Pár nappal ezelőtt közöltük több civil szervezet közleményét, akik azt szeretnék, hogy a felújított Lánchídra már ne engedjék vissza az autókat, hanem legyen csak a tömegközlekedésé és a kerékpárosoké, mellyel a híd az állandó dugóktól mentes lesz. Úgy tűnik a kérés halló fülekre talált, ugyanis ma jelentette be Budapest főpolgármestere, hogy december közepétől a Lánchidat újra birtokba vehetik a buszok, a taxik és a kerékpárosok, a felújítás még jó ideig tart és csak 2023 nyarán döntenek véglegesen a forgalmi rendről.
A bejelentést alább olvashatjátok:
December közepétől szabad a Lánchíd a buszok, a taxik és a kerékpárosok számára!
Az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad a Lánchíd felújítása! Ez már önmagában is említésre méltó, mert mifelénk nem így szoktak menni az ilyen hatalmas beruházások. De ez, a Lánchíd felújítása, fővárosi beruházás…
A múlt hétvégi próbaterhelés is sikeresnek bizonyult, a felújítás első nagy egysége, a híd útpályájának megújítása néhány héten belül befejeződhet, ezért meghoztuk a híd jövőjével kapcsolatos első döntést.
Pár szóban arról, hogy miért, milyen megfontolások alapján döntöttünk.
A Lánchíd több, mint átkelő: a város egységének és a polgári fejlődésnek a szimbóluma. Nem mellesleg szimbóluma annak is, hogy volt idő, amikor magánvagyonból lett közvagyon, és nem fordítva.
Ahogy a XIX. században a megépítésekor, úgy a főváros egyesítésének hamarosan közelgő 150. évfordulóján is ennek a városnak az egységét fejezi ki a Lánchíd, ezért lesz a lehető legszebb ajándékunk a városnak a legelső állandó dunai átkelő teljeskörű felújítása.
De a Lánchíd másképp is szimbólum: a haladásnak, a közösségnek, az egymásért érzett felelősségnek a jelképe. Hiszen ezek nélkül nem épülhetett volna fel a híd, de ezekhez az értékekhez kell visszatérnünk most is, amikor a város jövőjéről beszélünk, benne a Lánchíddal is. A Lánchíd jövője jelképezi a város jövőjét is.
A felújítás eddig eltelt másfél évében hozzászokott a város forgalma ahhoz, hogy nélkülöznie kell a Lánchidat, a szomszédos hidak forgalma alig észrevehető mértékben változott.
Miközben a városi forgalom alkalmazkodott a felújításhoz, azt lassan elfeledjük, hogy a Lánchíd korábban az állandó belvárosi dugók és torlódások helyszíne volt.
Ehelyett, a Lánchíd szűk áteresztő képessége miatt okozott torlódások helyett, itt az ideje kipróbálni, milyen az, ha a Lánchíd gyors és megbízható kapcsolat Buda és Pest között.
Ezt ismerte fel számos civil szervezet is, amelyek a fővároshoz fordultak az elmúlt hetekben. És erre a következtetésre jutottak azok a budapestiek is, akik a közösségi gyűlésünk keretében foglalhattak állást a Lánchíd jövőjéről. A közösségi gyűlésen a forgalmi adatok bemutatása után, szakértőkkel való konzultációkat követően a résztvevő budapestiek több mint kétharmada a jobb levegőjű, élhetőbb város és a közlekedésbiztonság érdekében amellett foglalt állást, hogy a Lánchídon a közösségi közlekedés mellett a taxik, a kerékpárosok és a gyalogosok közlekedhessenek.
Mindezeket, de leginkább Budapest élhető, otthonos jövőjét szem előtt tartva azt a döntést hoztuk, hogy december közepétől az elkészült útpályát a BKK-buszok, a taxik és a kerékpárosok vehetik birtokba.
Mivel a felújítás következő üteme a gyalogosok által használható szakaszok megújítása, ezért a gyalogosok a felújítás következő szakaszának lezárta után vehetik újra birtokba a hidat, várhatóan 2023 őszén.
A hídon növeljük a buszok számát (16, 105, 178), új járatot is indítunk, éppen azért, hogy a lehető legnagyobb mértékben kihasználjuk a szabad utat a Lánchídon.
A Lánchíd felújítása folytatódik az eredeti tervek szerint, a híd a teljes átadásig munkaterület. Ezért a Lánchíd végleges forgalmi rendjéről 2023 nyarán kell döntenünk. És úgy tartom helyesnek, ha erről kikérjük a budapestiek véleményét is. Így a budapestiek megalapozottan, egy bő féléves tesztidőszak után dönthetnek arról, mi legyen a Lánchíd végleges funkciója a jövőben.
Legyen a Lánchíd nem csak a XIX., de a XXI. században is a haladás, a fejlődés és a közösségi összefogás jelképe!