A hazai forgalmazó jóvoltából megkaptuk tesztelésre a német fejvédőgyártó egyik új 2015-ös modelljét, a Sportiv TC matt barna/cappucino változatát, ráadásul az évszaknak megfelelő kiegészítőkkel: esővédelemmel, illetve fényvisszaverő MyStyle zsineggel. A Sportiv TC maga nem új modell, több éve a Casco palettán szereplő, bevált, felső kategóriás darab általános használatra, amely a szaksajtó tesztjein kiválóan szerepelt. Jelent meg róla termékbemutató is BikeMag virtuális hasábjain is, most lássuk, valóban olyan jó-e a Sportiv, mint a híre!
„A Sportiv TC a népszerű Active TC modell továbbfejlesztett változata, fokozott biztonság és még több szellőzőnyílás jellemzi. A bukósisak Monocoque Inmold Plus technológiával készül, de talán még érdekesebb, hogy itt már szerepel a Casco saját fejlesztésű Frameworx polikarbonát körkörös belső védőhálója, mely a becsapódási energiát a lehető legnagyobb felületen vezeti el, illetve a bukó többszörös ütközés esetén is egy darabban marad.”
Itt álljunk meg egy pillanatra: honnan tudja mindezt a Casco a sisakjairól? Európában a német cég létesített először saját tesztlabort, ahol mind saját, mind a konkurens gyártók fejvédőit a nemzetközi normáknál lényegesen szigorúbb tesztek alá vetik, addig kísérleteznek, amíg az újonnan kifejlesztett modell a cég hírnevéhez méltó biztonságot nem nyújt az adott felhasználáshoz. Természetesen mindezt egyetlen magazinteszt sem utánozhatja le: valójában nem is szeretnénk a gyakorlatban kipróbálni, hogy mennyire hatékony a Frameworx-védelem többszöri becsapódás esetén! De azért jó tudni, hogy a gyártó mindent megtett, hogy ha baj van, a lehető legjobban jöjjünk ki belőle. Ahogy a tesztpéldány átadásakor a forgalmazó fogalmazott: „Csak ne legyen szükség rá!” Akkor jöjjenek a Sportive TC egyéb érdekességei:
„Egyedi megoldás a huzat, amely pillanatok alatt felszerelhető a sisak tetejére, hűvös időjárásban, esőben védi a fejet a csapadéktól és a menetszéltől. Továbbá a rossz idő beköszöntével teli fülvédővel és belső béléssel is fel lehet „ruházni” a bukót, így kiválóan alkalmas zord időjárásban történő bringázáshoz is.”
Mivel az őszi átmeneti időjárásban kaptuk meg a tesztpéldányt, a fülvédőre még nem volt szükség, de a huzatot feltettem, és rajta is hagytam. Felszerelése rendkívül egyszerű, praktikus, a gyári kiszerelésben szereplő díszítő vagy a biztonságot fokozó fényvisszaverő tulajdonságú MyStyle gumizsineg helyére kerül beborítva az összes felső légnyílást, de azért kis légbeömlőt hagyva elöl/hátul a szellőzés érdekében. A huzat hatása szerintem telitalálat: nélküle minden idők egyik legjobban szellőző sisakja a Sportiv TC: nem is annyira a nyílások száma, hanem a légelvezetés hatékonysága okán. Fázós vagyok, és a Sportivban tapasztalt „cúg” úgy 15 fok alatt engem már zavart. A mostani 10-17 fokos délelőtti hőmérséklethez pont ez a „őszi tuning” vált be: a huzat alkalmazásával a bukó kissé kevésbé „huzatos”! Ellenben nyáron biztos jól jön a „hiperventilláló” konstrukció, főleg lassabb tempó mellett, például emelkedőkön vagy városi forgalomban. És akkor tovább a szakzsargonban…
„A Sportive tarkóvédelemmel ellátott, egyedinek mondható megjelenése akár tovább is fokozható a Casco MyStyle Systemmel: a „díszzsineg” egy percen belül a tetszőleges színre kicserélhető. Bizonyos MyStyle pántok esetében fényvisszaverő bevonatot is kapunk, amely szürkület után vagy kedvezőtlen időjárásban fokozza a láthatóságot.”
A Sportiv TC megjelenése tényleg egyedi, a tarkóvédelem pedig nem dizájnelem, hanem statisztikailag bizonyított tény, hogy a becsapódások 2/3-a sajnos a tarkót érinti, ahol a legtöbb mai fejvédő oly kevés védelmet biztosít. Ahogy egy brit motorversenyző fogalmazott a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatban:
„A közutakon való közlekedés szerintem veszélyesebb, mint a versenypályán való száguldás, valójában az az igazán vakmerő, aki nap mint nap bevállalja a londoni darálót, ráadásul mindössze annyi védelemmel, amelyet egy negyedkilós habból készült tökfödő biztosít!”
Javaslatom, hogy fontoljuk meg a 250 km-es tempóban száguldó, térdletétellel kanyaradó „mocis” szavait, és válasszunk olyan bukómodellt, amely a fejet valóban védi. A védelemhez természetesen hozzátartozik az illeszkedés is. Elmondhatom, hogy a Sportiv TC az első bukó, amelyet rendesen felcsatolva sem „idegen” a fejen: az állpánt bekapcsolása nélkül lehajolva rázhatom a fejem, és meg se mozdul rajta, de mégsem nyom vagy szorít. (Az alkalmazott szisztéma elnevezése különben Disk Fit Comfort.) Minden bizonnyal többféle fejformával is működik a Sportiv, hisz’ rendelkezik magasságállítással, illetve két méretben gyártják. Az állpánt tehát mindössze másodlagos rögzítés, bár ugyancsak kényelmes, köszönhetően az áll alatti szivacspárnának, illetve a csatnál és a pántelágazásnál elhelyezett puha, bőrszerű anyagnak.
„A Sportive TC Casco-Loc csatmechanikája könnyen oldható és zárható: lényegében egy gyorszárat alkalmaz, amelyet egymásra kell húzni, illetve egy zsineg lefele húzásával oldani.”
A felcsatolás és levétel tényleg zseniális. Egy kézzel is becsatolható, kioldható, ha begyakorlod, mondjuk 2-2 másodpercet vesz igénybe. Véletlenül pedig nem tud kioldódni, mivel a zsineget csakis ujjakkal lehet meghúzni. Mivel a gyártó sem hangsúlyozza ki, még nem szóltam a sildről, amely szögállítással rendelkező rövid fazon. Úgy 15 fokos döntésintervallumot mértem, de négy határozott mozdulattal el is távolítható, ha valamiért így szeretnéd használni a sisakot. Megjelenése „csupaszon” így is rendben van (szerintem). És ha már ízlésről van szó, hithű kávérajongóként díjazom a színvilágot, a matt, gumírozott hatású felület pedig esztétikus, segíti a a sisak kezelését lévén nem csúszik ki a kézből. A MyStyle „funkciónak” csak akkor látom értelmét, ha fényvisszaverős „pótzsinegben” gondolkodsz, vagy ha mondjuk a bicajod színvilága csakis az új szín „bevitelével” reprodukálható. A zsinegcsere különben max. 2 percet igényel.
Valahol számomra a Casco Sportiv TC testesíti meg a tökéletes kerékpáros fejvédő fogalmát. Ha többet montiznék, akkor lehet, hogy még egy lépést tennék a Casco-palettán, és a Sportiv továbbfejlesztett, megerősített Cuda nevezetű változatát választanám, de a mai kerékpározási szokásaimhoz a Sportiv tökéletesen passzol. Közlekedtem benne, ügyeket intéztem, majd’ minden nap elmentem egy 60-80 kilométeres országúti edzőkörre. Így is bevált meg úgy is. Kényelme számomra utolérhetetlen, a felső huzat pedig ebben az átmeneti időjárásban nálam bejött. Egyszer áztam meg, és tényleg nem lettem annyira vizes, mint más bukókban. Nem utolsósorban jó érzéssel tölt el, hogy a Sportiv a Casco-laborban minden próbát kiállt!
Jellemzők:
- InMold Plus technika
- Frameworx polikarbonát körkörös belső védőháló
- Tarkót védő kialakítás (továbbá a nagyobb külső felület lehetővé teszi a becsapódási erő eloszlását)
- Magasságállítással rendelkező Disk Fit Comfort rögzítőrendszer
- Casco által szabadalmazott Casco-Loc gyorsrögzítő csat
- 30 szellőzőnyílás
- MyStyle cserélhető színes, biztonságot is fokozó díszítés
- Fém rovarháló
- Fényvisszaverő elemek (Casco logó)
- Eső- és szélvédő huzat külön vásárolható
- Téli belső fej- és fülmelegítő külön vásárolható
- M (52-58 cm) és L (58-62 cm) méretben
- fehér/barna, kék/barna, fehér, matt fekete és fekete/barna színben
[divider scroll_text=”Casco Sportiv TC fejvédő miniteszt”]
A Casco által szabadalmaztatott és ezen a modellen alkalmazott technológiák:
- Frameworx – Egy belső polikarbonát vázkeret maximalizálja a biztonságot, a becsapódási energiát nagyobb felületen vezeti el. A sisak kulcsfontosságú részei többszöri becsapódás hatására sem esnek szét.
- Safety Reflect Line – Minden oldalról biztosítja a láthatóságot szürkületben vagy rossz látási körülmények között.
- Monocoque™-Plus – A belső váz és a külső héj egybefüggő egységet képez.
- Disk Fit Comfort – Egy kézzel, könnyedén állíthatjuk be a bukósisakot, hogy pontosan illeszkedjen a fejéhez.
[divider scroll_text=”Casco Sportiv TC fejvédő miniteszt”]
Ajánlott fogyasztói ár: 27.990 Ft.
További információ a forgalmazó honlapján