Fenix HL32R-T fejlámpa teszt: Csúcs lámpa futáshoz és túrázáshoz

Sokáig azt hittem, hogy az őszi-téli hónapokra nem is lehetne jobb lámpám futáshoz, mint a Fenix HM61R Amber fejlámpa, de aztán a kezembe került egy Fenix HL32R-T tesztelésre, ami teljesen megvett engem. Alacsony tömeg, okosan tervezett fejpánt, két reflektor, fókuszált és szórt fény, nagy üzemidő jellemzi ezt a lámpát, nem tudnék olyat kívánni, amit nem tud.

Ősszel a nappalok rövidülésével sokan más sportokra váltanak a kora reggeli vagy az esti kerékpáros edzés helyett, például a futás népszerű az olvasóink körében (én magam is sokat szoktam futni a téli hónapokban), amit lehet napfelkelte előtt vagy naplemente után is művelni. Akár mehetünk kivilágított futópályára vagy futhatunk az utcán is, de számomra az igazi futás terepen van, ott érzem magam igazán jól, ott tudok kikapcsolni. Természetesen az utóbbihoz már világítás is kell ha nem szeretnénk minden buckában, gyökérben, kőben elesni, és szerintem mindenki szívesebben fut úgy, hogy látja mi van előtte 🙂 .

A futáshoz egyértelműen a fejlámpa a legjobb választás, azt nem kell a kezünkben tartani és mindig kéznél pontosabban fejen van. A kerékpározáshoz képest nincs szükségünk olyan óriási fényerőre hiszen jelentősen lassabban haladunk, még a brutális lejtőkön is bőven elegendő a kerékpározáshoz használt fényerő fele, egy jól ismert sík ösvényen pedig akár 50 lumennel is vígan ellehetünk. Viszont nem árt ha a fényerő mellett a színhőmérséklet is segíti a mélységérzékelést, mert a lábunk nem gördül csak úgy át egy akadályon, mint a kerék, hanem ha megakad akkor előre eshetünk.

Egészen mostanáig a tavalyi nagy lámpa tesztünkben bemutatott Fenix HM61R Amber fejlámpát használtam futáshoz, késő esti kutyasétáltatáshoz és bringázáshoz (terepen) is, amivel maximálisan elégedett voltam. A futáshoz soha nem használtam ki a maximális fényerejét, 150 lumen kb minden helyzetben elég volt, maximum csak akkor kapcsoltam feljebb ha látni akartam mi zörög a bokorban vagy ha éppen egy autó jött felém a réten felkapcsolt reflektorral akkor én is tudtam neki viszonozni a “kedvességét”. A mezőn kutyasétáltatáskor is időnként fel kellett kapcsolnom maximumra, amikor “kicsit” messzire ment valamelyik kutya, de ott is ezenkívül szinte mindig 50 vagy 150 lumenen használtam.

A Fenix idei új modelljei között megtaláljuk a HL32-T fejlámpát, amit futáshoz és túrázáshoz terveztek, és abba a szerencsés helyzetbe kerültem, hogy a kronium.hu jóvoltából tesztelhettem azt. A csomag megérkezése előtt nem ástam bele mélyen ebbe a lámpába, így a dobozból kivéve meglepődve tapasztaltam, hogy már kinézetre is milyen minőségi darab. Szép piros szín, magnéziumötvözet test, tekerővel állítható fejpánt, két reflektor és még a tömege is jóval barátságosabb, mint az enyém.

A technikai paraméterek között mindig a fényerőt és az akku kapacitását nézzük meg először a lámpáknál, a Fenix HL32-T-ben két reflektor található, melyek egyszerre nem képesek működni, hanem mindig csak az egyik világít, a nagyobbik egy távoli fényszóró, ami fókuszált fénnyel (kis központosított terítéssel) világít 3 fényerővel, – 800 lumen 3 óra, 200 lumen 8 óra, 70 lumen 20 óra – a kisebbik pedig egy széles fényszóró, ami szélesen teríti a meleg fényét 3 fényerővel – 200 lumen 8 óra, 70 lumen 20 óra és 5 lumen 150 óra – és ezenkívül egy 5 lumenes SOS villogó üzemmódot is tud 300 órán keresztül. Az áramot egy 1900 mAh-s Li-ion akkumulátor biztosítja, ami tölthető és cserélhető a lámpában, vészhelyzet esetén pedig 3db AAA elem is tehető a helyére (ezek nem tölthetőek). Az akkumulátor töltöttségét 4 db led jelzi, ami a lámpa bármely gombjának rövid megnyomására felvillan (csak a gyári akku töltöttségét jelzi ki). A lámpa USB-C kábelen keresztül tölthető és nulláról kb 3 óra alatt tölthető fel teljesen.

A Fenix HL32R-T tetején két gombot találunk, értelemszerűen az egyik az egyik reflektort, a másik pedig a másik reflektort kapcsolja fel-, illetve le hosszú gombnyomásra. Ha világít az egyik reflektor akkor a másik bekapcsolásával automatikusan lekapcsol. A távolsági reflektorban található memória funkció, mindig abba az üzemmódba kapcsol vissza amiben kikapcsoltuk, míg a széles reflektor mindig a legalacsonyabb üzemmódba kapcsol vissza. Túlmelegedés elleni védelem található a lámpában, ami érzékeli, hogyha 65 fok fölé melegedett a lámpa akkor visszább kapcsol és addig nem enged magasabb fényerőre kapcsolni amíg vissza nem hűl. Akku védelem is található benne, ami nem engedi gyorsan lemerülni a lámpát, hanem inkább alacsonyabb üzemmódba kapcsol ha érzékeli az alacsony akkufeszültséget. További biztonsági funkcióként gombzárat is tett a Fenix a lámpába, amit valamelyik vagy mindkét gomb 3 másodpercig történő nyomásával tudunk aktiválni, míg mindkét gomb 3 másodpercig történő nyomásával tudunk feloldani, ez kifejezetten hasznos funkció amikor táskában szállítjuk a lámpát és ezzel minimalizálni tudjuk a véletlen bekapcsolást ilyenkor.

Használat közben

A tekerős megoldással nagyon könnyen fel tudjuk venni a Fenix HL32-T fejlámpát a fejünkre, nem kell próbálgatni a pántot, mint a hagyományos bújtatós megoldásnál, hanem csak felvesszük a fejünkre és a tekerőt addig forgatjuk amíg kellően feszes nem lesz a pánt. Mindegy egyes felvételnél nem kell eljátszanunk ezt, mert a pánt gumis, egyedül akkor kell hozzányúlnunk ha sapkára, vagy kendőre vesszük fel. A tekerő gombját meghúzva oldja a damilt. Órási fejre is fel tudjuk venni a lámpát, mert nagyon hosszú a damil, bár pont kerékpáros fejvédőre nem lehet feltenni, mert ahhoz éppen rövid 🙂 , de a lámpa kialakításán is látszik, hogy ezt nem arra találták ki és még ha hosszban jó is lenne akkor is lecsúszna a bringás sisakról. Viszont ha már a pántnál járunk akkor fontos megemlíteni a szélességét, ugyanis az átlagnál szélesebb, aminek köszönhetően extrán kényelmes és nem vágja az ember fejét. A lámpa szöge széles terjedelemben állítható, akár futás közben is fel tudunk nyúlni és állítani a szögén – annyira egyszerű – , ha esetleg elcsúszna a fejünkön a lámpa, amire kicsi az esély.

Már első használatkor a széles fényszórót szerettem meg, gyönyörűen, szélesen teríti előttem a fényt és a meleg színhőmérséklete miatt nagyon jó vele a mélységérzékelés. Az eddigi fejlámpáimnál mindig olyan érzésem volt, mintha egy csőben futnék a fénycsóva miatt, ennél a lámpánál viszont oldalra is elég jól látok, ezért nálam a széles reflektor lett az alapértelmezett üzemmód jellemzően 70 lumen fényerő mellett, amivel már elég jól láttam, 200 lumenre a nehezebb terepen kapcsoltam fel. A távolsági fényszórót is használtam időnként, például ha messzire kellett néznem az ösvényen vagy ha a kutyát kerestem, hogy éppen merre jár (hiába van a nyakörvén vastag fényvisszaverő az nem minden szögből látszik), a 800 lumen nagyon durván mindenre is elég ilyenkor, ami nem meglepő hiszen bringán sem szoktam ennél nagyobb többet használni.

A távolsági reflektor 800 lumenen

Az üzemidőt tekintve nyugodtan elmehetünk vele egész éjszakás futásokra is, az említett 70 lument közel 20 órán keresztül tudja, ami még a legrövidebb nappalok idején is elég és 200 lumenen is kibír 8 órát, amivel nagyon fáradtan is extrán jól látunk (bár az ismerősi körben kérték már el tőlem éjszakai alpesi terepfutóversenyre az 1200 lumenes lámpámat, de a mai napig nem értem, hogy mire kellett neki 🙂 ). A túlmelegedéssel nem volt problémám, nem kapcsolt egyszer sem vissza alacsonyabb üzemmódba és üzemidő tekintetében is ahogy már megszokhattuk tudja, amit a Fenix ígér.

A széles reflektor 200 lumenes meleg fénye

Kinek ajánlom?

Ha egy minőségi, kényelmes fejlámpát keresel esti-éjszakai futásokhoz, túrákhoz, amivel akár egész éjszaka tényleg jól láthatsz akkor mindenképpen érdemes megnézned a Fenix HL32-T fejlámpát.