fbpx

Fenix BC15R lámpateszt: Minőség elérhető áron

A Fenix legújabb kerékpáros lámpája a BC15R, ami a kedvező árának köszönhetően biztosan nagyon népszerű lesz az általános célú vagy városi lámpát keresők körében. A maximális 400 lumenes fényerejét kicsit több, mint 3,5 órán keresztül tudja biztosítani, mellyel bátran bringázhatunk városon kívül, kivilágítatlan helyeken is.

Az elmúlt 2 évben sok Fenix lámpát teszteltem, gyakorlatilag az összes kerékpár lámpa járt nálam és párat a fejlámpák közül is ki tudtam próbálni, sőt a végén még Fenix lámpa tulajdonos is lettem, a kerékpáromon BC26R-t, a fejemen pedig HM61R Ambert használok. Magamnak feltéve a kérdést, hogy miért pont Fenix lámpákat használok első lámpaként, a válasz az, hogy azért mert okosan tervezett, minőségi lámpák, amik minden téren kielégítik a “fényigényemet” az éjszakai bringázások és futások során, kitérve itt a jó színhőmérsékletre, a nagy fényerőre és számos hasznos funkcióra.

A Fenix legutóbb egy új szegmensbe lépett be a kerékpár lámpák piacán, a BC15R bemutatásával a márka a kedvezőbb árkategóriában is megjelent a jelenlegi 16 990 Ft-os árával. Persze biztos többen mondják rá, hogy ez egy drága lámpa, de ha a tudását és a minőségét nézzük akkor messze nem az. Plusz a Fenix kapcsán szeretem megemlíteni, hogy a gyártó hadseregeknek, rendőrségnek is gyárt lámpákat, ami jól mutatja, hogy milyen tapasztalatokkal rendelkezik és milyen minőségben képes gyártani. Nézzük, hogy mi tud!

Egy lámpánál mindig érdemes a fényerőnél kezdeni, a BC15R-be épített nagyteljesítményű Luminus SST-20 LED (50ezer óra az élettartama!) 78 méteres hatótávval, maximálisan 400 lumennel képes világítani, amit a gyártói adatok szerint 3,7 keresztül tud. Ezenkívül található még 150 lumenes üzemmód, amire 10,5 órán keresztül képes, illetve legalacsonyabb folyamatos fényként 50 lumennel tud világítani 31,5 órán keresztül. Villogó funkció is beépítésre került, amiben a 400 és az 50 lumen váltakozik egymás után. A fényerők között a lámpán található egyetlen gomb megnyomásával tudunk váltogatni, illetve a gomb kétszeri gyors megnyomásával tudjuk aktiválni a villogó üzemmódot, a lámpát pedig a gomb hosszan tartó nyomásával tudjuk be- és kikapcsolni. A lámpa folyamatos fény esetén mindig abba a módba kapcsol be, mint amiben kikapcsoláskor volt. A szembejövő autósok is szeretni fogják a BC15R-t, ugyanis a fénysugara felülről le van törve, azaz nem fogja elvakítani a szemből érkezőket.

Az energiáról a lámpatestbe épített 2600 mAh Li-ion akkumulátor gondoskodik, amit a lámpa alján található USB-C porton keresztül tudunk tölteni. Töltés közben pirosan világít a gombba integrált led amíg fel nem töltődik teljesen az akku amikor átvált zöldre a led fénye. Ugyanez a led mutatja meg az akku töltöttségét akkor is amikor nincs töltőn a lámpa, használat közben a led folyamatosan jelzi a töltöttség szintjét (folyamatos zöld, villogó zöld, folyamatos piros, villogó piros jelzésekkel), míg ha nem használjuk akkor a gomb rövid megnyomására villan fel a led a fenti indikátorok alapján. A BC15R-ben található túltöltés és lemerülés elleni védelem is, az elektronika úgy vezérli a fényerőt, hogy minél tovább működőképes legyen a lámpa legerősebb üzemmódban, azaz ahogy fogy az akku töltöttsége úgy veszi egy picivel lejjebb a fényerőt, de egy bizonyos merültség esetén konstans fényerővel világít. Túlmelegedés elleni védelem is található benne, ahogy érzékeli az elektronika hogy elkezd túlmelegedni a lámpa leveszi a fényerőt olyan szintre, hogy a lámpa ne melegedjen túl, bár 400 lumenen nem valószínű, hogy kerékpáros tempónál erre szükség lenne.

