A Rock Machine egyik 2018-as újdonsága a Blizz Carbon, mellyel egy számára teljesen új kategória felé nyit a gyártó. Olyan merevfarú trail bringát hoztak létre, ami tömegének és geometriájának köszönhetőn az emelkedőkön is megállja a helyét, de a lejtőzés terén sem kell kompromisszumot kötnünk. A Blizz Carbon 70 az új Sharkspine EVO karbon váz mellett minőségi alkatrészek tucatjával van felvértezve, ilyen pl a Sram 1×12-es Eagle szettje és az évek óta bizonyító Reba teleszkóp.
A Blizz Carbon modellek valahová az eddigi zúzós alu trail bringa Blizz és a karbon XC bringa Explosion közé tehetők, mindkét család előnyös tulajdonságait felhasználva alkotta meg őket a Rock Machine. Két 29-es és egy 27,5+-os modell tartozik ebbe a családba, a 29-esek inkább az XC ág felé húznak, míg a 27,5+-os a széles gumijaival, hosszabb (130 mm) rugóútjával és állítható nyeregcsövével a keményebb felhasználás felé. Tömeg terén abszolút nincs szégyenkezni valójuk, hiszen a Blizz Carbon 70 a 11 kilogrammjával jó pár XC bringát lenyom.
A Blizz Carbon váza tökéletes példa a Rock Machine 2018-as fejlesztéseinek bemutatására. A legfőbb újítás a Sharkspine EVO vázkialakítás, melyet lényegében az összes jövőévi terephasználatra alkalmas modell megkapott: a felsőcső a fejcső után megtörik és meredek szögben lejt a nyeregvázcső felé, amibe az eddigi geometriákhoz képest alacsonyan csatlakozik. Több előnyös tulajdonsággal rendelkezik ez a kialakítás, a törésnek köszönhetően a váz jobban elnyeli az út felől érkező rezgéseket ezzel kényelmesebbé téve a kerékpárt, az alacsony átlépési magasság pedig sokkal több mozgásteret enged a váz fölött technikás lejtőkön. Ezenfelül a felsőcső hosszabb lett, ezért rövidebb kormányszárat használhatunk és a vázat úgy tervezték, hogy hosszabb rugóúttal rendelkező villát képes fogadni, ezek a tulajdonságok együttesen pedig azt eredményezik, hogy magabiztosabbak, ezáltal gyorsabbak lehetünk a lejtőkön.
A Blizz Carbon vázon látható, hogy a Rock Machine kiemelt figyelmet fordított a középcsapágyház környékére, a széles alcsócsőnek és az ejtett láncvilláknak köszönhetően igazán merev a váz ezen része, garantáltan nem fog csavarodni itt. A nyeregvázcső íves kialakítású, hogy a láncvillák az átlagnál rövidebbek lehessenek, ami jótékony hatással bír a váz a fordulékonyságára. A kategóriához méltóan a hátsó papucs átmenőtengelyes kereket fogad, a középcsapágyház pressfit rendszerű és a bovdenek is a vázban futnak. ISCG05 konzolokat is találhatunk a vázon, ha úgy döntenénk, hogy láncterelőt szeretnénk használni a kerékpáron. A fejcső tapered villákat fogad, de nem a hagyományos félintegrált/integrált kormánycsapággyal, hanem az alsó csapágy külső csészés, ami tartósabb és biztonságosabb megoldás.
Az elölről érkező ütések csillapítását egy már klasszikusnak mondható teleszkópra bízta a Rock Machine, a Rock Shox Reba-ra. Sokféle felhasználásra alkalmas ez a teleszkóp, az XC-től az All Mountain-ig, alacsony tömeg mellett nagyfokú merevséget nyújt. Jelen verziója 120 mm-t mozog, átmenőtengelyes a nagyobb merevség érdekében és természetesen tapered nyakú. A villa egyik vállán található lockout-tal zárhatjuk a teleszkóp mozgását, a másik vállán a szelepen keresztül fújhatunk rá vagy engedhetünk ki levegőt a légkamrából ezzel keményebbé vagy puhább téve a mozgását, a visszaútcsillapítást pedig a láb alján egy tekerő segítségével széles tartományban tudjuk állítani.
A komplett váltásért és a hajtásért a Sram legújabb 1×12 sebességes szettje, az Eagle felel. Az elöl egy tányér ellenére is széles áttételtartományt biztosít a 12 sebességes 10-50-es lánckeréksornak köszönhetően, a Blizz Carbon 70-en 34-es lánckerék található elöl, mely a fogaskoszorúval együtt lényegében egy két tányéros rendszer áttételeit fedi le, tehát nem kell aggódni azért, hogy el fog fogyni az áttételünk az emelkedőkön vagy a lejtőkön. A Sram nem csak soron fejlesztett ennél a szettnél, hanem az első lánckeréken is, állításuk szerint a lánc erről még nehezebben esik le, mint az eddigi narrow-wide lánckerekeikről. Tartósság tekintetében is fejlődést ígér az amerikai márka az Eagle-lel, tovább bírják majd a lánckerekek, mint az eddigi egy tányéros rendszereknél. A váltókar, ami csak a jobb oldalon található, hagyományos, jól bevált trigger működésű, két kar segítségével tudunk vele váltani, az alsó karral fölfelé tudjuk rakni a láncot, a felsővel pedig lefelé.
Fékek terén a Shimano termékeit választotta a Rock Machine, nem is tehette volna jobban, hiszen a japán gyártó fékei az egyik legjobbak és legmegbízhatóbbak a piacon. A Blizz Carbon 70-re a BR-M6000 Deore szintű fékek kerültek elöl-hátul 180 mm-es tárcsával, amelyek szinte bármilyen felhasználásra alkalmasak, de a pénztárcánkat nem szabadítják meg súlyos összegektől, ár-érték arányban kiválóak.
Elöl-hátul Bitex agyakra Sapim Leader húzott küllőkkel fűzött WTB STPi29 felnis kerekekkel találkozhatunk a Blizz Carbon 70-ben. Kitűnő minőségű kerekek és a trendeknek megfelelően szélés felnit használ a Rock Machine, melyek sokat javítanak a menettulajdonságokon. Akárcsak a felnik, a külsők is a WTB termékei, a tesztelt modellen Trail Boss-ok voltak (a katalógus szerint pedig Nine Line Race DNA 2,25-ösök lesznek), a felhasználásnak megfelelően agresszív, de viszonylag jól gördülő mintázattal.
A kiegészítőket a nyergen kívül (az saját márkás Rock Machine) a Race Face szállítja, a kormány széles és 35 mm emeléssel rendelkezik, a kormányszár a gyors és stabil irányításért 60 mm hosszú, a nyeregcső pedig egy egyenes fejű, megbízható, két csavaros, fokozatmentesen állítható darab. Egyik sem egy túlkönnyített alkatrész, hosszú távon bírni fogják a megpróbáltatásokat.
A Kálnica Bike Parkban rendezett sajtónapon ez bringa volt az a Rock Machine-ok közül, amit elsőre kinéztem magamnak, a karbon váz és az új 1×12-es Eagle szett számomra kifejezetten vonzóvá tette. Ránézésre nem olyan könnyű megállapítani, hogy milyen felhasználásra tervezte a Blizz Carbon-t a gyártó, az meg még jobban bezavart, hogy volt szerencsém a 2017-es Blizz-hez is, ami jóval agresszívebb felépítésű bringa. Azt tudni kell, hogy teszt előtt elég korlátozott információkkal rendelkeztem a kerékpárról, hiszen jövő évi modellről beszélünk, se geometria táblázat, se katalógus, csak a saját tapasztalataira hagyatkozhat ilyenkor a tesztelő.
Nem maradt más, minthogy megnézzem, milyen élesben a Blizz Carbon 70. Elsőre amit mondhatok, hogy nagyon könnyű, jóval nehezebb kerékpárra számítottam. Ezen a modellen megtapasztalható, hogy a Sharkspine EVO vázkialakítás tényleg nem csak marketing mese, a hosszabb felsőcső rövidebb kormányszár kettőse kitűnően működik, nem érzi az embert azt, hogy túl közel van a kormány, de mellette az irányítás sem lesz túl lomha, nagyon szépen irányítható a Blizz Carbon. Emelkedőn alig lehet észrevenni, hogy nem egy XC bringán ülünk, az alacsony tömegnek köszönhetően jól mászik és a váz geometriája olyan, hogy az emelkedőkön se jöjjön zavarba, egyedül a nagyon meredek falakon érezni, hogy 120-as villa van a vázban és ilyenkor kicsit könnyebben megemeli az elejét. A hajtás merevsége kitűnő, látszik, hogy van bőven anyag a középcsapágyház környékén, semmi csavarodást nem érezni a váz felől még állva alacsony fordulattal tekerve sem. A hegytetőre felérve elgondolkoztam azon, hogy a Blizz Carbon valóban trail bringa-e, mert az emelkedőn mutatott teljesítménye alapján nem esküdnék meg rá.
Lefelé az enduro pályákat használtam, itt volt igazán elemében a Blizz Carbon 70, sokkal többet nyújtott, mint egy átlag XC kerékpár, a picit laposabb fejcsőszög, a hosszú rugóút, a rövid kormányszár és a széles kormány együtt nagyon jól irányíthatóvá teszi a bringát, a rövid láncvillának köszönhetően pedig könnyen befordítható a kerékpár a szűk kanyarokban. A lejtőn mutatott képességei után nem volt kérdés, hogy a Blizz Carbon egy igazi trail bringa. Állítható nyeregcsővel még lehetne fejleszteni a lejtőkön, bár az némi súlytöbblettel jár, amit nem biztos, hogy érdemes bevállalni egy ilyen könnyű kerékpáron. Az Eagle rendszer ötösre vizsgázott, gyakorlatban is teljes mértékben lefedi egy két tányéros rendszer áttételtartományát, a nagy fogkülönbségek ellenére is remekül vált hátul és a lánc sem esett le a rázósabb szakaszokon elöl.
Nem tudom pontosan, hogy milyen kategóriába tegyem a Rock Machine Blizz Carbon 70-et, de talán a “light trail” jellemezné a legjobban, egy olyan bringa, ami az XC bringákhoz képest egy kicsit a lejtőző irányba toltak el, emelkedőkön minimális kompromisszumot kell kötnünk a nyergében, a lejtőkön viszont sokkal élvezetesebben száguldozhatunk rajta. Tipikusan olyan kerékpár, amit azért terveztek, hogy élvezzük a bringázást vele. Szerintem pár év múlva sokkal több ilyen kerékpár lesz a piacon, mert nem mindenki versenyzésre szeretne merevfarú montit venni (mondjuk egy maraton is bátran bevállalható vele), hanem a többség az élményért ül fel a bringára hétről-hétre… S mennyivel jobb egy olyan kétkerekűt használni, amivel felfelé is könnyedén lehet haladni és a lejtőkön sem kell az életünkért imádkozni, hanem magabiztosan jöhetünk le a kedvenc trail-einken. A Blizz Carbon 70 pont ilyen!
További információkat keresd ősztől a forgalmazó illetve a gyártó honlapján
Váz: Carbon UD BF-MB05
Villa: Rock Shox Reba RL 120 mm, Tapered, 15mm
Kormánycsapágy: FSA DX PRO2
Kormányszár: Race Face Ride 60 mm
Kormány: Race Face Ride 35 mm emelés
Markolat: ONE MTB bilincses
Hátsó váltó: SRAM GX Eagle X-Horizon
Váltókar: SRAM GX Eagle Trigger Shifter
Fékek: Shimano BR-M6000 hidraulikus tárcsafék 180/180 mm
Hajtómű: SRAM GX Eagle Boost 34T
Középcsapágy: SRAM BB PF92
Fogaskoszorú: SRAM XG-1275-12 Eagle 10-50T
Lánc: SRAM GX Eagle
Első agy: Bitex 15×110 mm
Hátsó agy: Bitex 12×148 mm
Felni: WTB STP i29 32H
Küllők: Sapim Leader Black húzott
Külsők: WTB Nine Line Race DNA 29×2.25“
Nyereg: RM Peak Race
Nyeregcső: Race Face Ride XC
Méretek: M(17″), L(19″), XL(21″)
Tömeg: 11,0 kg (17″/M méretben)