A Merida alumínium vázra épített cyclocross kerékpárjával kapcsolatban elsősorban az volt a kérdés, hogyan teljesít különböző felhasználási területeken az 1×11 sebességes SRAM CX szett.
A Meridánál már jó pár éve felismerték a cyclocross kerékpárok sokoldalú kihasználhatóságát, nekem is volt több Merida crossgépem még abban az időszakban, amikor kevés más alternatíva volt Magyarországon, ha ilyen bringát akart vásárolni valaki. Használtam korábbi alumínium modellt karbon villával, majd a versenyzésre kihegyezett karbon csúcsbringát is, utóbbiról most is azt gondolom, hogy nem nagyon ültem még jobb cx-bicón…
A tesztelt 2017-es Merida Cyclo Cross 600 kerékpár tulajdonképpen annak az utódja, amit még 2010 előtt magam építettem fel egytányéros váltórendszerrel, láncleesés-gátló tányérokkal, XT váltóval, nagyobb átfogású sorral. Később erre sárvédőszett is került és téli bringaként funkcionált, mert akkor valahogy nem éreztem még át ezt a gravel-cx feelinget.
Azóta eltelt 7-8 év és érdemes megnézni mennyit változott egy hasonló kategóriát képviselő cyclocross bringa. A legszembetűnőbb különbség talán a tárcsafék (de ez már a két évvel ezelőtti verzión is ott virított és a váz is hasonló kialakítású. A legfőbb újdonság a kerékpáron a SRAM Apex CX1 1×11-es szett, ami új határokat nyit meg a felhasználás szempontjából, erről bővebben kicsit később.
Az alumínium váz hydroforming kialakítású, belső kábelezéssel, hátul hagyományos gyorszáras tengelyt fogad. Amit fontos említeni, hogy felszerelhető sárvédő és csomagtartó is, vagyis túrakerékpárként is funkcionálhat a Merida Cyclo Cross 600 természetesen a ballonosabb, mindent túlélő túragumik is beférnek a vázba, gyárilag 33-as Mud Westler van a felniken. A villa alunyakas karbon, itt is belül fut a fékkábel, a tengely 15 mm-es átütős.
A geometria miatt inkább kényelmes, mint sportos a Merida Cyclo Cross, de ez nem jelenti azt, hogy nem állná meg a helyét amatőr cyclocross versenyeken, pláne egy könnyű tubeless kerékszettel. Az alacsony nyomáson használt gumi egyébként nagyban befolyásolja a menettulajdonságokat terepen pozitív irányba, de belsővel ilyenkor nyilván megnő a defekt kockázata. Az alumínium váz nyilván ridegebb kicsit egy karbonnál, de a ballonos gumik egy átlagos országútinál rossz minőségű aszfalton sokkal komfortosabbá teszik ezt a bringát.
A felszereltség teljes SRAM Apex CX1 szett, ahol az 1×11-es rendszer különlegességét a 11-42-es nagy áttételtartományt biztosító sor is adja. Ezzel gyakorlatilag olyan emelkedők nyílnak meg egy hétköznapi bringás számára is, melyeket esetleg nem tudott eddig kitekerni! A 40/42 fokozat 0,95-ös áttétel, összehasonlítva mondjuk egy kompakt hajtómű 34-es kistányérja a 32-es foggal 1,06-ot ad ki.
A legkeményebb áttétel aszfaltos lejtőkön bizony kevés, de azért a 40-11-gyel lehet 40 km/h fölött tartósan haladni. Nyilván adja magát, hogy ha valaki főleg aszfalton használja a bringát, feltesz előre egy 44-es tányért, és azzal lefelé is tud tekerni, felfelé pedig még mindig igen könnyű, 1,04-es áttételt kap, ami még mindig könnyebb kicsit a 34-32-nél. Cyclocrossra vagy tereppel vegyes hobbi sportolásra viszont teljesen jó a gyári setup.
A SRAM Apex CX1 szetthez már hidraulikus tárcsafék tartozik, aminek a teljesítményével szárazon maximálisan elégedett voltam, nedves körülmények között nem próbáltam sajnos. A fékkar formája a hidraulikus-tartály elhelyezése miatt szokatlan, de mégis kényelmes, sőt, még a fölső kis csonkra is rá lehet fogni, ami egy plusz pozíció. Nem említettem az áttételek taglalása közben, de az Apex váltó is nagyon precízen működött, pedig nem felső kategóriás modell. Átdobó pedig ugye nincs, nincs bowden, nincs ami eltömődjön, elromoljon.
A többi alkatrész közül a hajtómű a középkategóriába sorolható, de már csőtengellyel készül és a már említett 40-es tányérral érkezik. a fogak kiképzése meggátolja a lánc leesését, ebből a szempontból érdekes lenne a tartós teszt, hogy mennyi idő alatt kopik olyan állapotúra, hogy ez a tulajdonsága is csorbul. A kormány, kormányszár, nyereg és a nyeregszár szintén a középkategóriát képviselik, Merida Expert logó virít rajtuk.
Menet közben kiderült, hogy tulajdonképpen egy komfort országúti kerékpár geometriáját kapjuk, csak éppen sokkal többet, olyan bringát, amivel terepen is közlekedhetünk, vagy hobbi cyclocross versenyen is indulhatunk. Az alumínium váz kellően merev, ugyanakkor a ballonos gumik kellően kényelmessé teszik a kerékpárt. A hidraulikus tárcsafékek nagyon komoly előnyt jelenthetnek bizonyos szituációkban, például nedves időben, vagy megnövekedett össztömegnél, túrázás közben. Az 1×11 szett nekem bejött, lassan már a nagy áttételugrásokkal is kezdek megbékélni az ilyen kerékpárokon, minden fejben dől el.
A kerékpár gyári felszereltséggel agresszív mintázatú cyclocross külsőkkel érkezik, de országúti túragumikkal rögtön egy túrakerékpárt kapunk, csomagos túrákhoz ott a sárvédő felszerelésének lehetősége. Téli edzőkerékpárnak is kiváló lehet, hiszen az alumínium nem rozsdásodik, és sárvédőket szerelhetünk rá, a ballonos gumik pedig alacsonyabb nyomáson biztonságosabbak nedves úton. Az egész évben tekerő hobbikerékpárosok tehát egy abszolút univerzális bringa tulajdonosai lehetnek a Merida Cyclo Cross 600 személyében.
Értékelés:
Erősségek: | Gyengeségek: |
többféle bringává alakítható | országúton hiányzó kemény fokozat |
hidraulikus tárcsafékek | országútihoz képest nehéz |
1×11 rendszer egyszerűsége |
Ár: |
**** |
Rendeltetésének megfelel: |
***** |
Váz+villa: |
**** |
Alkatrészek: |
**** |
Tömeg: |
*** |
Infobox:
A Merida kerékpárok forgalmazója: Bikefun Hungary Kft.
Web: bikefun.hu, a kerékpár IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: élettartam-garancia
Vázméretek: XXS[44]-XS(47)-S(50)-SM(52)-ML(54 – tesztelt)-L(56)-XL(59) cm
Ajánlott fogyasztói ár: 469 000 Ft
Felszereltség:
- váz: CC Lite BC-D-Single BSA, BSA menetes középrész
- villa: CC Carbon Disc 15 mm-es átütőtengely
- középcsapágy: integrált
- fékváltókar: SRAM Apex CX, 1×11 áttétel
- fékszett: SRAM Apex CX hidraulikus tárcsafék
- hajtómű: SRAM Apex CX
- hátsó váltó: SRAM Apex CX
- lánckeréksor: SRAM Apex CX, 11-42 fogszám
- bandázs: Merida Road Expert
- kormány: Merida Expert Compact Classic
- kormányszár: Merida Pro OS -6
- kormánycsapágy: Big Conoid
- agyszett: tömített ipari csapágyas, elöl 15 mm átütőtengely
- abroncs: Merida Expert
- nyereg: Merida Expert
- nyeregszár: Merida Expert
- gumiköpeny: Maxxis Mud Wrestler 33 kevlárszálas (hajtogatható)
Vázgeometria:
Vázméret | 47cm | 50cm | 52cm | 54cm | 56cm | 59cm |
---|---|---|---|---|---|---|
Felsőcső | 510 | 525 | 540 | 555 | 570 | 590 |
Nyeregvázcső | 470 | 500 | 520 | 540 | 560 | 590 |
Láncvillahossz | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Fejcsőszög | 70 | 70.5 | 71 | 72 | 72 | 72 |
Nyeregvázcsőszög | 75 | 75 | 74 | 74 | 73 | 73 |
Középcsapágyesés | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 |
Fejcsőhossz | 110 | 130 | 145 | 160 | 175 | 195 |
Villahossz | 395 | 395 | 395 | 395 | 395 | 395 |
Reach | 370 | 379 | 379 | 389 | 389 | 403 |
Stack | 523 | 545 | 561 | 579 | 593 | 612 |
Tengelytáv | 1005 | 1017 | 1018 | 1023 | 1028 | 1048 |
Átlépés | 740 | 764 | 781 | 804 | 817 | 847 |