fbpx

KTM Myroon 29 Elite kerékpárteszt: Megveszed, megszereted, fejlesztheted!

A nyári mustrák után, amikor az új 2016-os KTM csúcsmodelleket is megismerhettük, most egy jó ár/érték arányú specifikációval megvásárolható KTM Myroon merevfarút teszteltünk, ami bizonyos szempontból még mindig felső kategóriás kerékpár.

KTM Myroon 29 Elite kerékpárteszt

KTM Myroon 29 Elite kerékpárteszt

Nem titkolom, az osztrák Mattinghofenben 1964 óta működő gyárból kiguruló Myroon modellek 29-es és 27,5-es verzióban is a kedvenc merevfarú mountain bike-jaim közé tartoznak, a tesztelt KTM Myroon 29 Elite váza régi jó ismerős, az újdonságot számomra most a kedvezőbb árú alkatrészek jelentették, ilyen specifikációval még nem próbáltam ezt a bringát. Némi hiányérzetet hagy bennem idén, hogy az új 2016-os Myroon B vázzal szerelt bringát nem sikerül még tesztelni, de valószínűleg ami késik, nem múlik…

A Myroon jellegzetes támvillái

A Myroon jellegzetes támvillái

Pár szót azért ejtsünk a friss 29-es modellről is (27,5-es kerékkel továbbra is egyfajta Myroon váz érhető el), ami versenyzőknek készült. A KTM gyári csapat tagjai ugyanis kértek pár változtatást a geometriával kapcsolatban, továbbá univerzálissá tették a csúcsmodellt a különböző szettek felszereléséhez. Előbbi szempontból meredekebb lett az ülőcsőszög, sőt, a láncvillák hosszán is sikerült faragni, picit rövidebb a fejcső és hosszabb a felsőcső, aminek következtében nőtt a reach is.

A középrész kialakítás is a KTM Myroon védjegye

A középrész kialakítás is a KTM Myroon védjegye

Ez egyrészt a teljesítmény-orientált bringásoknak jó hír, hiszen a paraméterek alapján hatékonyabban gyorsítható a gép, nem csak a rövidebb láncvillának, de a 148 mm-re nőtt hátsó tengelynek köszönhetően is merevebb lett a fara. Másrészt a jobb mászóképességgel kecsegtető hosszabb felsőcső azt is lehetővé teszi, hogy aki annyira nem érzékeny egy-két milliméter különbségre a láncvillánál, az gyakorlatilag az eddigi három helyett 6 különböző méretből választhat: Myroon (17”, 19”, 21”) és a Myroon B (17”, 19”, 21”).

Mit tud egy Myroon "alap" felszereltséggel?

Mit tud egy Myroon “alap” felszereltséggel?

Alkatrészek és kivételes tuning lehetőség:

Tesztünk főszereplője még a jól ismert 29-es Myroon vázra épül (19”-es méretben), de már a 2016-os Shimano Deore XT 11 fogas sort kínáló hajtásrendszerrel szerelik. Fontos kérdés a Myroon 29 Elite ára, ami nem kevés (859 000 Ft), viszont ahhoz képest, hogy a piacon kapható egyik legjobb karbon merevfarú váz az alapja, nem is sok. Ráadásul apránként továbbfejleszthető, tuningolható, méghozzá úgy, hogy nem bukunk drága alkatrészeket, nézzük meg miért:

11 sebességes XT váltás és hajtás

11 sebességes XT váltás és hajtás

A bringa össztömege – attól függően, milyen pedált használunk – a 11 kg-ot közelíti, a gyári specifikációval kapunk egy Myroon szintű vázhoz teljesen adekvát, versenyszerű használat közben is jól mozgó, csillapító Fox Float villát, amit nem is érdemes háborgatni. Választható tripla vagy dupla tányéros hajtókart tartalmazó Shimano Deore XT hajtásrendszerrel (váltók, váltókarok és a sor is XT), amit szintén nem kell macerálni, jó úgy, ahogy van. Shimano Deore kiegészítők, Mavic CrossRide kerékszett, valamint KTM logós kiegészítők.

A tripla tányéros hajtómű elöl ma ritka egy sportos bringán, én a duplával rendelném (mindkettővel lehet)

A tripla tányéros hajtómű elöl ma ritka egy sportos bringán, én a duplával rendelném (mindkettővel lehet)

Nos, a bringára felülve és a budai hegyekben sportos tempóban körözve én tökéletesen elégedett voltam az élménnyel, a menettulajdonságokról később, ami az előbbi gondolatmenet szempontjából fontosabb, nem tűnt fel tekerés közben, hogy egy komoly XC/maraton bringához képest nehezebbek az alkatrészek. Nyilván egy versenyzőnek, versenyen más lenne a helyzet, és beszéljünk is erről, főleg mert Magyarországon vagyunk, ahol azért 859 000 Ft sem kevés pénz egy sporteszközért.

Azért volt olyan meredek, ahol - ha már volt - használtam a kistányért

Azért volt olyan meredek, ahol – ha már volt – használtam a kistányért

A KTM Myroon 29 Elite-re nézve adja magát a továbbfejlesztés lehetősége: első körben, amikor összegyűlik az első kisebb összeg tuningra, a KTM logós kormány, stucni, nyeregcső és a Selle Italia SL nyereg cseréjével lehetne kapásból lefaragni az első 200 grammot. Ráadásul egy megfelelő karbon szár a komfortot is fokozza, és nyerget is nyilván mindenki olyat választ, ami neki a legkényelmesebb. A lecserélt alumínium alkatrészekért nem kell fájjon a szívünk, nem képviselnek Forintban kifejezhető komoly értéket, érdemesebb őket eltenni egy dobozba rosszabb időkre, mint tölteni az időt a hirdetésükkel.

Mavic Crossride kerékszett 2,25-ös Rocket Ron gumikkal, nyerő páros az őszi csapatásokhoz

Mavic Crossride kerékszett 2,25-ös Rocket Ron gumikkal, nyerő páros az őszi csapatásokhoz

Következő tuninglehetőség egy könnyű belső nélküli kerékszett beszerzése, ami nagyságrendileg 250-300 000 Ft-os tétel, ezzel azonban gyorsabbak is leszünk, és a belsők hiányát is számítva faragtunk újabb 3-400 grammot. A Mavic CrossRide szettet megint csak nem kótyavetyélném el, inkább megtartanám tartalék kerékszettnek, mondjuk ballonos jó defektvédelemmel ellátott „csapatós” gumikkal, vagy éppen versenyekre gondolva ritka, magas mintázatú sárgumikkal.

A FOX villát és a Deore fékeket békén hagynám még tuningoláskor is, a rotor cseréjén idővel lehet elgondolkoznék.

A FOX villát és a Deore fékeket békén hagynám még tuningoláskor is, a rotor cseréjén idővel lehet elgondolkoznék.

Talán többeknek feltűnik a specifikációból a Shimano Deore fékszett is, nyilván, ha valaki jobban érezné magát egy full XT-s bringán, ezeket is cserélhetné idővel, de ennek nincs sok értelme szerintem. OK, pár grammot lehet nyerni, de fékhatásban kb. ugyanazt tudja. Amit idővel jobbal váltanék ki, azok a féktárcsák, itt grammokat is lehet nyerni és megbízhatóbb, tartósabb is egy komolyabb Ice Tech tárcsa. Korábban már betettem saját jobb tárcsákkal szerelt kerekeimet Deore vagy SLX fékkel szerelt bringákba és a különböző árszintű fékek között a tárcsák képeznek igazán különbséget (és persze a betétek).

A villavállról szabályozhatjuk a telót

A villavállról szabályozhatjuk a telót

A lejtőzés is öröm a Myroon nyergében, merevfarú, a támvillák mégis elég rugalmasak

A lejtőzés is öröm a Myroon nyergében, merevfarú, a támvillák mégis elég rugalmasak

Nyilván később könnyíthetünk a villán is – a Fox Float már egy olyan tétel, amit érdemes eladni a használtpiacon – és végül ugyanoda lyukadunk ki, mintha egy-két szinttel drágább KTM Myroon versenygépet választottunk volna, elköltöttünk mondjuk fél milliót fogyasztói áron számolva, de ezt legalább nem a bringa megvásárlásakor kellett kifizetnünk. Ha végiggondoljuk ezt a folyamatot, sok más bringa eszünkbe juthat, ahol messze nem jönnénk ki ilyen előnyösen a fejlesztésből.

Menet közben:

Már korábbi tesztnél is leírtam, hogy a KTM Myroon karbon vázat mintha nekem tervezték volna, mountain bike-ozáshoz pont megfelelők a szögek és a méretek (19”). Nem túl agilis, de számomra pont biztonságosan, természetesen irányítható és az optimális merevség/komfort arányt adja. „Egyben van”, merev a gép, a viszonylag nagyobb testsúlyom sem hozza zavarba, ugyanakkor a támvillák sokat csillapítanak az egyenetlen terepből.

Az előbbit leírva kicsit olyan érzésem van, hogy pontosabban, bővebben kellene megfogalmazni a jót, de nem nagyon tudom jobban. Amikor valamivel probléma van, azt mindig sokkal könnyebb körülírni, a KTM Myroon nyergében pedig jól éreztem magam lefelé, felfelé, de még a városban közlekedve is.

Talán ha mindenáron bele szeretnék kötni valamibe, versenyzősebb üzemmódhoz rövidebbre venném a homlokcsövet, de már ez a vágyam is teljesült az új Myroon B megjelenésével, amire egyébként nagyon kíváncsi vagyok.

A homlokcső környéke brutálisan erős, mintha egy millimétert sem csavarodna

A homlokcső környéke brutálisan erős, mintha egy millimétert sem csavarodna

Apróság, de írnék két sort róla, mennyire örültem, hogy nem kormányról vezérelhető a villa. Azok közé tartozom, akik undorodnak a rengeteg kütyütől, kábeltől és egy jól beállított villát nem szoktak kapcsolgatni terepen. A lockoutot csak hosszabb kiállva tekeréshez szoktam használni, ez meg általában csak olyan dózer- vagy aszfaltozott emelkedőkön fordul elő, ahol nem derogál lenyúlni a villavállhoz. Szóval a nem kormányról vezérelhető lockoutért én piros pontot adok, a kedvező árú specifikációval ellátott KTM Myroon 29 Elite pedig megkapja az „ajánlom” címkét!

A középrész kialakítás is a KTM Myroon védjegye

A középrész kialakítás is a KTM Myroon védjegye

További képek:

InfoBox:
Forgalmazó: KTM Fahrrad Gmbh.

2016-os KTM kerékpárok: http://issuu.com/ktm-bike-industries/docs/ktm_imagekatalog-2016/23?e=0/15183923

2016-os KTM árlista: http://www.ktmteam.hu/wp-content/uploads/2015/09/arlista_HU_2016.pdf

Származási hely: Ausztria
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Vázméretek: 17″ (43 cm), 19″ (48 cm), 21″ (53 cm)
Ajánlott fogyasztói ár: 859 000 Ft

Műszaki adatok:

Váz: KTM Myroon 29 karbon, 12x142mm Thru Axle
Villa: FOX 32 Float 100 mm
Hajtómű: Shimano Deore XT M8000-3 40-30-22
Első váltó: Shimano Deore XT M8000 11s
Hátsó váltó: Shimano Deore XT M8000 Shadow Plus 11s
Váltókarok: Shimano Deore XT M8000 11s
Fogaskoszorú: Shimano Deore XT M8000 11-40 11s
Kerekek: Mavic Crossride Light CC29
Gumik: Schwalbe Rocket Ron 2,25 EVO Tubeless Easy
Fékek: Shimano Deore M615 180/180
Fékkarok: Shimano Deore M615
Kormány: KTM alumínium
Stucni: KTM alumínium
Kormánycsapágy: KTM integrált, 1.5″-1-1/8″
Nyereg: Selle Italia SL
Nyeregszár: KTM alumínium

Geometriai adatok:

A Vázméret cm-ben: 43 48 53
A Vázméret collban: 17 19 21
B Ülőcső-magasság: 430 480 530
C Vízszintes felsőcsőhossz: 583 606 628
D Ülőcsőszög: 73° 73° 73°
E Fejcsőszög: 71,5° 71,5° 71,5°
F Fejcsőhossz: 120 120 130
G Láncvillahossz: 440 440 440
H Tengelytáv: 1054 1078 1097
I Stack: 628 628 638
J Reach: 391 414 431

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo