fbpx

Fenix BC21R teszt: 1200 lumen és megbízhatóság, kell ennél több?

A kellemes, nyári időjárás megérkeztével már nem kell aggódnunk a hideg miatt ha éjszaka bringázunk, viszont egy jó lámpára mindenképpen szükségünk lesz ha naplemente után megyünk ki kerékpározni, főleg ha a terepet választjuk. A Fenix szerencsére a segítségünkre van ha minőségi fényforrást keresünk a bringánkra, jobbnál jobb modellek közül válogathatunk a kínálatukból, melyek közül most a tavaly bemutatott BC21R V3.0-t teszteltük le, ami 1200 lumenes maximális fényáramával elég komoly teljesítményre képes.

Miért válasszunk minőségi kerékpárlámpát?

A lámpa teszteknél mindig le kell írnunk, hogy miért fontos, hogy jó lámpánk legyen, pedig ha jobban belegondolunk akkor ez nem olyan bonyolult kérdés. Fényre mindig és minden körülmény között szükségünk van mivel a szemünk az elsődleges érzékszervünk kerékpározás közben és ha nem látunk, azaz nincs fény, akkor a tempónk elég minimálisra vagy éppen nullára csökken. Tehát olyan fényforrást kell használnunk, ami maximális biztonsággal működik, nem merül le kiszámíthatatlanul az akku, nem melegszik hirtelen túl a lámpa, nem romlik el spontán az elektronika vagy nem törik le a konzol a kormányról egy rázkódás miatt. Ezenkívül egy minőségi lámpánál a színhőmérsékletre sem lehet panaszunk és többnyire jól teríti a fényt a lámpa – nem csak lézersugárszerűen világít az űrbe, – azaz segíti a látásunkat. Aztán még az üzemidő, a töltés sebessége, a funkciók, a fényerősség és a tartósság sem utolsó szempont.

 

A Fenix komoly tapasztalatokkal rendelkezik a lámpagyártásban, amit jól mutat, hogy hadseregeknek és rendőrségnek is gyártanak különböző lámpákat, ahol a megbízhatóság kulcskérdés, nincs olyan hogy egy lámpa nem működik. Ezt a tudást ültetik át más felhasználásra tervezett lámpákba is, mint például a kerékpárlámpákba, melyeket szintén maximalista szemlélettel terveznek. A kínálatot megnézve láthatjuk, hogy kerékpárlámpából közép és felső kategóriás modellekből tudunk válogatni, már a legegyszerűbb Fenix bicikli lámpa is nagy teljesítményre képes és kb minden fontos funkciót tud, amire szükségünk lehet kerékpározás során. Az elmúlt 1 évben több lámpát is teszteltünk a Fenixtől, például az óriási fénnyel rendelkező BC26R-t és a kedvező árú BC25R-t, most pedig a tavaly bemutatott BC21R V3.0-t próbáltuk ki a kora nyári éjszakákon.

Tulajdonságok

A BC21R teste edzett alumíniumból készült, melynek köszönhetően tartós konstrukció, ütésálló 1,5 méter magasságból leejtve, megfelel az IP68 szabványnak (vízálló 2 méter mélységig 30 percen keresztül), tehát kb mindent kibír, ami kerékpározás közben érheti. A kormányra ugyanolyan konzollal rögzíthető, mint a többi Fenix kerékpárlámpa, ezért ha esetleg több lámpánk lenne akkor tudjuk hozzá használni a másik modellét is. A konzol 22-32 mm átmérőjű körprofilú kormányokkal kompatibilis, de vásárolható hozzá gopro kompatibilis konzol is, amivel a kormányszárra tudjuk rögzíteni. A BC21R a gyorsrögzítésnek köszönhetően egy mozdulattal levehető a konzolról, de ennek ellenére stabilan áll a kormányon.

Egy lámpánál mindig a fényerő az igazán érdekes (bár a Fenix lámpáknál ezzel nem igazán szokott probléma lenni, sőt inkább az átlagnál nagyobb számokról beszélünk), a BC21R öt funkciója közül a legerősebb maximálisan 1200 lumen fényáramot tud a gyártó tesztjei alapján kb 2,2 órán keresztül amivel 142 méterre látunk el, ezenkívül 400 lumennel 6,5 órát, 150 lumennel 11 órát, 50 lumennel 33 órát képes világítani, és még található benne egy villogó funkció ahol 50 és 400 lumen váltogatja egymást. Ezt a fényt egy Luminus SST-40 nagy teljesítményű LED biztosítja, aminek 50 000 óra az élettartama, szóval “pár” órát ki fog bírni a lámpában. Az optika szélesen teríti a fényt, így az út szélét is jól láthatjuk a BC21R-rel, ezenfelül csapott a fénysugár és emiatt nem vakítja el úgy az autósokat, mint az erős fényű lámpák általában. Az energiaellátásért egy 18650-es 2600 mAh kapacitású Li-ion akkumulátor felel, amit a lámpa belsejében tudunk tölteni USB-C kábellel, és jó hír, hogy cserélhető az akku, így ha hosszabb útra mennénk és lemerülne akkor tudunk beletenni másikat vagy ha hosszú évekig használjuk a lámpát (tartós darab 😉 ) és elhasználódik a gyári akku akkor is tudunk bele egy újat venni.

A BC21R-t (ahogy a többi Fenix lámpát) egy kb fél másodperces gombnyomással tudjuk bekapcsolni és kikapcsolni, a funkciók között pedig rövid gombnyomásokkal tudunk váltogatni, dupla gyors nyomásra a villogó üzemmódra váltunk át. Ezenkívül memóriafunkció található a lámpában, így mindig ugyanabba a funkcióba kapcsol be, mint amiben volt kikapcsoláskor, kivéve a villogó üzemmódot. Kikapcsolt állapotban a gombot röviden megnyomva felvillan a gomb közepén található töltöttséget jelző led, ami ha zöld akkor 50% fölött van a töltöttség, míg ha piros akkor 50% alatt.

Túlmelegedés elleni védelem is található a Fenix BC21R-ben – hiszen 1200 lumennél már a hőtermelés is elég nagy, – amikor eléri a 60 fokos hőmérsékletet a lámpa akkor az elektronika automatikusan alacsonyabb üzemmódba kapcsol és addig nem kapcsolható erősebb fokozatba amíg vissza nem hűlt. Ezenfelül akkumulátor védelmi funkcióval is felvértezték a lámpát, ami nem engedi hirtelen lemerülni és ennek köszönhetően nem maradunk váratlanul világítás nélkül. Amikor az elektronika érzékeli, hogy csökken az akku feszültsége akkor eggyel kisebb fényerejű fokozatba kapcsol vissza ezzel meghosszabbítva az üzemidőt.

Tapasztalatok

Az elmúlt 1 évben nem a BC21R az első Fenix lámpa, ami a kormányomra került, sőt nekem is van két saját ettől a márkától (nem véletlenül 😉 ) ezért a megszokása és a kezelésének megtanulása nem jelentett problémát. A kormányra pillanatok alatt feltettem, szeretem a Fenix konzolját, mert a menetes szárral egyszerűen rászorítható a kormányra és nem kell excenteres megoldásokkal bajlódni, mint egyes gyártóknál. Stabilan áll a kormányon a konzol és a konzolban is a lámpa, annak ellenére, hogy akár egy kézzel könnyedén levehető. A sín a végén zárral nagyon biztosan tart.

A BC21R testét megfogva érezhető, hogy egy “ipari” gyártó terméke, megbízhatóságot sugall az erős alumínium test és nem mellesleg jó megfogni. Ezen a lámpán is láthatjuk a feliratot a led fölött, hogy vigyázzunk mert forró lehet, arról tudnék mesélni, hogy milyen amikor az 1200 lumennel világító lámpa elejére rámarkolunk teszt jelleggel, hogy tényleg forró-e, az 🙂 . De gyorsan visszahűl az alumínium testnek köszönhetően.

Számomra már nem volt meglepő, hogy üzemidő tekintetében a BC21R is hozza a gyári adatokat, a Fenix nem próbál meg trükközni vele, tényleg kb annyit bír, mint amit ígérnek és az akkut is gyorsan feltölti, a gyári adatok közt szereplő 2 óra valós adat, persze merültségtől függően.

A BC21R fényének színhőmérséklete és a fénysugár terítése is nagyon szép, az előbbi segíti a mélységérzékelést, míg az utóbbinak köszönhetően szélesen látjuk magunk előtt az utat. Nekem a megbízhatóság mellett ez a két tulajdonság az, ami tetszik a két új Fenix (BC26R és BC21R) lámpában. Az 1200 lumen több, mint elég, valójában csak nehezebb terepen lefelé vagy kanyargós gyors országúti száguldásnál igényelném, különben pedig bőven elegendő a 400 lumen, sőt ha nem az országútimmal megyek tempósan akkor a 150 lumennel is látok megfelelően, szóval van bőven tartalék a BC21R-ben. Például én csak szándékosan tudom túlmelegíteni, különben nem igényelnék akkora fényt, ami túlmelegedést okozna. A villogó funkció még egy érdekes kérdés, ezen sokat gondolkoztam tavaly ősz óta, 400 lumen villogás éjszaka már erősen zavarja az autósok szemét, ezért én nappali fényként javasolnám, mint ahogy a legtöbb gyártó is teszi, sötétben a folyamatos 50 vagy 150 lumen az ajánlott, amiket biztosan észre fognak venni az autósok és még a látásukat sem veszítik el a lámpánk miatt 🙂 .

Kinek ajánlom?

A Fenix BC21R V3.0 jó választás azok számára, akik egy megbízható, erős fényű, minden körülmény között működő lámpát szeretnének. A BC21R elegendő fényt biztosít terepen és országúton egyaránt, az alacsonyabb funkciókban pedig közlekedésre alkalmas, míg villogóként a nappali láthatóságunkon javít erőteljesen. Az üzemideje közepes-hosszú (akár 5-6 órás) éjszakai túrákra is alkalmassá teszi, ami tartalék (akár nagyobb kapacitású) akkumulátorral tovább bővíthető. Ha ennél többre lenne szükségünk akkor pedig ott van a nagytestvér BC26R, ami még ennél is nagyobb akkukapacitással rendelkezik.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo