szélességben.
A Mitas kínálatában tavaly jelentek meg a profi szintű versenyzésre is alkalmas, könnyű, tubeless kompatibilis cyclocross gumik. Az MTB modelleknél jól ismert Tubeless Supra technológiával készülnek, Weltex peremmel és 3 eltérő mintázattal. Mindegyik az UCI előírásnak megfelelő 33 mm-es névleges szélességű. A sáros pályákra való X-Swamp, a sokrétűen felhasználható X-Field és a döngölt talajos erdei utakra kiváló X-Road gumikról hamarosan részletes tesztekkel jelentkezünk.
A Mitas évek óta jól ismert városi és trekking használatra alkalmas köpenyeiről. A 2018-as modellév újdonsága, hogy immár kifejezetten e-bike kompatibilis gumikat is gyártanak, amiken nemcsak a logót változtatták meg, hanem komoly átalakításon ment keresztül a felépítés is, hogy az 50 km/h-ás sebességű (EKH75) teszteken is gond nélkül átmenjenek. A futófelület és a karkasz között egy 1,5 mm vastag, keményebb gumiréteg található, ami egyrészt a szúrásos defektekkel szembeni ellenálló képességet javítja, másrészt a rendszer megnövekedett nyomatékából adódó nagyobb slip-et is jobban bírja.
Az Electron mintázata legfőképp városi, vagy trekking kerékpárokhoz ajánlott, a jobb láthatóság érdekében a gumi oldalfalain 10 mm szélességű fényvisszaverő csík fut körbe.
Az elektromos rásegítésű hegyikerékpárokra az Ocelot E-Protect változata ajánlott, ez szintén hivatalosan is 50 km/h-ás sebességindex-szel rendelkezik. A kialakítás meglehetősen hasonló az acélperemes Ocelot Dynamic Line típushoz, viszont a 1,5 mm-es keményebb gumiréteg itt is elhelyezésre került a futófelület alatt.
Az országúti gumiknál újdonság a Weltex+ tecnológia, ami a korábban bemutatott Weltex egy továbbfejlesztett változata. A nagy sűrűségű polimer szálakból álló réteg nemcsak a peremet veszi körbe, hanem a gumi teljes belső felületén végigfut.
Próbál lépést tartani az országúti trendekkel is a cseh cég, így az Arrow gumi már 28 mm-es szélességben is elérhető, viszont a hangsúlyt deklaráltan az MTB és városi használatra fejlesztett termékekre helyezik.
A kifejezetten versenyzésre szánt Phoenix modell még a régi iskola szerinti, 23-as szélességben készül, míg a Syrinx kapható akár kedvezőbb árú, drótperemes kialakítással is.
Emellett széles a választék a különböző méretű belső gumikból, akár speciális szeleppel, vagy géles defektgátló anyaggal előre feltöltve. Rendszeres olvasóink biztosan ismerik már a GAADI tube belsőt is, ami kialakításának köszönhetően akár a kerék kivétele nélkül is cserélhető, ami nagy előnyt jelenthet például jól felszerelt városi vagy elektromos rásegítéses kerékpároknál is. Természetesen a tubeless rendszer összerakásához szükséges kiegészítő kitek is elérhetőek a Mitas kínálatában.
A Mitas termékei a Kross csapatnál már bizonyítottak, ennek ellenére az árak még mindig jelentősen kedvezőbbek, mint a nagy német konkurenseké. Egy próbát mindenképp megérnek!
További információ:
www.mitas.co.hu
Mitas Facebook