fbpx

Merida Reacto Disc 5000 teszt – Tárcsafékes aero bringa nem csak vérprofiknak

A profi bringák árnyékából lép elő a Merida Reacto Disc 5000, mely a csúcskategóriás kerékpároktól megörökölt alacsony légellenállást és extrém merevséget nyújtja az amatőr sportolók számára. Legyen mezőnyverseny, időfutam vagy triatlon, a Reacto értékes másodperceket spórolhat meg neked.

A Reacto név az országúti kerékpársportot követőknek biztosan ismerősen cseng, hiszen a World Tour-ból ismert BAHRAIN MERIDA profi csapat már 2017 óta használja a Merida csúcs aero kerékpárját. A Reacto és más aero kerékpárok koncepciója onnan ered, hogy az évtized elején több gyártó kezdett rájönni, hogy nem feltétlenül a minél alacsonyabb tömeg elérésével juthatnak a versenyzők technikai előnyhöz, hiszen, már kicsit eltúlozva, a középkategóriában is elérhető az UCI által megszabott súlylimit. Ráadásul a tömeg messze nem minden, síkon gyakorlatilag észrevehetetlen +/- 1 kg a kerékpár súlyában, viszont a levegő közegellenállásával mindenkinek keményen meg kell küzdeni. Persze az ember a legnagyobb légellenállással bíró felület, de a kerékpár aerodinamikussá tételével is lehet értékes másodperceket/wattokat faragni. Emellett, ha már a leggyorsabb mezőnybringák megalkotását tűzték ki célul a gyártók, akkor a hajtásmerevségen is javítottak még egy kicsit, hiszen a sprintek közben, ahol a légellenállásnak kulcsszerepe van (mert a sebesség négyzetével növekszik) brutális terhelést kapnak a vázak. Így születtek meg az új, aerodinamikus, versenyzésre tervezett országúti kerékpárok, melyek sík szakaszokon hamar a versenyzők kedvencei lettek. A Merida Reacto-nak keresztelte el az ő aero modelljét, melyet hamar a legmagasabb szintű versenyeken is láthattunk a BAHRAIN MERIDA kerekesei alatt. A Scultura, mint hegyi/all-rounder versenymodell is megmaradt a gyártó kínálatában, ezzel jól kiegészítve egymást a Reacto-val.

Pár év alatt a Reacto már egy teljes modellcsaládot ölel fel a Meridánál, megtalálható benne a belépő kategóriás alu vázas modelltől a profik által használt csúcsbringáig minden. Jelen tesztünk alanya a tárcsás, karbon vázas, CF2 elnevezésű típus, mely a profi szint (CF4) alatt eggyel található és geometriáját a hobbi/amatőr sportolók igényeinek megfelelően tervezték meg. A Merida is pontosan tudja, hogy másfajta kerékpárra van szüksége azoknak, akik a világ élvonalában a kenyerüket keresik a kerékpárjuk nyergében és másra azoknak, akik csak élvezni akarják az országútizás örömeit. Valószínűleg sokan felhagynának az országúti kerékpározással, ha olyan bringán kéne szenvedniük, mint a profiknak, ezért is készülnek a CF2 vázas modellek, melyek kényelmesebbek, az átlag emberek testi adottságainak megfelelően készülnek (persze vannak olyanok, akik profik által használt geometriát preferálják, de ők az erős kisebbség).

Olvasóink egy részét lehet nem érdekli, hogy pontosan milyen technikai megoldásokkal érte el a Merida, hogy a Reacto igazán áramvonalas kerékpár legyen, de azért én “untatnálak” titeket vele 🙂 .
Elsősorban a “csőformáknak” köszönhető, hogy a Reacto csak úgy hasítja a szelet, a józan ész határain belül mindenhol törekedett rá a gyártó az aerodinamika szempontjából optimális alakokat használja a csöveknél, a váz bármely elemére ránézünk kétség kizáróan megállapíthatjuk, hogy itt bizony egy aero vázról van szó. Na, de nézzük a finomságokat! A villa és a váz integrációja tökéletesre sikerült, nincs egy felesleges hézag, ami nem kívánt turbulenciát tudna okozni és mellesleg gyönyörű is ez a kialakítás. A nyeregvázcső formája amellett, hogy lapított egy egységet képez a hátsó kerékkel és szerencsére a gyártó nem alkalmazta az UCI hitelkártya szabályát (minimum akkora résnek kell lenni a kerék és a váz között, hogy egy bankkártya beférjen), így ha felszed valamit a gumi, akkor nem fogja szétkarcolni az adott tárgy a vázat. A fejcső, az alsócső és a támvillákból is sugárzik az aerodinamika, minden részletre ügyelt a Merida. A bovdenek az alócsőben rejtve futnak, így azok sem keverik feleslegesen a levegőt. A személyes kedvencem pedig a más gyártónál is bevált ékes megoldású nyeregcsőbilincs, amit a felsőcsőbe integráltak. Itt megemlíteném a nyeregcsövet is, ami formájában már-már az időfutam kerékpárokban használatosokra emlékeztet, de most nem is csak ez a lényeg, hanem a gyártás pontossága, az ilyen megoldású nyeregcsőbilincseknél/vázaknál nagyon gyakori, hogy a nyeregcső recseg a vázban, mert valami nem illeszkedik tökéletesen, a Reacto-nál nincs ilyen, a legnagyobb csendben teszi dolgát a váz ezen része. Nem mellesleg élettartam garancia jár a vázra…

Tárcsafékes kerékpár lévén természetesen átmenőtengelyes kerekeket fogad a váz, ami a merevségre is jótékony hatással van, de megint kiemelnék egy fontos dolgot, ami az ilyen jellegű vázaknál nem túl gyakori, könnyű visszatenni a kerekeket a vázba, villába. Tudom, furcsán hangzik, de aki már próbált több átmenőtengelyes országútit az megerősíti, hogy a kerékcsere többnyire elég problémásra szokott sikeredni, kicsit el kell vele játszani, hogy a kerék pontosan a helyére kerüljön és át lehessen dugni rajta a tengelyt, ami a Reacto-ra nem jellemző (nem véletlenül van, hogy néhány tárcsafékes profi csapat inkább ad egy új bringát a versenyző alá defekt esetén, minthogy kereket cseréljen).

A hajtómű kivételével a komplett új Ultegra (R8000) szett teljesít szolgálatot a Reacto-n, nem rég jelent meg róla teszt nálunk ezért részletesen nem taglalnám, hogy pontosan milyen, csak röviden leírnám, hogy hibátlanul teszi a dolgát a komplett szett és a teljesen új tervezésű első- és hátsóváltóval sincs semmi probléma, tökéletesen működnek. Az FSA Gossamer hajtómű az 52/36-os tányérjaival is teljes mértékben beleillik a Reacto koncepciójába, a 11/28-as sorral síkon és hegyen is jól teljesítenek egyaránt.

A kiegészítőkről is ejtsünk pár szót, a kormány és a kormányszár saját márkásak, de aggódnunk nem kell miattuk teljesen korrekt darabok, a kormány hajlítása modern, teteje lapított, jó fogású. A távtartókat viszont mindenképpen meg kell említenem, azok is aero formájúak, apróság, de akkor is megdobban az ember szíve, amikor ilyet lát.

A nyeregcsőről már írtam, külön a vázhoz tervezték és Di2 kompatbilis, ha egyszer át szerelnénk szerelni elektromos váltóssá a bringát. Érdekesség vele kapcsolatban, hogy létezik hozzá olyan fej is, ami megfordítható (pl triatlonistáknak a meredekebb nyeregvázcsőszögért) és 2019-től az összes CF2 Reacto-t ilyen nyeregcsővel fogják szerelni. A nyereg is Merida feliratos, de kényelmes.

A kerekek is a gyártó saját termékeiből állnak össze (itt lehetne spórolni egy kis súlyt, ha egy drága kerékszettet vennénk bele), a felni közepesen magas aero profilú, alumíniumból készült, melyen a Continental Grand Sport Race külsői feszülnek 25 mm-es szélességben, ami számomra jó hír, mert nem szeretem, ha a gyártók az egyik legfontosabb alkatrészen, a gumikon próbálnak költséget megtakarítani.

Menettapasztalatok
Brac szigetén volt lehetőségem tesztelni, ahol síkból viszonylag kevés van, de emelkedőből és lejtőből viszont annál több, így az emelkedőkön a váz merevségét, lefelé pedig az aerodimanikát volt lehetőségem próbálgatni. Elsőként, amit fontos megemlítenem, hogy a kerékpáron elfoglalt helyzet más, mint a “normál” országúti kerékpárokon, a nyereg előrébb van és ezt kompenzálandó a kormány kicsit távolabb, ez azért lényeges, mert a Reacto ezzel rákényszerít arra, hogy aerodinamikusabb pozíciót vegyünk fel a kerékpáron, tehát nem csak a bringa, hanem mi is hozzájárulunk a nagyobb sebesség eléréséhez. Irányításra szinte teljesen olyan, mint az átlagos kerékpárok, ebben nem is lett volna értelme változtatni a Meridának, jó ahogy van, síkon, lejtőn egyaránt könnyen kezelhető.

A váz hátulja az aero formák ellenére merev, de nem annyira kényelmetlen, mint vártam, sőt sok all-rounder országúti ennél sokkal kényelmetlenebb, a Reacto-nál abszolút nem éreztem azt, hogy extrém mértékben átadná az út felől érkező ütéseket. Viszont hajtás közben lehetett érezni, hogy merev, nem veszik el az energia, a szigeten az egyik hegy olyan meredek volt, hogy csak kiállva tudtam rajta feltekerni értelmezhető sebességgel és nagyon szépen ment fel rajta a Reacto, nem mászott közben össze-vissza oldalra a hátulja. A váltásra és a fékekre nem pazarolnám szót, az Ultegra szett tökéletesen vált és a fékerő időjárástól függetlenül brutális. Egyetlen dolog, ami számomra nem, másoknak meg pont előnyös tulajdonság, a hosszú fejcső. Amióta az eszemet tudom versenyvázas országútikat hajtok és azt szeretem, hogyha nagyon mélyen van a kormány, ennél a Reacto-nál ezt nem lehet megvalósítani, de pont ezt fogják szeretni a hobbi/amatőr sportolók, akiknek így nem fog leszakadni a háta, viszont akik a brutál versenyzős geometriákat szeretik, azok nézelődjenek a CF4-es vázas modellek között.

A hobbi/amatőr országútisok mellett a Reacto Disc 5000 a triatlonistáknak is egy kitűnő választás lehet, hiszen a sportjukból eredően ők sem szeretik a mély kormánypozíciót és nekik is kiemelten fontos az aerodinamika, főleg egy olyan versenyen, ahol tilos bolyozni. Az időfutamozni szerető amatőrök is szeretni fogják, mert az aerodinamikus felépítés mellett könnyen időfutamosítható is a Reacto, de bátran veheti bárki, aki egy vagány szépségen szeretni száguldozni az országutakon.

Ha valaki ki szeretné próbálni a vásárlás előtt akkor azt megteheti a Merida tesztpartnereknél!

Váz: Reacto CF2 Disc [386] R12
Méret: XS(47)-S(50)-SM(52)-ML(54)-L(56)-XL(59) cm
Teleszkóp/Villa: Reacto Carbon pro 12 FM
Fékkar: Shimano Ultegra
Fék Első: Shimano Ultegra Disc
Fék Hátsó: Shimano Ultegra Disc
Féktárcsa Első: Shimano RT54 160
Féktárcsa Hátsó: Shimano RT54 160
Lánc: KMC X11-1
Hajtómű: FSA Gossamer Pro 52-36 [386]
Középrész: FSA Gossamer Pro 386
Váltó Első: Shimano Ultegra DF
Váltó Hátsó: Shimano Ultegra RD-R8000SS
Fogaskoszorú: Shimano CS-5800-11 11-28
Pedál: Nem tartozék
Kormány: Merida Expert Aero 31.8
Kormányszár: Merida Expert 31.8 -5
Agy Első: Bearing CL 12-100
Agy Hátsó: Bearing CL 12-142
Tengely Első: Merida QR48N 12-100
Tengely Hátsó: Merida QR48 12-142
Felni: Merida Expert CW pair Disc
Nyereg: Merida Race
Nyeregszár: Reacto carbon Race [Di2 ready]
Váltókar Első: Shimano Ultegra Disc
Váltókar Hátsó: Shimano Ultegra Disc
Gumikülső Első: Continental Grand Sport Race 25 fold
Gumikülső Hátsó: Continental Grand Sport Race 25 fold
Tömeg: 8,66 kg (mért adat) – M-L (54 cm)

Ajánlott fogyasztói ár: 729 000 Ft
Élettartam garancia a vázra.

Bővebb információk a forgalmazó honlapján.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo