fbpx

Eurobike 2023 – Milyen irányt diktálnak a nagy piaci szereplők? 3. rész: BOSCH

A nagy gyártókat sokszor éri az a kritika, hogy méretből fakadóan túl lomhák, nem reagálják le kellő tempóban a gyorsan változó piaci igényeket. A Bosch idén megmutatta, hogy a megfontoltság lehet erény is, amikor új szegmensek meghódításáról beszélünk, az új SX motor ugyanis túlzás nélkül felrobbantotta a könnyű ebike-ok piacát.

A Bosch évekig csendesen várt, és meghagyta a „kis” szereplők játékának a moderáltabb rásegítést nyújtó, sportosabb ebike rendszereket. Úgy néz ki viszont, hogy igen komoly fejlesztés folyt közben a háttérben, és az átgondoltság meghozta a gyümölcsét. Az új motor ugyanis a szegmens legerősebb szereplőjévé vált (maximális teljesítményben), így nagy lépést tett a két kategória közötti szakadék áthidalására.

Ami a száraz adatokat illeti: a motor tömege 2kg, 55Nm maximális nyomatékkal bír, maximum 600W-os rásegítéssel, az akkumulátora pedig 400Wh kapacitású. A teljes rendszer így 4kg-ot ad a bringához, ami ideális választássá teszi könnyű montikhoz, országútikhoz, gravelekhez és városi bringákhoz. Hogy kontextusban láthassuk az imént sorolt számokat lássuk, hogyan teljesít a konkurenciához képest:

Gyártó és típus Motor tömege Rendszer tömege Akkumulátor kapacitása Maximális nyomaték Maximális teljesítmény Hatótáv-növelő
Bosch SX 2kg 4kg 400Wh 55Nm 600W 250Wh
Fazua Ride 60 1,96kg 4,2kg 430Wh 60Nm 450W 200Wh
Specialized SL 1.2 (Mahle) 1,95kg NA 320Wh 50Nm 320W 160Wh
TQ HPR50 1,8kg 3,9kg 360Wh 50Nm 300W 160Wh

Az új rendszerhez elérhető a hasonló motoroknál megszokott hatótávnövelő is, 250Wh kapacitással és 1,6kg-os tömeggel, így 5,6kg-ból lehet egy 650Wh-ás rendszerünk, ami valljuk be elég vonzó.

Nagyon izgalmas látni, hogy a könnyű ebike-ok teljesítmény tekintetében eljutottak lényegében arra a szintre, ahol az első komolyabb ebike-ok tartottak 2014-ben: az akkori motoroknak 400Wh-ás volt az akkumulátora és 60Nm a maximális nyomatéka, tömegben viszont ég és föld a különbség!
A Bosch szerint ezeken kívül a motor belső ellenállása a felére csökkent, továbbá keskeny, 160mm-es a Q-faktora – így kifejezetten jól tekerhetőnek ígérkezik a szokásos 25km/h-s limit elérése után is, ami elektromos graveleken és városi gépeken is elsődleges kritérium. Az új motor elérhetőségét komplett bringákkal őszre ígéri a gyártó.

Ami a menettulajdonságokat illeti, egy gyárlátogatáson volt alkalmam ezt a motort is tesztelni az új XX SL Transmission váltás mellett, méghozzá egy olyan csoportban, ahol vegyesen voltak könnyű SX és erősebb CX motorokat hajtó bringások, és nem erőnlét alapján lettek kiosztva a különböző gépek. A demonstráció elég meggyőző volt, jól tudott együtt haladni a csapat. Én extraként oda-vissza cserélgettem is a különböző bringákat, hogy élesebben kirajzolódjon bennem a kontraszt, a különbség pedig döbbenetes volt! Az én ízlésemnek az SX lényegesen jobban megfelelt, engem mindig is nagyon zavart az ebike-ok óriási plusz tömege, hiába a nagy rásegítés. Ami viszont meglepett, hogy szerintem még felfelé is sokkal jobb volt az SX motorossal menni, hiába volt kicsit gyengébb. Azt ugyanakkor el kell ismerni, hogy a tesztelők körében nem aratott osztatlan sikert a könnyebb verzió, erőnlét függvényében volt, akit jobban zavart a kisebb nyomaték például, mint az alacsonyabb össztömeg. Konklúzióként az fogalmazódott meg bennem, hogy ha az ember jellemzően kisebb-közepes rásegítést használ az ebike-ján, akkor gyakorlatilag értelmetlenné vált „nagy” ebikeot venni, hiszen a kapacitásbeli különbség a hatótávnövelővel gond nélkül kiegyenlíthető, cserébe az alacsony tömeg okozta többletélmény megfizethetetlen.
Az persze elvitathatatlan, hogy a 85Nm jobban megindít, mint az 55Nm, de turbo fokozatban az SX is elég erősen húzott, így nekem érzésre már egyáltalán nem volt meg az a „kierőszakolt” sportosság, amit más könnyű ebike-ok esetén tapasztaltam. Szóval az SX-nél szerintem a nagy ebike-okhoz hasonlóan a felhasználó dönti el, mennyire szeretne az adott tekerés során elfáradni, és ez az, amit más könnyű ebike-oknál sokkal kevésbé éreztem saját döntésnek. Én személy szerint ezért eddig inkább a full ebike vonalat preferáltam, mert úgy voltam vele, ha már ebike, akkor tudjak vele rendesen haladni, érezzem igazán az előnyét a motornak – ha sportosságra vágyok, akkor inkább megyek rásegítés nélküli géppel. Az SX viszont tudja hozni azt az igazi „felvonós” érzést, amikor szinte csak forog a lábad, nem adsz le komoly wattokat, mégis úgy haladsz felfelé, mintha Valter Atti húzna, miközben felsőkategóriás kivitelben egy ilyen motorral szerelt all-mountain gép tud analóg enduro súlyban (vagy akár alatta) lenni, tehát lefelé semmilyen hátrányát nem érzed annak, hogy ebike-kal mész.
Üdv az ebike-ok aranykorában!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo