Bár még csak a 2017-es nyár közepén járunk, már nyakunkon vannak a 2018-as modellek, sorra mutatják be őket a gyártók, a Rock Machine-nél és Superior-nál sincs ez másképp, a július közepén rendezett sajtónapon megcsodálhattuk és ki is próbálhattuk a szlovákiai Kálnica Bike Park-ban a legújabb modelljeiket.
A napot a Rock Machine prezentációjával kezdtük, ahol megtudhattuk, hogy mik a legújabb fejlesztések a márkánál. Azt fontos tisztázni, hogy a komplett márka a kerékpározás élménye köré épül, minden egyes modellt azért fejlesztenek, hogy örömet okozzon a felhasználójának, mindig ez lebeg a mérnökök szeme előtt, amikor terveznek valamit.
Elsőként az e-bike-okról érdemes szót ejteni, gyakorlatilag minden kategóriában megjelentek elektromos rásegítéses kerékpárral, ráadásul kategórián belül többféle modellel. A legújabb Shimano E-8000 szettel is találkozhatunk számos bringánál, ami a saját tapasztalataim alapján ez eddigi legjobb rendszer az e-bike-ok között, félelmetes, hogy milyen erő lakozik benne, konkrétan a csúcskategóriás e-Blizzard-dal gyorsabban fel lehetett tekerni a sípályán, mint ahogy a felvonó felvitt.
A legtöbb mérnöki munkát igénylő megoldás, amiről a márka vezetője is büszkén mesélt, az a legújabb e-bike-ok alsócsövének megalkotása volt. Nem volt könnyű feladatuk ezzel, hiszen az akkumulátort szerették volna teljesen integrálni az alsócsőbe anélkül, hogy a cső meggyengülne. Végül a felnikhez hasonló, öt kamrás U profilú “csövet” hoztak létre, amibe az akkumulátor tökélesen illeszkedik, a védelemről pedig különlegesen ellenálló nejlon takarólemezek gondoskodnak. Továbbá a Rock Machine e-bike-ok különlegessége, hogy geometriában és színben is teljesen megegyeznek a nem elektromos változattal, tehát az irányításuk, a mászó- és lejtőzőképességük is csak a plusz tömegben tér el egy normál kerékpárétól. Az összteleszkópos és merev e-bike-oknál is változtattak a geometrián, minden modellnél a lehető legrövidebb láncvilla elérése volt a cél, végül a piaci átlagnál jóval rövidebb lett ennek az eredménye, aminek jótékony hatása van a kerékpár irányítására, kezelhetőségére, így könnyebben fordulnak el szűk helyeken, ami technikásabb terepen nagyon fontos.
A másik újdonság az összes új modellen látható púpos kialakítású felsőcső, úgynevezett cápagerinc váz (a technológiát a Rock Machine Sharkspine EVO-nak hívja), ahol a felsőcső a fejcső utáni szakaszon ívesen megtörik (akárcsak egy cápa feje), ennek köszönhetően a váz jobb rezgéselnyelő-képességgel rendelkezik, mint a hagyományos kialakítású vázak. A törés után a felsőcső a régebbi évek modelljeihez képest meredekebb esésű, ennek egyértelmű célja az alacsonyabb átlépési magasság elérése volt, kisebb méretű vagy rövidebb lábú emberek is képesek nagyobb vázakat használni, ezenfelül technikás terepen is több helye marad a kerékpárosnak a felsőcső fölött mozogni. Azért, hogy az alacsony átlépési magasság mellett is normál hosszúságú nyeregvázcsövet tudjanak használni a nyeregvázcső-felsőcső csatlakozás egy erősítést kapott, amivel még inkább hasonlít a váz egy cápa hátára.
A Sharkspine EVO, mint ahogy a képen látjuk, nem merül ki az új felsőcsőben, hanem, ahogy ez e-bike-koknál már említettem, a lehető legrövidebb láncvillát alkalmazza az új váztípusnál a Rock Machine, ezzel nagyban javítva a kerékpárok kezelhetőségét. A felsőcső hosszúsága is megnőtt, amihez rövidebb kormányszár és szélesebb kormány párosul stabilabb irányíthatóságot eredményezve a lejtőkön. A fejcsőszög is kicsivel laposabb lett, hogy nagyobb rugóúttal rendelkező villákat lehessen szerelni a kerékpárokba és magabiztosabban lehessen lejtőzni az új modellekkel.
A merev trail bringa, a Blizz is megjelent karbon verzióban, ráadásul 29″-os kerékkel is elérhető, sokkal könnyebben fel lehet vele mászni az emelkedőkön, mint az eddigi alu modellekkel és a nagyobb kerékátmérőnek köszönhetően könnyebben gördül át az akadályokon, de aki főképp durvulni akar vele, az a 27,5+-os kerekkel szerelt változatot is választhatja. A 29″-os csúcs modell igazán fullos felszerelést kapott, a komplett új 1×12-es Sram Eagle szett ott díszeleg rajta. Teszteltük! Előjáróban csak annyit mondanék, hogy igazán ütős bringa lett.
Két gravel kerékpárral is előrukkolt 2018-ra a Rock Machine, stílusosan Gravelride-nak nevezték el őket. Hazánkban még annyira nem népszerűek ezek a bringák, pedig lenne létjogosultságuk, a Rock Machine a trendeknek megfelelően nyitott a piac ezirányú igényei felé és megalkotta őket. Mindkét modellt alu váz-villa, egytányéros rendszer, tárcsafékek és széles gumik jellemzik, a drágábbikon leengedhető nyeregcső található, mely mutatja, hogy meredek lejtőkön is bátran használhatjuk. Szintén teszteltük a jobbik modellt 😉 .
A gyermek kerékpárokról sem feledkeztek meg, néhány modell megkapta a felnőtt modelleken látott cápagerinc vázkialakítást, ezenkívül a neveken is módosítottak, megörökölték a felnőtt típusok neveit és színeit pl. Blizz, ami valójában nagyon jó ötlet, sokkal könnyebb rávenni a gyereket a kerékpározásra, ha ugyanolyan bringára ülhet fel, mint az apja. Természetesen a külsőségekben nem merült ki a gyermek kerékpárok fejlesztése, a Rock Machine nagyon fontosnak tartja, hogy a gyerekek magabiztosan merjenek kerékpárra ülni, ezért fontos, hogy a váz erős legyen és ha a fiatal felhasználó meg szeretne állni, akkor meg tudjon, mert ha a fékek nem fognak megfelelően, akkor bizonytalan lesz és nem szívesen fog bringázni, ezért szerelik erős fékekkel a gyermek modelleket.
A Superior jelmondatából “Always Race” is kitűnik, hogy ők versenyzésre fejlesztik a kerékpárjaikat és ezt a prezentációjukban is kihangsúlyozták. A csúcs, “TEAM”, kerékpárok dizájnja egyszerű, letisztult, nem a színekkel akarják meggyőzni a vásárlókat, hanem a teljesítménnyel, mindent alárendelnek annak, hogy a lehető leggyorsabb kerékpárokat tervezzék meg.
A 2017-es számos új csúcsmodell után 2018-ra kicsit visszafogottabb a felhozatal, valójában az idei top vázakon nem igazán volt mit fejleszteni annyira jók lettek, felszereltség tekintetében változtak egy picit, minden lehetséges alkatrészből a legújabbat és legjobbat kapták meg a gyártótól. Egyik kedvencem az elöl-hátul 100 mm-t mozgó TEAM XF 29 ISSUE teljes XTR szettel és DT teleszkóppal, ami mindössze 9,9 kg-ot nyom, teszteltük!
2018-ra három új alumínium összteleszkópos kerékpárral jelentkezik a Superior, mellyel a gyártó azt a célt tűzte ki, hogy a vékonyabb pénztárcájú emberek is megízlelhessék, hogy mit tudnak az idei kiválóan teljesítő XF karbon fullyk. Természetesen picit nehezebbek, mint a karbon verziók, de élményben hasonlót nyújtanak.
2018-ban három karbon vázas és három alumínium vázas X-Road közül válogathatunk. A Superior a szabadság szinonimájaként tekint erre a típusra, legyen akár aszfalt vagy földút, napsütés vagy eső az X-Road megállja a helyét. Széleskörűen használható kerékpárok, pl a hazai rossz utakra hobbi szintű országútizásra a 30-as enyhén mintás külsőknek köszönhetően jobb választás lehet, mint egy országúti, ha nem csak frissen felújított utakat szeretnénk használni, de akár cyclocrossozásra is alkalmasak ezek a kerékpárok, bőven van hely a sárnak és a fékek is jól fognak. Az újságírók szívét megdobogtató csúcs TEAM ISSUE-t már az új Ultegrával szerelték és csak 8,3 kg a tömege, szerencsére ezzel a modellel is lehetőségünk volt részletesebben megismerkedni.
A legnagyobb újítása 2018-ra a Superiornak az új női vonal, a MODO. Szám szerint 22 kifejezetten nőknek tervezett modellel – egészen a top össztelósoktól az X-road-okig – jelentkezik a jövőévben a gyártó. A TEAM szín a MODO kerékpároknál a lila, de nem csak a színekben gondoltak a hölgyekre, hanem az alkatrészeket is a női anatómiát figyelembe véve válogatták össze. A kerékpárokon felül kiegészítők és ruházat is részét képezi az új női vonalnak, ezenkívül a világ számos pontján és az interneten a Superior MODO nagykövetei népszerűsítik a kerékpározást a hölgyek körében.
A gyermek modelleknél is bevezetésre került a TEAM széria, már 16″-os kerékmérettől hajthatnak a fiatalok a felnőtt modellekkel megegyező festésű kerékpárt. Ez nem csak a márka egységes megjelenését segíti elő, hanem mint a felnőtt kerékpároknál a TEAM itt is a csúcsot jelenti, erős és könnyű vázzal rendelkeznek ezek a gyerek bringák és 20″-os mérettől megbízható tárcsafékkel szerelik őket, minden apróságra odafigyelt ezeknél a modelleknél a Superior egészen a gyermekkézhez passzoló fékkaroktól a kifejezetten gyerekeknek készült hajtóműig.
Európában minden gyártó gőzerővel elkezdte fejleszteni az e-bike-jait, ebből a néhány éve még apró szegmensből a Superior sem maradhatott ki, több pedelec modellt is találhatunk a gyártó kínálatában, a 2017-es képest a merev XC és krossz/trekking bringákon túl már össztelós XC gépet is vásárolhatunk.
A Superior a Shimano e-bike rendszereit használja, melynek a versenytársakkal szemben az egyik nagy előnye, hogy a normál kerékpárokon megszokotthoz képest nem kell hosszabb láncvillát terveznie a gyártóknak. Ahogy már a Rock Machine-oknál is említettem, a Shimano az új pedelec rendszereivel feladta a leckét a konkurenciáknak, a rásegítés hatékonyabban működik, mint eddig bármely általam próbált szetten, ahogy odalépek neki azonnal bekapcsol és azt is érzékeli, hogy milyen erővel nyomom le a pedált, ha nagy erőt fejtek ki akkor a motor is nagy erővel segít rá, feltételezi, hogy gyorsan szeretnék menni, ebből lehetnek vicces szituációk is meredek emelkedőn 🙂 . A szaggatott hajtáshoz is megfelelően alkalmazkodik, nem hozza egyáltalán zavarba a folyamatos ki-bekapcsolás. Többféle módban is használhatjuk a rendszert attól függően, hogy mekkora rásegítést szeretnénk, természetesen minden esetben 25 km/h-nál a rásegítés lekapcsol (Hamarosan egy teljes teszttel fogunk jelentkezni az E-8000-ről, ott részletesebben olvashattok a működéséről). Maga a szett nem minden ezeknél az ebike-oknál, egy kerékpárt is kell tervezni köréjük és nem is a mászás, ami érdekes, hiszen a motor akkor segít, hanem hogy lejtőn hogyan viselkednek ezek a közel másfélszeres tömegű kerékpárok. A jó geometriának, az alacsony súlypontnak, a nagy gumiknak és az erős fékeknek köszönhetően nem mozognak érezhetően rosszabbul a lejtőkön, mint egy normális bringa, egyedül a levegőben érezhető, hogy van pár kg plusz súly a kerékpáron.
A 2018-as modellek az ősztől megtekinthetőek lesznek a gyártók (Rock Machine, Superior) és a forgalmazó honlapján.