fbpx

Eurobike 2017 – kerékpáripari trendek, adatok

Mint ahogy már beszámoltunk róla, augusztus 30-án nyitja kapuit az Eurobike 2017. Idén több mint 1400 kiállító mutatja be újdonságait, megtekinthetjük a legfrissebb kerékpár- és alkatrészfejlesztéseket, egyben képet kapunk a legfrissebb piaci trendekről is.

Trend végre a kerékpáros közlekedés!

A Zeppelin hangárok hatalmas kapui most még zárva vannak Friedrichshafen-ben, ámbár minap a Eurobike élő on-line sajtókonferenciát tartott a média számára a legújabb kerékpáripari trendekről. A bemutatott és megvitatott termékek egy része szerepel a Eurobike Award díjra jelölt aspiránsok sorában, erről egy korábbi cikkben már beszámoltunk.

Mi a meghatározó manapság a kerékpáriparban? Milyen irányt vesznek a fejlesztések, mi lesz a legújabb trend 2018-ban? Jó híreim vannak ezzel kapcsolatban: maga a fejlett társadalmak mobilitása van átalakulóban, amelyben végre prominens szerepet kap az általunk oly becsben tartott kerékpár! Valódi közlekedési eszköz válik belőle, azaz már nem pusztán sporteszköz vagy rosszabb esetben játékszer…

Egy pedelec cargo bike akár az autót is kiválthatja a család életében…

A korábbi években rendre beszámoltunk az új kerékpárpiaci trendekről: a fixi vagy éppen a fatbike divatról, egy új kerékméret előretöréséről, a fokozatváltás vagy a fékrendszerek korszerüsítéséről. Ha pusztán sporteszközként tekintünk a kerékpárra, akkor a felsorolt fejlesztések is lehetnek fontosak, de a kerékpár valódi funkcióját – a mindennapi közlekedésben betöltendő potenciális szerepét – alig érinti. A valódi cél, hogy a társadalom életképes közlekedési eszközt lásson a kerékpárban, nagy levegőt véve végre-valahára kiszálljon a gépjármûből, és nyeregbe pattanjon!

A mai „állás” tükrében a piaci trendek évről évre történő ismertetése a gyermekek homokozóban eltöltött önfeledt délutáni játékait idézi. A szomszéd Pistikének markolója van, de a játékboltban még szuperebb mûanyag teherautót lehet kapni. Most végre kiléphetünk a virtuális homokozóból, és a fellengzősnek hangzó, részletkérdésekre választ adó technikai fejlesztések ismertetése helyett megállapíthatjuk, hogy „játékaink” a mindennapi élethez tartozó mobilitásra is alkalmasak. Főleg, ha ezeket kifejezetten erre a célra tervezik, például a hatékony haladást megkönnyítő motoros rásegítést alkalmaznak, használhatók csomagok vagy további személyek szállítására, és így tovább.

Sok érdekes kérdést merült fel az idei Eurobike on-line konferencián…

Tehát 2018-ban a kerékpáripar egyik fő “csapásiránya”, hogy végre közlekedési eszközöket kínál. Ehhez jó alap az utóbbi években dinamikusan fejlődő, mára már igen kifinomultnak tekinthető, korszerû elektromotoros hajtásrásegítés. Ha megvizsgáljuk a statisztikákat, ma a Eurobike-on bemutatott kerékpárok bő negyede(!) pedelec rendszerű E-bike. A németországi, holland és belga kerékpár-kereskedések értékesítési adatai szerint 2016-ban az eladott kerékpároknak 18, 19, illetve 22%-a volt pedelec. Ez eleve jelentős emelkedés a 2015-ös eladásokhoz képest, idén pedig még nagyobb ugrás tapasztalható. És ez végre nemcsak az említett 3 “mintaállamra” igaz, hanem Európa többi országában és a tengerentúlon is tapasztalható. Hazánkban is 2017 volt a nagy ugrás éve: idén nyáron az E-bike szabályosan hiánycikké vált, pedig árfekvése messze túlmutat a hazai átlagfizetésen. És mégis!

Hazánkban már nemcsak gyártják a pdelec-et, hanem veszik is!