A Fenix BC15R teste műanyagból készült, ami ellenáll a másfél méterről történt leejtésnek (hívhatjuk ütésállónak 1,5 m-ig), illetve IP66 szabvány szerint víz- és porálló. Ezenfelül a gyártó többi bringás lámpájához hasonlóan zseblámpa formájú, így ha levesszük a konzolról akkor zseblámpaként is használható. A konzolt mindenképpen érdeme megemlíteni, mert egy újfajta konzolt fejlesztett ehhez a lámpához a Fenix, ezt konzolt egy gumipánttal tudjuk rögzíteni a kormányra és a kialakításának köszönhetően a kicsit aero formájú kormányokkal is kompatibilis (a régi konzolokkal is kompatibilis ez a lámpa). Ahogy eddig is egy mozdulat levenni a konzolról a lámpát.

Menet közben

Az új konzolt könnyebb feltenni a kormányra mint a régit, tényleg csak egy mozdulat, és végre nem kell figyelnem annyira a felrakáskor arra, hogy körprofilra rögzítsem a semi-aero kormánynál a konzolt, hanem nyugodtam tehetem a lapított részre is. Ha valakinek nagyon aero kormánya van akkor neki sem kell aggódnia mert kapható GoPro konzol is a Fenix lámpákhoz, amivel akár a komputer alá is feltehető a lámpa. Maga a lámpatest engem a BC25R-re emlékeztet egy kicsit, azon is sok műanyag van, illetve formára is hasonló, mint az új BC15R, és a bekapcsoló gombjuk is nagyon, nagyon hasonló. Maga a lámpa tényleg könnyű, mindössze 109 grammot nyom, így biztosan nem fog elforogni a kormányon nagyobb rázkódások után sem.

A Fenix lámpáknál eddig is szerettem azt, hogy a lámpák tényleg akkora fényerővel rendelkeznek és az akkumulátor kapacitása és annyit bír, mint amit a gyártó ígér. Ez a BC15R-nél sem volt másképp a teszt során, nagyon jól belövi a Fenix az üzemidőket, pontosabban nem hazudik/szépíti mint egy-két konkurencia, hanem a valóságot írja.

Bár a mai világban a 400 lumen nem egy óriási szám nagyon sok mindenre elég, én 30 km/h-val bátran megyek teljesen sötétben országúton városon kívül ezzel a fényerővel és abszolút nem érzem kevésnek, gyakorlatilag egy komplett sík edzést meg tudok csinálni ezzel a lámpával, ebben valószínűleg a jó színhőmérsékletnek és a terítésnek is nagy szerepe van. Viszont elsősorban nem az éjszakai országútisok lehetnek a célközönségei ennek a lámpának, hanem azok akik alacsonyabb sebességgel sötétben járnak dolgozni lakott területen kívül, számukra a 400 lumen bőven elég. Az esti városi bringázásokhoz az 50 és a 150 lumenes folyamatos fényt ajánlanám, míg nappal használnám a villogó funkciót amivel szemből is jól látnak engem az autósok. De ha már sportolás is szóba került akkor azok számára is jó lehet, akik sötétedés környékén érnek haza és szükségük van egy olyan lámpára ami megbízható, de nem akarnak egy vagyont elkölteni lámpára.

A BC15R teszt közben jöttem rá, hogy az év nagy részében feleslegesen van a “nagy” lámpán a kormányon, a téli éjszakai bringázásokat kivéve bőven elegendő a tesztelt modell tudása is. Lehet a BC15R lesz a következő Fenix lámpám? 🙂

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo