fbpx

Eurobike Media Days 2019: világújdonságok testközelből

2019 júliusának első hetében került megrendezésre az Eurobike Media Days, a dél-tiroli Kronplatz közelében. A hagyományos kiállításokon ismert fejtágításokkal ellentétben itt a közvetlen beszélgetéseken és a bemutatott termékek próbáján volt a hangsúly.

Mindenről van sajtóanyag, mindenről elérhető végtelen információ a világhálón, olyan is, amire gyakran újságíróként hivatkozunk ugyan, de annak érdekében, hogy valóságtartalmáról bebizonyosodjuk Euró százezreket kellene tesztekre költeni. 3%-kal merevebb középcsapágy-ház, 10%-kal javult aerodinamikai hatékonyság 5° és 7,5° közötti yaw-nál, ezek mögött tényleg sokszor mérnökórák százai állnak.

Open WI.DE.

-Andy, én a képekről úgy láttam, hogy ez a bicikli egyszínű szürke.
-Ugye, mindenki ezt mondja, aki először látja élőben. Szerencsére még mindig az emberi szem a legjobb érzékelőlapka, ami létezik a világon.

Mégis, a fenti beszélgetés is bizonyítja, hogy mennyit jelent a személyes kapcsolat és a termék fizikai jelenléte egy új alkatrésznél vagy kerékpárnál. Az Open társtulajdonosával Andy Kessler-rel például 2013-ban ismerkedtem meg az akkori Demo Day alkalmával. Idén az új WI.DE. került bemutatásra, ami egy akár 2,4”-es gumikkal is használható gravel bike.

A kiindulási alap az U.P. volt, melyhez képest változás a mindkét oldalon ejtett láncvilla, így azzal együtt, hogy kizárólag egytányéros hajtóművekkel szerelhető a gép, lehetővé teszi a széles gumik használatát. Bikepacking túrák alkalmával kifejezetten hasznos lehet a középrész alatt található 2 pár plusz kulacstartó furat is. A bemutató a DT Swiss legújabb kerekeivel együtt történt pár héttel ezelőtt a Jura-hegységben, a SRAM AXS szettek limitált elérhetősége és egy 50 eurocentes alkatrész hiánya, majdnem meghiúsította az eseményt.

Scapin E-Bone 2020

Nem sokkal érkezésünket követően egyből találkoztam Pippo-val, akit korábbi munkám révén ismerek. Nem számítottam rá, ugyanis ők alapvetően keréképítéssel foglalkoznak, vicenzai családi vállalkozásuk olyan cégek partnere, mint az ENVE, Crankbrothers, Formula vagy 3T. Az eseményre az átalakulóban lévő Scapin márka technikai segítőjeként érkezett. A vacsora során alkalmam adódott megismerni a Scapin új tulajdonosát Giorgio-t, aki egy teljesen Olaszországban készülő, 29”-es összteleszkópos karbon biciklit álmodott meg Fazua hajtással, mint első zászlóshajó a megújuló cég történetében.

Scapin E-Bone 2020 – aszimmetrikus formák a tag körül

Az E-Bone állítható geometriával készül, a fejcsőnél lévő betét, a himbakar és a papucsban levő betétek is alumíniumból készülnek CNC marással, így azonos platformra lehet 120- vagy 140 mm rugóúttal rendelkező gépet építeni. Előbbi Fox villával, teljes SRAM AXS szettel és FSA karbon kerekekkel mindössze 16 kg-t nyom. A speciális kulacstartóknak köszönhetően két akkumulátorcsomag felszerelésére is lehetőség van, ami egész napos alpesi túráknál jöhet jól. A vacsora során megtudtam, hogy Giorgio korábban Vespa alkatrészek gyártásával foglalkozott és júniusban járt Zánkán a nemzetközi Vespa találkozón. Az olasz média résztvevőivel kibővült beszélgetés során elindultak a találgatások, hogy mennyire jön be az új vonal, vajon kifizetődőbb lett-e volna valami tradicionális, acél országútit csinálni? Erre pár éven belül megtudjuk a választ.

Lumen épület – Forrás: Skirama Kronplatz

Az említett vacsorával igencsak kitettek magukért az Eurobike Media Days szervezői. A Kronplatz csúcsán, frissen átadott Lumen múzeum és étterem teraszáról csodás kilátás nyílik az Alpokra. A múzeum rész elképesztő modern, VR szemüveggel mehetünk le a Kronplatz ösvényein, tükörszobában nézhetünk videókat, vagy láthatjuk Reinhold Messner arcának hologramját. A konyha ehhez méltó, a vacsorát Norbert Niederkofler séf készítette, kizárólag dél-tiroli alapanyagokból.

Tükörszoba – Forrás: Paolo Riolzi

A VR szemüveg jó dolog, de még jobb a legújabb kerékpárokat a környék ösvényein nyúzni. A fekete pálya a hegy csúcsáról indul és 8 km alatt 1300 méter szintet ereszkedik változatos terepviszonyok mellett. Viszonylag kevés tapasztalattal is le lehet rajta jönni, mivel bizonyos szegmenseken több különböző nehézségű szakaszra oszlik, így a legtöbb hegyikerékpáros megtalálja a neki leginkább élvezetes nyomvonalat.