Számos cikk látott napvilágot a Bikemag virtuális hasábjain a pedelec bicajokról. Tény, hogy a technikai kuriózumból mára realitás lett, E-bike-ok tucatjaival találkozhatunk néhány órás városi bringázás alkalmával. Most nem is magáról a típusról és a technológiáról van szó, hanem ahogy az megváltozatja közlekedési szokásokat. A már említett E-bike-centrikus országokban egyre többen váltják ki gépjármûvet pedelec-kel: hozzátehetjük, ma még leggyakrabban a jólétben élő család második autója kerül „beáldozásra”. A jövőben a trend várhatóan folytatódik, 2022-re prognosztizálják, hogy az EU-ban minden 2. eladott kerékpár valamilyen elektromotoros hajtásrásegítéssel bír.

A kerékpáripari trendeket ismertető cikkünk itt két irányt vesz: a most olvasható első epizódot egy nagy volumenû német közvélemény-kutatás ismertetésével folytatnánk, majd a néhány nap múlva megjelenő 2. részben az E-bike szegmens több ágát, illetve a hagyományos kerékpárok fejlesztési vonalát taglaljuk.

Trendi bicajjal közlekedni, lassan az élet részévé válik!

A „mega” példányszámban megjelenő BikeBild több mint 1000 főt kérdezett meg a kerékpározási szokásokról. E szerint Németországban a megkérdezettek 81%-a tekinti stresszesnek a közutakon való kerékpáros közlekedést, amelyben fő szerepet játszik a gépjármûvezetők és a gyalogosok negatív hozzáállása. 72% szerint az infrastruktúra hiányossága veti vissza a kerékpáros közlekedés elterjedését, 68% szerint pedig a bicajon felmerülő technikai problémák jelentenek akadályt. A megkérdezettek 65%-a fél a kerékpár ellopástól, 52% pedig arra panaszkodik, hogy a kerékpár nehezen integrálható a közlekedésbe, azaz nem minden vonaton, tömegközlekedési eszközön szállítható. Visszatérve az E-bike kérdésre, 57% vélte úgy, hogy a pedelec típusú kerékpár megoldhatja a kerékpározással kapcsolatban felmerülő nehézségeket.

Milyen típusú kerékpárt tartanak a megkérdezettek ideálisnak a mindennapos közlekedéshez? 45% szerint a trekking bicaj a nyerő, 44% az országúti kerékpárt jelölte meg (több típust lehetett választani), 41% montival képzeli el a bicajos életet, 22% hagyományos városival, 16% pedig E-bike-kal (valószínûleg még nem eléggé ismert típus az átlagember számára). 6% fixivel, 4% „cargo” teherszállító-bicajjal, 3% rekumbenssel róná a közutakat, 1% pedig soha nem is ülne kerékpárra!

A megkérdezettek 79%-a a kerékpárral döntően túrázik, 76% sportol, 82% pedig napi közlekedésre használja. 64% minden nap legalább egyszer kerékpárra ül, 31% hetente egy alkalommal, 4% havi szinten, 1% ennél kevesebbszer. A sisakviselés a megkérdezetek 43%-ának nem is kérdés, 22% nem mindig hordja, 22% viszont mereven elutasítja. 13% viselné, ha lenne, de nincs neki. A német KRESZ-szabályokat a megkérdezettek 77% tartja be maradéktalanul. A kerékpáros balesetek száma a német statisztikai hivatal adatai szerint csökkenő tendenciát mutat, bár a kerékpározók száma évről évre nő. Leginkább a gyermekek a vannak veszélyben, idős korban ismét emelkedik az egy kilométerre jutó balesetek száma.

Hol vásárolnak a németek kerékpárt? 74% csakis szaküzletben vett vagy venne bicajt, 25% az interneten vásárolta vagy tervezi annak beszerzését. Mindössze 1% vett vagy venne kerékpárt hipermarketben/barkácsáruházban. Mik a vásárlás legfőbb szempontjai? A megkérdezettek 73%-a vásárlás előtt mindenképpen kipróbálná a kerékpárt, 62% a kerékpár-kereskedés szakértelmére hagyatkozna. 40% számára a döntést elsősorban az árcédula határozza meg, 31% tartja fontosnak a garanciális feltételeket és időtartamot, ugyanennyi a karbantartásigényt jelölte meg döntő szempontnak. Érdekes információ, hogy a németek 43%-a maga szereli a kerékpárt, 28% részben szakemberrel végezteti, és csak 18% viszi kizárólag szerelőhöz. A “Mennyiért vásárolna kerékpárt?” kérdésre adott válaszok számunkra minden bizonnyal mellbevágóak: mindössze 1% jelölte meg a 300 eurós “fájdalomküszöböt”, a legnépszerûbb szegmens pedig a 2000-3000 Euró! Nálunk ez az arány majdnem fordítva van…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.