Az ösvények egyike – Forrás: Eurobike/Armin Walcher

Az Arc8 márkáról nem hinném, hogy sokan hallottak itthon, pedig lehet, hogy a márka tulajdonosa által készített gépekkel már jó pár olvasónk találkozott. Jonas Müller a BMC és a DT Swiss fejlesztőmérnöke volt, majd Tajvanra költözött, ahol az egyik legnagyobb vázgyártó kötelékébe állt. Az általa fejlesztett vázakat egyrészt más márkák vásárolhatják meg, akik kevesebb költséget szánnak R&D tevékenységre, vagy nincs meg házon belül az ilyen jellegű tudás, másrészt Arc8 márkanévvel, saját termékként is értékesíti. Én az elöl 140-, míg hátul 120 mm-t mozgó Essential 29”-et próbáltam, és kifejezetten jó benyomást tett rám.

Arc8 Essential

A Horst-Link rendszerű rugózás felfelé és lefelé is hatékony, valamint a geometria kifejezetten élvezetes, jól forduló és könnyen kezelhető gépet kapunk. A legnagyobb nehézséget a pálya aljára teljesen elkopott hátsó fékbetét jelentette, Jonas elmondása szerint 3-4 fekete pályás kört követően általában szükség volt a cserére. Vicces, ha arra gondolunk, hogy az összesen megközelítőleg 30 km, de mégis 5000 m fölötti szintesésről beszélünk.

Simplon Rapcon Pmax 2020

Kíváncsi voltam, hogy mire képes egy komolyabb e-bike a fekete pálya lejtőjén, így pár perc gondolkodást követően elvittem egy körre a Simplon Rapcon Pmax modellt, ami karbon vázzal, a legújabb 2020-as Bosch Performance CX hajtással és a hozzá kapcsolódó 625 Wh kapacitású akkumulátorral készült fel az Alpok meghódítására. Hezitálásom oka legfőképp az volt, hogy egyelőre még csak az L-es mérettel készültek el az osztrákok, ami nekem nagy, plusz az acélrugós tag sem épp a 60 kilómhoz passzoló rugóállandóval rendelkezett. Amíg a felvonóban ültem végiggondoltam a helyzetet, miközben bőségesen eresztettem ki a levegőt az elöl 29”-es, hátul 650B gumikból. Itt ez a közel 23 kilós e-enduro monstrum, ami méretben nagy nekem, az előző körökben többször meg kellett állnom pihentetni az alkarom egy hagyományos biciklivel és korábbi tapasztalatom a Magura fékekkel nem éppen az volt, hogy 1300 méter szintet 1 ujjas kezelhetőséggel és fix nyomásponttal végigbírnak. Körülbelül három kanyart kellett megtennem mire rájöttem, hogy ez nehezebbé biztosan nem teszi a lejtőzést nekem, sőt elég magabiztosan lehet átszelni vele a köves, gyökeres szakaszokat. Alacsonyan van a tömegközéppont, a legújabb Lyrik mozgása etalon és a Magura fékek is végig kiválóan működtek. Egy esetben indult el általam nem éppen kívánt irányba a bringa, akkor tényleg nehezebb volt újra a helyes nyomvonalra terelni, illetve a nagyon szűk, csiki-csuki nem az ő világa, de hatalmas pozitív csalódásban volt részem. Egy dolog miatt kellett megállnom, a veretés olyan jól sikerült, hogy a vibrációtól lerázódott a Bosch kijelző, amit vissza kellett csavaroznom.

KTM Macina Prowler Sonic 2020

A kipróbálható kerékpárok legalább fele elektromos rásegítéssel rendelkezett, Nyugat-Európában az a cég, amelyik életben akar maradni biztosan nyit ebbe az irányba. Láthattuk az itthon ismertebb osztrák cég újdonságát, a KTM Macina Prowler Sonic endurót is, ami szintén a legújabb Bosch hajtással készül és 170 mm rugóutat kínál.

BMC Alpenchallenge AMP Road 2020

További személyes tapasztalatot azonban egy rásegítéses országútival, a frissen bemutatott BMC Alpenchallenge AMP országútival sikerült szereznem. Melanie-t is évek óta ismerem már, így pár perc alatt sikerült beállítani a számomra tökéletes geometriával rendelkező 51-es gépet és a kollégákkal el is indultunk egy gyorsnak ígérkező országúti körre. A karbon vázra épülő országúti 70 Nm nyomatékú Shimano E-8000 hajtást és Ultegra Di2 szettet kapott, valamit a komfort növelése érdekében a támvillák és a nyeregvázcső csatlakozásánál elasztomer betétet használtak, ami a BMC nevezéktanában MTT (Micro Travel Technology) technológiaként ismert. Korábban megjárattam a legújabb Roadmachine-t is, így volt viszonyítási alap. A törvényi szabályozás által meghatározott 25 km/h-ás rásegítési limitnek köszönhetően meglehetősen kétarcú gépet kapunk. Síkon és lejtőn is érezhető ugyan, hogy egy 15 kg-s kerékpár van alattunk, de érzésem szerint simán használható teljes értékű országútiként, ha ezzel együtt tudunk élni. A tesztpálya egyetlen hosszabb emelkedőjén, ahol a Roadmachine nyergében 12 km/h sebességgel mentem, a rásegítésnek köszönhetően könnyedén tartható volt a 25 km/h még az országútihoz nem is éppen találó „trail” fokozatban is, sőt szinte fékezni kellett a kanyarokban. A rövidebb, lankásabb emelkedőkön viszont, ahol épp képes lenne az ember önmagától is a letiltás közeli sebességgel haladni, elég kegyetlen érzés mikor átlépjük a küszöböt és egy 15 kilós gépet kellene felrángatni, amihez pár másodperccel korábban még 200 watt segítséget kaptunk. Az átmenet is elég drasztikus, itt bőven van még fejlesztési lehetőség, de első próbálkozásként mindenképp dicséretes gépet alkottak a svájciak.

De Rosa Idol FSA integrált kábel elvezetéssel

A kiállítás és tesztesemény másik trendje az elektromos meghajtásokon kívül az alkatrészek és kábelek integrációja volt. Az FSA standján láthattuk a megújult De Rosa Idol országútit, ami az FSA által kínált megoldás révén teljesen integrált kábel elvezetéssel rendelkezett. Az ACR (Aerodynamic Cable Routing) FSA/Vision szabadalom és a gyártó kormánycsapágyoknál, kormányoknál és kormányszáraknál megszerzett tapasztalatára épít.

FSA ACR rendszer bemutató ábrája – Forrás: @FSA

A letisztult megjelenés mellett jobb aerodinamikai hatékonyság jellemzi, amellett, hogy a kormány forgási tartománya teljes mértékben megmarad. Mivel speciális fejcsőre van szükség hozzá jelenlegi kerékpárunkat nem fogjuk tudni így fejleszteni, de egy félig integrált megoldás is elérhető.

Magura MCi 2020

Az integráció a hegyikerékpárokat is elérte, az egyik legérdekesebb megoldást a Magura standján vehettük szemügyre. A normál esetben fékkarban levő dugattyút egy a kormányba szerelhető egységbe építették, így a kormányra tényleg csak egy kar felszerelésre mindenféle vezetékek nélkül. Ez a kar csatlakozik a beépíttet egységhez, ahol egy fém pálcát húz meg, ennek hatására elmozdul az egységbe épített dugattyú, így épül fel a féknyomás. Az MCi használatához egyedi kormányra van szükség, viszont számos tényleg valós előnnyel járhat a használata, mindamellett, hogy tetszetősebb vezérlőpultot kínál. A fékkar pillanatok alatt, légtelenítés nélkül cserélhető, a hidraulikus egység védett helyen, a kormányon belül helyezkedik el.

Magura MCi 2020 – ilyen egység található a kormányon belül

Aki tört már el fékkart, esetleg belső kábel elvezetéssel rendelkező vázon, az igazán nagyra értékeli ezt. A légtelenítés sem bonyolult, a markolat zárókupakjának helyén van az EBT csavar, a bicikli megdöntésével egyszerűen a legmagasabb pontra helyezhető. Apropó EBT csavar, aki légtelenített már Magura féket az tudja, hogy a Carbotecture anyagból készült alkatrész 0,5 Nm-es ajánlott meghúzási nyomatéka azt jelenti, hogy minimális erőhatásra is elnyalódik. Az alacsonyabb tömeg miatt van ez használatban, és nem strukturális rögzítő révén alapvetően ellátja a feladatát. Az MCi estén felmerülhet a kérdés, hogy mekkora munkát jelent egy egyszerű kormányszár csere. A Magura mérnökei erre is gondoltak és a gyorscsatlakozóknak köszönhetően könnyen szétszedhető és összerakható a fékvezeték a kritikus részeken, anélkül, hogy légteleníteni kelljen. Élesben nem adódott alkalom kipróbálnom, de a Simplon enduroval szerzett tapasztalat után megvan a bizalmam a rendszerrel kapcsolatban.

Összességében remek három napot tölthettünk Dél-Tirolban, az egész rendezvény jó hangulatban zajlott, sok újdonság kipróbálása és személyes megtekintése után térhettünk haza. A családias hangulat nekem tetszett, viszont nem lehet elmenni szó nélkül amellett, hogy a nagyobb márkák közül egyedül a KTM és a BMC volt jelen, a piac nagyágyúi már önálló sajtónapokat és teszteket szerveznek a forgalmazóknak és a médiának. Remélhetőleg azért az elkövetkezendő időszakban még lesz lehetőség egy ilyen márkafüggetlen teszteseményen összemérni a kerékpárokat és szóba elegyedni azokkal, akik részt vettek fejlesztésükben, bemutatásukban.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.